| Forfatter |
|
sivertsmed Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
djaan skrev:
sivertsmed skrev:
Bassøe skrev:
|
Han skal bruge en sub der giver meget dyb bas, det gør den der MK sub ikke, den går kun ned til 35 hz(-3 db).
|
|
|
Du HAR måske hørt sådan en spille??? Eller forholder du dig til produktet udelukkende ud fra specs.
Den KAN levere dyb bas...
|
|
|
hvilke større subwoofere fra andre mærker har du hørt den op imod?
dit indtryk af dybbas kan netop skyldes at du ikke har hørt rigtig dybbas fra en ordentlig sub. 35 hz er slet ikke imponerende. kan det at du synes det er den bedste i klassen ikke skyldes at du selv er ejer af en m&k sub.
jeg ville gå efter en svs
|
|
|
Nu siger du at jeg ikke har hørt dyb-bas.... Hvis du tjekkede lidt op på det, ville du vide at den sub jeg har, faktisk er magen til den, som både Peter Jackson og Georg Lucas har brugt til at mixe lyd på, til de film de har lavet. Eneste forskel er at den de bruger er en prof. udgave, og min er en consumer. Så, jo, jeg ved godt hvad dyb bas er....
Jeg har hørt SA, JBL, B&W, Cervin Wega+ flere, og ingen af dem har været i stand til at levere ligeså "god" bas som KX-10'eren...
Men jeg kan så hermed også gå ud fra, at man vurdere tingene ud fra spec's, og ikke har hørt subben med egne ører????? __________________ Udstyr: H/K AVR 7000 H/K DVD 25 Front: M&K LCR 750THX Center: M&K LCR 750THX Sur: M&K K4-Tripole Sub: M&K MX350 SFX-THX ULTRA TV:Pana. TXP42GA11 Blueray: Pana DMP-80EG
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
sivertsmed skrev:
djaan skrev:
sivertsmed skrev:
Bassøe skrev:
|
Han skal bruge en sub der giver meget dyb bas, det gør den der MK sub ikke, den går kun ned til 35 hz(-3 db).
|
|
|
Du HAR måske hørt sådan en spille??? Eller forholder du dig til produktet udelukkende ud fra specs.
Den KAN levere dyb bas...
|
|
|
hvilke større subwoofere fra andre mærker har du hørt den op imod?
dit indtryk af dybbas kan netop skyldes at du ikke har hørt rigtig dybbas fra en ordentlig sub. 35 hz er slet ikke imponerende. kan det at du synes det er den bedste i klassen ikke skyldes at du selv er ejer af en m&k sub.
jeg ville gå efter en svs
|
|
|
Nu siger du at jeg ikke har hørt dyb-bas.... Hvis du tjekkede lidt op på det, ville du vide at den sub jeg har, faktisk er magen til den, som både Peter Jackson og Georg Lucas har brugt til at mixe lyd på, til de film de har lavet. Eneste forskel er at den de bruger er en prof. udgave, og min er en consumer. Så, jo, jeg ved godt hvad dyb bas er....
Jeg har hørt SA, JBL, B&W, Cervin Wega+ flere, og ingen af dem har været i stand til at levere ligeså "god" bas som KX-10'eren...
Men jeg kan så hermed også gå ud fra, at man vurdere tingene ud fra spec's, og ikke har hørt subben med egne ører?????
|
|
|
Det ændrer stadigvæk ikke på at 35 hz(-3 db) fra en sub ikke er specielt dyb bas.
Vi tager det lige endnu engang, når den er opgivet til kun at spille ned til 35 hz(-3 db) så kan vi uden større problemer konkludere at den ikke går særligt dybt og at den ikke spiller særlig dyb bas. Det kræver altså ikke at vi hører den før vi kan konkludere det.
Subben går jo ikke dybere bare fordi vi har lyttet til den, vel?
|
| Til top |
|
| |
sivertsmed Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg heller aldrig sagt.... Jeg har til gengæld skrevet at den levere DYB bas....
Jeg kan da også godt katagorisk, sige at ting er dårlige, kun ud fra hvad jeg kan læse mig frem til. Men så ville ret mange samtaler heller ikke være særligt saglige... Det jeg mener er, at man skal ikke afvise noget, uden at have haft det i fingrene først.
Den lille KX-1o'er fra M&K kan rent faktisk levere et lydtryk, der også nok skal få hans sofa til at ryste, selv om spec's siger at den "kun" går ned til 35 Hz..
Jeg kan kun anbefale dig at prøve at lytte til een en gang...... __________________ Udstyr: H/K AVR 7000 H/K DVD 25 Front: M&K LCR 750THX Center: M&K LCR 750THX Sur: M&K K4-Tripole Sub: M&K MX350 SFX-THX ULTRA TV:Pana. TXP42GA11 Blueray: Pana DMP-80EG
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
sivertsmed skrev:
|
Det har jeg heller aldrig sagt.... Jeg har til gengæld skrevet at den levere DYB bas....
Jeg kan da også godt katagorisk, sige at ting er dårlige, kun ud fra hvad jeg kan læse mig frem til. Men så ville ret mange samtaler heller ikke være særligt saglige... Det jeg mener er, at man skal ikke afvise noget, uden at have haft det i fingrene først.
Den lille KX-1o'er fra M&K kan rent faktisk levere et lydtryk, der også nok skal få hans sofa til at ryste, selv om spec's siger at den "kun" går ned til 35 Hz..
Jeg kan kun anbefale dig at prøve at lytte til een en gang...... |
|
|
35 hz er ikke specielt dybt og for en subwoofer er det direkte ynkeligt og det har været min pointe hele tiden.
Du mener så at en sub der går kun går ned til 35 hz(-3 db) levere DYB bas og det skal du da have lov til men det gør det ikke mere korrekt.
Har faktisk INTET sagt om lyden, den lille sub kan faktisk lyde helt utroligt godt, men den leverer stadigvæk ikke mere DYB bas af den grund.
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE=sivertsmed]
Nu siger du at jeg ikke har hørt dyb-bas....næh det siger jeg nu ikke, jeg fremlagde det blot som en mulighed Hvis du tjekkede lidt op på det, ville du vide at den sub jeg har, faktisk er magen til den, som både Peter Jackson og Georg Lucas har brugt til at mixe lyd på, til de film de har lavet. Eneste forskel er at den de bruger er en prof. udgave, og min er en consumer. Så, jo, jeg ved godt hvad dyb bas er....jamen dog
Jeg har hørt SA, JBL, B&W, Cervin Wega+ flere, og ingen af dem har været i stand til at levere ligeså "god" bas som KX-10'eren... nu er nævnte mærker heller ikke just de store performere, måske lige pånær b&w's dyrere subs. cerwin vega'erne er direkte elendige
Men jeg kan så hermed også gå ud fra, at man vurdere tingene ud fra spec's, og ikke har hørt subben med egne ører????? nej slet ikke. men når en måling på en subwoofer viser at -3db punktet ligger så højt som 35 hz, kan jeg uden at have hørt nævnte sub sige at det ikke er imponerende. til sammenligning går de billige svs subs ubesværet ned under 25 hz og får desuden stor ros i alle tests. selv har jeg hørt bl.a. pb12-nsd og var imponeret over hvor meget sub man får for pengene. den er opgivet til 18-120 hz +/-3db og blev i en korrekt udført test på "home theater schack" målt til 15 hz -3db.. og det er altså en sub til lige godt 5 k.
[/QUOTE]
men nu synes jeg ikke vi skal diskutere mere om det.

med for at lyde som en svs sælger mvh anders __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
Mkirkelund Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen som kan svare mig på det JEG spurgte om?
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
sivertsmed skrev:
|
Jeg kan kun anbefale dig at prøve at lytte til een en gang......
|
|
|
Ja ryste hans sofa? det bliver i så fald med THD på 50% eller mere vil jeg tro!
-3db ved 35hz ER altså ringe, det er ikke en subwoofer (PS: den vejer kun 10kg også), det er en boombox! I dagens meget konkurrenceprægede market er det bare ikke godtnok!
Mkirkelund skrev:
|
1) Den skal være præcis. Jeg har haft et Logitech Z5500 som havde en bare dyb bass, men var meget upræcis. 2) Den skal trykke godt, og give en meget dyb bass. 3) Den må MAX være 12", faktisk helst 12". Da jeg ikke har plads til mere. 4) Den skal være akttiv (men det er de fleste vel i dag?) 5) Den skal ikke være for rungende, da jeg havde det problem fra mit logitech sæt. 6) MAX 3000 kr. nyt eller 2000 kr. brugt.
|
|
|
Med de krav som du stiller der, som forøvrigt er rigtig gode! bevares, så må jeg nok desværre meddele dig at det bliver ikke muligt for det budget du stiller.
Hvis den skal koste max 3k ny så er det meget svært at få den dybe bas med - det bliver mere eller mindre bare en midbas boombox på godt og ondt.
Best value pt. er altså bare NSD 10 fra SVS til små 5k leveret, hvis du vil have en ordenlig subwoofer. BK monolith er også suveræn til prisen, men tror også den er oppe i en 5k+?
Jeg startede selv med en CHT-10 (-3db@28hz) fra velodyne, ok "sub" men jeg erfarede hurtigt at den jo slet ikke kunne levere til mit behov, som også endte med at være mere dyb og korrekt bas, hvorfor jeg ret hurtigt også erkendte - ja så måtte der flere penge på bordet.
Det er HELT fint du kun vil bruge 3k på en sub, jeg startede selv med det, men så må du indstille dig på at det ikke bliver afgrundsdyb og præcis bas. Uanset hvad du ender med så tror jeg dog det vil blive en del bedre end den du har nu og rigtig mange herinde har allerede kommet med rigtig mange gode bud på nogle subwoofere du kan købe. En M&K sub til 3k er sikkert ikke helt tosset og lyder muligvis vildt godt, men nogen subwoofer er det ikke!
| |
Mkirkelund Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du om den XTZ subwoofer? Den lyder nemlig rigtig tiltrængene :) Du skal huske at tænke på hvad jeg kommer fra, så mine krav skal tages med et gran salt. Da jeg godt ved at hvis man skal holde de krav til punkt og prikke skal man lange flere penge ud. Men det er komplet i idiotisk når man ser på mine højtalere (som jeg dog gerne vil have skiftet ud til KEF IQ3).
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
XTZ 99 W12 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=70244
3000 dkr leveret?
KØB! Tror uden tvivl det er noget af det bedste du kan få i det prisleje som en allerede tidligere har været inde på.
Kan du finde de sidste penge, så er next step up NSD 10 fra SVS til 4800kr leveret mener jeg det er.
Uanset, så bliver både en XTZ 10 eller 12er langt bedre end det du havde, så du skal nok blive fornøjet. __________________
|
| Til top |
|
| |
Ghump Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mkirkelund skrev:
1) Den skal være præcis. Jeg har haft et Logitech Z5500 som havde en bare dyb bass, men var meget upræcis.
|
|
|
Jeg har selv Z5500 på pc'en. Og til prisen gør bassen det somend ok. Jeg vil sige at efter at have brugt lidt tid på placering og justering, så er bassen faktisk det der irriterer mig mindst i det system. Jeg vil ikke fremhæve Z5500 her (SÅ godt spiller den altså heller ikke), men jeg VIL fremhæve hvor vigtigt det er med placering og justering af enhver sub! At starte ud med at placere den i et hjørne med fuld gas på gain er sjældent den bedste løsning  __________________ My hovercraft is full of eels...
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
husk der findes 2 versioner aff XTZ 99w12
en i piano finish og en uden, har ikke set den uden, men har kun set min egen som er i piano, og den står sindsygt flot i finishen
hvis det ikk var fordi du boede så langt væk, så var du mer end velkommen til at komme og lytte til min. __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Mkirkelund Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus_DK -> Jeg synes allerde det er meget at give 3000 kr. for en subwoofer, taget i betrakning af resten af mit system. Jeg er trods alt blot en 16-årig knægt med indtjening på ca. 3000 kr. om måneden :). Ghump -> Nu har jeg haft subben i 3 forskellige værelser, flyttet mere rundt med den end med noget andet, vendt den op og ned. Men den buldrer stadig meget. Den trykker rigtig bildt, men den er alt for upræcis til mig Tonyax -> Jeg tror det bliver den med piano finish. Dog har jeg set man kan få den med DSP, ved du om den er meget dyrere? Forresten, hvis I gider at se denne tråd, og svarer på hvordan det vil komme til at lyde mht. placerinen af subwoofer. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60423&P N=1ps. ved I om fourm koder SKAL skrives med stort?
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mkirkelund skrev:
Tonyax -> Jeg tror det bliver den med piano finish. Dog har jeg set man kan få den med DSP, ved du om den er meget dyrere?
|
|
|
umiddelbart vil jeg tro den koster noget mere, men har SLET ikke sat mig ind i deres nypriser, da jeg somsagt har købt min brugt her i DK. Så det har SLET ikke været aktuelt for mig at se på nypriser og tænke på fragt __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fair nok, jeg havde heller ikke råd til en masse dyrt hifi i den alder - hvad med XTZ 10eren så?
www.minhembio.com der kan man søge og finde priser i sverige, ofte står prisen inkl. fragt også. __________________
|
| Til top |
|
| |
Mkirkelund Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonyax skrev:
Mkirkelund skrev:
Tonyax -> Jeg tror det bliver den med piano finish. Dog har jeg set man kan få den med DSP, ved du om den er meget dyrere?
|
|
|
umiddelbart vil jeg tro den koster noget mere, men har SLET ikke sat mig ind i deres nypriser, da jeg somsagt har købt min brugt her i DK. Så det har SLET ikke været aktuelt for mig at se på nypriser og tænke på fragt |
|
|
Nå okay. Hvad bruger du til at forbinde din subwoofer med? Pt. bruger jeg blot phonokabler, da jeg ikke har andet. På denne måde:  Men bør jeg koble min højtalere igennem high level in/out?
|
| Til top |
|
| |
Mkirkelund Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus_DK skrev:
Fair nok, jeg havde heller ikke råd til en masse dyrt hifi i den alder - hvad med XTZ 10eren så?
www.minhembio.com der kan man søge og finde priser i sverige, ofte står prisen inkl. fragt også. |
|
|
Synes 12eren er fin. Den ligger jo lige omkring 3000 kr. og jeg har råd til den, til første februar. Så skal den også bare bestilles hjem. Men jeg har lidt svært ved at komme af med min JBL sub - er 1000 kr. for meget for den? Har selv givet dét i hvert fald. Jeg har set nogen har to subwoofere koblet til, vil det give en bedre effekt i dette tilfælde? /Sorry for asking, men er ret ny på hifi
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke lige den pågældende sub fra JBL du omtaler, men brugt hifi falder ret hurtigt i pris må man jo nok bare erkende.
2 subs er som regel altid bedre, men kræver fortsat omhyggelig opsætning. Jeg vil tro at din kommende? XTZ vil spille bedst alene, men nu har jeg ikke lige specs på din JBLer, men jeg vil tro den ikke er nær så god siden du opgraderer!:)
Mht tilkobling, har du ikke en sub pre out på din reciever? __________________
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
har sat den til på samme måde som dig via sub out fra min reciever
du kan jo gøre et forsøg med de 1000, er der ikke nogen der reagere kan du efterfølgende sætte prisen lidt ned. I mellemtiden kan du jo teste med 2stk subs  __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Mkirkelund Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har koblet den på de udgange som jeg har sat ring om. Er det forkert eller rigtigt? For der står jo SUB1 OG SUB2, så kunne forestille mig det var til 2 subwoofere?
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yeps, korrekt og så sætter du delefrekvens i recieveren. Du behøver kun at trække 1 kabel til subben forresten. Altså, du behøver ikke anvende både sub 1 og 2 til den ene sub, så ud som om du havde puttet et RCA stereo kabel ind i left og right på subben?
| |