Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilken brugt Dali?? Hjælp.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

TheAirwalker skrev:
Lyder som en god idé ... Så kunne han vel ligeså godt gå over og tisse i hjørnet når han nu var der ...

.

Og så kan folk sidde og brokke sig over priserne efterfølgende? ...

ro på, anlægget er købt en gang og sælgeren sælger jo ofte pga opgradering dvs et køb der beløbmæssigt overstiger det brugeren her har råd til. Købes dette så også i hifiklubben har de jo solgt 2 anlæg et til X kroner og et andet til XX kroner. For hvis brugeren her ville købe nyt var der måske ikke råd til det det første anlæg kostede.

er enig i dig med det måske er lidt at "trampe" på hifiklubben at lytte for derefter at købe brugt, men er udstyret købt i klubben i forvejen er det jo fint.

synes det er mere snyd at bruge tid hos forhandleren, for derefter at købe over nettet i Tyskland eller lign.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej! Skal til hifi i morgen at høre på ikon, concept og jeg ved ikke hvad ellers de har. Har hørt fra jer at Ikon spille lys og deteljeret.. Hvad med Evidence og Suite? Ved nogen her hvad forskellen er imellem Ikon, Evidence og Suite?? Hvilken lyder bedst efter jeres mening?

Er nemlig ikke sikker på at de har evidence der.

Mvh Emir

Til top Vis Zagor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zagor

TheAirwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Evidence er en lidt ældre højttaler. Den mangler de nye teknologier i diskant (Bånddiskant) og efter min mening syntes jeg lyd mæssigt at de er meget kedeligere at høre på.

Men lyt, det er jo trods alt smag og behag.
Men Evidencen har vist aldrig rigtig slået igennem herhjemme, mån får for meget i de andre serier mange gange. Lyd mæssigt ligger de over Concept, men syntes at deres klang og sådan er meget lig. Evidencen klarer bare nogle flere detaljer. Og da også en pænere højttaler, meget bedre finish.

Jeg ville personligt hellere kigge på noget Ikon/Mentor, evt brugt.

Kan se der er et par Helicon 300 herinde under brugt ... Det er efter min mening noget af det fedeste indenfor højttalere i dens prisklasse. Mener det var 12.000 for 2 stk herinde. Har ikk lige tid til at tjekke, skal på arbejde, men blev lige nødt til at svare :-)

Ha´en god dag allesammen :-)

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2008 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ok, da det ligner en billig Concept, så er evidence ude. Nu er Suite og Ikon tilbage.

Tænker på at købe en H/K receiver sammen med Ikon 2 højtaler i første omgang, og måske center- vokal 2. Så køber jeg Ikon 6 eller 7 bagefter og bruger Ikon 2 som baghøjtaler.

Hvad synes i, er H/K god kombination- har hørt at det er god med ikon da H/K er mørk og det passer godt med Ikon da de højtaler kan lyde for lyse. Har hørt at Denon passer ikke godt med Ikon.

Og hvad mener i om at bruge Ikon 2 som baghøjtaler? Ved godt at de har vægbaghøtaler, men vi skal have et hus i år, og jeg ved ikke om min sofa kommer til at stå tæt på vægen. Dog skriver hifiklubben ikke noget om at Ikon 2 kan bruges som baghøjtaller...?

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2008 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Var i hifi klubben, dog hørte jeg kun Ikon 7 surround, med ikon 6 som baghøjtaler og ikon vocal 2 som center, og ikon sub. Uden at have hørt noget andet i surround der, synes jeg at de var alt for lyse. F.eks. der var en scene i filmen hvor en skyder med maskinepistol, med de lød som om han skyder med en legetøj pistol, slet ikke kraftig nok..Jeg kunne godt høre at de er meget detaljeret, men bare ikke mørk nok efter min smag. Ved ikke, måske var volume ikke højt nok?? Jeg skal ned og høre til det igen i næste uge.. Jeg hørte lidt concept 2 med deres dali promotion cd, dejligt lyd!!

Men hvad med suite serien? De fleste her siger at dali 850 er rigtig god, så kan efterfølgeren evidence 870 heller ikke være så dårlig?? Hvad siger i Suite 2.8 eller Evidence 870?

martinpagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej Zagor.

Jeg har så sent som igår skiftet min prægtige 850'ere ud med Evidence 870, som jeg fik til et godt tilbud på brugt. 850'erne har fået et godt nyt hjem hos en kammerat -  har haft dem længe, og de er gået fra at være det stærkeste led i kæden til at være det svageste, så det var på tide med en pensionering.

Jeg bruger udelukkende mit anlæg til musik, og sælger sagde da også, at 870'ernes force klart var musik - så jeg skal nøjes med at trætte dig med forskellene inden for musik.

Primære fordele ved 870'eren frem for 850
Bedre finish (god kærestefaktor ;O)
Langt bedre opløsning - sjovt at kunne side og udpege, præcis hvor i rummet, de enkelte instrumenter er.
Markant bedre diskant - dette var den største svaghed ved 850'eren
De helt dybe frekvenser fremstår også mere detailleret (bedre opløsning som sagt)
Og så den unuancerede: De lyder simpelthen bare p***egodt :O)

Men det er selvfølgelig også en anden prisklasse - du kan få nogle virkelig gode deals på 850'eren alle vegne, og står du og skal bruge lige omkring 3000 på et par fronthøjtalere, vil jeg til hver en tid anbefale 850'eren
Til top Vis martinpagh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martinpagh Besøg martinpagh's Websted

Naddali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hej Zagor

Spændende periode du er i nu... ude og søge efter en højtalerserie... åhh hvilke minder ! :o)

Jeg endte med at falde for (som du selv nævner) Dali's Suite serie.... 2.8 fronter.. og resten i .7 serien + en sub S1.2 .... det spiller ganske flot og detaljeret, og bassen giver en rigtig god tilføjelse til lydbilledet, og kan arbejde ganske godt. 2.8'erne spiller også efter min mening udemærket i stereo, men klart bedst med en ordentlig forstærker/reciever.

Mit bliver trukket af NAD's 753v2, og den gør faktisk et ganske hæderligt arbejde (sagt på jysk), og har endnu ikke skuffet mig.

Men lad dine øre/øjne og ikke mindst pengepungen træffe beslutningen ;o)

Glæder mig til at høre hvad det ender med.

hedi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er selv ret vild med Dali højtalere, har haft Dali 7 A, Dali  7 A jubi.

Har haft Dali Evidence 870 i nogle år nu, det er bare en kanon højtaler som varmt kan anbefales. Da jeg skulle købe dem hørte jeg på 6006 og 8008, I mine øre nåede de ikke samme niveau som Evidence serien både 470 og 870 var bedre. Så jeg købte evidence.

Men Evidence 870 kan godt lide strøm, 2 x 500 watt er ikke af vejen, men mindre kan godt klare det.

Startede selv med min Nakamishi pa5e med 2 x 100 stasis watt på godt 25 kg. Det gik ret fint, men jeg har skiftet til en rotel rsp1090 med 2 x 385 watt og 40 kg det gav virkelig luft og rum.

Min Center var længe en infinity, nu har jeg skiftet til C70 fra evidence serien, en virkelig kanon centerhøjtaler, skiftet var som nat og dag, klar og tydelig lyd, stemmer osv.

Til baghøjtalere bruger jeg Dali 202.

Du kunne jo også købe en brugt denon AVC  A1se surround reciever, en virkelig lækker bamse for 9000 - 12.000 brugt. den er på 7 x 170 watt. Nypris ca 30.000

Eller skal du kaste dig ud i for og effektforstærkere, men det er jo en endnu dyre løsning.

Men mine forslag vil du hurtigt have brugt omkring 25.000 så det er jo ikke billigt, men billigt i forhold til ny prisen.

Det er jo også muligt at se på nogle billigere ting.

Hvad er dit budget egentlig ?

MVH

HEnrik

Til top Vis hedi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hedi

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hej, tak for jeres svar! Mht budget, ja det er ikke meget, jeg vil bare købe reciever og et par fronthøjtaler fra starten.. Tror reciever skal være ny, men højtaler måske brugte.. Men jeg vil gerne have en  Suite 2.8 serie som front, suite r0.8 som bag, c0.8 center og en sub. Men kun 2 front højtaler til at starte med..Men ja det ved jeg nu ikke om det bliver evidence 870 eller suite. Har læst en meget god anmeldelse af Suite 2.8; http://www.avrev.com/equip/dalisuite28/

Han er rigtig glad for center i suite serien, og den er også kraftigere end f.eks. evidence center. den har Mellemtone: 2 x 6,5" hvorimod evidence har 2 x 5".. Derfor vinder suite lidt der, men jeg skal jo høre dem først, ved ikke hvor forskelligt de lyder..Ved i hvilken en er dyber, mørkere..? Også, jeg så nogen skriver at man skal have evidence 870 mindst 1 meter fra vægen pga bassen!! Er det rigtig? Er det samme tilfælde med Suite 2.8?

Mener i virkeligt at der en grund til at Suite 2.8 koster så meget mere end Concept serien? F.eks. Concept baghøjtaler/kompakt koster 750 kr, mens Suite 0.8 baghøjtaler koster 2.500! og den mindre 2000 kr.. Skal lige nævne at jeg skal bruge dem mest til film, og jeg hører ikke akustisk eller klasisk eller jazz, bare sådan r&b, pop, lidt house.

martinpagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Zagor skrev:

...

Han er rigtig glad for center i suite serien, og den er også kraftigere end f.eks. evidence center. den har Mellemtone: 2 x 6,5" hvorimod evidence har 2 x 5".. Derfor vinder suite lidt der, men jeg skal jo høre dem først, ved ikke hvor forskelligt de lyder..Ved i hvilken en er dyber, mørkere..? Også, jeg så nogen skriver at man skal have evidence 870 mindst 1 meter fra vægen pga bassen!! Er det rigtig? Er det samme tilfælde med Suite 2.8?

Ja, der er nogle ordentlige hangarporte i 870'eren, så det er klart, den har brug for luft. Efter min mening kan mindre end 1 meter nu også gøre det - og gør det også hos mig; bor trods alt i lejlighed.

Zagor skrev:

Mener i virkeligt at der en grund til at Suite 2.8 koster så meget mere end Concept serien? F.eks. Concept baghøjtaler/kompakt koster 750 kr, mens Suite 0.8 baghøjtaler koster 2.500! og den mindre 2000 kr.. Skal lige nævne at jeg skal bruge dem mest til film, og jeg hører ikke akustisk eller klasisk eller jazz, bare sådan r&b, pop, lidt house.

Det er jo et klassisk problem; Man er ofte tilbøjelig til at prioritere fronten (såvel højtalere som kabler til disse) relativt højere end baghøjtaleren, og forståeligt nok - det er den, der er i brug i musikafspilning, og der kommer forholdsmæssigt mere lyd (og arbejde) fra fronten. Men hvis du kombinerer en front som Suite 2.8 eller Evidence 870 med Concept-baghøjtalere, vil du opleve en surroundlyd, der er ude af balance; Dali har en nu til dags en designfilosofi, der går på at balancere deres forskellige systemer indbyrdes - Der er en del varm luft i det, men ikke desto mindre også virkelighed; man får som regel, hvad man betaler for. Som altid må rådet være at lytte til begge løsninger; Kan du leve med den lidt skæve balance i filmlyden ved "mindre" baghøjtalere, er der penge at spare, og det er jo altid godt.

Til top Vis martinpagh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martinpagh Besøg martinpagh's Websted

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Hej Zagor!

Jeg er selv ejer af Dali Ikon 6 og vil da lige skrive et par ord derom:

Da jeg for cirka et år tilbage skulle vælge mine første HT havde jeg næsten bestemt mig for at jeg ville have Dali Ikon HT.

Jeg lyttede både på 6'eren og 7'eren og mit indtryk var at syveren var noget mørkere end 6'eren.

Valget faldt på 6 eren pga. den lavere pris,  at forskellene i mine øre var små, og at de store ville være alt for store til mit rum.

Jeg købte samtidig en Denon PMA 1500 AE som jeg var rigtig glad for i starten, men senere opfyldte den ikke mine lydmæssige krav, og måtte derfor videre!
Den var for lys i lyden og havde ikke nok bas.

Hvad forstærker var det du lyttede på, det har nemmelig en del at sige selvom HT selvfølgelig er det der præger dit setups lyd mest.

MVH Roky
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Tøffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

hedi skrev:

Men Evidence 870 kan godt lide strøm, 2 x 500 watt er ikke af vejen, men mindre kan godt klare det.

Startede selv med min Nakamishi pa5e med 2 x 100 stasis watt på godt 25 kg. Det gik ret fint, men jeg har skiftet til en rotel rsp1090 med 2 x 385 watt og 40 kg det gav virkelig luft og rum.

Min Center var længe en infinity, nu har jeg skiftet til C70 fra evidence serien, en virkelig kanon centerhøjtaler, skiftet var som nat og dag, klar og tydelig lyd, stemmer osv.

Du kunne jo også købe en brugt denon AVC  A1se surround reciever, en virkelig lækker bamse for 9000 - 12.000 brugt. den er på 7 x 170 watt. Nypris ca 30.000

Jeg vil give Henrik ret - sådan en Denon-fætter er et rimeligt godt match til Evidence 870. Og jo - det er sådan et setup jeg spiller på.......næsten ikke til at gætte, hva?? ;-)

Godt nok har jeg en nyere version AVC-A1SRA, men det eneste der er forskel her er noget af den digitale indmad - selve analog delen i forstærkeren skulle være lig den fra A1SE. Det burde være rigeligt til at fyre op i et sæt 870'ere - de 2 x 385 W kunne selvfølgelig være rare at have, men så absolut ikke et krav.

C70'eren er da en ok centerhøjtaler, men den er nu engang det svageste led i Evidence serien, efter min mening. Men som der også allerede er blevet skrevet i denne tråd, så er det en virklig flot højtalerserie - nok det pæneste der findes på både nyt og brugtmarkedet til de penge.

Mvh

Tøffe

Til top Vis Tøffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tøffe

jesper3a
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ville afgjort gå efter Dali´s icon serie eller hvad med Dali suite serien undrer mig at ingen har nævnt dem.

De spiller p***egodt og det er også en pæn højtaler.

Kan godt anbefale Nad har det selv de er stærkt undervuderet med hensyn til effekten.

alt efter budget ville jeg gå efter en Nad 753/754 eller 763

Til top Vis jesper3a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper3a

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej. Ved godt det er lang tid siden, men jeg har stadigvæk ikke købt højtaler!

Jeg har en nad c272 og forhåbligt snart en c162 som jeg vil køre fronthøjtaler med, og så skal jeg have en surround forstærker at køre resten (center og baghøjtaler).

Jeg skal enten have Dali ikon 6, Dali Suite 2.8, eller B&W dm683 surround!

Jeg var næsten sikker på at jeg skal have Dali ikon 6 surround men jeg kom i tvilv, da Dali Ikon Vokal 2 center vejer ca. halvt så meget som Suite C.0.8 og B&W HTM61 center.

Jeg skal bruge højtaler mest til film, jeg læste at mere end 60% lyd kommer fra center højtaler..

Har det så ikke noget at sige om center højtaler vejer 7,7 kg, og har Mellemtone: 2 x 5” bas/mellemtone (dali ikon vokal 2) eller om den vejer 13,2 kg og har Mellemtone: 2 x 6,5" bas/mellemtone (Dali Suite 0.8) eller vejer 15,4 kg og har Mellemtone: 6” og Bas: 6,5” bas/mellemtone (B&W HTM61)???

Er det ikke logist at f.eks. Suite er bedre til film end ikon da center højtaler er stærkere?

Vil sige at jeg har hørt noget rolig musik med dali ikon 2 og b&w og kan bedre lide Ikon da den er meget åben, mens b&w var lukket. Dog har jeg hørt folk sige at dali er god til rolig musik og ikke så god til rock/pop:(

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes