Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sony VW60 eller VW100? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kigger lidt på en ny 1080 projektor til omkring de 30 k.

Nu kan jeg se, at man kan få den "gamle" Sony topmodel VPL-VW100 på brugtmarkedet for det samme som man skal give for en ny VLP-VW60. Det er jo lidt et dilemma at stå i.

Det eneste, der umiddelbart taler imod VW100, er at pæren, så vidt jeg ved, koster omkring 8000 kr, mod ca. 3000 kr for en til VW60'eren.

Hvilken en ville I vælge, og hvorfor?

VW100:

http://www.ultimateavmag.com/videoprojectors/1205sony/

VW60:

http://www.projectorreviews.com/sony/vpl-vw60/

Eller skal man kigge i en helt anden retning?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

CRT-projektorer der kan håndtere HD, er efter min mening også noget der bør overvejes.
Forudsat at du er villig til at lade en highend HTPC styre showet.

Den jeg ville kigge efter, om jeg havde pladsen og loftet til det, er denne:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=65481

Den koster det samme som pæren til den dyre projektor du har kig på.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Ja, det er nok ikke helt forkert. Men jeg orker ikke rigtig at have et CRT skrummel hængende, desværre.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Ja, det er nok ikke helt forkert. Men jeg orker ikke rigtig at have et CRT skrummel hængende, desværre.

Den rager faktisk ikke længere ned fra loftet, end mange af de små projektorer på en teleskopstang gør. Billede

Og med de små projektorer, der græder du når folk baldrer hovedet ind i den, hvor du kan grine lidt med den store.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er bare ikke entusiast nok til at ville bøvle med det. Justeringer, en sort kummefyser i loftet, HTPC og gammel elektronik er ikke noget jeg kan forliges med. Plug and play rykker her i huset

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jeg er bare ikke entusiast nok til at ville bøvle med det. Justeringer, en sort kummefyser i loftet, HTPC og gammel elektronik er ikke noget jeg kan forliges med. Plug and play rykker her i huset

Det er da rigtigt at det tager lidt tid at installere den.
Jeg brugte en weekend på at lære min første entry level CRT-projektor at kende, men den har også de irriterende skrueknapper til alle indstillinger. De større modeller kan finjusteres på fjernbetjeningen.

En projektor med pære, kalder jeg nu ikke plug and play.
Den kalder jeg plug and pray, da en pære kan ryge helt uden varsel.

808'eren er langt fra forældet, hvor mange LCD-projektorer falder til nær nul i værdi, efter ganske få år.

Alternativt vil jeg kigge efter DLP, da de er ufølsomme overfor støv, og kræver mindre service i det lange løb. Mange af DLP'erne støjer bare fra blæserne, men der er vist en del modeller, hvor det ikke er så slemt.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Den den eneste DLP i den prisklasse jeg kender, er Optoma HD81, som jeg så da AV Precision havde 1080 demo i Århus. Og der oplevede jeg regnbuer ved i en sådan grad, at jeg ikke ville kunne leve med den. Ikke sådan forstået at det var ekstremt, eller helt vildt forstyrrende, men bare nok til at jeg ville bemærke det indimellem, og derfor ville synes det var et minus ved den. Problemet opstod ikke ved den dyrere Sim2, så det er jo naturligvis bare et spørgsmål om at hælde nok gryn efter projektoren

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke holdt øje med priserne indenfor 3-chip DLP, men der har du måske kigget ?

En pære bør efter min mening koste max 3000,- med mindre hele installationen er i den absolutte elite, med sortmalet loft osv.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hej Svend

Jeg er enig med dig i at en CRT skal genjusteres jeg har selv haft en. Jeg husker en test mellem VW100 og VW50 (har en kammy der har haft begge) og her vandt VW100 på mere ægte farver pga en meget bedre lampe. Men forskellen var så lille at min kammy valgte VW50 og jeg tror at VW60 er endnu bedre uden selv at have set den.

VW100 kan noget med farverne men mangler lidt skarhed som dog ikke genere filk hvis man kun bruger den til film men til PC brug vil man savne skarbheden da billedet er lidt "CRT" blødt. Min fætter havde selv en VW100 men byttede den ud til en Blackwing2.

Jeg ville foreslå dig en JVC DILA den har skarbhed og gode farver, larmer ikke og har så mange andre fordele, men den koster jo også 10.000kr mere.

JA en Optoma har meget rainbow men en SIM2 D80E har det slet ikke så udpræget måske du skulle prøve denne?

Nogle folk bliver møg sure over at der er lidt rainbow 1eller 2 gange i filmen at de heller vil have en LCD men total uægte farver der endda er uens hend over billedet hele filmen igennem. Dette valg forstår jeg ikke ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok også tage JVC HD1 med i overvejelserne. Det er en ufatteligt lækker projektor, selvom den ligger over dit budget.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Den rager faktisk ikke længere ned fra loftet, end mange af de små projektorer på en teleskopstang gør. Billede

Jeg synes du forherliger CRT lidt... Mange projektorer har en lens shift der gør at de fleste vil kunne hænge dem helt tæt på loftet, uden teleskop-stangen. Og der er vist ikke mange CRT projektorer der støjer mindre end de gængse DLP projektorer gør... Indse nu bare at det ER en entusiast-ting, der kan levere en rigtigt god ydelse i de rigtige hænder, men ikke er et produkt for alle og enhver. De digitale projektorer er kommet rigtigt langt, og jeg mener man skal være ret fanatisk omkring "analogt udseende" eller sort-niveau for at foretrække en CRT frem for JVC HD1, Sim2 D80 osv (som godt nok ligger lidt over 30k, indrømmet). CRT leverer ikke ubetinget bedre billede end disse projektorer, der er absolut fordele ved de digitale modeller. Ikke mindst hvis den foretrukne kilde er HD.

Jeg mener personligt HD1 og D80 er de ekstra penge værd i forhold til VW60.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hvis den både skal bruge stil bio og computerspil, er der også noget med framerates, der skal kigges på.

En bekendt af mig, siger at det kan betyde forskellen imellem liv og død, i shoot 'em up spil, om man har hastighed nok.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Spencer skrev:

Jeg synes du forherliger CRT lidt... Mange projektorer har en lens shift der gør at de fleste vil kunne hænge dem helt tæt på loftet, uden teleskop-stangen. Og der er vist ikke mange CRT projektorer der støjer mindre end de gængse DLP projektorer gør... Indse nu bare at det ER en entusiast-ting, der kan levere en rigtigt god ydelse i de rigtige hænder, men ikke er et produkt for alle og enhver. De digitale projektorer er kommet rigtigt langt, og jeg mener man skal være ret fanatisk omkring "analogt udseende" eller sort-niveau for at foretrække en CRT frem for JVC HD1, Sim2 D80 osv (som godt nok ligger lidt over 30k, indrømmet). CRT leverer ikke ubetinget bedre billede end disse projektorer, der er absolut fordele ved de digitale modeller. Ikke mindst hvis den foretrukne kilde er HD.

Jeg mener personligt HD1 og D80 er de ekstra penge værd i forhold til VW60.

Den 808'er der er tale om, er yderligere støjdæmpet, i forhold til original udgave.
De store Sony-modeller er noget støjende, ja. (meget støjende endda).

Eneste umiddelbare problem med den Barco, er at den fylder, da jeg ikke kan se at de to halvårlige justeringer på et kvarter, skal være det der forhindrer et køb. Man bruger jo også tid på at rense luftfilteret på de små projektorer.

EDIT: Her er hvad jeg mener om autoiris.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hvis den både skal bruge stil bio og computerspil, er der også noget med framerates, der skal kigges på.

En bekendt af mig, siger at det kan betyde forskellen imellem liv og død, i shoot 'em up spil, om man har hastighed nok.

Helt sikkert, men hvor mange spiller fps spil på en CRT projektor? Hvis man er så hardcore gamer at 60 fps ikke er nok, så er 75 fps ved dén opløsning en 8" CRT kan levere, formentligt heller ikke nok...

EDIT: for udenforstående vil jeg lige bemærke at "fps" både kan stå for "first person shooter" og "frames per second"...

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Spencer skrev:

Helt sikkert, men hvor mange spiller fps spil på en CRT projektor? Hvis man er så hardcore gamer at 60 fps ikke er nok, så er 75 fps ved dén opløsning en 8" CRT kan levere, formentligt heller ikke nok...

EDIT: for udenforstående vil jeg lige bemærke at "fps" både kan stå for "first person shooter" og "frames per second"...

Mon ikke der er nogle 3-chip DLP der er hurtige nok til racerspil ?
Counterstrike mv. er der nok ikke nogen projektor der er særlig egnet til.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Mon ikke der er nogle 3-chip DLP der er hurtige nok til racerspil ?
Counterstrike mv. er der nok ikke nogen projektor der er særlig egnet til.

3-chip DLP er for det første stadig fra 120k og opefter, og bliver formentligt aldrig et alternativ i den billige ende (det er en dyr teknologi at producere). For det andet er 3-chip ikke "hurtigere" end single-chip i den forstand. Jeg kender ikke nogen digital projektor der har en reel opdateringshastighed på over 60 Hz (Sony VW200 har principielt 120 Hz, men det er en double-up af 60 Hz, den kan ikke modtage højere refresh rates uden at konvertere dem ned til 60 Hz). Jeg vil påstå at 60 Hz er ganske fint til racer-spil, det er udelukkende fps spil hvor fps (den anden slags fps, haha) er vigtigt. Og som du selv siger, det er der næppe nogen der spiller seriøst på en projektor alligevel, uanset teknologi.

Jeg vil dog sige at single-chip DLP med tydelig regnbue-effekt vil være et problem for mange at spille på. Jeg har ingen problemer med projektorer i D80 klassen, men med projektorer der har 4x farvehjul, begynder det at blive anstrengende at kigge på. Hvis man spiller meget, og ikke vil give pengene for en projektor med 5-6x farvehjul, så bør man måske overveje at vælge en LCD eller DILA i stedet.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Lidt ærgeligt at denne ligger på 50k. 

Ellers er det lige det du har brug for.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Den er faldet til 40k, og ja - det er dén vi allerede har omtalt i tråden flere gange...

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Prøv at kikke på en SIM2 D80E eller Infocus IN-82, ved god at det er DLP en chips men en 3 chips DLP komme let til at koste 200k, men man få
mere billde kvalittet for penge.

Må må også husk at Sony VW100 ikke kan køre 1080/24p, med det kan Sony VW200 og selfølig Sony VW60 og så bruger Sony´s blænde til at
styrre sort, hvor imod at JVC ikke bruge dette (giver ægte sort), priser på ny pære til en Sony VW100/VW200 koste på den forkerte side af
7000,- kr. og de er meget sværre at få fat i, hvor imod at pære til VW60, JVC, Infokus, Sim2 koster omkring 3000,- kr.

Holbarhed på LCD og DILA panler er minder en DLP panler.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Spencer skrev:

Den er faldet til 40k, og ja - det er dén vi allerede har omtalt i tråden flere gange...

Well, 40 K kunne måske liiige gå an... Det er i hvert fald tanken at den skal holde i 10 år, så der skal ikke skeles alt for meget til prisen på bekostningen af kvaliteten.

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes