| Forfatter |
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det skal holde i 10 år, skal du ikke kikke på en men LCD og DILA panler (de holder vel omkring 5 år.) her er det nok kun DLP der kan værre
med.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Well, 40 K kunne måske liiige gå an... Det er i hvert fald tanken at den skal holde i 10 år, så der skal ikke skeles alt for meget til prisen på bekostningen af kvaliteten. |
|
|
Jeg er enig med Startrek, så bør du få set en D80, og se om du kan lære at abstrahere fra regnbuer. 10 år er _lang_ tid for en projektor. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, nu begynder det (som sædvanligt) at antage liv, og jeg kan ikke styre det selv mere
Prisen stiger og stiger, drenge! 
Er der slet ikke udsigt til snarligt prisfald for nogle af de projektorer i nævner? Det er da ellers en af de komponenter der falder mest og hurtigst generelt på markedet.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
4000 timer på pæren, på sådan en Sim2, er ikke helt ringe. Men hvad koster den, og hvad koster pæren ?
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
|
|
Prisen steg mest, da du oplyste, at din nye projektor skal holde i 10 år  . __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
4000 timer på pæren, på sådan en Sim2, er ikke helt ringe.
Men hvad koster den, og hvad koster pæren ? 
|
|
|
Sim2 D80 koster 45k (hvis den fortsat er på markedet). Sim2 D80e koster 55k. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
Svend P skrev:
|
|
|
|
Prisen steg mest, da du oplyste, at din nye projektor skal holde i 10 år .
|
|
|
He he, sandt. Min fejl. 
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er prisen der spille en rolle, så burte man lige kikke på en OPTOMA HD80 (1080/24p) projektor, den kan få til omkring de 18.000,- kr. og
har mange af det god ting fra IN82 og D80, men til den halve pris.
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Hmm, nu begynder det (som sædvanligt) at antage liv, og jeg kan ikke styre det selv mere
Er der slet ikke udsigt til snarligt prisfald for nogle af de projektorer i nævner? Det er da ellers en af de komponenter der falder mest og hurtigst generelt på markedet. |
|
|
LOL lige nøjagtige, jeg skal have en erstatning for min gamle 4805 og sidste pris jeg fik var 150.000kr og det er helt sikkert også den bedste projektor til den pris.
Min 4805 kostede under 3000kr fra ny indkøbt i frankrig for 2 år og 3 måneder siden og jeg har faktisk været super glad for den lige indtil at 2 kondensatoere røg i den. Denne projektor lærte mig at rainbow ikke er alt ødelæggende og lærte mig at jeg godt kan bruge DLP.
Jeg har så kigget meget på projektore og set forbedringer hver gang og vupti prisen er 150.000kr.
Jeg bliver nok nød til at nive mig i armen og sige stereo er vigtigst og en Linn klimax kontrol skal indkøbes, så må jeg nøjes med den bedste dlp til under 40.000kr jeg kan finde på markedet.
JA Svend projektoere er det der falder hurtigst i værdi men køber man det rigtige så burde kvaliteten holde i mange år. JEg siger 1080P og en kontrast omkring 1:10.000 (native ikke med dynamisk iris) så burde man ikke forlange mere, for mere er svært at udnyttte med mindre rummet er 100% mørkelagt.
Glæder mig til at se hvad du finder udaf ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Er der slet ikke udsigt til snarligt prisfald for nogle af de projektorer i nævner? Det er da ellers en af de komponenter der falder mest og hurtigst generelt på markedet.
|
|
|
Tja... HD1 og D80 er allerede faldet et pænt stykke, D80 er så udskiftet med D80e, så når lagrene er tømt dér (hvis de ikke allerede er det), så er prisen fremover 55k. Generelt, så falder en given kvalitet ikke meget i pris. Produkter af en vis kvalitet får bedre og bedre specs, hvilket medfører bedre og bedre ydelse, men den grundlæggende kvalitet, f.eks. optik og producentens knowhow mht. optimal udnyttelse af teknologien, falder generelt ikke. Eksempelvis, så har Domino serien ét niveau af konstruktion og optik (hvis vi ser bort fra D10), mens HT serien har et andet niveau. Domino serien bliver bedre og bedre, og du får i dag langt bedre billede på D80e end du gjorde på f.eks. HT300 for få år siden. Men HT-modellerne ligger stadig i 75k og opefter.
Dét man så kan sige, er at hvis du definerer et bestemt niveau som "godt nok", så falder dette niveau i pris løbende. Problemet er at for de fleste, så ændrer "godt nok" niveauet sig hele tiden, efterhånden som man oplever bedre og bedre billeder... Og når du når en vis bundgrænse prismæssigt, så er der simpelthen hugget så mange hæle og tæer, at ulemperne som f.eks. regnbue-effekt begynder at stikke hovederne frem. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
Spencer skrev:
4000 timer på pæren, på sådan en Sim2, er ikke helt ringe.
Men hvad koster den, og hvad koster pæren ? 
|
|
|
Sim2 D80 koster 45k (hvis den fortsat er på markedet). Sim2 D80e koster 55k.
|
|
|
Jeg tror at Svend P får blå mærker af at læse dine indlæg.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Hvis det er prisen der spille en rolle, så burte man lige kikke på en OPTOMA HD80 (1080/24p) projektor, den kan få til omkring de 18.000,- kr. og har mange af det god ting fra IN82 og D80, men til den halve pris. |
|
|
Jeg mener faktisk helt alvorligt at HD80 har så ringe farvegengivelse, at det fjerner en meget stor del af argumentet for at købe DLP. Det er den billigste 1080P DLP på markedet, og det kan så også ses. IN82 er bedre, og D80 er en hel del bedre. Alt efter øjet der ser, vil jeg tro - hvis man er vant til at se på projektorer i Z5/AX200 klassen, så vil jeg godt tro at man oplever forskellen fra HD80 til D80 som relativt lille, fordi begge er et kæmpe skridt op fra hvad man er vant til. Dér er det så netop bare man skal huske på hvor længe man vil bruge projektoren, og at det ikke er nok at den imponerer den første måned. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS Svend vil lige lave en advarsel mod Otto på den gode måde. Han viser utrolig gode billeder og han vise kvalitets forskelle på de forskellige projektoere og pludselig sidder man og ser en 200.000kr projektor og ser den er meget bedre til alt, puha så tvinger pengepungen dig til at vælge en billigere og dermed en dårligere projektor og det finder jeg sku svært som menneske når nu jeg har set den gode kvalitet
HVAD skal jeg give afkald på? KOntrasten? farve ægteheden? dynamikken? det er sku svært
Nogle tror at nye billige projektor efter 1 år kan slå de gode? dette passer ikke ingen LCD værende Panasonic, Sanoy eller hvad de ellers hedder ingen af disse nye kværne kan levere en billede i nærheden af hvad SIM2's mange årig 3chip 720P projektor kan levere.
Hilsen Jonas
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
| PS Svend vil lige lave en advarsel mod Otto på den gode måde. Han viser utrolig gode billeder og han vise kvalitets forskelle på de forskellige projektoere og pludselig sidder man og ser en 200.000kr projektor og ser den er meget bedre til alt, puha så tvinger pengepungen dig til at vælge en billigere og dermed en dårligere projektor og det finder jeg sku svært som menneske når nu jeg har set den gode kvalitet |
|
|
Hehe... Min målsætning er at det er dig der skal trække grænserne. Hvis du er mere kræsen end mig, så har jeg fejlet. Hvis jeg ikke ved hvad det bedste er, så kan jeg ikke fortælle dig hvilken af de næstbedste der er tættest på. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaeh, jeg har nok heller ikke været for præcis med at definere mine krav. Beklager!
Jeg har en Z3'er nu, så det er ikke fordi jeg er specielt godt vant. Og jeg fik VW60 anbefalet af en kammerat, der har den selv, da han mente at den ikke var så monitor-agtig som eks. Sim2. Jeg har jo ikke tænkt mig at erstatte hele min filmsamling med HD, men skal tværtimod nok også se en del junk= dårlige optagelser/Divx med mere på den. Derfor regnede jeg med at Sony'en faktisk var et fornuftigt køb?!
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Jeg tror at Svend P får blå mærker af at læse dine indlæg. 
|
|
|
Svend P skal da være velkommen til at kigge forbi og opleve en Sim2 HT380. Det får man ikke blå mærker af  . __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selfølig laver SIM2 nok de beste DLP, men de rigtig god 3 chip DLP kost onkring 150.000,- kr. for 720p udgave og over 200.000,- kr. for 1080p
udgaven.
Og hvis man bliver i den billige end må liste værre sådan, den billiges først:
OPTOMA HD80.
Infokus IN82.
SIM2 D80/D80e.
Den enste fordel der ved Sony VW100 og VW200, er at de bruge Xenon lamp, derved burte de værre farveægte til D65 farve standart, noget som
ingen andre Projector kan leve op til, men desværre koster en Xenon lamp også lange over 7000,- kr.
Så den beste løsning må så værre en 3 chip DLP (1080/24p) med Xenon lamp, men ville tro at en sådan en nok ville koste en mindre formue.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Jeg har en Z3'er nu, så det er ikke fordi jeg er specielt godt vant. Og jeg fik VW60 anbefalet af en kammerat, der har den selv, da han mente at den ikke var så monitor-agtig som eks. Sim2. Jeg har jo ikke tænkt mig at erstatte hele min filmsamling med HD, men skal tværtimod nok også se en del junk= dårlige optagelser/Divx med mere på den. Derfor regnede jeg med at Sony'en faktisk var et fornuftigt køb?!
|
|
|
Det har jeg svært ved at argumentere imod, da jeg ganske enkelt ikke er enig... Jeg synes netop de nyere Sim2'er har et billede der bare "virker", uanset kildematerialet. At Sony'erne viser billedet forkert på den ene og den anden måde, synes jeg ikke er ensbetydende med at de får dårligt materiale til at se pænere ud. Tværtimod, faktisk. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Den enste fordel der ved Sony VW100 og VW200, er at de bruge Xenon lamp, derved burte de værre farveægte til D65 farve standart, noget som ingen andre Projector kan leve op til, men desværre koster en Xenon lamp også lange over 7000,- kr. |
|
|
Lige en detalje vedrørende dette, som jeg selv har været med til at skabe forvirring omkring (hvilket jeg absolut beklager): En Xenon lampe er ikke garant for at man har en bestemt kvalitet farvegengivelse. En Xenon lampe holder sin farvetemperatur bedre over tid, ligesom dens native lys ganske rigtigt ligger tættere på D65. Det betyder at lysstyrken i lampen udnyttes mere effektivt - til gengæld er det i sig selv en mere ineffektiv teknologi... Unishape teknologien, som Sim2 benytter, betyder at man har kunnet lave en UHP lampe med en native farvetemperatur der er meget tæt på D65, og dermed reelt elimineret Xenon's forspring på dét punkt, samtidig med at teknologien er meget mere effektiv - man får dobbelt så meget lys i en D80e med 140w lampe, som i en VW100 med 400w lampe... VW100 var revolutionerende da den kom på gaden, især fordi det var den suverænt billigste 1080P projektor på markedet dengang - i dag er den forældet i forhold til nye 40k projektorer.
StarTrek skrev:
Så den beste løsning må så værre en 3 chip DLP (1080/24p) med Xenon lamp, men ville tro at en sådan en nok ville koste en mindre formue. |
|
|
Det findes fra eksempelvis Runco, jeg vil skyde på priserne begynder omkring en halv mille. 3-chip DLP med Xenon er iøvrigt præcist hvad man bruger i D-cinema biograferne.
Med tiden er jeg dog som nævnt ovenfor ikke i tvivl om at LED og Laser vil eliminere behovet for 3-chip. Der vil dog formentligt gå noget tid før der er lysstyrke nok til biograferne, så Xenon lamper vil blive brugt i biograferne i nogen tid endnu. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Svend P skrev:
|
|
|
Det har jeg svært ved at argumentere imod, da jeg ganske enkelt ikke er enig... Jeg synes netop de nyere Sim2'er har et billede der bare "virker", uanset kildematerialet. At Sony'erne viser billedet forkert på den ene og den anden måde, synes jeg ikke er ensbetydende med at de får dårligt materiale til at se pænere ud. Tværtimod, faktisk. |
|
|
Ja når ting farver så bliver man mere taknemlig. Bare tag min gamle 4805 her ser en god dvd og en dårlig dvd indspildning lige godt ud og en tv udsendelse eller noget laserdisk ser ligeledes lige så godt ud. Det er ligesom når folk med dårlige højtalere siger der ikke er forskel på f.eks. cdafspillere hihi.
Sony projektoerne er i mine øjne mere bløde hvilket gør de ikke viser så store forskelle på kildematerialet men omvendt ville en VW60 måske let kunne opfylde mine krav?
Hilsen Jonas
|
| Til top |
|
| |