Emne: Sony VW60 eller VW100? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
woody Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var oppe og se D80e i går og det er nok den første projektro som jeg har set, og jeg har set mange, hvor jeg ikke blev træt af at kigge på billedet, (jeg skal ikke udtale mig om Otto blev træt af at jeg sad og så i to timer )
Normalt når jeg ser en ny projektor sidder jeg og leder efter ting som irriterer mig, men det tog mig to timer at finde ingenting.
Jeg har selv en HS50 som er en udemærket p720 projektor og har gjort det godt men billedet fra den og så D80e tåler ingen sammenligning.
Jeg kan kun anbefale at den kommer med i dine overvejelser.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
woody skrev:
Normalt når jeg ser en ny projektor sidder jeg og leder efter ting som irriterer mig, men det tog mig to timer at finde ingenting. |
|
|
Det er da rart at høre, at jeg ikke er den eneste der bruger timer på at vurdere billedet på en projektor  . __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glemte at skrive at jeg sad 2 meter fra et 160" lærred og så D80e´eren. Og en ting til jeg har set VW100 og den var ikke min kop tee slet ikke ifht. D80e.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så hvis jeg skal konkludere lidt indtil videre, så er det eneste reelle alternativ til Sony'en en Sim2 til næsten den dobbelte pris? Og en delkonklusion er så, at hvis det endelig skulle være, så er det VW60 der er det bedste køb.
Er der andre modeller, der ikke har været nævnt, eller er der kommende modeller man skal vente på? Jeg har nu nok planer om at træffe en afgørelse inden for en måned, for ellers kan man jo vente for evigt, men jeg ved ikke hvornår der ventes prisfald eller nye modeller generelt?
Lad os sige man kun beholder Sony'en i 5 år, og så i stedet bruger de sparede 25 K i forhold til en Sim2 på en ny projektor til den tid. Var det ikke en langt bedre strategi? Det havde det jo i hvert fald været, hvis man havde gjort det samme for 5 år siden, men derfor behøver det jo ikke være sådan fremover?
Grunden til at jeg vrider mig lidt over at bløde alt for mange penge, er jo at jeg synes at jeg gennem tiden har hældt alt for mange penge efter dårlige LCD'er, med massive tab til følge siden hen.
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så går der 5 år inden du kan nyde det optimale. Jeg overvejer kraftigt at købe en D80e fordi jeg går efter det ultimative bedste køb for pengene og kan derved nyde det bedste billede fra dag et. Lad os sige at billedet bliver bedre efter 5 år, men hvem siger at vi ikke er nået 90% af hvor godt et billede kan blive? Er det så værd at vente 5 år på de sidste 10%?? og så alligevel bruge det samme beløb.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man regner på en anden måde, så holde en LCD projektor ca. 5 år. og bliver soldt med meget stor tab, da LCD panler er brænt ud og man
har kun råd til at købe en ny projektor til 20-25.000,- kr., men en DLP holder ca. 10 år. men blive selfølig de mindre hvær, men til gengæld har
man sparet 5 år. mere op, og har så pludslig råd til at købe en projektor til ca. 50-60.000,- kr. og så tænk på den udvikling der er sket på 10 år.
Det er ikke umulig at man ville kunne få en 3 DLP chip projektor (1080/24p) om 10 år. til 50-60.000,- kr., ja måske begynder vi at se afløser for
HD på vej, måske bliver det UHD og 3D som det ny, på det tidspunkt.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Så hvis jeg skal konkludere lidt indtil videre, så er det eneste reelle alternativ til Sony'en en Sim2 til næsten den dobbelte pris? Og en delkonklusion er så, at hvis det endelig skulle være, så er det VW60 der er det bedste køb. |
|
|
Nej, jeg synes som sagt JVC'en er mærkbart bedre end sony'en, og et bedre køb. Jeg tror risikoen for at man bliver træt af Sony'en inden for få år er større end for JVC'en. Jeg har handlet med flere kunder der har opgraderet, eller er i gang med at opgradere, fra VW50. Det er trods alt inden for et år eller halvandet fra de har købt den. Der er mange der har skyndt sig at købe VW50 fordi den var på brand-udsalg hos TC, selv om de tydeligvis skulle have haft noget bedre.
Svend P skrev:
| Er der andre modeller, der ikke har været nævnt, eller er der kommende modeller man skal vente på? Jeg har nu nok planer om at træffe en afgørelse inden for en måned, for ellers kan man jo vente for evigt, men jeg ved ikke hvornår der ventes prisfald eller nye modeller generelt? |
|
|
Alt hvad der er lige på trapperne bliver formentligt annonceret i forbindelse med CES i næste uge, så er du sikkert en del klogere (eller endnu mere forvirret, alt efter hvordan man ser på det...)
Lad os sige man kun beholder Sony'en i 5 år, og så i stedet bruger de sparede 25 K i forhold til en Sim2 på en ny projektor til den tid. Var det ikke en langt bedre strategi? Det havde det jo i hvert fald været, hvis man havde gjort det samme for 5 år siden, men derfor behøver det jo ikke være sådan fremover?[/QUOTE]
Det afhænger jo af hvordan man ser på det: En projektor du er super-glad for i 5 år, og så kan leve med i 5 år, eller en projektor du kan leve med i 5 år, og så en projektor du er glad for i 5 år... Så skal du spørge dig selv om du har lyst til at være glad nu eller om 5 år (sådan lidt på spidsen). Man lever kun én gang (men man skal naturligvis kunne bære det i privatøkonomien).
Svend P skrev:
| Grunden til at jeg vrider mig lidt over at bløde alt for mange penge, er jo at jeg synes at jeg gennem tiden har hældt alt for mange penge efter dårlige LCD'er, med massive tab til følge siden hen.
|
|
|
Jeg tror hårdt og brutalt det er fordi du har købt det bedste du har kunnet finde for X kroner, i stedet for at finde ud af hvor godt det skal være for at du er tilfreds, og så handle når du kan få dét for en pris du er villig til at betale. Dét jeg synes er så fantastisk ved billedkvalitet, specielt netop nu, er at der er nogle ganske objektive referencer for hvad målet er, og nogle helt specifikke grunde til at du synes dine LCD'er ikke har været gode nok. Vores signalkilder kommer ikke til at ændre sig væsentligt de næste mange år, derfor mener jeg vi står i en situation nu, hvor det kan lade sig gøre at foretage en langtids-investering. Dét det drejer sig om, er at finde et produkt der tilnærmelsesvist opfylder alle de gældende krav til gengivelse af disse formater. Det vil sige: 1080P opløsning. HD colorspace. Tilnærmelsesvist korrekt gamma-kurve, farvetemperatur og farvedekodning. Tilstrækkelig lysstyrke til dén størrelse billede du vil lave (dvs. 12-16 fL inkl. tab af lys i lampen), _samtidig_ med at kontrasten er tilstrækkelig til at sort opleves som sort. Tilnærmelsesvis frihed for artifacts (screen door, rainbows, dithering, shading etc.)
Der er altid en risiko for at man bliver mere og mere kræsen med tiden (det er jeg da selv blevet), men jeg synes markedet er spændende lige nu, fordi der ikke er de samme _åbenlyse_ mangler i forhold til "det teoretisk perfekte", som der er på f.eks. billigere LCD-projektorer. Min reference er med andre ord ikke længere at holde et billede op imod det bedste jeg har set. Min reference er en imaginær forestilling om hvordan det perfekte billede ser ud, med de kilder vi har til rådighed og får til rådighed i nærmeste fremtid (dvs. 1080P HD). Derfor vil jeg heller ikke, selv om jeg ser et billede der er bedre end noget andet jeg har set, blive overrasket over hvad der kan lade sig gøre. Jeg VED hvad der kan lade sig gøre, fordi jeg har forstået hvordan billedgengivelse fungerer - jeg mangler "bare" at se det udført perfekt i praksis. Ikke dermed sagt at jeg ikke kan blive imponeret når jeg ser et godt billede, men i dag giver det sig i virkeligheden i højere grad udtryk ved at jeg bliver imponeret over kildematerialets kvalitet, end over displayet's kvalitet. De gode displays er simpelthen blevet så gode at det ikke er dér de store forbedringer og dermed de store "ud-af-kroppen oplevelser" skal komme. Så skal der være tale om helt nye formater, eksempelvis 3D (som jeg ikke tror på i praksis, men det er en helt anden diskussion)
Jeg mener at en projektor som D80e er nået så langt på alle punkter, at det primært vil være kvaliteten af kilderne der sætter grænsen, i ganske lang tid fremover. Der kommer naturligvis bedre hen ad vejen, men ligesom jeg ikke tror at der er ret mange VW100 ejere der er kede af at sætte sig til at se en film (medmindre de har valgt et for stort lærred), så tror jeg ikke at jeg om 4-5 år ville være ked af at sætte mig ned og se en HD film på en D80e eller tilsvarende. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
woody skrev:
|
Så går der 5 år inden du kan nyde det optimale. Jeg overvejer kraftigt at købe en D80e fordi jeg går efter det ultimative bedste køb for pengene og kan derved nyde det bedste billede fra dag et. Lad os sige at billedet bliver bedre efter 5 år, men hvem siger at vi ikke er nået 90% af hvor godt et billede kan blive? Er det så værd at vente 5 år på de sidste 10%?? og så alligevel bruge det samme beløb.
|
|
|
Det er altid svært at sætte procenter på, men jeg synes at vi rent udviklingsmæssigt er nået ret tæt på de 90% som det er i dag. Der er stadig udviklingsområder, især på kontrasten hvis man har et HELT mørkt rum (mørke vægge osv). Forskellene er nærmere et spørgsmål om "kvalitet", dvs. bedre optik giver skarpere billede over hele billedfladen, vi kan godt undvære den sidste rest regnbuer, farvepræcision kan forbedres lidt yderligere osv. Derudover kan "90% ydelsen" blive billigere, især hvis man vil have store billeder. 1080P kilder kan sagtens bære f.eks. 3-4 meter brede billeder, hvis man har rummet til det - men med større billeder stiger kravene til projektoren _væsentligt_.
En anden måde at sige det på: "Bedst til prisen" bliver lynhurtigt forældet. "Et godt billede" bliver aldrig forældet. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ønsker en rigtig god 1080/24p projektor, så fås der ikke beder end SIM2 D80e, og man skal glæme Sony´s projektor som VW50/60/
100/200 eller projektor fra JVC som alle bygge på LCD teknologi, man kan sige at SIM2 D80e er "Bedst til prisen" og alle andre er "Ringe til
prisen", hvis man da ikke skal op og give en formue for en 1080/24p projektor, ikke ?
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan jo kun tale for mig selv, men jeg vil hellere betale noget ekstra for ikke at sidde og blive irriteret over billedet på en projektor jeg har købt. Du skriver selv at du har betalt mange penge for dårlige lcd projektore så måske er tiden inde til at købe en rigtig god proejktor. Jeg har som nævnt en hs50 og den har jeg brugt rigtig meget og derfor mener jeg også at det er tiden til at købe og bruge nogle penge på at få noget som er meget bedre. Hvis jeg kun havde brugt min hs50 i få timer så kunne jeg aldrig drømme om at bruge flere penge på en ny projektor.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Hvis man ønsker en rigtig god 1080/24p projektor, så fås der ikke beder end SIM2 D80e, og man skal glæme Sony´s projektor som VW50/60/ 100/200 eller projektor fra JVC som alle bygge på LCD teknologi, man kan sige at SIM2 D80e er "Bedst til prisen" og alle andre er "Ringe til prisen", hvis man da ikke skal op og give en formue for en 1080/24p projektor, ikke ? |
|
|
Nja... Så firkantet kan man vel aldrig rigtigt stille det op. At jeg synes D80e er bedst, betyder ikke at jeg synes alt andet er _dårligt_ som sådan. Jeg vil hellere sige det sådan, at jeg synes springet fra f.eks. en Optoma HD80 til D80e er væsentligt større end springet fra D80e til HT380 eller HT3000. Eller sagt på en anden måde: Med de fleste billigere projektorer sidder jeg ret hurtigt og irriterer mig over fejl i projektorens billede. Med D80e (eller den gamle D80 for den sags skyld) sidder jeg og irriterer mig over fejl i kildematerialet i stedet for... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend, hvor stort er dit lærred og hvor tæt sidder du på det? Det kan jo være du faktisk ikke kan se forskellen på 720 og 1080! Så er der penge sparet. Selv er jeg på budget vognen, der faktisk er imponerende god, og venter til 1080 er nede i menneskepenge (<15k).
Et lille eksempel på hvor stort et lærred kan være i 1080 er at køre 1080 fra din source ind i en 720 projektor som så scaler det til 720. Prøv så at pause visningen og skifte projektoren fra at scale til at lade være. Så kan du se hvor enormt stort 1080 vil være i din stue (kælder i dit tilfælde, hvis du stadig har det dernede).
Mht. regnbuer så så jeg tonsvis af dem i starten på min DLP, men efter en 3-4 film ja så var de væk. Du sidder og kigger utroligt bevist efter dem kan jeg love dig.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
4000 timer på pæren, på sådan en Sim2, er ikke helt ringe.
Men hvad koster den, og hvad koster pæren ? 
|
|
|
Ja 4000 timer på pæren lyder jo godt. Problemet er blot, at det tal måske ikke er realistisk.
Et eksempel: Jeg har en Optoma HD72i, og dens lampe er opgivet til at kunne køre 3000 timer. Da projektoren var ny, var der rigeligt med lys til mit 84" hvide lærred, men ret hurtigt begyndte lysstyrken at falde.
Da den havde kørt 800 timer var jeg nødt til at skifte til "high" indstillingen for at få lys nok. Pæren har 1000 timer på bagen nu og jeg skønner at den, i bedste fald, kan køre yderligere 100 timer inden den skal skiftes, fordi lyset er blevet for svagt.
Pæren i min projektor, har således en levetid på under 1/3 af det, som er oplyst fra producenten!
Det er især den røde farve, der er blevet svagere. Hvis jeg kunne leve med en farvetemperatur som på et LCD TV, ville jeg sikkert have lys nok et stykke tid endnu, men under ingen omstændigheder til pæren når 3000 timer. Under alle omstændigheder kan jeg ikke leve med unaturlige farver. Min projektor er kalibreret til D65, og sådan skal det være 
Jeg har på Avsforum læst, at dårlig levetid på pæren ikke er usædvanligt på Optoma projektorer. Af denne grund bliver min næste projektor et andet mærke.
Er der nogen af de omtalte projektorer, der har ry for at køre specielt langt mellem pære skift? __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rekorden på pærer, må være en gut der har kørt omkring 8000 timer på en gammel Panasonic PT-L300u (PT-AE300E i Europa).  Men han har også været usandsynlig heldig, at hans projektor ikke har givet op for længst. Det blå polariseringsfilter holder vist omkring 3000 timer (koster $93). Jeg kender lidt til ASK projektorer fra et tidligere job, og der holdt pærerne ikke altid det lovede. Garantien fra producenten er vist sølle 300 timer.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Garantien fra producenten er vist sølle 300 timer. 
|
|
|
Ja, det er meget normalt med en garanti på nogle få hundrede timer på nogle få måneder. Det beviser jo også nærmest at producenterne ikke engang selv tror på de tal de slynger ud for en pæres levetid. 
Problemet er at projektor pærer er sindsygt dyre. Hvis de kostede det samme som til forlygten i min Golf 2 ville jeg sku´være glad.  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Selv er jeg på budget vognen, der faktisk er imponerende god, og venter til 1080 er nede i menneskepenge (<15k).
|
|
|
Man kan altid vente på noget nyt og når det nye så kommer så kan man vente på at det nye osv. sådan er det der vil altid komme noget nyt. Når en 1080p er faldet til 15k er der kommet en 1080p med nogen nye funktioner som man lige skal vente på er faldet til 15k og så kan man jo blive ved med at vente.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Spencer skrev:
Garantien fra producenten er vist sølle 300 timer. 
|
|
|
Ja, det er meget normalt med en garanti på nogle få hundrede timer på nogle få måneder. Det beviser jo også nærmest at producenterne ikke engang selv tror på de tal de slynger ud for en pæres levetid. 
Problemet er at projektor pærer er sindsygt dyre. Hvis de kostede det samme som til forlygten i min Golf 2 ville jeg sku´være glad.  |
|
|
Tjae, hvis denne lampe virkelig kan bruges med en PT-AE300, så er kr. 400,- jo ikke dyrt.  Så mon ikke pærerne er billigere at producere, end de fleste forbrugere er ment til at tro ?  EDIT: Man skal lige huske at have gummihandsker på, når man monterer lampen i det gamle lampehus, for ikke at sætte fedtfingre. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit lærrede er pt. 108" i et rum med hvide vægge, men det må da gerne blive større med tiden. Bigger IS better. 
Også selv om jeg rent økonomisk godt kunne gøre det, så VIL jeg altså ikke bruge 55 k på en projektor. Så vil jeg hellere vente til den er faldet til omkring 30 k. Der er forøgelse på vej i huset, og jeg får nok ikke mulighed for at bruge projektoren så meget som jeg kunne ønske til den tid. Så derfor skal den ikke nødvendigvis have ALT hvad den kan trække lige nu.
Lydsiden får en kæmpe overhaling nu, fordi den er jeg ret sikker på ikke bliver så meget billigere med tiden. (tak til Otto, i øvrigt, for generel opfordring til dette, da jeg er blev gjort opmærksom på, at HDMI indgange er "fremtidssikre")
Billedet VED jeg jo bliver billigere lynhurtigt. I princippet er jeg jo bare for tidligt ude, når jeg nu er lidt nærig
Otto, hvornår får modellerne fra CES premiere og generel indflydelse på markedet?
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi skulle måske vente til at CES er overstået, se er vi sikke en del mere oplyst om hvilken ny modelle der komme på market, og så falde de
gammle modller jo også i pris til den tid, gad vide om Ottt skal med til CES ?
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
woody skrev:
Zorglub skrev:
Selv er jeg på budget vognen, der faktisk er imponerende god, og venter til 1080 er nede i menneskepenge (<15k).
|
|
|
Man kan altid vente på noget nyt og når det nye så kommer så kan man vente på at det nye osv. sådan er det der vil altid komme noget nyt. Når en 1080p er faldet til 15k er der kommet en 1080p med nogen nye funktioner som man lige skal vente på er faldet til 15k og så kan man jo blive ved med at vente.
|
|
|
Jaja klart! men det var ikke det argumentet gik på, det var om det var gunstigt lige nu at gå efter 1080p i forhold til pris/ydelse og i forhold til 720p pris/ydelse. Ellers har du helt ret
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|