Emne: Sony VW60 eller VW100? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
HØRT!! Nu oplever jeg jo mange forskellige opstillinger når jeg er rundt og kalibrere, og det er skræmmende hvor forskellig ydelse folk har fra samme udstyr, alt efter hvor meget der er gjort ud af detaljerne i opstillingen, og det pudsige er netop at dem der ikke ved en dyt om teknikken og bare opfatter elektronikken som et nødvendigt onde for at de kan opleve deres elskede filmsamling bedst muligt, det er dem der har de _suverænt_ fedeste hjemmebiografer. Det vil være lidt groft at sige at jo mere man går op i teknikken, jo ringere ydelse får man i praksis, men der er faktisk en vis grad af sandhed i det (til en vis grænse naturligvis).
|
|
|
Har du eksempler på, hvad folk har gjort, som var forkert? Jeg kan slet ikke genkende den type du skriver om. Alle mine filmnørd venner, har ekstremt ringe anlæg, og 4:3 Philips tv eller gamle LCD skærme. For mig lyder det lidt som den gamle kliche "hun var ekstremt køn, men vidste det ikke selv"
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville give Svend P ret, også alle de filmnørd jeg kender gør ikke meget ud af hjemmebiografen, hvis de få 5.1 lyd og projektor er det stor sager,
mange kan let levet med stereo lyd og et CRT TV, for det er netop filmes indholde der er det vigtige, og da mange af de såkaldt smalle film, slet
ikke har 5.1 lyd og mange gang en ringe oveførlse, så kan det værre lige meget med en HIGH-END hjemmbiograf, og det er netop filmnørd der
bruger mange pengen på film og meget lidt på udstyr, og filmnørd bliver de sidst der skifter til HD og få en rigtig hjemmebiograf.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker især på en af mine kammerater. Han synes det var ret sjovt at Blockbuster reklamerede med at de havde 3000 film, når han nu selv havde 4000 film der hjemme!
Han har omkring 7-800 VHS videobånd, med film og serier optaget i long play, og har det omtalte Philips 4:3 tv, og en Denon pro logic reciever og 2 Eltax højttalere til. Derudover har han en temmelig stor samling af laserdisks og enkelte dvd film. Så det er altså ikke kvaliteten der driver værket.
Jeg bemærkede en dag, at han drev nogle (passive) højttalere via hovedtelefon udgangen på sin pc (ja, han interesserer sig ikke for teknikken!), og han synes det var helt fint.
Men måske var det i virkeligheden sådan en som mig, Otto mente? Jeg interesserer mig kun perifert for teknikken, på trods af min uddannelse. Jeg læser kun konklusionen af alle tests, da jeg ikke interesserer mig synderligt meget for, hvordan de er kommet frem til resultatet. Jeg går til gengæld sindssygt meget op i value for money, og bruger nok flere penge på udstyr end den typiske forbruger, da jeg til en vis grænse påskønner kvaliteten.
I hvert fald er det mig, der er ansvarlig for, hvordan mine overhovedet-ikke-teknik-interesserede venner har indrettet sig med deres anlæg, idet jeg enten har installeret det, eller det er noget af mit det gamle udstyr jeg har solgt dem.
Jeg har endnu til gode at møde folk, der frivilligt bruger penge på noget, der ikke interesserer dem.
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Jeg går til gengæld sindssygt meget op i value for money |
|
|
Øhhh hvorfor har du så Dali?
LOL kunne kke lade være
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan bestemt godt forstå interessen for det tekniske. Men vi skulle vel nødigt havne der hvor man kommer til at tænke på den gamle hifi-vits, hvor rigtige hifinørder ikke lytter til musik, men udelukkende næroptagelser af japanske tempelklokker, eller optagelser af lyden fra et lokum når man trækker ud! For kun således kan man vurdere anlæggets sande kvaliteter.
Det virker som om at mange ikke tør investere i en projektor, fordi de (projektorerne) hele tiden får bedre specifikationer, og man vil vente med at se film til at den ultimative forevisning bliver mulig. I mellemtiden går man glip af meget. Jeg vil mene at det med fremkomsten af højopløsningsformaterne er muligt fuldt ud at nyde en film på en projektor der prismæssigt ligger i området fra 40K.
Allermest tilfredstillende er det selvfølgelig når både lyd, billede og de filmiske kvaliteter går op i en højere enhed.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
De filmnørd som jeg kender som ikke at de small film, nogle siden ville udkomme på HD, da de bliver udgivet af meget små filmselsaber (eller
private der har en stor film intresse) som jo ikke har råd til at få lavet en 4K master, så hvorfor så intresse sig for HD da man nok ikke få noget at
bruge det til, spil af penge som hele skulle gå til at finde flere intressant film.
Så filmnørd er nok de sidst der ville skifet til HD eller 5.1 lyd, der er først når DVD udgår og hvis de small film så udkomme på HD, eller komme de
små filmselsaber i klemme i denne kamp for et ny film format, det enste format de har råd til at udgive på er HD-DVD da det næste koste det
samme som en normal DVD udgivlse, og nu se det ud til at Blu-ray vinder, ja så har vi et dum problem.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
|
Det virker som om at mange ikke tør investere i en projektor, fordi de (projektorerne) hele tiden får bedre specifikationer, og man vil vente med at se film til at den ultimative forevisning bliver mulig. I mellemtiden går man glip af meget. Jeg vil mene at det med fremkomsten af højopløsningsformaterne er muligt fuldt ud at nyde en film på en projektor der prismæssigt ligger i området fra 40K.
|
|
|
Nu ved jeg ikke, om det er mig du hentyder til, men jeg vil under ingen omstændigheder investere så mange penge i en projektor, der lyder som en hårtørrer, når der kun er dialog i filmen, eller hvor der er regnbuer, hver gang der er sceneskift, og man tænker, "hvad dælen var det???". Det har INTET med specifikationer at gøre , men blot nogle fejl jeg aldrig ville kunne leve med.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 03:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville give Svend P ret (igen), med "men blot nogle fejl jeg aldrig ville kunne leve med", men nu er det ikke tale om fejl men en mangle på DLP
projektor, på grund af det stadig er meget kosbart at lave en 3 chips DLP projektor (de koste over 200k), og der er hvis kun et firma der laver DLP
chips og de tage sig god betalt for det, de har jo ingen konkurrence og det kan ses på prisen.
Og en hel del af støjen komme netop fra farvehjulet i DLP projektor.
Det enste god der er ved DLP er holbarhed, de andre ting er LCD, og SXRD/D-ILA ved at komme efter, men til en helt anden pris og så har de ikke
hverken regnbue eller støj og koste ikke 200k, kan stadig ikke forstå at en dyr projektor mærke som Sim2 stadig kan sælge DLP projektor i 80k
klasse med regnbue eller støj, måske betale man en del penge for design.
Og når det komme til holbarhed, så bruger Sony i deres prof. 4K projektor SXRD chips og de skal jo bruge dag ud og dag ind.
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu haft med projektorer at gøre siden 1996, og der er ingen tvivl om der er sket rigtigt meget og projektorerne bliver bedre og bedre.
Men det der undre mig er at man kan kalde en projektor som SIM2 D80e for en highend projektor. Det er den ikke efter min mening og grunden til dette er at den ikke præsterer at have hele pakken, der er ingen tvivl om at den har et SUPER billede som i prisklassen er Highend, men som sagt så støjer den alt for meget i mine øre, Sim går åbenbart meget mere op i billedet og designet end hele pakken da de larmer som de gør, hvis de ville var der ingen tvivl om de kunne få den til at sige meget mindre, jeg syntes specielt det er ringe når man ser hvilke prisklasser Sim begår sig i, men nu er de ikke de eneste der har projektorer der larmer.
Med henblik på DLP ja så er der også forskel på hvem der ser på det, jeg har ikke det store problem med regnbue effekten, jeg ser den næsten ikke og den genere mig ikke, men min kæreste kan ikke se film på en DLP projektor bare 5 minutter så bliver hun dårlig, så her er det op til den enkelte at vælge den teknik de bedst kan lide, men SIM er nogle af dem der har en rigtig god DLP visning med minimal regnbue i forhold til mange andre, men den er der stadigvæk og forsvinder kun hvis man går over i 3 chips DLP, og det gør AV i penge pungen.
For lige at forklare mit skarpe synspunkt vil jeg gerne drage paralleller til bil industrien, tag nu Mercedes eller BMW deres biler er dyre og er Highend biler, men de har også hele pakken, de er støjsvage at køre i, de har super komfort, dørene siger præcist den lyd de skal når de lukkes, håndtagene føles rigtige, og meget mere ja de har tænkt på alt og det skal man også når det er Highend og dyrt, det ville jo vær pinligt hvis de solgte deres M5 med håndsving fordi man ikke lige havde lavet start motoren stor nok og der ikke var plads til en der var kraftig nok, det jeg mener er at Mercedes og BMW (ja det kunne have været mange andre Highend bilmærker) har hele pakken og det har Sim ikke og heller ikke andre producenter af projektorer for den sags skyld og derfor kan det ikke være Highend efter min mening, og er hypet ALT for meget.
Der er ingen tvivl om at billedet har 1 prioritet, men det hjælper ikke hvis den larmer som en hårtørrer og ikke er til at være i rum med, der er jo også en grund til at Biograferne har deres fremviser stående i et operatørrum så den ikke kan høres i salen.
Efter min mening burde mange producenter tage støjen fra projektorerne lige så alvorligt som billede kvaliteten.
Mvh
JmJ
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Men måske var det i virkeligheden sådan en som mig, Otto mente? |
|
|
Faktisk, ja. En teknik-nørd vil være langt mere tilgivende overfor "alt det udenom", det være sig støjniveau, betjening, design osv. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
|
Men det der undre mig er at man kan kalde en projektor som SIM2 D80 for en highend projektor. Det er den ikke efter min mening og grunden til dette er at den ikke præsterer at have hele pakken, der er ingen tvivl om at den har et SUPER billede som i prisklassen er Highend, men som sagt så støjer den alt for meget i mine øre, Sim går åbenbart meget mere op i billedet og designet end hele pakken da de larmer som de gør, hvis de ville var der ingen tvivl om de kunne få den til at sige meget mindre, jeg syntes specielt det er ringe når man ser hvilke prisklasser Sim begår sig i, men nu er de ikke de eneste der har projektorer der larmer. |
|
|
Det er jeg ikke enig i. Det kompromisløse er netop en væsentlig del af et high-end produkt. Det svarer til at sige at dine Pass forstærkere ikke kan være high-end, fordi de fylder hele stuen. Der er fokuseret på ydelse, og har du ikke plads, så må du skabe plads. Støjer en D80 for meget, så pak den ind. Jeg er nu heller ikke enig i at den er støjende, der er reelt kun én projektor på markedet der kan siges at have tilnærmelsesvist sammenlignelig billedkvalitet MED samme lysstyrke, og som støjer mindre, og det er JVC HD1. Alle andre mindre støjende projektorer har lavere lysstyrke. Det gælder iøvrigt også dyrere projektorer - jeg kan ikke komme i tanke om en eneste projektor med minimum samme lysstyrke, uanset pris, som støjer mindre end D80e. HD1 er den eneste.
En detalje omkring støjniveauet af Sim2, er at Sim2 generelt fokuserer meget på levetiden af lampen, og driftssikkerhed i det hele taget. Hvis vi ser bort fra D10, der er en grundlæggende anderledes konstruktion med en anden fokus, så har Sim2's projektorer generelt en meget lang levetid på lampen. Det opnås bl.a. ved at have en mere effektiv køling end konkurrenternes. Jeg kan ikke huske at have hørt om en Sim2 hvor lampen er gået efter nogle hundrede timer, eller bare et par tusinde. Der findes sikkert eksempler, men generelt betaler man bl.a. for at få en projektor der hænger i loftet i længere tid ad gangen før man har behov for at pille den ned. Er det penge værd? For nogen er det, for andre ikke.
Jean M Jarre skrev:
| For lige at forklare mit skarpe synspunkt vil jeg gerne drage paralleller til bil industrien, tag nu Mercedes eller BMW deres biler er dyre og er Highend biler, men de har også hele pakken, de er støjsvage at køre i, de har super komfort, dørene siger præcist den lyd de skal når de lukkes, håndtagene føles rigtige, og meget mere ja de har tænkt på alt og det skal man også når det er Highend og dyrt, det ville jo vær pinligt hvis de solgte deres M5 med håndsving fordi man ikke lige havde lavet start motoren stor nok og der ikke var plads til en der var kraftig nok, |
|
|
Sim2 er ikke Mercedes eller BMW. Sim2 er Ferrari. Du får høj ydelse, men du ofrer nogle ting, såsom komfort, og bruger du den forkert kan det nemt gå galt.
(Hvis du så vil kalde de dyre Sim2 for Ferrari, og en D80e for en Alfa Coupé, så er det fint nok med mig, pointen er den samme...)
Jean M Jarre skrev:
| det jeg mener er at Mercedes og BMW (ja det kunne have været mange andre Highend bilmærker) har hele pakken og det har Sim ikke og heller ikke andre producenter af projektorer for den sags skyld og derfor kan det ikke være Highend efter min mening, og er hypet ALT for meget. |
|
|
Dvs. nu kritiserer du Sim2 for ikke at levere noget der heller ikke er andre der gør? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
Jeg har nu haft med projektorer at gøre siden 1996, og der er ingen tvivl om der er sket rigtigt meget og projektorerne bliver bedre og bedre.
Men det der undre mig er at man kan kalde en projektor som SIM2 D80e for en highend projektor. Det er den ikke efter min mening og grunden til dette er at den ikke præsterer at have hele pakken, der er ingen tvivl om at den har et SUPER billede som i prisklassen er Highend, men som sagt så støjer den alt for meget i mine øre, Sim går åbenbart meget mere op i billedet og designet end hele pakken da de larmer som de gør, hvis de ville var der ingen tvivl om de kunne få den til at sige meget mindre, jeg syntes specielt det er ringe når man ser hvilke prisklasser Sim begår sig i, men nu er de ikke de eneste der har projektorer der larmer.
Med henblik på DLP ja så er der også forskel på hvem der ser på det, jeg har ikke det store problem med regnbue effekten, jeg ser den næsten ikke og den genere mig ikke, men min kæreste kan ikke se film på en DLP projektor bare 5 minutter så bliver hun dårlig, så her er det op til den enkelte at vælge den teknik de bedst kan lide, men SIM er nogle af dem der har en rigtig god DLP visning med minimal regnbue i forhold til mange andre, men den er der stadigvæk og forsvinder kun hvis man går over i 3 chips DLP, og det gør AV i penge pungen.
For lige at forklare mit skarpe synspunkt vil jeg gerne drage paralleller til bil industrien, tag nu Mercedes eller BMW deres biler er dyre og er Highend biler, men de har også hele pakken, de er støjsvage at køre i, de har super komfort, dørene siger præcist den lyd de skal når de lukkes, håndtagene føles rigtige, og meget mere ja de har tænkt på alt og det skal man også når det er Highend og dyrt, det ville jo vær pinligt hvis de solgte deres M5 med håndsving fordi man ikke lige havde lavet start motoren stor nok og der ikke var plads til en der var kraftig nok, det jeg mener er at Mercedes og BMW (ja det kunne have været mange andre Highend bilmærker) har hele pakken og det har Sim ikke og heller ikke andre producenter af projektorer for den sags skyld og derfor kan det ikke være Highend efter min mening, og er hypet ALT for meget.
Der er ingen tvivl om at billedet har 1 prioritet, men det hjælper ikke hvis den larmer som en hårtørrer og ikke er til at være i rum med, der er jo også en grund til at Biograferne har deres fremviser stående i et operatørrum så den ikke kan høres i salen.
Efter min mening burde mange producenter tage støjen fra projektorerne lige så alvorligt som billede kvaliteten.
Mvh
JmJ
|
|
|
Hvor det dog lyder yderst fornuftigt, jeg tilslutter mig 100%   __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sim laver et flot billede, men at der fremkommer regnbuer i en projektor til 80K. er ikke så godt, og til den pris burde de sige lidt mindre
__________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
CSN Teknik skrev:
| Sim laver et flot billede, men at der fremkommer regnbuer i en projektor til 80K. er ikke så godt, og til den pris burde de sige lidt mindre |
|
|
Nu koster den også "kun" 55k, men der er nu den samme mængde regnbuer på dén som på en HT3000 Link til 160k. Det er system-betinget, og det holder ikke at sige at det er for dårligt at der er regnbuer på en single-chip. Det svarer til at sige at det er for dårligt at en 100.000,-s højttaler ikke er trådløs. Mht. støjniveauet, så har jeg argumenteret for dét. Det er et spørgsmål om prioritering, og jeg synes ikke det har ret meget med prisen at gøre. Det er yderst få DLP projektorer der siger mindre, om man så vil have fordelen ved DLP og leve med ulemperne, eller have fordelene ved LCD eller LCOS og leve med ulemperne ved dem, det er så individuelt. Jeg synes ikke man kan tillade sig at generalisere omkring at et produkt til en given pris bare ikke må have en given ulempe. I så fald er det vel heller ikke i orden at der ikke er en eneste LCD eller LCOS projektor uanset pris, der er i stand til at gengive en ensartet farvegengivelse over hele billedfladen? Er det ikke for dårligt at en LCD projektor til 30.000,- ikke kan dét, når en DLP til 8.000,- godt kan? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Jeg tænker især på en af mine kammerater. Han synes det var ret sjovt at Blockbuster reklamerede med at de havde 3000 film, når han nu selv havde 4000 film der hjemme!
Han har omkring 7-800 VHS videobånd, med film og serier optaget i long play, og har det omtalte Philips 4:3 tv, og en Denon pro logic reciever og 2 Eltax højttalere til. Derudover har han en temmelig stor samling af laserdisks og enkelte dvd film. Så det er altså ikke kvaliteten der driver værket.
Jeg bemærkede en dag, at han drev nogle (passive) højttalere via hovedtelefon udgangen på sin pc (ja, han interesserer sig ikke for teknikken!), og han synes det var helt fint.
Men måske var det i virkeligheden sådan en som mig, Otto mente? Jeg interesserer mig kun perifert for teknikken, på trods af min uddannelse. Jeg læser kun konklusionen af alle tests, da jeg ikke interesserer mig synderligt meget for, hvordan de er kommet frem til resultatet. Jeg går til gengæld sindssygt meget op i value for money, og bruger nok flere penge på udstyr end den typiske forbruger, da jeg til en vis grænse påskønner kvaliteten.
I hvert fald er det mig, der er ansvarlig for, hvordan mine overhovedet-ikke-teknik-interesserede venner har indrettet sig med deres anlæg, idet jeg enten har installeret det, eller det er noget af mit det gamle udstyr jeg har solgt dem.
Jeg har endnu til gode at møde folk, der frivilligt bruger penge på noget, der ikke interesserer dem. |
|
|
Kvantitet vs kvalitet og den ægte entusiasme ? Med øl gælder det vist at kvantitet er meget populært hos nogle, men det opfatter jeg ikke helt som ægte entusiasme, men mere noget nødvendigt for opretholdelsen af deres eksistens. De der går op i ølmærker fra små bryggerier, til den 5-10 dobbelte pris af den billige hurtiggærede øl, er dem jeg forbinder med ægte ølentusiaster. Ikke de der sidder på bænken hele dagen, med en Aldipose. På samme måde har jeg det med filmentusiaster. Pan/scan på longplay med mikrobølgepopcorn er ikke den ægte filmentusiast i mit verdensbillede. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Otto du har en point med "Er det ikke for dårligt at en LCD projektor til 30.000,- ikke kan dét, når en DLP til 8.000,- godt kan?", med det et så
til gengæld let at levet med, da regnbuer kan gør folk dårlig (kan ikke selv tåle at se en film til ende), ikke fint når man skal nyde en film
Og mon ikke at den Teknologi udvikling ville gå hurtig inden for LCD end inde for DLP, især er krav til det ny farveformat (x.v.Colour) som DLP
kan vise med det kan LCD ikke (selv om der er kommet projektor med dette), men må se det som reklame gas, da LCD panel ikke er god nok til
at udnytte dette, så den dag hvor de først film med x.v.Colour komme på market, ville DLP springe fra LCD i billde kvalitet.
Der er folk der har klage (og vel stadig gør det) om at en film (CinemaScope) har sorte kant for oven og for nede på et 4:3 og 16:9 TV, derfor
Pan/scan.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
CSN Teknik skrev:
Sim laver et flot billede, men at der fremkommer regnbuer i en projektor til 80K. er ikke så godt, og til den pris burde de sige lidt mindre
|
|
|
Virkelighedens livs eksempler slår alt
LCD laver bare forkerte farver hele tiden, det er sku da bedre end lidt støj efter min mening.
Jeg skulle analycere 3500 komponenter i en stor konstruktion og benyttede excel og lidt marcro programering til at dele komponenter op. De forskellige komponenttyper fik hver sin farve. Efter opdelingen gik jeg komponenterne igennem men ak samme komponent type have forskellige farver DAM, jeg gik programmeringen igennem og farve koderne, intet var galt, men jeg kunne jo se at de have fået forskellige farver. Mine kollegaer kom forbi for at hjælpe men intet hjalp. Lige til jeg kom til at scrolle i excel arket kunne jeg se at farverne skiftede farve ned gennem LCD panels areal.
LOL en lcd laver forskellige farve alt efter hvor på skærmen feltet er, vi prøvede med en gammel CRT skærm her var problemet slet ikke tilstede. Nu er det en "Highend" 26 widescreen" PC skærm jeg har fået af IT afdelingen så kvaliteten skulle være den bedste.
Sæt en PC til jeres LCD og få jer en overraskelse. Lav en farve i den ene hjørne og scroll samme farve rundt på skærmen excel er kanon til dette så vi i se at den farve i scroller rundt ændre sig i forhold til den stille stående farve i hjørnet. Husk at bruge 2 felter for køres et enkelt felt rundt er det svæere at se, en reference farve er nødvendig.
LCD laver blot forkerte farver hele tiden det bliver aldrig "HIFI" = så tæt på virkeligheden som muligt, men oki 90% af hIFI brancen elsker også farvelade grej og højtalere, men IKKE mig jeg vil gerne se og høre det producenten allerede har brugt masser af energi på at fremstille, det vil jeg sku ikke lave om på.
Jeg påstår at min gamle Infocus 4805 laver mere ægte farver en de nyeste LCD projektoere ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jonas De forskellige farver du oplever på en LCD-skærm i din test, skyldes at du sidder for tæt på skærmen, og dermed oplever den farveforskel som LCD-skærme med dårlig betragtningsvinkel har. Det er ikke et problem ved TV-kigning, da du sidder længere væk, og har en bedre skærm. Der kræves en bedre LCD-skærm til TV end til computer, og jeg giver dig ret i at LCD også er et problem ved computerbrug. Ved billedredigering bør man have en CRT-skærm. Laver man noget hvor farvesammenligning tæt på skærmen er nødvendigt, er CRT et must. På de bedre LCD-projektorer har de styr på det med vinklen, grundet de meget små paneler. Der er eksempler på 'smuttere' blandt billige projektorer, med decideret farvefejl på. Panasonic har haft det problem bl.a. EDIT: Denne farvefejl er allermest tydelig når man skal se sort/hvid film i widescreen.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
@JonasDe forskellige farver du oplever på en LCD-skærm i din test, skyldes at du sidder for tæt på skærmen, og dermed oplever den farveforskel som LCD-skærme med dårlig betragtningsvinkel har.Det er ikke et problem ved TV-kigning, da du sidder længere væk, og har en bedre skærm.Der kræves en bedre LCD-skærm til TV end til computer, og jeg giver dig ret i at LCD også er et problem ved computerbrug. Ved billedredigering bør man have en CRT-skærm.Laver man noget hvor farvesammenligning tæt på skærmen er nødvendigt, er CRT et must.På de bedre LCD-projektorer har de styr på det med vinklen, grundet de meget små paneler.Der er eksempler på 'smuttere' blandt billige projektorer, med decideret farvefejl på.Panasonic har haft det problem bl.a.EDIT: Denne farvefejl er allermest tydelig når man skal se sort/hvid film i widescreen.
|
|
|
Sidder ikke for tæt på farverne ændre sig kun når jeg kom ca.90-100 grader fra skærmen. ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|