Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 05:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sunfire 7x400 watt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Sunfire bruger jo en switchmode strømforsyning så vidt jeg husker. Den udmærker sig vist ved at at kunne levere enormt store effekter, men har en tendens til at støje en del. Men når det er sagt, så har Sunfire nok ikke målt forstærkeren på en almindelig el-installation..
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Uden at ville tage hverken Denon eller Sunfire i forsvar på det punkt, så er det uhyre sjældent at der er fuldt skrald på alle kanaler samtidig i den virkelige verden, medmindre man anvender 7-kanals testsignaler for at se hvornår sikringen smelter.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Sunfire bruger jo en switchmode strømforsyning så vidt jeg husker. Den udmærker sig vist ved at at kunne levere enormt store effekter, men har en tendens til at støje en del. Men når det er sagt, så har Sunfire nok ikke målt forstærkeren på en almindelig el-installation..

Forsyningen er en helt normal "gammeldaws" (125V) forsyning, det samme er selve udgangstrinnet, det specielle er spændingsreguleringen som i realiteten er et PWM trin som sikrer at spændingssvinget til udganstrinnet kun er hvad der skal videre til belastningen +6V. Regulatoren (tracking down konverteren) benytter 12 styk IRF640 (Hex)MosFets og selve udgangstrinnet 6 sæt bipolare pr. kanal.

Tomgangsstrømmen i den gamle Sunfire "300" er ca. 7A så den kører i klasse A hovedparten af tiden, uden at blive mere end smålunken.

Sunfireren er netral, uanstrengt og effektmæssigt bundløs på samme tid, man lægger simpelthen ikke mærke til at den er der.

Den kan ikke levere fuld effekt i lave impedanser på en 10A gruppe men det er næppe et praktisk problem under musikgengivelse.

Den gamle 5x200 kørte med samme strømforsyning som den almindelige 2x300. Nu har jeg kun diagrammet til min egen, men jeg tvivkler på at mangekanalsudgaverne har større forsyning eller 6 sæt udgangsbolcher pr. kanal, det fylder faktisk en del 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

læste en test i 98 i hifi & elektronik hvor de testede flere effekter og der var bla. H/K Signature og så en Sunfire på 5x200w

og der parrellel koblede de vist X antal speakere på den Sunfire så den i 2kanals drift kom ned i en ½ohms belastning og der skruede de op, og gav sikringen i skabet op før forstærkeren. SÅ den er vist god nok 

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Her specifikationerne taget fra highsound:

Ydelse:
7x400w i 8 ohm
7x800w i 4 ohm
7x1600w i 2 ohm

De specs er forkerte. Kig paa producentens hjemmeside, det er kun i 8 Ohm effekten i alle 7 kanaler er opgivet.
Der staar ikke noget "7x" under 4 og 2 Ohm. Faktisk staar der endda "time-limited" under 2 Ohm, saa de
1600W kan det nok ikke blive til i mange millisec. ad gangen.

Men haeng dig ikke i det hvis du hoerer musik og ikke test-toner... Det _er_ en kraftig forstaerker,
specielt hvis den har +-125V paa railsene. Men jeg gad nu alligevel godt vide hvor stor trafoen i den er.
Nogen der ved det?
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

timur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Selv i 8 ohm kan den ikke levere 7x400W, hvis sikringen ryger ved 1800W.

Men pyt, jeg er ikke i tvivl om at det er en særdeles kraftig forstærker, der sikkert også lyder rigtig godt.

Den ville da være velkommen i mit setup .

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Rico skrev:

Jeg har fundet en måling af en Sunfire 5x400w som ikke er lavet af Sunfire selv:

http://www.hometheatermag.com/preampprocessors/1106sunfiretg ptga/index1.html

All channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 343.4 watts
1% distortion at 446.3 watts

This graph shows that the TGA-5400's left amplifier channel, with two channels driving 8-ohm loads, reaches 0.1 percent distortion at 392.0 watts and 1 perent distortion at 450.4 watts.

Den bekræfer alså at opgivelserne ikke er helt ved siden af.......

Jeg kan forøvrigt også huske noget om Ultimate Receiveren på 7x200w som målte op til 276w ved 2-kanalsdrift. Man kan altså ikke altid bruge de "gamle" indikationer om at så og så meget effekt ikke kan lade sig gøre på en så og så lille en sikring. Du kan jo også sagtens spille på flere effektforstærkere (og resten af hifi anlægget) på én gang, uden at sikringen går. Det har jeg da i al fald selv prøvet på fuld tryk. Der brugte jeg vel ca 7000w forstærker watt + det løse.....

I følge min mening så kan man dog sjældent sammenligne effektopgivelser, da det helt kommer an på, hvor svær din højttaler er at trække. Derfor kan den ene opleve en væssentlig større forskel på to forstærkere med forskellige effektopgivelser, end den anden kan.

Den graf du henviser til er ved drift af 2 kanaler, og nej, selv Carver kan ikke levere mere effekt end han forbruger, kunne han det ville han ernære sig af noget helt andet end audio.

Selvfølgelig kan du sammenlige effektopgivelser, blot målebetingelserne er de samme

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes