Forfatter |
|
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahania skrev:
king skrev:
Ahania skrev:
Det kommer også meget an på hvilken musik du lytter til.
|
|
|
Hvordan lyder en pickup der kan spille Jazz - og hvordan lyder en pickup der kan spille Blues ???
|
|
|
Jeg mener der er meget stor forskel.
Hvis manden nu kun høre klassisk musik, ville en dyr ortofon pu med meget flot diskant, sikkert være et godt valg. Hvis han derimod høre metal i den tunge ende, ville en anden type pu nok være at foretrække.
Jeg har selv spillet med en ortofon MC2000 pu / T2000 step-up. Og det lød simpelthen alt for fint til min musik smag. Guitaren fra Hendrix eller ACDC lød ikke rigtig. Også på mine helt gamle 60ér plader virkede det ikke. Pu havde mere travlt med at spille den flotteste pladeknas, frem for musikken på pladerne.
|
|
|
Jeg synes spørsmålet ditt er helt på sin plass jeg. Så klart skal det ultimate setup spille alt med stor bravur. Likevel er det ikke til å stikke under en stol at hifi handler om smak og behag, og ikke minst prioritering. I dette prisleiet vil man uansett ikke få alt man ønsker seg.
Prioriterer man varme, fylde, glatthet og setter pris på en litt "våt" klang kan Benz være et godt alternativ. Lyra for eksempel har en helt annen prioritering. (Uten dermed å ha sagt at noen av dem er god match med nevnte arm og spiller).
Hva har du hatt av pickuper tidligere, og hva likte/misklikte du med dem? Hvordan er ditt lydidéal?
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lethvig skrev:
om det er mm eller mc er underordnet har det der ska bruges har riaa.
prisleje, tja kom med dine bud på hvad der passer sammen, men op til 6.000 er da fint
|
|
|
Så din RIAA kan altså klare alle pickup'er uanset konstruktionsprincip og output..?
Niels L.
|
Til top |
|
|
Fosse Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt poeng Nilau. 0,25mV (eller mindre) output krever sin riaa, eventuelt en god step-up.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lethvig skrev:
om det er mm eller mc er underordnet har det der ska bruges har riaa.
prisleje, tja kom med dine bud på hvad der passer sammen, men op til 6.000 er da fint
|
|
|
Hvis man er helt 'blank' med hensyn til hvilken pickup man vil købe, er det måske lidt voldsomt at spendere op til kr. 6.000 på sagen - ud fra andres anbefalinger?
Hvorfor ikke prøve at finde en god allround-pickup til (f.eks) 2.000 kroner? Der kan sikkert komme mange anbefalinger fra andre brugere i dette prisleje. Og skulle du ikke være helt tilfreds på alle punkter (når du har anskaffet PU'en) er 'skaden' jo ikke så stor. Derefter kan du målrettet gå efter en PU med bestemte egenskaber i forhold til den 'billige' PU.
Det er heller ikke så nemt at få en god pris for en brugt pickup med en nypris på f.eks 6.000 kroner! Jeg tror man forholdsmæssigt taber mindre på at sælge en brugt pickup med en nypris på 2.000 kroner...
Mvh.
Niels L.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu en god pointe Nilau.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahania skrev:
king skrev:
Ahania skrev:
Det kommer også meget an på hvilken musik du lytter til.
|
|
|
Hvordan lyder en pickup der kan spille Jazz - og hvordan lyder en pickup der kan spille Blues ???
|
|
|
Jeg mener der er meget stor forskel.
Hvis manden nu kun høre klassisk musik, ville en dyr ortofon pu med meget flot diskant, sikkert være et godt valg. Hvis han derimod høre metal i den tunge ende, ville en anden type pu nok være at foretrække.
Jeg har selv spillet med en ortofon MC2000 pu / T2000 step-up. Og det lød simpelthen alt for fint til min musik smag. Guitaren fra Hendrix eller ACDC lød ikke rigtig. Også på mine helt gamle 60ér plader virkede det ikke. Pu havde mere travlt med at spille den flotteste pladeknas, frem for musikken på pladerne.
|
|
|
Hej "Ahania"...
Ortofon MC2000 er notorisk vanskelig at have med at gøre. Ikke mange RIAA'er kan håndtere den ekstremt lave udgangsspænding. Jeg mener den er på 0,125 mV... Det er ikke meget...
Med den tilhørende trafo (T2000) går det en smule nemmere, hvis ellers den matcher den efterfølgende RIAA...
Jeg har selv (bl.a) en Ortofon MC2000, og jeg kan altså ikke rigtig 'genkende' din beskrivelse af dens lyd. Min MC2000 giver langt mindre 'pladeknas' end mange andre pickup'er jeg har prøvet. Og Jimi Hendrix har jeg heller ingen problemer med! ;-)
Mvh.
Niels L.
|
Til top |
|
|
Fosse Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med fare for å spore av, synes Ortofon sine trafoer (T20MKII) gir utrolig mye vellyd for en billig penge. Nå har jeg ikke hørt 2000, men dersom den er som T20, men med enda mer av det gode, ja så tipper jeg ikke den gjør seg bort. Rett step-up (riaa) er vesentlig for å få vellyd ut av disse signalsvake pickuper.
|
Til top |
|
|
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
nilau skrev:
Hej "Ahania"...
Ortofon MC2000 er notorisk vanskelig at have med at gøre. Ikke mange RIAA'er kan håndtere den ekstremt lave udgangsspænding. Jeg mener den er på 0,125 mV... Det er ikke meget...
Med den tilhørende trafo (T2000) går det en smule nemmere, hvis ellers den matcher den efterfølgende RIAA...
Jeg har selv (bl.a) en Ortofon MC2000, og jeg kan altså ikke rigtig 'genkende' din beskrivelse af dens lyd. Min MC2000 giver langt mindre 'pladeknas' end mange andre pickup'er jeg har prøvet. Og Jimi Hendrix har jeg heller ingen problemer med! ;-)
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Hej Nilau.
Jeg kan se at vi begge spiller på Micro-seiki. Og vi har også begge spillet på MC2000 og Audio Technica AT-OC 9. Så lidt ens smag må vi da have... Jeg ved ik hvad der gør forskellen på vores opfatelse af MC2000. Måske det er højttalersiden, da de er ret forskellige, eller også er det forstærker siden... Om ik andet syntes jeg at AT-OC 9 var en dejlig pu. Den var også godt afbalanceret til Mørch DP6 armen.
Men nok om det..... Tilbage til tråden, Mit udgangspunkt var.... Hvilken musik lytter du til? __________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
Til top |
|
|
Lethvig Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 493
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
om min pre med indbygget riaa Audiolab 8000 kan tage alle ved jeg ikke.
Har i forvejen to pick ups af Ortofon. Hhv mc15 super mrkII og kontrapunkt h. Har også en Ortotfon T20 mrkII step-up som jeg dog ikke bruger da der i pre'en er både mm og mc riaa.
Ville det være bedre at tilslutte step up'en til til mm-delen i pre'en og så køre pladespilleren igennem den?
|
Til top |
|
|
Lethvig Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
af musik er meget omfavnende dog ikke Heavy...
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lethvig skrev:
Ville det være bedre at tilslutte step up'en til til mm-delen i pre'en og så køre pladespilleren igennem den? |
|
|
Det er da muligt. Det er vel bare at prøve begge muligheder og beslutte hvad du synes lyder bedst? Det kommer også lidt an på hvilken pick-up du så bruger.
T-20 MkII forstærker signalet gange 25 (1:25 - 28dB) og giver en belastningsmodstand på 75 ohm hvis din MM RIAA er på 47k ohm (47000 / 625 (25 x 25).
Nyere Ortofon MC'ere på ca. 0.5mV og intern modstand på ca. 5 ohm er nok ikke nogen god ide sammen med T-20 MkII. Du vil ende med et output på mere end 11mV ind i MM RIAA'en.
En Denon DL-304 har tilpas lavt output (0.18mV) til at kunne fungere med T-20 MkII. Det vil give et output på omtrentligt 3mV ind i MM RIAA'en (0.18mV / 115 (75 + 40) x 75 = ca. 0.12mV. 25 x 0.12mV = 3mV.
DL-304 er også en meget blød pick-up (Denon opgiver 14cu ved 100Hz hvilket svarer til ca. 28cu ved 10Hz) så det er måske også fint til den spinkle SME IIIs med lav masse på 5g.?
|
Til top |
|
|
Lethvig Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 02:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
til Krentzler
Tak for den store beskrivelse
Lars
|
Til top |
|
|
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Godt at høre, der er gang i vinylet i det kolde nord.
Nu kender jeg jo tilfældigvis din MC 15 og er skiftet til AT-OC 10. 10éren kan ikke fåes længere, men OC 9 kommer tæt på.
I forhold til MC 15 får du noget mere detaljer i toppen og en mere kontrolleret bund. Så kort kan det egentlig formuleres. I forhold til prisen bryder jeg mig ikke om Ortofons Kontrapunkt serie. De har ikke den detaljerigdom man kan forvente i den prisklasse, synes jeg. Jeg vil anbefale dig at lytte til Audio-Technika eller Sumiko.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 398
|
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
STOP STOP STOP!
Den der arm er slet ikke egnet 99% af de pickupper der er foreslået. Den har simpelthen alt for lav eff. vægt. Bare fordi der står SME er den hellige grav ikke velforvaret. Der er en grund til at SME ikke vil kendes ved SerieIII armen...
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at slippe af med den arm.
Slå koldt vand i blodet.
Mvh
Kristoffer
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også en SME IIIs og det er træls at prøve at finde en god MC pickup til den
Selve armen er fed nok men den er så let at du skal have fat i højkompliante pickupper - disse findes mest blandt MM pickupper
Jeg havde en Ortfon MC 10 Super MK II på min og den fik bøllebank af en billig denon high output pickup til 800 kroner på en thorens arm
Jeg ved ikke hvilke arme der passer bedst til Linn - men mon ikke du kan få en rigtig god arm brugt til 2000 kr og en rigtig god MC pickup til 2000 som vil giver dig bedre og mere end hvis du bruger en formue på noget der passer til SME III s armen.
Held og lykke
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Lethvig. Smid en Ortofon MC10 Supreme på den arm. Evt. Rondo Blue, men den er skarpere tonalt, og ikke nær så "behagelig" 
r-l-b's test udfald må skyldes slidt pick-up?
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
|
|
Jeg tror det ikke - jeg tror bare at armen og pu er et dårligt match kombineret med smag og behag - dvs. at jeg måske har en prefference for 110erens lyd og så bliver det hele mere subjektivt Ville en af de ny 2M MM-puer fra Ortofoner ikke være et sjovere stedat begynde? Den sorte er da en halvseriøs fætter til over 3K __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lethvig skrev:
jeg er snart ejer af en Linn Sondek LP12 (ældre model) med en SME seris IIIs tone arm. Hvad kan i anbefale af pick up til denne kombination? |
|
|
Hej
Du skal have en let pu med høj eftergivenhed - en Denon DL 1000 ville være ideel,men den er ikke på markedet mere. Jeg tror at en Benz Gold ville kunne gå, det er en fed pu til prisen. En på mange måder ideel pu til jazz og blues er en Denon DL103 og diverse SPU, disse pu kræver dog en aden type arm, ex. en SME 3009 type, som også ville passe til dit eksisterende armboard. Indryk evt en annonce her på siden under bytte, du kan være heldig. Ellers vil jeg anbefale en Benz Gold.
vh
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Mik112 skrev:
|
|
|
Jeg tror det ikke - jeg tror bare at armen og pu er et dårligt match kombineret med smag og behag - dvs. at jeg måske har en prefference for 110erens lyd og så bliver det hele mere subjektivt
Ville en af de ny 2M MM-puer fra Ortofoner ikke være et sjovere stedat begynde? Den sorte er da en halvseriøs fætter til over 3K
|
|
|
Hehe....Ja det hele ender som subjektiv vurdering for de fleste af os . Man kan sige meget for/mod Ortofon, men selv synes jeg de har oppet sig gevaldigt på de seneste 3-4 år. Kører med Rondo Blue og MC10 Supreme pt., og de er som nat og dag. Men en vinder af de to kan jeg ikke udpege. LP-materialet er så forskelligt, og noget lyder godt på den ene, og skidt på den anden, og omvendt. I øvrigt er det vigtigt at Ortofon pick-upperne impedans-tilpasses korrekt.
|
Til top |
|
|