Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Musikalske højtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 April 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

P Sikjær skrev:

Hej Tejs

Prøv at give GamuT Phi 5 et lyt, evt. se vedhæftede link.

http://www.gamutaudio.com/media/pdf/reviews/Phi5_Hifi_choice _Editors_Award.pdf

Flotte men lidt store?

Til top Vis Tejs Dragheim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tejs Dragheim

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Jdluxe skrev:

Helt sikkert Audiovector feks. C2, har selv spillet på C2 siden år 2000.

Til prisen(set på ksb til 1200.-for mk2 udgaven)link:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=76455 

er det meget svært at slå. Skulle du få lyst til at smide en Zapsolute mk4.1 40w kl.A på(har haft en selv) ja så har du et sæt der spiller r.... ud af bukserne....

De ser super ud, men hvad med det Bi-wire, Tri-wire "fis" er det noget man bare "skal" ha hvis man skulle købe sig et sæt C2?

Til top Vis Tejs Dragheim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tejs Dragheim

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Her er nogle musikalske højtalere i den prisklasse.

Brugte Linn kedlith, kaber eller ninka
DLS R55
Nogle af M3 Audiovectorhøjtalere dem uden båndiskanten.

Hold dig helt væk fra Dali

Hilsen Jonas Bojer

Hold mig væk fra Dali? Den må du gerne begrunde?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 April 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Tejs Dragheim skrev:
Jdluxe skrev:

er det meget svært at slå. Skulle du få lyst til at smide en Zapsolute mk4.1 40w kl.A på(har haft en selv) ja så har du et sæt der spiller r.... ud af bukserne....

De ser super ud, men hvad med det Bi-wire, Tri-wire "fis" er det noget man bare "skal" ha hvis man skulle købe sig et sæt C2?

Det er noget fis. Bøjlerne der sidder mellem terminaler er dog ofte elendige og bør skiftes ud til noget ordentligt højttalerkabel.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Tejs Dragheim skrev:
Jdluxe skrev:

Det er noget fis. Bøjlerne der sidder mellem terminaler er dog ofte elendige og bør skiftes ud til noget ordentligt højttalerkabel.

Okay så et sæt kabler per højtaler er altser nok? ( og så lidt mellem terminalerne! )

Jeg har aldrig prøvet Bi-wire, gir det en hørbar forskel?

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 April 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Tejs Dragheim skrev:
Kjeldsen skrev:
Tejs Dragheim skrev:
Jdluxe skrev:

Okay så et sæt kabler per højtaler er altser nok? ( og så lidt mellem terminalerne! )

Jeg har aldrig prøvet Bi-wire, gir det en hørbar forskel?

Ja et sæt ht'kabler er nok!

Kører selv singlewire til toppen, med lus til bassen.

Bananstik 4 stk pr. side ligeså(2 til toppen og 2 til lusene) da lyden bliver mere "ud af kassen" i mine ører,Biwire har jeg ikke prøvet.

Til top Vis Jdluxe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jdluxe

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2008 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

System Audio er hamrende musikalske (har selv haft et sæt 1280), spiller dynamisk og nærværende. Men man skal nok "være til" deres lydfilosofi, hvor man bl.a. ofrer en del bas til fordel for den hurtige og dynamiske lyd. Men de er nemme at trække for din forstærker, og du kan få et sæt 1280 brugt til 4-5000 kr. sættet.

Til top Vis Monkeyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monkeyboy

Inuuteq
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 April 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er tilfreds med mine Audiovector M3 Sign. kører med singlewire kan godt anbefale
Til top Vis Inuuteq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Inuuteq

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 April 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan du oplevede, at de små var mere musikalske end de store ?

Tænk over de ord du sætter på oplevelsen - det kan måske lettere spore i retning af hvad du oplever som musikalske.

Nogle oplever jo f.eks. AudioVector som "musikalske" fordi de er "fremme i skoen" og spiller med ekstra fokus på kanterne (opleves dynamisk).

Andre oplever f.eks. Dali Grand Coupé som musikalske fordi de er lidt bløde og runde i lyden - hvilket også kan ses på frekvenskurven.

Kun få  magter at kombinere neutral og musikalitet. Her tænker jeg på f.eks. Avalon og Von Schweikert. Men de er i en andet prisleje

Men prøv se om du kan få fat i - eller høre - en Von Schweikert VR1.

mvh

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Sendt: 30 April 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Tejs Dragheim skrev:
P Sikjær skrev:

Hej Tejs

Prøv at give GamuT Phi 5 et lyt, evt. se vedhæftede link.

http://www.gamutaudio.com/media/pdf/reviews/Phi5_Hifi_choice _Editors_Award.pdf

Flotte men lidt store?

Flotte og store... og dyre! Så et lidt mærkeligt bud i mine øjne, med mindre at de tidligere angivne 4-5- kilo budget var i engelske pund eller noget..

Jeg har tidligere anbefalet Audio Note. Kæmpe musikalske højtalere! Eller måske et par Snell EIII, hvis du leder efter noget brugt? Tannoy skal efter sigende også levere fantastiske musikalske højtalere, hvor du får meget for pengene... 

Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan du oplevede, at de små var mere musikalske end de store ?

Tænk over de ord du sætter på oplevelsen - det kan måske lettere spore i retning af hvad du oplever som musikalske.

Nogle oplever jo f.eks. AudioVector som "musikalske" fordi de er "fremme i skoen" og spiller med ekstra fokus på kanterne (opleves dynamisk).

Andre oplever f.eks. Dali Grand Coupé som musikalske fordi de er lidt bløde og runde i lyden - hvilket også kan ses på frekvenskurven.

Kun få  magter at kombinere neutral og musikalitet. Her tænker jeg på f.eks. Avalon og Von Schweikert. Men de er i en andet prisleje

Men prøv se om du kan få fat i - eller høre - en Von Schweikert VR1.

mvh

Nørd

Det er ikke nemt men jeg prøver:

Højtalerne "forsvandt" ind i lydbilledet, hele lyd billedet blev mere samlet, og der foregik mere "mellem" højtalerne?!?

Diskanten blev mere tydelig og mellem tonen mere Difineret/klar. Bassen blev self mindre, men mere "stram" og kontant, <- noget jeg virkelig syntes er lækkert! :-)

Og så detaljen, det er nok det jeg mener med musikals,Eks. kunne man virkelig høre Mads Vindigs ( kontrabas ) fingre ramme strengene, og en svag knirken fra gribebrættet når han lavede "vibrato" og når hele bandet spillede så fik man det hele med!, det mudre ikke så meget sammen som på de store...

håber det er bedre forklaring....?

( Jeg kigger stadig meget på Audiovector C2 ! )

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 April 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hej Tejs.

Det hjælper måske med lidt flere oplysninger. Hvor storter dit rum? Hvordan står højttalerne ift væggene, hvor langt fra hinanden står de, og hvor langt sidder du fra dem?

Hvis du sidder meget tæt på dine højttalere, vil en stor tre-vejs ikke lyde helstøbt, da lyden ikke når at blive til et samlet hele, så at sige. Det går nemmere med et par mindre 2-vejs, måske er det det du har oplevet?

mvh Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 30 April 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Tejs Dragheim skrev:

Jonas bojer skrev:
Her er nogle musikalske højtalere i den prisklasse. Brugte Linn kedlith, kaber eller ninka DLS R55 Nogle af M3 Audiovectorhøjtalere dem uden båndiskanten. Hold dig helt væk fra Dali Hilsen Jonas Bojer

Hold mig væk fra Dali? Den må du gerne begrunde?

Videnskaben har lige hjulpet mig det handler om den hjernestøj Dali's udviklere har

http://ekstrabladet.dk/musik/intlmusiknyt/article1002023.ece

Der er altså en grund til at nogle udvikler musikalske anlæg og andre ikke.

Nej spøg til side , den "dynamik" dali folk snakker om er en kunstigt "humphhhh" pukkel i bassen alle dalihøjtalere har og endvidere og så er de megt utimede (hvis du ikke kan høre det læs ovenstående artikkel ) og meget umusikalske og disse Dali folk beskriver dem også ofte som harmoniske der er altså ikke noget harmoniske over musik generelt kun harmonisk musik skal afspilles harmonisk ikike alt musik.

Hilsen Jonas Bojer

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 30 April 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Tejs Dragheim skrev:

Jeg sidder her med mine kæmpe Concept 8 'ere og tænker øv!

Jeg har lige købt en NAD 216 THX effekt forstærker og prøvede den lige af på mine concept 2 'ere ( fra et gammelt anlæg ) og bang! de små bankede de store i musikaliteten... og det er her min forstand stopper!

Men jeg har besluttet at de store skal ud og at jeg vil have nogle mindre men bedre... og det er her alle i kloge hoveder kommer ind i billedet  , for jeg har aldrig haft andet end Dali og Cervin vega, så jeg er lidt grøn!... Jeg har lidt kig på Audiovector og på B&W men andre foreslag er meget velkomne! jeg tænker en stor reol eller en lille gulvhøjtaler og gerne hvor musikaliteten er i top, skidt med "volumen", og udseendet!

Nogle ideer, foreslag?

Mvh Tejs

Hej Tejs,

Du skal skynde dig helt ud af hifi-klubben der finder du ikke "musikalske" højtalere. Prøv at lyt til Harbeth, de kan fåes ret små og banker de højtalere du selv nævner.

mvh M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 April 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas,

Nå, så har vi gang i meningstyranniet igen? Det giver ikke megen mening for hvermand at snakke om utimede højttalere og pukkel i bassen. Hvordan skulle han vide hvordan det lyder, når han er ikke lige er trænet hifinørd?

Og at dit favoritmærke ikke lige laver netop samme unoder kan du vel ikke garantere?

Synes iøvrigt der er kommet gode anbefalinger, især når an tænker på budgettet. Tror jeg også vil medanbefale Snell og noget i den dur. Og så er de jo meget effektive, så han kan faktisk spille ret højt, sev med den forstærker han har.

Det drejer sig jo stadig ikke om teknik og hvem der har lavet det vel, Jonas?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 April 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Monkeyboy skrev:

Men man skal nok "være til" deres lydfilosofi, hvor man bl.a. ofrer en del bas til fordel for den hurtige og dynamiske lyd.

Mon ikke det forholder sig således at man ofrer bassen for at få et slankt og "Bo Bedre godkendt" design og så som efterrationalisering kalder bassen for "hurtig".

Hvis din bas er "hurtig" er det fordi den ikke længere er der.....der har forladt bygningen...

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 30 April 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
Hej Jonas,Nå, så har vi gang i meningstyranniet igen? Det giver ikke megen mening for hvermand at snakke om utimede højttalere og pukkel i bassen. Hvordan skulle han vide hvordan det lyder, når han er ikke lige er trænet hifinørd?Og at dit favoritmærke ikke lige laver netop samme unoder kan du vel ikke garantere? Synes iøvrigt der er kommet gode anbefalinger, især når an tænker på budgettet. Tror jeg også vil medanbefale Snell og noget i den dur. Og så er de jo meget effektive, så han kan faktisk spille ret højt, sev med den forstærker han har.Det drejer sig jo stadig ikke om teknik og hvem der har lavet det vel, Jonas?

Du har ret Teis spurgte og jeg svarede ikke helt præcit, Teis her er en måling der viser hvad jeg mener, det er den store puken fra 40hz til 200Hz jeg snakker om. Denne Dali Højtaler er referencen for dali selveste Hoter som er topudvikleren benytter selv en afart af en højtaler af denne viste måling.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 30 April 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Altid sjovt at se Jonas forklare "videnskabeligt", hvorfor noget ikke dur.

Det er som at høre religiøse forklare, hvorfor det er logisk at der findes en Gud.

"Musikaliteten findes i den grønne kurve, og som I kan se, er den helt hakket"

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 30 April 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan finde et sæt brugte Dali Grand Coupe, så synes jeg klart du bør give dem et lyt.

Det er en super fed højtaler, som dog ikke længere produceres, så derfor at den kun at finde brugt. Rammer måske lidt over dit budget (mener de plejer at gå for omkring 6.000,- inkl. standere).

De er ret så musikalske og lækre at høre på. Og så er de også flotte.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 30 April 2008 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Efter lige at have skimmet tråden hurtigt, er det vel værd at bemærke stort set alle mærker i prisklassen er blevet nævnt og rost til skyerne. Så spørger jeg mig selv hvad trådstarter får ud af det?

Måske det var på tide at indskrænke segmentet  lidt? Alt kan jo synes "musikalsk" afhængig af hvem der lytter.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes