Forfatter |
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan -> Installationskablet HAR betydning. Du har mindre spændingstab i en 2.5 mm2 leder i forhold til en 1.5 mm2, og vil derfor (i teorien) kunne trække mere effekt. Der samme med sikringen. Den har en impedans, og der kunne jo i teorien være forskel på smeltesikringer og automatsikringer. Jeg vil nu godt se en person der i en blindtest kunne afsløre det. Derfor tror jeg nu at du har ret at en UPS er det bedste man kan gøre for anlægget!
Gorm-> Hvem siger det er ulovligt at lave en separat jord? Hvis du får en el-installatør til det, kan jeg ikke se noget problem? Hvis det skal være vildt, kan man jo få lavet en jording med flere jordspyd, så impedansen kommer under 10 ohm mod normalt ca. 100-1500 ohm.
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt, at man ikke må have 2 jordforbindelser i et måleskab, men man skal være mere end uheldig, hvis man kan få stød af at røre HIFI og komfur samtidigt, mest af alt fordi det står i hvert sit rum. Hvis du har en dårlig jord med komfur, vaskemaskine og tørretumbler ville jeg undvære jord så!!!
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa Svend P
Det er da rigtigt at der kan trækkes mere strøm på et tykt kabel end et tyndt, men i dette tilfælde er der sat en sikring ind der faktisk sprænger før kablerne bliver for varme. På et 1.5mm2 må der max trækkes 13amp med automat sikringer fordi de er mere præsise, er det alm sikrings propper er det 10amp. Så det er ikke kablet der er flaskehalsen her, og heller ikke sikringen. Da et anlæg aldrig trækker de mængder. Som jeg også skriver så er der nogen der begynder og ligge watt sammen osv. men det er jo ikke ved 240volt.
OK så vil nogen begynde at nævne store Mark Levinson, Krell eller gammut. Men det er heller ikke inden for normalen.
Spændings tab har praktisk talt ingen betydning inde i huset, men i teorien vil der være lidt, men ikke noget der betyder noget for et anlæg. Der betyder det spændings tab der er fra elværket langt mere. Det spændings tab der kan være på et kabel fra måleren og til stikkontakten er nede i milivolt, medens fra elværket kan det nogel steder variere op til 10volt.
|
Til top |
|
|
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad står sådan en UPS i, i kroner og øre?
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas
Prøv at tjekke det nye High Fidelity ud, der er en artikel om en svensker som har dæmpet sit lytterum efter alle kunstens regler, det er noget som batter !!
Tjek dette link
http://www.diffusor.com
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da den watt-angivelse som står på bagsiden af apparaterne, som skal lægges sammen, altså max. consumption!!! Og der skal meget grej til for at nå 2300watt´s forbrug!!!
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Det er da den watt-angivelse som står på bagsiden af apparaterne, som skal lægges sammen, altså max. consumption!!! Og der skal meget grej til for at nå 2300watt´s forbrug!!! |
|
|
Lige nøjagtig, men der er nogen der har hørt de kan lægge eks. 5 x200 watt forstærker sammen og så mene den bruger 1000w, det gør den ikke fordi det er watt på den indvændige side af trafoen i strømforsyningen, ved eks. 12volt.
Der er også dem der tror at en forstærker bruger flere watt når der skrues op, det gør den også, men ikke ret meget og aldrig over max. consumption. det ville også være ulovlig vare betegnelse, men det er noget helt andet.
mht. hvad en UPS koster så mener jeg at have set dem til 2500 og op afhængig af størrelsen. Den jeg bruger er af mærket APC
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen af jer der har leget med kraftstik til noget måske hjemmebygget forstærker med 2-3 faser. Ville man ikke på den måde kunne opnå en endnu mere stabil strøm i sin forstærker p.g.a. det kortere mellem spændings peaksene, eller om ikke andet dimensionere sine lytter lidt mindre?
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej omega-something-completely-unreadable:
Glem alt om kraftstik til hjemmebrug, medmindre du har noget særdeles hardcore-grej.
Spring i stedet på en UPS! (de bider ikke ;-)
MVH
G&S
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 05:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas,
Jeg ville montere en 5x6 kvadrat i en seperat sikringsgruppe direkte efter HFI'en og trække den kun til anlægget. Desuden ville jeg montere en stang kanal med det antal udtag du skal bruge. Heri montererer du din 5x6 kvadrat med store samlemuffer. Fra samlemufferne og ud til stikdåserne laver du en stjerneforbindelse, hvor alle kabler (jord,fase, nul) er lige lange på alle tilslutningerne, så alle apperater sidder "først".
Man kan sagtens montere en 5x16 kvadrat, men det er der ikke meget idé i, da de fleste huse kun har 5x6 kvadrat tilledning fra gravstenen.
Sikringen kommer meget an på hvad der sidder i gravstenen og hvor store forsikringer der sidder i tavlen i forvejen.(disse kan dog opgraderes, hvis du betaler en merafgift på adskellige tusinde kroner) Men på en 5x6 kvadrat ville jeg montere en Tytan 25-63A afhængigt af hvor store forsikringerne er i hhv. gravsten og tavle.
Men sikringer lyder lige så forskelligt som kabler og forstærkere, så der skal du experimentere - Nogle kan bedst lige smeltesikringer og andre kan bedst lide automatsikringer. En ting er sikkert - de lyder forskelligt fra fabrikat til fabrikat og fra størrelse til størrelse OG type til type.
I teorien er en C-mærket automatsikring det bedste du kan montere, da den kan klare 10-20x sin værdi i spidserne uden at slå fra, hvorimod en smeltesikring kun kan klare 4x. Men det er ikke sikkert, at den lyder bedst.
Alt denne overdimensionering har intet at gøre med hvor meget strøm dit grej trækker, men om at få impedansen på nettet så langt ned som muligt, så støjen er så langt væk som muligt. Jo lavere impedans jo hurtigere kan forstærkeren trække den strøm den har brug for. Altså handler det om tilgængelighed.
Det er ligesom når man bruger en 1000VA trafo i en 2x100w forstærker eller en 300VA i en cdafspiller. Det gør man for at få impedansen på nettet så langt ned som muligt. Man kan sammenligne det med dæmpningsfaktoren (udgangsimpedansen) i din effektforstærker - jo højere dæmpningsfaktor jo mere styr har din forstærker på højtaleren. Ikke sagt at høj dæmpningsfaktor er lige med vellyd - det er rørforstærkere vist det perfekte argument imod.
Hvis du trækker f.eks. en 5x6 kvadrat, har du muligheden for at trække seperat fase 3 gange - f.eks en fase til hhv. cd'en og forforstærkeren og 1 til hver af dine Klimax solo. Det vigtige er her, at du kører dem parallelt og ikke bruger en anden fase, da du ellers får fasedrej på nettet (der er et 120 graders fasedrej mellem hver af de 3 faser du har i tavlen). Men det er ikke sikkert at det lyder bedre med sepreat fase, måske lyder det bedst med 1 fælles fase - så kan du nøjes med en 3x6 kvadrat.
Jeg har læst om enkelte hard-core folk som kører uden om både forsikringer og HFI-relæet, men det har jeg ikke prøvet. Det er heller ikke noget jeg vil anbefale, men det skal da prøves en dag! 
Jeg har selv haft en 5x4 kvadrat med en 63A sikring foran i min forrige lejlighed - det var uden diskution meget bedre. Desværre har jeg ikke muligheden mere, da min tavle idag sidder ude på opgangen *PIS*
Har du muligheden og modet på at prøve, så synes jeg du skal give det chancen.
Mvh
David
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 06:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, NETOP!
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vrøvl David
Prøv at tale med en elektrikker. Især om at tage strøm uden om HFIen.
Din forstærker trækker max det der står som max comsumption, ellers kan de slet ikke blive godkendt til salg.
Er du Autoophugger eller .. :-)
|
Til top |
|
|
Fynni Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 139
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
David du snakker vidst om en masse du ikke aner noget om ! 6 mm2 til alm hifi er da helt ude i hampen, desuden har INGEN huse 5 leder fra en gravsten eller mast, da elværket ikke "udsender" jord, det er noget man selv laver
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
David kan du sige mig om du kan høre forskel på om det er en Diazed, en Neozed sikring eller en automatsikring der er monteret gruppetavlen. Så kommer det næste spørgsmål kan du så høre forskel på om tilledningen er af aluminium eller af kobber, hvordan lyder transformerstationen o.s.v.
Det jeg mener er, pas på ikke at komme helt ud på overdrevet, det kan godt være man kan høre forskel på de sidste ledninger/kabler, men det er på grund af den filter virkning der er i kablet, her taler vi om kablets kapasitet, samt selvinduktion, hvilket svarer lidt til netfiltre.
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville gøre følgende alt efter økonomi:
Jeg ville for det første prøve at få målt på husets strømforsyning ... gerne flere steder med et voltmeter. Sid en aften og følg med omkring kl. 19 når alle laver mad og begyder og se TV. Hvis du ser stor variation på dette tidspunkt, så bør du overveje, at få en strømforsyning etableret til din CD12.
Jeg ahr selv været ude for alvorlige problemer med dette, men her var variationerne så store, at El-selskabet selv var nødt til at skride ind, idet de var ude i en overtrædelse af el-forsyningsloven. Jeg mener at spændingen må variere med +6% og -10% fra de 230 volt. Det er ret så voldsomt. Hos mig var de ude i et spænd på 202-254 volt over en uge... uhauha!
Det optimale kan være en total regenerering af strømmen til alle apperater inkl. effektforstærkere. Men så skal du virkelig betale kassen ... idet der skal være rigelig kapacitet i systemet.
Jeg kan i øvrig tilslutte mig at en seperat gruppe er en god ide, især køleskabe mm. ahr det med at sende støj ud i nettet. Endelig så er en ordentlig jordforbindelse ikke at foragte.
Hvad angår akustik - så ville jeg spille først, og lave rummet om bagefter, hvis lyden ikke falder i herrens smag! Nogen gange kan man jo være heldig og få et godt resultat, selvom teorien og målinger ikke er optimale!
SATMIT
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
En seperart gruppe har ingen indflydelse på lyden. en gruppe er bare taget fra samme kabel inde bag ved sikrings dåsen.
Det svarer til en trestiks dåse med en sikring for hver stik.
|
Til top |
|
|
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan skrev:
En seperart gruppe har ingen indflydelse på lyden. en gruppe er bare taget fra samme kabel inde bag ved sikrings dåsen.
Det svarer til en trestiks dåse med en sikring for hver stik.
|
|
|
Måske ikke teoretisk men i praksis er det noget andet. Jo det kan høres.
Vil man ikke afprøve er det ok. Men hos mig og andre lidelsesfælder virker det.
mvh Eriek
|
Til top |
|
|