Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Nye lytte rum og EL (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

David skrev

Man sad bare med tanken: "hvad har jeg dog haft gang i?", da 25A gruppen kom op. SÅ kunne man høre at forstærkeren havde mange watt. På 10A gruppen lød den mere tynd, lys og korrekt, hvorimod da 25A gruppe kom op, sagde det SMASK, så kom der spark og liv i den, plus at lyden blev dobbelt så stor og saftig. Sagt på en anden måde, så kom der nosser i den!

Der er også saft og kraft i min, selv om jeg har 13amp, så mon ikke du skulle købe en ny forstærker. eller nogle andre ører.
Jeg tror der er meget Plasebo efekt i dette her, hvis man bilder sig ind man kan høre det, så kan man også.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Prøv at læse mit første indlæg - det handler om tilgængelighed.

Større grupper hjælper hovedsageligt på kl.A/B forstærkere, som jeg nævnte tidligere, da disse trækker strøm afhængigt af hvor meget de selv skal afgive. En kl. A. har sjældent store trafoer, da den jo kører (næsten) fuld blus hele tiden, altså er trafoen belastet hele tiden, og forstærkeren trækker samme strøm uanset hvor højt du spiller.

Når en effektblok som CA-400 (kl. A/B) skal afgive afgive store strømstød, skal der altså være mulighed for at den kan trække alt det den skal bruge, og det kan kun gå for langsomt (en 4000VA er sulten). Når du vil trække meget strøm igennem en 10A smeltesikring sker der ikke det store, da dens impedans er alt for høj - en 25A (eller større) har meget tykkere tråd, altså er der mulighed for at trække strøm hurtigere, da den tynde tråd ikke "bremser" strømmen.

Som nævnt tidligere kan en 10A smelte sikring klare 4x10A i startstrøm uden at brænde af, altså 40A. En C13A automatsikring kan klare 10-20x13A, altså op til 260A i spidsbelastning, det samme som en 63A smeltesikring (4x63A=252A).

Det handler om spidser, når forstærkeren skal levere et bashug helt ned ved kineserne skal den bruge vildt meget strøm i et splitsekund, så gælder altså om at strømmen har gode betingelser for at nå frem til forstærkeren.

Har du aldrig læst tests af forstærkere, hvor sikringerne ude i tavlen springer før dem i forstærkeren, når de testmåler dens impulsstrøm (0,6ohm)?

Manden bag Phonosophie udtalte engang at strøm og afkobling giver  90% af den lyd du hører, og at selv anlægget kun står for de 10%. En lidt vild påstand, men jeg er klart enig i hans filosofi.

For at dit anlæg kan komme til at spille optimalt er det først og fremmest vigtigt at du har din el-installition i orden, dernæst skal dine apperater være ordenligt afkoblet og sidst skal dine højtalere placeres korrekt (bare spørg jonas, hvad tunedem kan have af virkning). Hvis de ting er i orden har du meget større mulighed for at høre hvordan de enkelte apperater og kabler egentlig lyder i virkeligheden.

Det giver lidt sig selv - har man tungt, dyrt grej, skal man også have de omkringliggende ting i orden. Forskellen på en VW Golf 2.0 og en VW Golf GTI er ud over at den har fået flere heste, at bremser, sæder, undervogn, fælge og dæk er forbedret - ellers ville den jo være livsfarlig at køre i. Det samme gælder vel for hifi (ikke det med livsfarlig)- køber man en 30-50 kgs. effekt skal man vel også gøre de omkringliggende ting bedre, som f.eks. el-installtionen. Det er ihf. min holdning.

Går man og leger med rør og små 15-30 watts transistorslæder, så er der ikke det vilde at hente, men er man oppe i 200watt, så er der SÅ meget at hente.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hej David.

Jeg sidder med et eksemplar af El-ståbi. Der er et vist et eksempel på beregning af kortslutningsstrøm.

For lige at nævne de ting, hvis impedans der er medtaget:

Højspændingsnettet

Transformerens

Hovedledningens

Gruppeledningen

Tilledningen

Men IKKE sikringens modstand! Der sidder en 35A DO2 sikring i eksemplet.

Den midste impedans der regnes med, stammer fra stikledningen og er på 1.6 milli-ohm. Det vil sige, at man medtager modstande på 1.6 mohm, men ikke sikringens modstand!

Jeg kan desuden oplyse at den højeste impedans i eksemplet er for 30 meter 4 x 2,5 mm2 der er 0.22 ohm. Der er bare ikke mange steder man skal bruge 30 m fra tavlen ud til stikkontaken, så det er højt sat.

Jeg nægter at tro på at sikringen er strømbegrænsende som du nævner i dit eksempel. Hvis den var det, ville der jo blive afsat effekt i den, og den ville springe. Eller i det mindste blive varm.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej David

Jeg er enig med dig, men jeg syntes du skal give op. Herinde er der for mange der lever efter diversen: Hvis du tror du er noget, så skal vi nok fortælle dig noget andet.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:

jeg forstår bare ikke hvorfor den sikring er så vigtig. som regel seider der en sikring ind i forstærkere som kan klare langt mindre en den i kælderen.

med en 10A i kælderen, har jeg ca. 2300W tilrådighed i stikket. hvis bruger ALT hvad forstærkeren kan levere i f.eks. 4 ohm bruger jeg 1000w. selv med spidser er jeg lagt fra de nominelle 10A, og med 40A i spids er der vist head room nok. så jeg kan bare ikke se hvad det skulle gøre.

i bil verden: hvis jeg kører 30 med 100 hk, eller 30 med 400 hk, betyder altså ikke jeg kommer hurtigere frem.

Hmm jeg forstår dig simpelt hen ikke. David siger jo at du blot kan teste det hvorfor prøver du det så ikke ? så er den sag klaret.

Jeg fik en kæmpe forbedring på mit anlæg da jeg skiftede gruppe her for 1,5 år siden således at mit anlæg sidder alene på en gruppe sammen med værksteds lamperne men de er sjællent tændt. Derfor ved jeg at det har stor betydning og derfor lavede jeg denne tråd.

Man kan måske ikke MÅLE forskel på 2 netkabler men der er forskel, ingen tvivl om det og kan du ikke høre denne forskel så er det fordi resten af dit anlæg FARVER og tilsmusser musikken således at forskellene forsvinder  der er med garenti heller ikke forskel på lydkvaliteten på min clockradio hvis jeg skifter netkabel ud på den, er det en Clockradio du spiller på ? siden du ikke mener der er forskel ?

Lidt provo skrevet ja men denne tråd var oprettet for at høste af de erfaringer som folk har med sikringer og grupper har i ingen erfaringer så hold jer væk. 

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

McBrain
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Vooooodoooooo

McBrain
--------------------------

NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4

Til top Vis McBrain's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McBrain

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Men Jonas, hvis folks "erfaringer" ikke nødvendigvis passer med den fysiske virkelighed, tror du så på det alligevel?

Du bliver da druknet i woodoo, hvis du ikke ser det hele lidt fra oven.

Hvis jeg skrev at grønne ledere på kablet er bedre, ville du så få din installation lavet udelukkende med det? Også selv om der ikke er nogen forklaring på dette fænomen?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Min kammerat havde en Classé CA400, og den sagde ikke et
kvæk før den fik sat en 25A gruppe op foran med 4mm2 kabel
direkte ind i stikdåsen.

Øh, er det kabel der løber ind i huset ikke kun 2.5 kvadrat? Hvad
skal det så hjælpe at sætte noget på, der er tykkere end det?
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hansen:

du skulle gerne have 6mm2 ind i hytten - jeg har endnu ikke set et sted hvor der ikke var 6mm2. Det er lovpligtigt at montere 5x2,5mm2 på komfuret og at du skal sløjfe med 6mm2 i tavlen, så det hænger ikke helt sammen, det du siger.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Hansen:

du skulle gerne have 6mm2 ind i hytten - jeg har endnu ikke set et sted hvor der ikke var 6mm2. Det er lovpligtigt at montere 5x2,5mm2 på komfuret og at du skal sløjfe med 6mm2 i tavlen, så det hænger ikke helt sammen, det du siger.

Det kommer da an på komfuret, der findes da dem der kun bruger 220v, plus og Minus.

Men det er da mærkeligt at man skulle kunne høre forskel på en sikring i huset, når den sikring der er i forstærkeren, og den er i princippet plaseret på samme måde, ikke har nogen betydning.
Hvorfor tror i forøvrigt at de store Krell, Classe, ML har så stor lytter kapasitet. De har så stor lytte kapasitet at den største udladning på fuld skrue kun bruger omkring en tredjedel.
Det at man mener at kunne høre forskel skyldes sikkert at man tror på det. Så lad folk tro på det og lad dem bruge deres penge.

Kan i også høre forskel på CDér der er malet grønne på kanten, og har været en tur i fryseren.

Tro kan flytte bjerge, men det kan så sandelig også flytte lytte indtryk.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Jan:

Jamen du kan da også høre forskel på sikringen i apperaterne.

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

David:

Nej jeg kan ikke. og jeg kan heller ikke høre græsset gro.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2004 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Jan:

Så skulle du næsten have en demo en dag - du aner ikke hvordan en helt ny verden vil åbne sig op for næsen af dig!

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Eriek skrev:
Jan skrev:

En seperart gruppe har ingen indflydelse på lyden. en gruppe er bare taget fra samme kabel inde bag ved sikrings dåsen.

Det svarer til en trestiks dåse med en sikring for hver stik.

Måske ikke teoretisk men i praksis er det noget andet. Jo det kan høres.

Vil man ikke afprøve er det ok. Men hos mig og andre lidelsesfælder virker det.

mvh Eriek

Hej Eriek

Virker det også, efter at du har fået Duelunds strømspole?

Hvis jeg skulle have trukket egen gruppe, ville jeg starte med en gammeldags sikringsholder i bakelit med porselæns sikringer.

Derefter trækkes løse ledninger i en PVC rør. For at opfylde lovens krav. Men det er bedre end et samlet kabel.

Så tykke ledere som muligt. Ikke så meget for at der kan gå mere strøm igennem, men grundet at der vil være mindre plastik i forhold til kobber.

Alt det ville jeg havde gjort, hvis jeg ikke bruger Duelunds strømkabler og strømspole fra stikkontakten.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kan 10hver10fald høre forskel på en almindelig diazet og så den diazet sikringsautomat, der var i tavlen ved indflytning!!! Hvor køber man forgyldte sikringer til apparatmontage???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Jan:

Så skulle du næsten have en demo en dag - du aner ikke hvordan en helt ny verden vil åbne sig op for næsen af dig!

Jeg har hørt det hos nogen der mener det samme som dig, og jeg kan simpelthen ikke høre nogen forskel, om det så er Levinson eller Rotel der spiller. Men et støjfilter eller en UPS som jeg selv bruger kan jeg høre forskel på, om end det er i det små.
Det er langt mere Teoretisk ide i at kunne høre forskellen på det, end på en sikring. og kom nu ikke med den at teori og praksis ikke hænger sammen.
Det er strøm det drejer sig om, og der er ingen steder hvor Teori og praksis hænger mere sammen end på det fledt. Jeg er heldig at arbejde et sted hvor der er elektronik ingenører, og mange andre faggrupper ansat. elektronik folkene kan kun grine af denne tråd.

Men hvis du mener at kunne høre forskel, så er det da fint for dig. Men efter min mening og mange andres, så er det kun noget du mener, og det er der også en terotisk forklaring på. Men bare brug pengen på det, for min skyld ingen alarm, det er i det mindste med til at holde hjulene igang, som man siger.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 05:02 | IP-adresse registreret  

Jeg giver op - det var da utroligt...

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Fynni skrev:

Min erfaring er at man for det meste kan undgå noget støj ved brug af seperat gruppe !

støj fra hvad .

køleskab komfur vaskemaskine og de andes tunge ting , køre for sig selv i et hus der er laver rigtig .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes