Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 15:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: svs pb 12 nsd til dali 850 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Så har du nok ikke skruet nok op for den! Eller også stod den et forkert sted i rummet. En SWA 15 kan i hvert fald give en del lyd fra sig!
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

hmm jo jeg synes jeg havede skruet meget op for den og jeg havede en dsp 1124p på den til at give den lidt mere i bunden
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
hmm jo jeg synes jeg havede skruet meget op for den og jeg havede en dsp 1124p på den til at give den lidt mere i bunden

Nu kan en equalizer jo ikke få en subwoofer til at yde mere lydtryk end den kunne i forvejen. Du kan nemt overbelaste den, ved at fremhæve de helt dybe toner mere end de høje.

Men mon ikke placeringen har skylden her. Havde du den i et hjørne, eller midt i mellem højttalerne?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 09 Juni 2008 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

jeg havede den i mellem højttalerne men det er jo de dybe toner en sub skal lave ellers skal den ikke sige noget (min mening)

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

hmm har du bestilt den.....

Dali Grand

Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 09 Juni 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

nej ikke inu tøhø

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
jeg havede den i mellem højttalerne men det er jo de dybe toner en sub skal lave ellers skal den ikke sige noget (min mening)

Den yder væsenligt mere hvis den står i et hjørne. Og hvis en SWA15 ikke er vild nok, er jeg ikke sikker på at en 12" SVS kan gøre det. Måske skal du i stedet overveje nogle af de dyrere modeller...

Edit: Der er skrevet en del i forum om netop SVS, så prøv evt. at læse nogle af dem hvis du stadig er i tvivl:

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=svs&SM=1& SI=TC&FM=4&OB=1

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

er der ikke en i nordjylland med sådan en svs sub der vil give en demo ?

Der er skrevet meget om svs men der er forskeld på hvad folk regner for dyb bas, jeg købte engang en brugt audiovecter c-sub, for som der står i en anmedelse her på sitet, er det jo en ulv i fåreklæder -- host mine pc højtaller giver mere bund end den haha

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=245&zoneid=1

Dali Grand

Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jo længere du kommer ned i frekvens, jo mere vil PB12-NSD stikke i fra SWA15. I de aller øverste frekvensene vil de yde mere ligt, og pga at SWA15 har mere membranoverflade er det måske muligt at den der også vil levere nogle db mere, men det er med et stort måske.

PB12 kan først flytte langt mere luft end SWA15 alene fordi den har en langt større slaglængde som mer end ophæver fordelen SWA15 har pga af større areal

Areal SWA15 : 178"2

Areal PB12 : 113"2

Om SWA15 har samme slaglængde som S1.5 så kan du gange den med 20mm, PB12 har ca 50mm slaglængde, og derfor vil PB12 kunne flytte ca 59% mere luft med elementet alene. Selv en PB10 kan pga slaglængden flytte ca 10% mere luft end en SWA15. Læg så til effekten af porten. Godt virker den kun i et begrænset frekvensområde med omkring tuning vil den lægge på ca 5-6db. Det samme som om at slaglængden blev fordoblet.

Her er målinger af PB10 porten blokkered og åben

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=59775

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=59774

Eller se selv her hvad en relativt stor lukket 15" med 60mm slaglængde og 3600w Crown i røven kan sammenlignet med PB12

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=65829

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=65822

De har i snit nogenlunde samme ydelse hvad db angår, men PB12 kan mere i det dybeste, og den lukkede 15" mere i det øverste . Rest assured om at PB12 i den dybeste bassen vil parkere SWA15 meget kontant.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jo længere du kommer ned i frekvens, jo mere vil PB12-NSD stikke i fra SWA15. I de aller øverste frekvensene vil de yde mere ligt, og pga at SWA15 har mere membranoverflade er det måske muligt at den der også vil levere nogle db mere, men det er med et stort måske.

PB12 kan først flytte langt mere luft end SWA15 alene fordi den har en langt større slaglængde som mer end ophæver fordelen SWA15 har pga af større areal

Areal SWA15 : 178"2

Areal PB12 : 113"2

Om SWA15 har samme slaglængde som S1.5 så kan du gange den med 20mm, PB12 har ca 50mm slaglængde, og derfor vil PB12 kunne flytte ca 59% mere luft med elementet alene. Selv en PB10 kan pga slaglængden flytte ca 10% mere luft end en SWA15. Læg så til effekten af porten. Godt virker den kun i et begrænset frekvensområde med omkring tuning vil den lægge på ca 5-6db. Det samme som om at slaglængden blev fordoblet.

Her er målinger af PB10 porten blokkered og åben

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=59775

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=59774

Eller se selv her hvad en relativt stor lukket 15" med 60mm slaglængde og 3600w Crown i røven kan sammenlignet med PB12

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=65829

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=65822

De har i snit nogenlunde samme ydelse hvad db angår, men PB12 kan mere i det dybeste, og den lukkede 15" mere i det øverste . Rest assured om at PB12 i den dybeste bassen vil parkere SWA15 meget kontant.

Nemlig.

Folk har en rigtig dårlig vane med kun at se på membranareal eller Watt. Det er en kombination af Membranareal, Watt, Slaglængde og konstruktions princip der fortæller noget om hvor høj ydelse du får.

En lille sub med 10" enhed med stor slaglængde i et basrefleks kabinet vil med lethed kvase en 15" enhed med lav slaglængde i et lukket kabinet når det kommer til den rigtige dyb bas OG det er den rigtig dybe bas der gør at film bliver RIGTIG sjove.

Det siger så ikke noget om selve lydkvaliteten, det er en helt anden snak.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

En lille sub med 10" enhed med stor slaglængde i et basrefleks kabinet vil med lethed kvase en 15" enhed med lav slaglængde i et lukket kabinet når det kommer til den rigtige dyb bas OG det er den rigtig dybe bas der gør at film bliver RIGTIG sjove.

Nu er der noget med at forvrængingen stiger, jo større vandringen er. Dertil kobler en stor membran anderledes til luften. Jeg synes i hvert fald at man får en mere fysisk bas med store enheder.

Ville du ikke selv vælge en PB12 plus til et par store, og temmeligt basstærke Dali 850'ere?

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Bassøe skrev:

Nu er der noget med at forvrængingen stiger, jo større vandringen er. Dertil kobler en stor membran anderledes til luften. Jeg synes i hvert fald at man får en mere fysisk bas med store enheder.

Ville du ikke selv vælge en PB12 plus til et par store, og temmeligt basstærke Dali 850'ere?

Selvfølgelig stiger forvrængningen ved større vandring men man er efter hånden kommet så langt i den teknolgiske udvikling at selv bas enheder med stor vandring kan have rigtig lav forvrænging.

En 12" enhed med stor vandring idag vil lyde betydeligt mere ren og uforvrænget og den vil også måle betydeligt bedre end en 12" enhed for feks 10 eller bare 5 år siden.

Kort sagt så er top of the line idag inden for sub enheder i stand til at spille både dybere, højere og med mindre forvrænging en dfor 10 år siden, primært grundet nye mådet at bygge motor systemerne på, bedre ophæng etc som giver betydeligt større vandring med mindre forvrænging end før.

Tag feks enheden i en SVS PB13-Ultra, den har rigtig lang vandring men alle målinger viser at den også gør det med lav forvrænging.

En sub som Dali SWA15 er en forældet konstruktion fra tiden før den helt store revolution på sub markedet. Den spiller sikkert fint, rent og rigeligt højt i mellembassen men rigtig sub bas får du ikke ud af den.

Til en Dali 850 vil en PB12-Plus eller PB12-NSD være et fortrinligt valg. 

EDIT : Er ret så sikker på at hvis man målte en SWA15 idag ville ingen være specielt imponeret af dens dybbas formåen og forvrænging i samme. Der er som nævnt sket RIGTIG meget i de efterhånden mange år siden Dali SWA15 kom på markedet.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

til alle jer som anbefaler han at købe en anden sub end en svs, vil i ikke være flinke og kunne med link til andre subs evt. som spiller dybt og højt. og stadigvæk til den pris som en svs pb12nsd koster(de 6000kr) i skriver jo der findes mange andre gode subs end lige svs, så kom med nogle link så vi kan nå og se/høre dem inden vi køber en svs...

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler
Til top Vis zuki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuki

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Alle elementer vil produsere forvrængning når de kommer udenfor deres linære arbeidsområde, et element med lang slaglængde vil så bare kunne strække sig lengere før det når dithen. Der var et rykte om at elementer med lang slaglængde ville ha mere intermodulær forvrængning, men det ble fundet til at ikke være tilfelde straks det blev målt.

Ultraen er sammen JL Audio F113 gode eksempler på komercielle subs der kombinerer ekstrem slaglængde (omkring 3") med høj lydkvalitet og viser at slaglængde over 2" ikke er noget der længere kun hører hjemme i db-drag. 3" er noget der er visuelt imponerende

http://www.youtube.com/watch?v=2zUfrrY_B6M

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

zuki skrev:
til alle jer som anbefaler han at købe en anden sub end en svs, vil i ikke være flinke og kunne med link til andre subs evt. som spiller dybt og højt. og stadigvæk til den pris som en svs pb12nsd koster(de 6000kr) i skriver jo der findes mange andre gode subs end lige svs, så kom med nogle link så vi kan nå og se/høre dem inden vi køber en svs...

Når dine krav er at den skal kunne spille dybt og højt, (alt er relativt), og kun må koste 6000,- så er svs et godt bud... Men det handler ikke kun om Hz og dB... For de siger intet om HVORDAN og hvor GODT en sub spiller...

Det eneste negative jeg har hørt om SVS er, at en del mennesker mener at lydkvaliteten fra en SVS-sub ikke er alt for god, men igen, hvis man går efter det der spiller dybest og højest, så er det SVS man skal gå efter når det er i denne prisklasse...

At der så nok er lige så mange der mener at lydkvaliteten i en SVS ikke fejler noget, understreger jo bare at folks smag er meget forskellig... Hvis man er tilfreds med sin sub, så har man gjort det rigtige køb, uanset om der står jamo, svs eller velodyne på den...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 19 Juni 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

så har jeg fået min nye svs pb12 nsd hjem  og ja den spiller s.. godt der er bare klem på både til film og musik

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

tillykke :D er den bedre end du har håbet/læst om , eller hva synes du om den???

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

SÅ blev der også lige bestilt en svs pb12 nsd hjem til mig

Glæder mig til at se hva den kan...

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Så mangler du bare at få smidt de concept 2 ud til fordel for et sæt Elac BS 243...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

nej nej du skal da have dali 850

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne