Forfatter |
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min holdning er at der snarest muligt skal sendes Anamorfisk 2,35.
På den måde at billedet på 16:9 skærme er højt og tyndt, således en linse Foran ens projektør gør billederne bredere.
For ligesom understrege, det skal jo ikke være et 2,35 Letterbox billede på 4:3 skærme som skal Zoomes op, så meget at kvaliteten forsvinder.
Derfor holder jeg på man begynder sende ægte 2,35. Men hvis man skal slås lige så længe herfor, som andre ting, da kan de såmænd godt være selve LCD/Plasmaskærme overhaler med blive fremstillede i 2,35, som er lige med 21:9. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så en film igår, der var i 2,40:1 format. Det er vist omtrent der mange af de nye scopefilm ligger, og ikke 2,35:1. Hvis jeg desuden kan få plads til to tekstlinier under billedet, har jeg det bedst.  EDIT: På min gamle 16:9 proj, kan der lige blive plads til to tekstlinier under billedet, når der vises Cinemascope-film. Dvs. at den sorte plads over billedet er spildplads, der kunne have været brugt til billede. Igen må man så vælge her, hvis man har et ægte scope-lærred, for der er ikke mulighed for at få teksten udenfor billedet. Det er en klar ulempe ved de japanske pinku-film.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Hvis jeg desuden kan få plads til to tekstlinier under billedet, har jeg det bedst. 
|
|
|
Foretrække teksten i billedet, teksten skal bare have den rette størrelse:

Spencer skrev:
mulighed for at få teksten udenfor billedet. Det er en klar ulempe ved de japanske pinku-film. 
|
|
|
Ja men er de "film" ikke i 4:3 eller 16:9, der er teksten jo i billedet. Ikke at jeg se de "film", har fået det fortalt.......... af en der kender en der...........
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Spencer skrev:
Hvis jeg desuden kan få plads til to tekstlinier under billedet, har jeg det bedst. 
|
|
|
Foretrække teksten i billedet, teksten skal bare have den rette størrelse:

Spencer skrev:
mulighed for at få teksten udenfor billedet. Det er en klar ulempe ved de japanske pinku-film. 
|
|
|
Ja men er de "film" ikke i 4:3 eller 16:9, der er teksten jo i billedet. Ikke at jeg se de "film", har fået det fortalt.......... af en der kender en der........... |
|
|
De fleste jeg har set og hørt om  er faktisk i 2,35:1. Japansk Pinku er ikke low budget film. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har været forlydender fremme om at den kommende "Oppo" BD afspiller skulle have en feature, der gør det muligt at flytte underteksterne. Det kan man jo håbe på. Det fremgår dog ikke af den specifikationsliste der foreløbig har været tilgængelig
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter for nyligt at have fået installeret cinemascope i min egen bio kan jeg kun sige: WAY TO GO!
Det er bare sindsygt godt. Det sidste irritationsmoment - sorte bjælker i top og bund - er defintivt væk fra hjemmebiografen. Hurra!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
Efter for nyligt at have fået installeret cinemascope i min egen bio kan jeg kun sige: WAY TO GO!
Det er bare sindsygt godt. Det sidste irritationsmoment - sorte bjælker i top og bund - er defintivt væk fra hjemmebiografen. Hurra! |
|
|
Har du en anamorf linse foran projektoren? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Batman skrev:
Det er bare sindsygt godt. Det sidste irritationsmoment - sorte bjælker i top og bund - er defintivt væk fra hjemmebiografen. Hurra!
|
|
|
Har du en anamorf linse foran projektoren?
|
|
|
Nemlig!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
Spencer skrev:
Batman skrev:
|
|
|
Har du en anamorf linse foran projektoren?
|
|
|
Nemlig! |
|
|
Og hvad koster sådan en karl?  (Link modtages måske med kyshånd, afhængigt af den nuværende lånerente i min bank) __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
Der har været forlydender fremme om at den kommende "Oppo" BD afspiller skulle have en feature, der gør det muligt at flytte underteksterne. Det kan man jo håbe på. Det fremgår dog ikke af den specifikationsliste der foreløbig har været tilgængelig |
|
|
den skulle vidst definitivt ikke kunne flytte undertekster (kan ikke huske hvor jeg læste det). Så er den eneste vidst den komme topmodel fra denon, det er dog lidt dyrt for at flytte en tekst __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis prisen er $6000, er det nok en lidt forkert opgradering, til min $999 projektor.  Der ville jeg nok hellere opgradere projektoren, til en 1920x1080 projektor, og så spilde lidt af de ekstra pixels, på sorte bjælker. Jeg har en Optoma HD65, og betragter faktisk billedet fra denne som high end, på trods af den lave pris. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Marts 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Hvis prisen er $6000, er det nok en lidt forkert opgradering, til min $999 projektor. 
Der ville jeg nok hellere opgradere projektoren, til en 1920x1080 projektor, og så spilde lidt af de ekstra pixels, på sorte bjælker.
Jeg har en Optoma HD65, og betragter faktisk billedet fra denne som high end, på trods af den lave pris.
|
|
|
Ja, det vil nok være den rigtige rækkefølge
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
Batman skrev:
Der har været forlydender fremme om at den kommende "Oppo" BD afspiller skulle have en feature, der gør det muligt at flytte underteksterne. Det kan man jo håbe på. Det fremgår dog ikke af den specifikationsliste der foreløbig har været tilgængelig |
|
|
den skulle vidst definitivt ikke kunne flytte undertekster (kan ikke huske hvor jeg læste det). Så er den eneste vidst den komme topmodel fra denon, det er dog lidt dyrt for at flytte en tekst
|
|
|
Jeg har for få dage siden skrevet 2 linier om det på recordere.dk. Jeg skrev en mail til Oppo for at få af- eller bekræftet netop det rygte. Desværre var det et negativt svar jeg fik retur - dog skrev de, at deres ingeniører arbejder på sagen. Dog formuleret på en måde der gør, at jeg ikke tror det er en feature der kommer lige rundt om hjørnet. Æv æv. Havde ellers ventet på den afspiller netop på grund af den feature... (har masking system foran lærredet).

/Bellini
__________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal som nok komme en løsning på det med underteksterne med tiden. Selv er jeg ikke voldsomt afhængig af dem da mine engelskkundskaber er ganske glimrende, men der kan selvfølgelig smutte noget hist og pist. Faktisk får man jo mere ud af billedeoplevelsen ved at slå teksterne fra.
Har lige set "Spiderman 3" som ser fantastisk ud i cinemascope. Her er dialogen ganske nem at følge uden undertekster. (tekstlinie 2 ligger desværre i den sorte bjælke)
Cinemascope får mine varmeste anbefalinger. Schneider linsen laver absolut ingen optisk forvrængning af nogen art.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne nu være rart at høre om erfaringer, med de lidt billigere alternativer, med prismer, i stedet for en linse til $6000.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Kunne nu være rart at høre om erfaringer, med de lidt billigere alternativer, med prismer, i stedet for en linse til $6000.  |
|
|
Ja, det er dyrt at være "early adopter".
Men mon ikke prisen på anamorfiske linser falder i takt med efterspørgslen? JVC har lavet en stor turne i USA hvor de demonstrerer Schneiderlinsen sammen med deres projektorer. Dette burde øge efterspørgslen. Når først du har set det i funktion er der ingen vej tilbage
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
Batman skrev:
|
|
den skulle vidst definitivt ikke kunne flytte undertekster (kan ikke huske hvor jeg læste det). Så er den eneste vidst den komme topmodel fra denon, det er dog lidt dyrt for at flytte en tekst
|
|
|
Tror desværre heller ikke Denon'en har faciliteten. Det er i hvert fald ikke nævnt i specifikationslisten.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 April 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Kunne nu være rart at høre om erfaringer, med de lidt billigere alternativer, med prismer, i stedet for en linse til $6000.  |
|
|
Ja, der findes billigere og brugbare løsninger f.ex fra firmaerne "Prismasonic" og "Panamorph "som omtalt tidligere i tråden. Man kan måske undre sig lidt over så få erfaringer med cinemascope der bliver videregivet. Det fortjener større udbredelse. Jeg vil for en stund sætte mig på den høje hest og lidt arrogant hævde at den rigtige biograffornemmelse først indfinder sig med et cinemascope setup (hvis filmen vel at mærke er indspillet i det format).
(Læg forøvrigt mærke til at alle reklamer for videodisplays - hvadenten det er fjernsyn eller lærreder med projiceret billede - altid bliver vist med et billede der fylder hele skærmen.)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 April 2009 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
Spencer skrev:
|
|
Ja, der findes billigere og brugbare løsninger f.ex fra firmaerne "Prismasonic" og "Panamorph "som omtalt tidligere i tråden. Man kan måske undre sig lidt over så få erfaringer med cinemascope der bliver videregivet. Det fortjener større udbredelse. Jeg vil for en stund sætte mig på den høje hest og lidt arrogant hævde at den rigtige biograffornemmelse først indfinder sig med et cinemascope setup (hvis filmen vel at mærke er indspillet i det format).
(Læg forøvrigt mærke til at alle reklamer for videodisplays - hvadenten det er fjernsyn eller lærreder med projiceret billede - altid bliver vist med et billede der fylder hele skærmen.) |
|
|
Polanski's apartment trilogi er indspillet i det europæiske widescreenformat, og kan også gå an i de beskæringer man ser på DVD'en, på 1,85:1.  Her sidder jeg nu på intet tidspunkt og ønsker, at han havde valgt at filme det hele i 2,35:1 cinemascope. Det er få film med mange indendørscener, der vinder meget ved det format. Scope er godt til roadmovies, med mange udendørsscener. De mere klaustrofobiske gysere nyder bedst af de mindre brede widescreenformater, efter min klare mening. Ridley Scott er én af de få, der kan lave gode gys i scopeformat, med Alien, men det er noget af en undtagelse. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|