Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 06 August 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Personligt ville jeg aldrig selv udvikle et højttalersystem uden at bruge målinger som støtte. Jeg er simpelthen for doven til at skulle igennem SÅ mange eksperimenter som det ville kræve at nå et godt resultat Men det vigtige -synes jeg- er at anerkende, at der er andre veje end ens egne, der kan føre til gode resultater. Nogle veje fatter man ikke en meter af selv, men det er ikke ensbetydende med, at det er en dårlig vej.
|
|
|
Hatten af for at du måler dine højttalere. 
Min egen indgangsvinkel, starter altid med at tilpasse rumakustikken ( allervigtigste faktor i mine øjne ). Hvor mange starter der ? hvor mange har en højttaler som måler rigtigt, men står i et rum med rådden rumakustik. ( i mine øjne en rigtig stinker ). 
Holger4 skrev:
Samtidig er det vel også på sin plads at prænsentere min mentor gennem hele forløbet - min DRÆBER-labrador HOLGER . - og så blev Holger endelig fundet .
|
|
|
Holger er fundet, betyder det så at tråden er slut  ....nej vel ???
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 06 August 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse: Tusind tak for dine rosende ord her i denne kritiske tid - TAK .
Jeg skal hilse fra Holger og give dig et SLIK  .
KrammeAcoustics: Nej da, nu er det jo ved at blive lidt hyggeligt igen . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 07 August 2008 kl. 06:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
 Og hunde hører jo også bedre end mennesker - et godt måleinstrument må man sige - ud over jeres egne lyttebasser. Nååh hvor er den sød - klap klap...
Virkeligt stort arbejde du har lagt i dit DIY - og flot resultat.
Mvh. Offcourse
|
|
|
Hvis hunden skrider eller hyler, er der noget galt  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 07 August 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 07 August 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig til og høre dem. Drager på ferie i 14 dage imorgen. Men forventer Holger står klar når jeg vender hjem solbrændt  __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 07 August 2008 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kennethjensen: Som vi jo har aftalt via "privat post", er du selvfølgelig stadig meget velkommen til at komme forbi til en lytter, hvis du, som du skrev, tog kanelsnegle med . Den eneste lille betingelse er blot, at du også selv har et par skiver med, OG at du efter lyt skriver fire linier herinde om dit indtryk - HOT - or NOT .
Jeg håber, at du får en dejlig ferie på Lolland . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX: Holger ligger som regel i 2'eren og lytter med . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv om jeg faktisk var gået hen og blevet en smule trodsig  , så har jeg dog alligevel - for min egen skyld  - allieret mig med en Clio-mand. Når det passer i hans planer, prøver vi at lave nogle relevante målinger. Men som Janils jo helt korrekt siger, så er det jo ganske umuligt pga. de mange enheder og rummets akustik, OG jeg kunne ALDRIG finde på at slæbe anlæg og højttalere ud i haven for at om omgå akustiske forstyrrelser. Jeg lytter nu engang på mine højttalere inde i stuen og ingen andre steder!!! Det aller-mest relevante ville måske være at sætte målemikrofoner op netop dér, hvor vi lytter - eller????? __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 August 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjooh - altså - det er jo det man gør ved andre typer kalibrering / målinger. Jeg kender mest til det mht. indjustering og equalizing af en subwoofer i et surround-setup, og der er de eneste virkeligt relevante og interessante målinger foretaget fra lyttepositionen. Det er jo netop DER lyden skal være lineær og "i fase". (ved godt der kun er én enhed normalt i en sub). Men - rummets påvirkning er jo enorm ifht. roomgain / suckout, eigenmodes, stående bølger etc., og derfor må det være resultatet i lyttepositionen der skal rettes til - til at være "perfekt". Hvordan den lyder på en græsmark er så mindre væsentligt. Der er jo netop ikke indvirken fra roomgain etc.(listen fra før). Så hvis du ved at din HTér er bygget til den ene rum, så er det da bare med at optimere den i det ene rums sweetspot - mener jeg. Det er jo netop her der er forskel på kommercielle produkter, der skal lave kompromisser så de bliver "all-round"-agtige - men uden at blive SÆRLIGT gode i en specifik lytteposition i et specifik rum. Det er jo her noget som en EQ kan give mening - der hæves og sænkes, så lyden er som man ønsker i sweetspot. At der i denne sammenhæng også er noget der kaldes "house-curves" (I hvertfald i sub-kredse) er så udtryk for den smag man ligger for dagen.. analytisk, monitor-lyd, PA-lyd, engelsk lyd, kina-lyd (?!) T-hansen lyd  (?!)  etc... og så må / kan man justere på niveauerne som man lyster. Dette er dog netop med målinger fra en foruddefineret placering af htéren, samt fra et foruddefineret sweetspot, i et specifikt rum. Ellers giver all-round-målingerne mere mening. .Men nu står Holgers jo hvor de står - og der bliver de nok stående længe endnu!. Med fare for at blande "genrer" indenfor HiFi og HomeTheater, med dertil hørende ståsteder og mere eller mindre pragmatiske tilgange til en højtaler og Om eller Hvordan denskal / kan måles.  mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 11 August 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man tager en af de seriøse producener fra den danske hifi industri - Lyngdorf - Så kan man jo se at hans digitale kalibrering foregår med en målemikrofon i lytteposition. Så det kan vel ikke være helt forkert.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 11 August 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Tjooh - altså - det er jo det man gør ved andre typer kalibrering / målinger. Jeg kender mest til det mht. indjustering og equalizing af en subwoofer i et surround-setup, og der er de eneste virkeligt relevante og interessante målinger foretaget fra lyttepositionen.
Det er jo netop DER lyden skal være lineær og "i fase". (ved godt der kun er én enhed normalt i en sub). Men - rummets påvirkning er jo enorm ifht. roomgain / suckout, eigenmodes, stående bølger etc., og derfor må det være resultatet i lyttepositionen der skal rettes til - til at være "perfekt".
Hvordan den lyder på en græsmark er så mindre væsentligt. Der er jo netop ikke indvirken fra roomgain etc.(listen fra før).
Så hvis du ved at din HTér er bygget til den ene rum, så er det da bare med at optimere den i det ene rums sweetspot - mener jeg.
Det er jo netop her der er forskel på kommercielle produkter, der skal lave kompromisser så de bliver "all-round"-agtige - men uden at blive SÆRLIGT gode i en specifik lytteposition i et specifik rum. Det er jo her noget som en EQ kan give mening - der hæves og sænkes, så lyden er som man ønsker i sweetspot. At der i denne sammenhæng også er noget der kaldes "house-curves" (I hvertfald i sub-kredse) er så udtryk for den smag man ligger for dagen.. analytisk, monitor-lyd, PA-lyd, engelsk lyd, kina-lyd (?!) T-hansen lyd (?!) etc... og så må / kan man justere på niveauerne som man lyster.
Dette er dog netop med målinger fra en foruddefineret placering af htéren, samt fra et foruddefineret sweetspot, i et specifikt rum.
Ellers giver all-round-målingerne mere mening. .Men nu står Holgers jo hvor de står - og der bliver de nok stående længe endnu!.
Med fare for at blande "genrer" indenfor HiFi og HomeTheater, med dertil hørende ståsteder og mere eller mindre pragmatiske tilgange til en højtaler og Om eller Hvordan denskal / kan måles.
mvh. Offcourse 
|
|
|
Jeg tror det er rigtig god idé! (Helt seriøst). Det er sandsynligvis nogle "pukler" der kan rettes ud (dæmpning) og det vil være gavnligt for lyden. Det er jo dog Holger der skal træffe beslutningen om den nye lyd falder i hans smag. En (digital) korrektionsenhed er som regel udstyret med forskellige presets, så der skulle være mulighed for at vælge forskellige (grund)indstillinger - alt efter humør! Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Offcourse, Kjeldsen og Nilau: Først vil jeg lige sige, at jeg synes, at det er fedt, at I er med på at tale samme sprog som mig i stedet for at tale teknisk "kurve-sprog", som jeg synes, at denne tråd desværre har haft tendens til. Jeg har jo tidligere påstået, at der til trods for enheders placering på bafffel IKKE var fasefejl!!! Det vakte så meget negativ stemning herinde, og folk henviste til målinger, som endnu ikke var foretaget, som helt sikkert ville kunne påvise, at jeg tog ganske fejl. Til det skrev jeg, at der måske nok kunne måles fejl, men ikke noget som jeg kunne høre ved "amindelig" lytning. Så var det jo, at jeg havde inviteret janils og AudioHagel http://www.soundimage.dk/Friends/Holger.htm til lytteaften. Disse var i øvrigt to MEGET erfarne herrer, og de testede på kryds og tværs - og på langs  om de kunne afsløre, om der var fasefejl at spore - og det kunne de ikke (se besøgsartikel). Jo, der ér jo helt sikkert nogle pukler i frekvensgangen, men det er nok mest pukler, som jeg selv har valgt ved at hæve og sænke niveauerne forskellige steder på mine filtre - pukler, som jeg synes tilsmiler den musikgenre, som jeg spiller mest. __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 11 August 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Hvis man tager en af de seriøse producener fra den danske hifi industri - Lyngdorf - Så kan man jo se at hans digitale kalibrering foregår med en målemikrofon i lytteposition. Så det kan vel ikke være helt forkert. |
|
|
Det er ikke korrekt. I den gamle TACT placerede man mikrofonen i lyttepositionen.Og så lød det af h. til bagefter.Nu placeres den flere steder, og signalerne interpoleres.
MVH
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 11 August 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Kjeldsen skrev:
Hvis man tager en af de seriøse producener fra den danske hifi industri - Lyngdorf - Så kan man jo se at hans digitale kalibrering foregår med en målemikrofon i lytteposition. Så det kan vel ikke være helt forkert. |
|
|
Det er ikke korrekt. I den gamle TACT placerede man mikrofonen i lyttepositionen.Og så lød det af h. til bagefter.Nu placeres den flere steder, og signalerne interpoleres.
MVH
|
|
|
Det er TACT jeg har hørt, men var ikke klar over Lyngdorf har ændret taktik. Men det vigtige er at det er lytterummet der måles i, og ikke et lyddødt rum.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 August 2008 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nye taktik går ud på at få et bredere swetspot, som jeghar forstået det. En del af de nye Audessey rumkorrektions-receivere kan gøre det samme - enten ved at lave en setting for "super-sweetspottet" eller en "sofa-setting der tillemper bedre lyd over bredere felter. Så - det er jo op til temperament om man altis sidder i den samme stol eller plads i sofaen, og er egoist mht. de andre i sofaen længere mod væggen etc. Min egen Pio-receiver kan også geme flere profiler, fx. sofa seat 1 seat 2 etc, og så kan "farmand" som går mest op i den slags få sweetspottet til at følge den plads der er ledig når ungerne og konen har smidt sig til filmen  Blot for at påpege at der faktisk er flere der vælger enten egoist- eller kompromis/pragmatikker-tilgangen til lydforbedringen /equalizingen / sweetspot-optimeringen. Nogle systemer tillader valg mellem begge.. måske det nye Tact også? Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal nok tage et par billeder af sweet spots  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 15 August 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg er ked af at sige det Holger, men du kom desværre for sent med "verdens bedste højttaler".
Resolution loudspeakers har lavet "worldsbestloudspeaker" som kan købes her :
http://www.resolution-loudspeakers.co.uk/ (ja, den på forsiden). Der er brugt tons vis af videnskab og kun de dyreste enheder, i deres konstruktion som du nok kan se.

Og manden bag det specielle "Single drive unit, Ultra-low resonance, Half-wave Transmission-Line" kabinet forklarer videnskaben og beviser hvorfor det er verdens bedste højttaler. Du må hellere lave en video lign. Jeg tror det vil give pote.
Se video'n her:
http://www.worldsbestloudspeakers.com/Product/Video_Talks/Pr esSingleDriveUnit1.mpg
Men "Danmarks absolute bedste højttaler" kan du nå at nappe. 

|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 15 August 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 15 August 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Robert > Nope, så første gang højttaleren i en helside annonce i et engelsk hifiblad så vidt jeg husker. Jeg syntes da det er fedt at han kan lave verdens bedste højttaler med en 6x9 hattehylle højttaler til en bil. Og når han nu siger det er verdens bedste højttaler, må det jo passe. Og han har heller ikke brugt måleudstyr, så den MÅ jo spille godt.
Og så er det jo patenteret. http://www.resolution-loudspeakers.co.uk/patent.html
Hvordan kan denne højttaler IKKE lyde godt`? Ja jeg spørger bare.
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 15 August 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - det er jo igen et individuelt syn på sagen - eller rettere lyt på højttaleren.  Mere er der vel ikke at sige til den sag / højttaler. Har du hørt den in action? Er den i så fald også "verdens bedste højttaler" efter din mening?
|
Til top |
|
|