Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 10:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 August 2008 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Holger - jeg skal gerne give en lille rapport om 21LW1400 endda med et par målinger 

heltny - Hvordan kan man have erfaring, når man er helt ny? Den måtte lige fyres af, godt ord igen.
Jeg synes øvrigt at det er en sjov måde at invitere sig selv på ved at blive ved med at skrive:
Jeg fastholder i øvrigt, at jeg véd hvordan Holgers højttalere lyder uden at ha' hørt dem!

Tag dog turen til Kbh. det kan jo være det flytter et eller andet - måske vil du stadig have samme menig efter, men så vil vi andre måske respektere dig for det - det andet holder ikke en meter
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 August 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Ud fra min egen erfaring med Holgers højtalere vil jeg påpege, at det - trods alle udsagn imod dette (fra folk der ikke har hørt dem (endnu?)) rent faktisk er HiFi der kommer ud af dem.

Dette til TRODS for, at de OGSÅ kan lave voldsomme lydtryk og imponator-effekter. (som jo som bekendt meget afhænger af kildevalget!!!).

Imponator-effekter kan nemlig også være andet end Boouumm..
Feks. finder jeg fasthed langt mere imponerende end rå dB.
(For at sige det ligeud giver jeg ret i flg.:

Dybde, er ikke det samme som dybbas. 
(Snakker vi perspektiv eller frekvens? - ligemeget, der er begge dele)

Højt niveau / Høj følsomhed er ikke det samme som dynamik
(Dynamisk spændvidde siger vel noget om i hvilket område der stadig er fuld båndbredde, linearitet og kontrol - og her taler vi vel om dB-området og frekvensområde som interaggerende funktioner ifht. hinanden. Her er Holgers system utroligt dynamisk)

Attack er ikke det samme som for meget niveau i bassen.
(Nej da - det er jo netop noget med om der er hurtig start og stop ved alle frekvensområder når påkrævet - og det er jo her det kommer ind - i Sund´s- formulering - om "sofaen stopper som den skal" - eller om der er boouuumm-effekt istedet for et velvalgt "Bop" som foreskrevet af kildematerialet.)

Og ifht. frekvensresponsen oplevede jeg altså ingen unoder - og mine erfaringer er ikke kun PA eller hvad man ellers måske kan fristes til at afskrive mit review på baggrund af (?).

Faktisk mener jeg Sund har lyttet til de flere gange nævnte Megalines fra Dali - og han havde trods alt stadig roser til overs for HTérnes formåen.
Herudover kender Sund meget til Vincents produkter, og har stor erfaring med alverdens udstyr - derfor vil jeg da mene, at denne erfaringsbase skal medtages også når vi vælger at udtale os.

Herudover vil jeg igen påpege, at disse højtalere har været mange år undervejs. Det er den metode Holger har valgt - bevidst brbug af A-B-testning fremfor målemetoder.

Resultatet er fremragende, og jeg kan ikke sige andet til dem der mener at have hørt lignende tidligere - at det har i måske - men jeg tvivler.
Disse højtalere kan faktisk spille musikalsk og medlevende ved alle lydtryk - ikke kun højt og "imponator-agtigt" (Skal jeg her høre "PA"-agtigt?).

De spiller med en detaljegrad jeg formoder sjældent høres på setups der også kan spille højt.
Dette formoder jeg, da dem der udtaler sig fra egne erfaringer med højtspillende systemer tydeligvis ikke har meget til overs for det sædvanlige resultat af højtspillende kaliber.

Det der kan undre er den skepsis der er overfor muligheden af, at den nævnte fremgangsmåde med rettidig omhu og tålmodig A_B-testning rent faktisk kan give gode resultater - og så den uvillighed der udtrykkes ifht. at tillægge argumenter værdi når de kommer fra alle andre end "sig selv".
Og i forlængelse heraf udtalelser som "jeg ved hvordan de lyder uden at have hørt dem" - og den efterfølgende manglende interesse eller lyst til rent faktisk at deltage konstruktivt ved en lytteprøve.

Jeg er sikker på, at der med passende lyttemateriale og tilgang vil kunne testes for de mulige fejl og mangler som er meningsgfulde ifht. musikgengivelse.

(Jeg kan da godt fortryde jeg ikke havde en sinus-sweep-test med og så kunn ejeg havde gloet på mit lydtryks-målemeter og set om der var dyk eller peaks op ad kurven.. men det er ikke musik, og derfor valgte jeg et bredspektret udvalg af musik - meget live, men også noget super-detaljeret-produceret studie-musik. Se grunde til hvert valg i tidligere indlæg)

Jeg vil igen henvise til mit eget medbragte materiale, som jeg bevidst havde udvalgt med henblik på at forsøge at stresse systemet ifht. dynamikken, timingen, udstrakt frekvensrespons simultant, nerve og sjæl, mikrodetaljer, perspektiv etc.

Af en 4-vejs højtaler at være - og i det hele taget ifht. højtalere - vil jg igen stå ved min oplevelse af, at der er utrolig fin sammenhæng imellem de enkelte enheders lyd - og at det samlet set er svært at sætte en finger på hvad de evt. gør galt.

Blot for igen at hænge udtalelserne op på en lytteoplevelse. Det er det eneste jeg kan udtale mig på baggrund af, hvis vi ikke er ude i en teoretisk diskussion om fordele og ulemper ved målinger og teoretiske filre etc. fremfor A-B testning.

Holger har haft tid og muligheder nog til at have været igennem RIGTIG mange forskellige enheder og opsætninger, og det der spiller lige pt. spiller altså overraskende godt sammen - i virkeligheden.
At det så er utraditionelle løsninger der til tider har vist sig at lyde godt er så lige så spændende som at det først var for 30-40 år siden for matematikken og aerodynamikken kunne aflure HVORFOR humlebien kan flyve. Den gængse matematik kunne langt hen ad vejen ikke forklare det - indtil man kunne analysere mikro-hvirvler over og omkring vingerne og den opdrifts-effekt disse gav. "Lighthill did some work on insect aerodynamics 30 or 40 years ago that showed it was quite different to conventional aircraft aerodynamics. He showed that, by bringing two wings flat against each other and then moving them apart, very strong vortices were produced which could generate unexpectedly large lift. I think this was enough to explain Bumblebee flight. " (Kilde)    
Dette til trods for at humlerbier har fløjet rundt i flere tusinde år.

Måske er det held.. men jeg tror der beror på de mange hundrede velvalgte beslutninger undervejs i fremkomsten af de nuværende højtalere.

Blot for at hive diskussionen lidt op igen.
Det spiller - kør ud og lyt hvis du er i tvivl.

Hvis der skulle være brug for krisepsykolog og anden terapeutisk bistand stiller jeg mig gerne til rådighed
(Og det er igen gas - men jeg står da ved mit tilbud!)

Mvh. Offcourse

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 August 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Holger - jeg skal gerne give en lille rapport om 21LW1400 endda med et par målinger 

heltny - Hvordan kan man have erfaring, når man er helt ny? Den måtte lige fyres af, godt ord igen.
Jeg synes øvrigt at det er en sjov måde at invitere sig selv på ved at blive ved med at skrive:
Jeg fastholder i øvrigt, at jeg véd hvordan Holgers højttalere lyder uden at ha' hørt dem!

Tag dog turen til Kbh. det kan jo være det flytter et eller andet - måske vil du stadig have samme menig efter, men så vil vi andre måske respektere dig for det - det andet holder ikke en meter

DEN bad jeg selv om - FED humor -
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 August 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Ud fra min egen erfaring med Holgers højtalere vil jeg påpege, at det - trods alle udsagn imod dette (fra folk der ikke har hørt dem (endnu?)) rent faktisk er HiFi der kommer ud af dem.

Håber at det er ok at bruge et udpluk af din fine lange tekst Offcourse, "som hint". Der kan forhåbentlig ikke for nogen herske nogen tvivl om at det er hifi, der kommer ud af Holger4's anlæg.

Hvis man kigger i linket herunder, kan man overraskes over hvor lidt der skal til for at overholde din 45500 normen. Et frekvensområde på 110 - 15000 hz med op til 8 db afvigelse.

http://da.wikipedia.org/wiki/HiFi

( dette nævnes for en god ordens skyld for dem, som "måske" tror at begrebet hifi kræver finere etikette ).

OT: Det ser ud til at jeg uden at få ørene i maskinen, er tæt på at kunne deklarere min Phillips clockradio for værende hifi.  Det kan så undre mig at denne norm aldrig er blevet revideret eller som et minimum tilegnet en nyere standard hifi-2, med strengere krav.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

clockradio for værende hifi.  Det kan undre mig at denne norm aldrig er blevet revideret eller som et minimum tilegnet en nyere standard Hi-Fi-2, med strengere krav.

Grunden til den ikke er revideret, er at den ikke længere anvendes.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 27 August 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
KrammeAcoustics skrev:

clockradio for værende hifi.  Det kan undre mig at denne norm aldrig er blevet revideret eller som et minimum tilegnet en nyere standard Hi-Fi-2, med strengere krav.

Men begrebet hifi kontra low-fi bliver jo flittigt brugt, bl.a. netop til at baske de produkter som "nogen" ikke mener er gode eller fine nok til at kunne tillade sig at kalde sig Hifi.

Så er det jo rart nok lige at få sat på plads hvad der oprindeligt ligger i udtrykket.

OT: Det er jo lidt analogt med diskussionen om hvad der egentlig ligger i begrebet "High-end", som der dog såvidt jeg ved aldrig har været en egentlig standard for. Idag er ethvert A/V produkt der koster mere end 499 jo ifølge Bilka eller El-Giganten per definition High-end.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Vi bruger alle begrebet/ordet "hifi" i stor stil, dette begreb/ord kommer nu engang fra standarden.

Hvorfor der aldrig er kommet en standard 2 ( hvad jeg kalder hifi-2 ), kan man stille spørgsmålstegn ved ( endnu ubesvaret ).

RogueAgent skrev:

Så er det jo rart nok lige at få sat på plads hvad der oprindeligt ligger i udtrykket.

Nemlig RougeAgent.  ( netop det jeg lige ville nævne ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Den norm der må siges at være dagens "defacto standard" er vel "+/-3dB"-frekvensområdet.
Der er ingen krav som sådan om hvor dybt og hvor højt det skal gå rent frekvensmæssigt - ej heller dB-mæssigt.

Så man kan i frit trav skrive ting som 82-20.000 +/-3dB og kalde det Hifi - på trods af manglende bund i lyden.(Bund her forstået som det THX-defienere område under 80 Hz. som lige så godt kan sendes til subben - hvis fronterne ikke selv kan magte det).

Ved godt jeg blander Surround ind i en primært stereo-debat - men Surround kan altså også godt spille HiFi skulle jegm ene - det er bare andre kilder og andet kanal-antal.
Særligt med de nye diskrete HD-formater vil jeg uden tøven mene der er tale om HiFi - hvis anlægget magter det.

En anden faktor der er gældende er jo low-Fi, mid-Fi, High-Fi.. (High-End) begreberne, som igen er en skelnen mellem "klasser" indenfor HiFi.(selv de moderne varianter)

Jeg vil nære den påstand, at det er i den høje ende (ja - læs highEnd) Holgers system befinder sig.
Og meget af hans grej er da også af fin fin kvalitet. (Vincent-effekten & spilledåsen fx.).
Og den igen kritiske A-B-vurderingsmetode ifht. hvad der får lov et komme ind i setuppet - og i særdeleshed får lov at blive der.
Der er bl.a. som vist nævnt tidligere flyttet trafoer ud af org. kabinetter da de introducere støj.
Nu er der ingen støj.!

Blot for at følge de mange dejlige indspark der kommer i denne tråd.
Vi kommer vidt omkring, men det er da ofte relevant undren der kommer for dagen.

Mvh. Offcourse

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 August 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Kjeldsen skrev:

Vi bruger alle begrebet/ordet "hifi" i stor stil, dette begreb/ord kommer nu engang fra standarden.

Hvorfor der aldrig er kommet en standard 2 ( hvad jeg kalder hifi-2 ), kan man stille spørgsmålstegn ved ( endnu ubesvaret ).

RogueAgent skrev:

Nemlig RougeAgent.  ( netop det jeg lige ville nævne ).

Jeg tror ikke branchen ønsker det...som det er nu kan de latterliggøre den, kommer der en bedre, som mange overholder kan det blive sværere at "retfærdiggøre" audiophile løsninger...

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 August 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Den norm der må siges at være dagens "defacto standard" er vel "+/-3dB"-frekvensområdet.
Der er ingen krav som sådan om hvor dybt og hvor højt det skal gå rent frekvensmæssigt - ej heller dB-mæssigt.

Det må skulle suppleres med en THD margen også for at give mening.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Enig Brian

Og rigtig meningsfyldt ...måske dB vs. THD.. kompression vs lydtryk er ret interessant.
(Måske ikke hvis man har mikro-reol-HTér, men kan de også kalde sig HiFi.. det kan de jo godt!)
Men ved hvilken volumen skal man så måle? 75dB ?

Det er lige lidt nok til mig, hvis jeg skal være ærlig.
Ikke at jeg altid lytter højt, men en god film med et dynamisk lydspor må godt i perioder nærme sig Dolby Reference Level - dvs. op til 115dB i bassen og 105dB overall.
Det er nemlig en standard der NETOP definerer dynamikken ud fra dB-krav også. Der måles her på udstyret ved -30dB for at sikre fuld dynamik etc.
Men hvis denne dynamik bibeholdes hele vejen op til 115 dB uden at komprimere eller andre svinkeæringer (clipping etc) så må det da siges at være "Godkendt".

Mvh. Offcourse

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Jeg tror ikke branchen ønsker det...som der er nu kan de latterliggøre den, kommer den en bedre, som mange overholder kan det blive sværere at "retfærdiggøre" audiophile løsninger...

Muligvis, men det ville sortere meget af bærmen fra.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 August 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jeg havde engang en kone, som hver gang jeg havde fandt noget nyt jeg syntes var spændende, eller så nogen gøre noget er var lidt ud over det sædvanlige, for eksempel inden for sport konsekvent kommenterede det med: Det kan ikke være sundt!

Det er muligt hun havde ret en gang i mellem, og sommetider gjorde det ondt, endda rigtig ondt nu og da, men det var som regel skide skægt, i det mindste sjovt og sjældent kedeligt.  Direkte sundt var det måske sjældent, men hva’fa’en, man kan ikke vinde hver gang.

Alligevel har jeg aldrig fortrudt at jeg prøvede det – nåja, måske en lille smule når det gjorde rigtig ondt, men kun mens det gjorde det.

Det er derfor jeg kontaktede Holger4, for at høre hans højttalere.

Og så fordi jeg tror at større er bedre til det modsatte er bevist. Det sker så jævnligt, dog ikke i et bekymrende omfang.

Efter at have besøgt Holger4 og hans ualmindeligt søde kone, misbrugt deres venlighed, lyttet på deres anlæg, spist deres mad og drukket deres kaffe og i det hele taget udnyttet deres gæstfrihed en hel dag og aften, kan jeg kun sige at deres anlæg er blandt de 5 bedste jeg har hørt i mit liv.

Hele anlægget som en samlet oplevelse, og i særklasse højttalerne.

Blandt referencerne befinder sig blandt andet:

Snell A Reference i surround setup med Mark Levinson’s største forstærkere hele vejen rundt, både i stereo og surround lød det fantastisk.

ACDC live.             

Pink Floyd live.

Dolby Laboratories egen biograf i San Francisco.

Forskellige jazz- og symfoniorkestre live.

Imperial bio, hvis lydsporet ellers er til det.

Dali Megaline.

En bil med en masse watt og CV enheder, der bare var tunet rigtigt.

Og som nævnt af Hr. Offcourse, et flygel der blev banket seriøst igennem, så sent som dagen før.

Og 20 års løbende oplevelser, høstede erfaringer og uddannelse i branchen, som danner grundlag for at turde sige: Det er godt! Når man hører noget der er det, fordi man kan genkende kvaliteten i lyden af det man hører.

Eksemplerne ovenfor er ikke dem der hører til i blandt de fem største oplevelser med stereo anlæg, men blot eksempler på hvad jeg blandt andet havde med i min ”lyttehukkommelse” før jeg besøgte Holger4. Jeg ved at det ikke gør mig til ekspert eller dommer, men det giver mig en fast grund for at mene det jeg gør.

Holger4’s anlæg spiller i den grad hifi når det spiller lavt, men i særklasse når det spiller højere end lavt.

Alle musikeksemplerne der allerede er nævnt af andre i deres indlæg, blev gengivet med en realisme der er virkelig længe mellem at man oplever. Selv medbragte jeg nogle skiver jeg havde lyttet til på et meget bredt udvalg af anlæg i dagen op til besøget hos Holger4. Så havde jeg friske og flere referencer inde på skærmen inden jeg tog dem med for at høre dem på Holger4’s anlæg.

I ingen af tilfældene var der noget at udsætte på gengivelsen, heller ikke selvom den ikke var helt som dem jeg havde hørt musikken på inden jeg kom. De lød jo også alle forskelligt, hvilket er det der gør hifi til den fascinerende hobby det kan være. Som for eksempel når man besøger Holger4.

For os alle var den største overraskelse at da vi tog hjem, efter at have lyttet på anlægget fra 15.00 til 00.00 kun afbrudt af fouragering af en times varighed, at ingen var trætte i ørerne eller i hovedet og alle havde en følelse af at det havde været en usædvanlig god oplevelse.

På vejen hjem kunne jeg fornemme at bilen lød lidt mindre støjende end den plejer, præcis som når jeg har kørt med vinduet åbent på vejen hjem fra arbejde, og præcis på samme måde forsvandt det efter lidt tid. Så hørte jeg normalt igen. Der var ingen hylen for ørerne, ingen træthed i ørerne og der havde under seancen ikke været tilløb til det under nogen af de musikstykker vi havde spillet. Det var i sig selv en oplivende oplevelse.

Jeg kan godt lide at høj troværdighed holder det der loves, og det gør det her. Uanset hvilket stykke musik vi udsatte anlægget, og Holger4 og konen for, gengav anlægget det hver gang med høj troværdighed. Og så bliver det ikke meget bedre når det gælder hifi.

Jeg vil ikke kommenterer på alle kommentarerne fra deltagere der har meninger om lyden uden at have gjort sig den ulejlighed at høre på Holger4’s højttalere, blot sige:

My gain, your loss. Been there, heard it, and I’m thinking of making the T-shirt.

Til Holger4 og hans dejlige kone kan jeg kun sige rigtig mange tak for en venlighed og en på opleveren der aldrig bliver glemt.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 August 2008 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Sund - Blandt de 5 bedste ??? 
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2008 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Kunne man ikke opnå den samme effekt ved at købe 5 sæt ens gulvhøjttalere, og så køre dem parallelt?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 28 August 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Kunne man ikke opnå den samme effekt ved at købe 5 sæt ens gulvhøjttalere, og så køre dem parallelt?

Det vil så give en typisk impedans på 1,6 ohm. Desuden skal man ud for at finde gamle Dynaudio højttalere, da det kun er de enheder der giver Holger4 nydelse i topregisteret, og så håbe at resten lever op til hans krav.

Hvorfor egentlig kommentere noget som er ren fantasi?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Hvorfor egentlig kommentere noget som er ren fantasi?

Ahh, jamen jeg mente med 5 seperate effektforstærkere. Det burde da nemt kunne lade sig gøre?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Altså drenge.

Tag nu lige og overvej, om det rent faktisk er muligt, at det spiller godt!.

Hvis der intet er at gøre ifht. jeres overbevisning, hvis der ingen måde er at forklare eller søge at overbevise jeg på ifht. den musik anlægget spiller - så skulle i tage at besøge Holger.

Det kan selvfølgeligt godt være skræmmende at stå overfor den mulighed, at man bliver nødt til at revidere sin barnetro på principperne for højtalerudvikling - men en civiliseret debat "on site" er altså mere fremmende for kommunikationen, end at lave små "sjove indlæg" stadig uden at have hørt det omtalte setup.

Feks. - ved en dobling af antallet af højtalere mener jeg at man opnår 3dB højere niveau. Så det er ikke lige umiddelbart en løsning - SvendP.

"Number of Speakers is a factor that effects volume.
This concept is not as simple as it first appears.
If we double the number of speakers we will increase the SPL by 3dB.
" (Kilde)

Ved 5 sæt kvalitets-højtalere i den kaliber der bliver spillet hos Holger vil man både være ruineret, ogløbe tør for plads i stuen inden man opnår noget der ligner - og kun i niveau - jeg går kraftigt ud fra at stereo-perspektivet går fløjten hvis du har en mur af 10 højtalere placeret ved siden af hinanden! Og med 4 sæt højtalere i hver side har du stadig kun øget volumen med 6dB !

Ud over at der spilles HiFi i den høje ende spilles der også med en dynamisk spændvidde og linearitet/ukomprimerethed op i volumen som sjælden høres. Det er et "trick" vi sjældent ser nogen slippe godt fra i en menneske-venlig prisklasse.
(Inkluderer lige TechSpecs på KEF Muon for sjov:

Technical specification

• Sensitivity : 90dB/2.83V/1m
  • Input Impedance : 4 Ohms
  • Frequency Response : 25Hz to 60kHz ( /-3dB), in-room
  • Bass Extension : 20Hz (-6dB), in-room
  • Maximum Output : 118dB
  • Amplifier Requirements: 100 to 400W (typical)
  • Crossover Frequencies: 120Hz, 300Hz, 2.3kHz
  • Dimensions: 600mm wide x 2000mm high (with feet fitted) x 380mm deep
  • Weight: 120kg
Men hvad - den koster jo også kun 1 million sættet!

Herudover er den også "4-vejs" hvis vi regner "ryg-bassen" med:

Acoustical specifications

• 4 x 250mm bass drive units with ultra low distortion vented neodimium magnet systems and distortion reducing Faraday loops
  • 2 x 250mm rear mounted bass drivers for low frequency directivity control (switchable)
  • 1 x 250mm lower midrange drive unit - with ultra low distortion neodimium magnet system and a chromed phase plug, shaped to optimize its high frequency acoustic response (where it crosses over to the Uni-Q array) and also acts as a second Faraday loop for distortion reduction.
  • 1 x 165mm Uni-Q driver array incorporating a 165mm midrange unit and a 25mm high frequency unit
Men hvad - jeg har ikke hørt dem, og vil derfor ikke sammenligne - blot vise noget om hvad det kræver at nærme sig en dynamisk spændvidde på 120dB eller mere.

Jeg er sikker på at Sund og Jeg kan blive enige om at det var en særlig - på den gode måde - oplevelse vi fik den regnfulde lørdag i selskab med holger & Co (læs højtalere).

Vi ved hvad vi hørte - og jeg tror jeg kan tale for os begge når jeg skriver, at vi lader os ikke affeje af "indtryk" fra "ikke-lyttere".

Men vil til gengæld opfordre til civiliseret anmodning fra de største tvivlere - i burde da høre om I ikke kunne få lov at lytte til dem - nu I er sådan i tvivl om det nu kan passe !

Så kunne i også få lidt nærmere at vide om hvordan og hvorfor enhederne er sat som de er, også ifht. forstærkerne etc.
Jeg kan vist roligt sige at de nok ikke er lette at drive - men det har Holger jo fundet råd for - mere kraft og overskud løser den slags "detaljer" som lave eller høje Ohm-tal etc.
(Håber det er OK Holger4 - at jeg sådan kommer med forslag på dine højtaleres vegne!)

Mvh. Offcourse

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er ked af hvis jeg spørger dumt, men jeg håbede at der var nogen der kunne forklare mig forskellen.

Lad os så sige at man købte 4 sæt Dynaudio Audience 82, og stillede dem oven på hinanden 2 og 2. En effektforstærker på hver, og så var man kørende. Ville man ikke opnå noget af den samme lyd?

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes