Forfatter |
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 28 August 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heltny - Super - der er også mange links i den henviste tråd - kigger lige lidt på det. Men ja - der er store krav til delefiltre og diskanterne kan jeg se. Nå - men det ændrer ikke på at højtalerne hos Holger lyder godt i praksis - hvad de så skal kaldes ved jeg ikke  Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
Sendt: 28 August 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Svend P skrev:
Men Offcource, kunne man så ikke supplere med et par 18" subs, og en Lyngdorf rumkorrektion? |
|
|
Helt sikkert, men så er vi også bare ved at være der hvor Holger4 er nu, hvor jeg kan forestille mig kabinetterne er bygget bedre end fabriksproducerede Dynaudio. Bare at stakke højttalere oven på hinanden er ikke særligt stabilt. Næste naturlige trin er så at skrue enhederne ud, fjerne delefitlere og smide enhederne i sit hjemmebyggede kabinet. Jamen, det er vel det Holger4 har gjort.
Mht. Megaline er det jo en højttaler der er designet som linesource og med aktiv deling af de tre kasser. |
|
|
Hver af kasserne med 4 stk 6,5" har basserne koblet parralelt + et bånd i siden...... De 3 kasser bliver så koblet sammen i SERIE og der er så elektronisk delefilter mellem bas/mellemtonerne og båndet.
|
Til top |
|
|

Cujo m.fl.
|
Sendt: 28 August 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Heltny - Super - der er også mange links i den henviste tråd - kigger lige lidt på det. Men ja - der er store krav til delefiltre og diskanterne kan jeg se.
Nå - men det ændrer ikke på at højtalerne hos Holger lyder godt i praksis - hvad de så skal kaldes ved jeg ikke
Mvh. Offcourse
|
|
|

|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 August 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved at Holger har eksperimenteret meget med både paralell-kobling og seriel-kobling, og skal være ærlig at sige, at jeg ikke kan huske hvilke enheder der er det ene og det andet - men jeg ved at der er grupper på begge måder. Dette stiller ekstreme krav til forstærkerne - men det lever de så til gengæld også op til! (meget lave ohm-tal og meget høje ohm-tal). Og så er der jo de elektroniske delefiltre /EQ, som yderligere tilpasser lyden fra hver enkelt enheds-gruppe til de andre. Kan heller ikke her huske stejlheden af filtrene etc. Men de er så vidt jeg husker også nøje afstemt, og ikke helt ens. Mon ikke også mængden af toe-in og placeringen af enhederne på baflen har betydning for lyden i sweetspottet  . Ved også, at Holger har A-B-testet på fasen af de enkelte enheder etc. Så alt er afprøvet i praksis med hjælp af teknisk kyndige teoretiker - men det er praksis der har været den afgørende faktor - det er lyden der er i fokus i dette system Men vil da til enhver tid anbefale at nogen der ved så meget kommer ud og lytter og inspirerer. Det kunne være en tovejs-lærerprocess !  Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 28 August 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse’s bemærkning om at jeg kan supplere med oplysninger om en episode fra Roskilde Festivalen ’92, hænger sammen med en markedføringshappening vi lavede i HFK.
På det tidspunkt var karaoke en relativ stor ting indenfor underholdning kombineret med en vis indtagelse af organiske opløsningsmidler eller andre former for rekreative kemikalier.
Vi havde booket en stadeplads ca 75 meter til venstre for den orange scene, købt et mindre festtelt, fundet et lille fjernsyn og lejet et fadølsanlæg til brug i forbindelse med intern køling hvis medarbejderne skulle overophede under det hårde arbejde med at afholde en karaoke turnering under festivalen.
Vi brugte 8 CV DC15 og 8 NAD 2600 der var brokoblet, en NAD CD og en NAD 1300 forforstærker. Cv’erne var stillet to og to ved siden af hinanden med en på hovedet ovenpå hver af de første fire.
Under de indledende øvelser med at få indstillet grejet ordentligt, bygget en lille scene af en plade i krydsfiner understøttet med bundter af aviser fra klubben, og muligvis understøttet af forebyggende nedkøling i form af kølevæske, stod der pludselig en engelsktalende mand i teltets indgang og prøvede at råbe os op.
Da han lykkedes med at få ørenlyd, bad han os om at indstille vores ”skydning”. Da vi spurgte hvorfor, viste det sig at han var lydmand på orange scene, og nu havde de i en time forsøgt at få ørenlyd så de kunne lave grundindstillingerne til festivalen som startede næste dag, men fordi vi larmede så meget som vi gjorde kunne de ikke høre en skid.
Vi havde som sådan ikke noget ønske om at genere festivalen, så vi koncentrerede os om yderligere forebyggende nedkøling og gik op for lige at høre hvor højt vores anlæg spiller ovre ved lydtårnet midt om natten hvor der var stille. Det var især bassen der var gennemtrængende, men man kunne tydeligt høre hvad vi spillede.
Af uransagelige årsager lød det som om det var voldsomt meget højere dagen efter.
Det er blot et eksempel på at man kan komme langt i en retning med simple metoder, men at det nærmer sig Holger4’s på anden måde end at kunne spille højt vil være at stramme den så snoren knækker.
Holger4’s anlæg gør så meget rigtig og så lidt forkert at der ikke er nogen nemme løsninger for at lave noget der kan det samme.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|

Cujo m.fl.
|
Sendt: 28 August 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
Offcourse’s bemærkning om at jeg kan supplere med oplysninger om en episode fra Roskilde Festivalen ’92, hænger sammen med en markedføringshappening vi lavede i HFK.
På det tidspunkt var karaoke en relativ stor ting indenfor underholdning kombineret med en vis indtagelse af organiske opløsningsmidler eller andre former for rekreative kemikalier.
Vi havde booket en stadeplads ca 75 meter til venstre for den orange scene, købt et mindre festtelt, fundet et lille fjernsyn og lejet et fadølsanlæg til brug i forbindelse med intern køling hvis medarbejderne skulle overophede under det hårde arbejde med at afholde en karaoke turnering under festivalen.
Vi brugte 8 CV DC15 og 8 NAD 2600 Det var NAD 2400 der var brokoblet, en NAD CD og en NAD 1300 forforstærker. Cv’erne var stillet to og to ved siden af hinanden med en på hovedet ovenpå hver af de første fire.
Under de indledende øvelser med at få indstillet grejet ordentligt, bygget en lille scene af en plade i krydsfiner understøttet med bundter af aviser fra klubben, og muligvis understøttet af forebyggende nedkøling i form af kølevæske, stod der pludselig en engelsktalende mand i teltets indgang og prøvede at råbe os op.
Da han lykkedes med at få ørenlyd, bad han os om at indstille vores ”skydning”. Da vi spurgte hvorfor, viste det sig at han var lydmand på orange scene, og nu havde de i en time forsøgt at få ørenlyd så de kunne lave grundindstillingerne til festivalen som startede næste dag, men fordi vi larmede så meget som vi gjorde kunne de ikke høre en skid.
Vi havde som sådan ikke noget ønske om at genere festivalen, så vi koncentrerede os om yderligere forebyggende nedkøling og gik op for lige at høre hvor højt vores anlæg spiller ovre ved lydtårnet midt om natten hvor der var stille. Det var især bassen der var gennemtrængende, men man kunne tydeligt høre hvad vi spillede.
Af uransagelige årsager lød det som om det var voldsomt meget højere dagen efter.
Det er blot et eksempel på at man kan komme langt i en retning med simple metoder, men at det nærmer sig Holger4’s på anden måde end at kunne spille højt vil være at stramme den så snoren knækker.
Holger4’s anlæg gør så meget rigtig og så lidt forkert at der ikke er nogen nemme løsninger for at lave noget der kan det samme.
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

|
Sendt: 28 August 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt, det var NAD 2400.
I øvrigt skrev jeg ikke at de nævnte anlæg lød bedre end Holger4's, tvært imod skrev jeg at det blot var eksempler på anlæg jeg havde hørt der kunne noget af det samme, som gav samme oplevelse af at: Det er bare så fedt at sidde her og opleve at alle ens sanser bliver påvirket i det omfang.
Jo, også smagssansen, Offcourse havde jo kanelsnegle med. __________________ mvh sund,
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 28 August 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så vil jeg da sige tak for et godt svar, Sund
I øvrigt kører jeg selv med to stk Dali Grand Coupe som centerhøjttalere, i stedet for den tilhørende Grand center. Det burde heller ikke virke, men jeg synes det er helt fint. 
|
Til top |
|
|
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
Sendt: 28 August 2008 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

|
Sendt: 28 August 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var så lidt.
Det man ikke kan med Dali Grand serien er at lave dobbelt op, fordi toppene er buet.
Jeg kan godt forstå dit valg til center, jeg synes at Dali Grand serien spiller temmelig godt. __________________ mvh sund,
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 28 August 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
Det var så lidt.
Det man ikke kan med Dali Grand serien er at lave dobbelt op, fordi toppene er buet.
|
|
|
Jo jo. De skal bare have 10 skruer i et par jernbeslag på hver side, og en ordentlig gang Polyfilla, så spiller det. Hvor der er en vilje, er der en vej
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 28 August 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige undskylde, at jeg holder mig så meget i baggrunden, som jeg gør. Men I kender mig sikkert allerede så godt og ved, at ALT, jeg har gjort med mine højttalere/forstærkere (inkl. den UTROLIGT velspillende SP-993) er sket via, som sagt, A-B testing uden nogen egentlig teoretisk baggrund for diverse forsøg. Derfor kan jeg sgu ikke, på samme fine måde som så mange af jer andre redegøre for de forskellige løsninger, jeg er endt op med. Jeg har jo bare brugt 1.000.000 besværlige timer med mine ører og så meget fornuft, som JEG magtede til at tune det forskellige ind med. I øvrigt vil jeg da lige indskyde, at SP-993'eren bl.a. var i direkte sammenligning med Sugden Symmetra (to stk. monotrin på 50 W ren klasse A - pris 30.000) og ingen tvivl OVERHOVEDET SP-993'eren var bedre på ALLE områder - ALLE. Silke, finkornethed og MASSER af effekt er nogle af nøgleordene for SP-993'eren fra VINCENT. I øvrigt, hvis man piller svøbet af, ligner den en tro kopi af én af de MEGET store Accuphase - bare til en 7. del af prisen, nemlig 18.000,- . den må da så afgjort kunne kaldes et "best buy".
Måske skulle jeg lige afsløre, at konstallationen af enheder hedder "Jumbo'litto" - yderst svær at beregne, og eneste anvendelige måleudstyr er "Biologic Ears" .
__________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 August 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Godt sagt. "Jumbo´Litto"-serien - 10 års udvikling pr. model! - Men til gengæld et fund til prisen ( hvis timelønnen fraregnes!) Mvh. Offcourse
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 28 August 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse: Hæ hæ, takker - og jeg står selvfølgelig altid til rådighed, hvis du skulle være så letsindig at kaste dig over et lignende projekt   . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 28 August 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sd2100: Det ser da overordentligt rodet ud - det kan da umuligt spille godt - det ligner en luksus-udgave at et T-Hansen-projekt, som lige mangler et par BLÅ lysdioder  , men de kan garanteret spille højt .

Spøg til side; de ser da sindssygt fede ud OG utraditionelle. Nilau, kan du ikke lige give en beskrivelse af lyden ? __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|

Cujo m.fl.
|
Sendt: 28 August 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg at jeg kan............ Fra øvre bas og op efter, er der pænt med hul igennem........... Sikkert også meget glat gengivelse. Klang hældende mod det lyse og enten med en fast knapt så dyb bas, eller en dyyb bas der ikke hænger sammen med resten. Stereoperspektivet er nok for nogle FREMRAGENDE, men for dem der også lytter til andet end højre/venstre/midt, så tror jeg dybden mangler en del, mellem midt på og højre - og mellem midt på og venstre, er der sikkert et tomrum  Og så kan jeg SLET ikke se ideen med den HT, med mindre bassen har en følsomhed på 112 DB  
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 August 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Æj - jeg synes altså stadig det må være svært at have så stålsatte holdninger til lyden - uden at have hørt det.
Ifht. Holgers setup vil jeg sige, at ifht. perspektivet, så er det noget af det bedste jeg har hørt - det tidligere nævnte trommesæt med diverse tilbehør kunne høres bredt ud over HELE stue-bredden med milimeter-præcision. Det kunne høres, hvor hvert enkelt tromme sad og hvert enkel koklokke, og hvad det ellers hedder.. triangler etc. Alt kunne placeres både fra side til side og frem og tilbage.
Blot for at sige, at der er ting der er lykkedes - måske "på trods af" almen logik.
Og ifht. følsomhed - så er det jo "blot" et spørgsmål om effekternes formåen, hvis man når ud i lave impedancer, høje ohm-tal.. meget lave ohm-tal etc. Holger har tilpasset og udskiftet til det samlede setup spiller perfekt sammen.
Og det er jo netop her vi tenderer til at glemme hele den anden halvdel af setuppet - effekterne, delefiltrne, Eq etc. Det er det der er med til at setuppet og A-B-metodikken spiller sammen efter de mange itterationer systemet har været igennem.
I den sammenhæng er det næsten uden betydning at henvise til andre setups - de kan ikke sammenlignes på denne måde - i "rå" teknisk forstand - det vi skal huske at sammenligne med er jo netop den hørte musik i stuen hos Holger, med højtalerne, rummets egenskaber, signalkilder og effekter inkl. mellemliggende elektronik etc. Det er DET der spiller godt i mit øre. Hvordan kan jeg gisne om og spørge ind til - men teoretisk er de fremkommer ved A_B-testning, og det der lyder bedst består - resten tweakes videre. Derfor er der til tider ikke gode argumenter af teknisk karakter fra Holgers side - men gode arguementer ifht. musik-gengivelsen ved lytte-tests.
Hvis det blev hevet enheder ud på en græsplæne - hvordan ville du så kunne vælge en "neutral" indstilling, når indstillingen af delefrekvenser, equalising etc. er fundet ifht. det specifikke rums akustik og signalet født til dem?
Nå blev lige grebet af det mere overordnede formål med HiFi i min verden - musikformidlingen - som ikkek kan finde sted uden et setup/system som helhed i et specifikt lytterum.
(Hvilket vel også grunden til at de fleste seriøse HiFi-pushere tillader A-B-testning og "låne-med-hjem" modeller - det er jo netop for at tillade seriøse kunder muligheden for at prøve hvad der lyder godt hjemme hos dem i et setup som helhed.)
Mvh. Offcourse
|
Til top |
|
|

Cujo m.fl.
|
Sendt: 29 August 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, perspektivet er nok det bedste du har hørt - men hvad har du hørt ? Kan de følge B&W N800 signature - B&W N 801 - B&W N800 (sneglen) ? Kan de følge en Snell AIIIi ? Hvor skal enhederne helst sidde så tæt på hinanden, for at få så punktformig en udstråling, hvis man "bare" kan sætte nogle flere i og så er det løst ? Er Holgers princip løsningen på højttalerens gåde ? Hvordan kan man være STENSIKKER på at der ikke er udfasninger i øvre bas / mellemtone / diskant, når der ikke er målt en eneste gang ? Jeg kunne godt skrive et par linier mere, men så bliver jeg bare beskyldt for at håne, nedlade osv ---- Og sikkert også kaldt div --- og jeg er IKKE ude på at ødelægge hverken tråd eller andet. Der er også den simple grund til at jeg ikke tager imod invitationen til en "lytter". for finder jeg det jeg tror så er det pludselig mig der er heeeeelt forkert på den og skulle ta at lære at lytte osv. "Nogle" af dem der har lyttet til Holgers HT - de ører kender jeg særdeles godt og ved hvad de hører, eller nærmere, ved hvad der forblænder osv - og det må jeg ærligt erkende at jeg intet giver for. Så alt i alt er det lidt en blindgyde, men jeg er faktisk helt på Nilau´s side mht disse HT. Mht de andre viste HT, så NEJ - man kan ikke bare sige sådan lyder de, men valg af enheder osv giver et pænt prej og skyder jeg helt forbi mht hvordan de lyder, så vil jeg mene at de anvendte enheder er brugt helt forkert
|
Til top |
|
|
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
Sendt: 29 August 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Ja, perspektivet er nok det bedste du har hørt - men hvad har du hørt ?
Kan de følge B&W N800 signature - B&W N 801 - B&W N800 (sneglen) ?
Kan de følge en Snell AIIIi ?
Hvor skal enhederne helst sidde så tæt på hinanden, for at få så punktformig en udstråling, hvis man "bare" kan sætte nogle flere i og så er det løst ?
Er Holgers princip løsningen på højttalerens gåde ?
Hvordan kan man være STENSIKKER på at der ikke er udfasninger i øvre bas / mellemtone / diskant, når der ikke er målt en eneste gang ?
Jeg kunne godt skrive et par linier mere, men så bliver jeg bare beskyldt for at håne, nedlade osv ---- Og sikkert også kaldt div --- og jeg er IKKE ude på at ødelægge hverken tråd eller andet.
Der er også den simple grund til at jeg ikke tager imod invitationen til en "lytter". for finder jeg det jeg tror så er det pludselig mig der er heeeeelt forkert på den og skulle ta at lære at lytte osv.
"Nogle" af dem der har lyttet til Holgers HT - de ører kender jeg særdeles godt og ved hvad de hører, eller nærmere, ved hvad der forblænder osv - og det må jeg ærligt erkende at jeg intet giver for.
Så alt i alt er det lidt en blindgyde, men jeg er faktisk helt på Nilau´s side mht disse HT.
Mht de andre viste HT, så NEJ - man kan ikke bare sige sådan lyder de, men valg af enheder osv giver et pænt prej og skyder jeg helt forbi mht hvordan de lyder, så vil jeg mene at de anvendte enheder er brugt helt forkert 
|
|
|

|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 29 August 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heltny: Du må da godt nok have et KEDELIGT liv .
Tør man i AL fordragelighed spørge, hvad du selv kører med af højttalere ?
I øvrigt er der SLET ikke fare for, at du ødelægger tråd på nogen måde - jeg ved nemlig, at vi faktisk er nogle stykker, der synes, at du er et yderst morsomt indslag .
Knus herfra .
__________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|