| Forfatter |
|
Wilander Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 01 September 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fundet den hellige vinyl-gral i form af en gammel Planar 3 m. Denon DL-160. Den lammetæver min Rega Apollo, så nu er det slut med CD'er (for en tid i hvert fald).
Mit spørgsmål går på om man kan sige noget generelt om vinylpresningers kvalitet ud fra det land de kommer fra. Har læst mig til at bl.a. tysk/hollandske presninger generelt ikke er i høj kurs. Nogle erfaringer?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 01 September 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem det. Gå efter musikken, den er det vigtigste og så kan man jo få uanede mængder af de tynde, ifht. den tykkes pris.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
eag1 Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 01 September 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
en af de ting jeg har fundet ud af er at det ikke altid er nok at det er 180 grams vinyl. har bla, madonas dick tracy på en tynd gang vinyl. men pladen sparker ... lydmæssigt. omvendt fik jeg fingrene i en lp med alicia keys i ny presning. den røg retur til forhandleren.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 01 September 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja personligt vil hellere have de tynde tyske end mange af nutidens 180g presninger - der trykkes meget dårlig vinyl i dag. Men dengang havde de styr på det.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 01 September 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men omvendt er det fedt - som i dag - at finde en vintage amerikansk presning på tyk amerikansk vinyl for en rund tier i en genbrugsbutik:  Jeg har også købt 180 gr. presninger, som ikke var pengene værd, men de gamle sager skuffer nu sjældent hvis de ikke er for slidte og beskidte (som dog kan vaskes væk). Leder man efter brugte plader, er det generelt en god idé at sætte sig ind hvilke pladeselskaber der lavede gode presninger. Man kunne jo starte med at kigge efter Reprise (som herover) og ATCO/Atlantic og selvfølgelig VERVE og Vangarde (fik jeg nu sagt for meget?). PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
Wilander Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak for svarene. Så fik vi sat nogle labels på - herligt. Det er godt at være lidt rustet til plademessen i Nørrebrohallen på søndag.
@ Milu : musikken er det selvfølgelig det vigtigste, men det ville være meget rart for en vinyl-amøbe som mig, at vide om der er noget man skal gå i en stor bue udenom. Jeg havde sidste pladespiller for 20 år siden.
@ pqrannes : Imponerende samling du har :-)
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun sige en ting:It's a jungle out there.Jeg er stor fan af luxus tryk men man blive nogle gange slemt skuffet.f.eks U2's nye vinyl serie og
plader fra Vinyl Lovers (HA-min bare R) eller Simply Vinyl.Eller Metallica's nye 45rpm serie.Jeg vil ikke sige den er dårlig,meen super duper er den
hellere ikke.Til gengæld er de nye japanske 200grams luxustryk "out of this world" ihvertfald Stewie wonders:Innervision.Og ikke at forglemme
Musicmattersjazz's fede 45rpm Blue Note plader
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Wilander Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm ... nu er jeg selv ret stor Stevie Wonder fan, men har foreløbig kun Songs in the key of life og Hotter than july på vinyl. Hvor køber du dine japanske luxustryk, Diamondduck?
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja sidste år da de udkom kostede den $50,nu er den "out of print" og "only few copys left til $70 + fragt hos elusivedisc.com
På dansk betyder det 700.-Dkr.du kan være heldig at finde den til $50,i såfald ønsker jeg dig HEEEEEELD og LYYYYKKKKE
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Universal europe har udgivet og udgiver stadigvæk 180gr til mere anstændig priser,men tror ikke de har samme kvalitet.Jeg skal selvfølig købe et
par stykker for at høre.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du køber gamle plader fra midten af 50erne er mange af dem senere blevet "re-chaneled for stereo" - i de tilfælder er mono udgaven oftest at foretrække da kunstig stereo er noget knald.
Omvendt er der tidligere stereoplader som lyder som det mere handler om at demonstrerer hvor meget man kan flytte rundt på instrumenterne end at få det til at lyde af musik.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
Universal europe har udgivet og udgiver stadigvæk 180gr til mere anstændig priser,men tror ikke de har samme kvalitet.Jeg skal selvfølig købe et par stykker for at høre. |
|
|
Ja, de kører en serie der hedder "60th vinyl anniversary" udgivelser. www.backtoblack.com Har lige fået Supertramp - Breakfast in America. En feeee skive, men dynamikken er sq ikke det helt store, desværre! Har bla. Santana´s første også i 180g. Og der sq dynamik og bas til den store guldmedalje.
Har f.eks. også de 3 brasser skiver med Stan Getz (genudgivelser fra 70´erne) og alm. vinyl. Lyden på disse er helt i top.
Så det er ikke altid at 180g borger for kvaliteten. __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som udgangspunkt vil jeg gå efter amerikanske udgivelser frem for erupæiske, da de lyder væsenligt bedre.... Det samme gælder også indenfor CDér. __________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
| Til top |
|
| |
Wilander Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hedder vist www.backtoblackvinyl.com
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep 
Kan se du har JMR Twin Signature. Dem må du da være glad for?  __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Wilander Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, tak. Kønne er de ikke. Men spiller fantastisk til den pris. Meget afbalancerede. Lurer lidt på rørforstærker, der rigtig kan få dem til at synge. Ikke så mange, der kender JMR. Hvad spiller du selv på?
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wilander skrev:
Jo, tak. Kønne er de ikke. Men spiller fantastisk til den pris. Meget afbalancerede. Lurer lidt på rørforstærker, der rigtig kan få dem til at synge. Ikke så mange, der kender JMR. Hvad spiller du selv på?
|
|
|
Nu kører jeg med Focal JMlab. Men havde JMR i 1 års tid. Til prisen kan man ikke finde en bedre højttaler. Sådan lidt i retning af "nu skal vi høre musik". Tilbagelænet og meget flydende. Uden at de blev til sødsuppe. Passer rigtigt godt til rør. havde en Image66i på 35 watt. Det var mums og kræs. Men ellers kan mange rørforstærkere sagtens få dem til at synge rigtigt godt. __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige lavet lyttetest på U2's OCTOBER i 3 forskellige udgaver. Den nye 180gram og et UK tryk fra dengang den kom frem og et tysketryk fra
"guderne må vide fra hvornår".På en sidsteplads finder vi deluxetrykket,som udmærker sig ved, at ikke leverer nogen form for dynamik og
indlevelse.2nd pladsen er ikke uventet tyskeren,som overasker ved at lyde ganske medrivende,dog ikke så meget som vores vinder Uk trykket.den
leverer bare præcis og fed dybbas og er meget åben i mellemtonen samt en klar men ikke skingeren diskant.
Moralen må være at 180 gram er ikke nok til garantere god lyd.Der vil altid være nogle slubbert som vil "Cash in on a good thing".BURN BASTARDS,
BURN
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 09 September 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahania skrev:
| Som udgangspunkt vil jeg gå efter amerikanske udgivelser frem for erupæiske, da de lyder væsenligt bedre.... Det samme gælder også indenfor CDér. |
|
|
Og oven over dem alle troner de japanske tryk med en bred margin (dette gælder sandsynligvis også vinyl - jeg vil dog ikke kloge mig på det, eftersom jeg heldigvis fyrede både grammofon og LP'er på gråt papir for 10 år siden), og sædvanligvis udgives de også med 1-2 bonusnumre - eneste minus: de er rasende dyre...sikkert også som vinyl.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 09 September 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
Jeg har lige lavet lyttetest på U2's OCTOBER i 3 forskellige udgaver. Den nye 180gram og et UK tryk fra dengang den kom frem og et tysketryk fra "guderne må vide fra hvornår".På en sidsteplads finder vi deluxetrykket,som udmærker sig ved, at ikke leverer nogen form for dynamik og indlevelse.2nd pladsen er ikke uventet tyskeren,som overasker ved at lyde ganske medrivende,dog ikke så meget som vores vinder Uk trykket.den leverer bare præcis og fed dybbas og er meget åben i mellemtonen samt en klar men ikke skingeren diskant. Moralen må være at 180 gram er ikke nok til garantere god lyd.Der vil altid være nogle slubbert som vil "Cash in on a good thing".BURN BASTARDS, BURN |
|
|
Hej DD.
Nu er det på ingen måde for at være fræk! Har du justeret VTA mellem hver LP?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |