Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 11:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: besynderlig respons/vedr pa grej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tadman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 438
Sendt: 26 September 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
tadman skrev:
heltny skrev:

Hifi-folk kan li hifi-lyd....... Og synes det er god lyd

PA-folk kan li PA-lyd...... Og synes det er god lyd.

Hifi-folk kan som regelt ikke se det gode ved PA-lyd, i hifisammenhæng

PA-folk kan som regelt ikke se det gode ved hifi-lyd, i PA-sammenhæng

For PA-folket er PA-lyden den mest rigtige.

For Hifi-folket er Hifi-lyden den mest rigtige.

Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er hifi mest rigtigt.

Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er PA mest forkert.

Dem der er til hifi, er til det mest rigtige.

Dem der er til PA, er til det mest forkerte.

Hmm, skulle det være et forsøg ud i en argumentation ad contradictio, eller...

Er PA overhovedet defineret i denne tråd? Jeg ved ikke hvad tollerencer er, men hvis det er tolerance der hentydes til, så er det, at kunne tåle eller udholde noget eller/og fordragelighed over for anskuelser og livsformer, der afviger stærkt fra ens egne, modsat intolerance. Ved heller ikke  hvad der menes med afvigelser, er vi ud i noget sociologi eller endog psykologi (egentlig misvisende, idet det græske psyke betyder sjæl - måske fren ville være et bedre valg, her havde Homer en pointe, men dog ca. 300 år tidligere end Platon)?Hertil nåede jeg - så kunne jeg godt se hvad det gik ud på.............. Håber ikke resten er rigtig indholdsrigt og jeg så går glip af noget

Altid kun tre prikker ifølge retskrivning...desuden er der tale om regulært sætningssammenbrud...

Sådan som jeg kender PA, altså Prof. Audio, så er det på ingen måde ikke at foretrække frem for hifi. Impedanser er altid i orden og forvrængning er meget lavere end ved hifi. Der kan trækkes mange meter kabel uden synderligt tab, men hifi folk spenderer gerne tusindvis af kroner på få meter kabel, som de hævder er bedre eller dårligere end andet - dette skal sammenholdes med en ofte direkte misimpedans mellem de meget kostbare apparater.

Jeg har endnu aldrig hørt et hifianlæg, hvor jeg uden problemer kunne skelne de forskellige instrumenter fra hinanden, men støj fra enheder, fasefejl og misimpedans kan jeg altid høre! Hifi er en lidenskab og det er fint nok, men reel viden om korrekt fase, impedanser, Q osv. er billedet talt en by i Rusland.

PA er mange ting, men det bedste og næstbedste af rigtig pro audio er bare hamrende godt. Her har vi at gøre med en industri, der arbejder dybt proffesionelt med lyd under alle forhold, og ikke kun optimering af lyd på det samme lille kvistværelse. Jeg har mødt endog højtuddannede mennesker som brænder for hifi, men intet aner om lyd - og det er fint nok, men eksperter bliver de nok aldrig.

PA, hvad dette så end betyder for denne tråds debattører, kan måle og lyde aldeles fremragende. Det kan også lyde hårdt og pågående med en bas der ikke går under 50 hz, men her må folk da lige betænke sig og se på, hvad det enkelte anlæg er konstrueret til!

vh

 

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1336
Sendt: 26 September 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
heltny skrev:
tadman skrev:
heltny skrev:

Hifi-folk kan li hifi-lyd....... Og synes det er god lyd

PA-folk kan li PA-lyd...... Og synes det er god lyd.

Hifi-folk kan som regelt ikke se det gode ved PA-lyd, i hifisammenhæng

PA-folk kan som regelt ikke se det gode ved hifi-lyd, i PA-sammenhæng

For PA-folket er PA-lyden den mest rigtige.

For Hifi-folket er Hifi-lyden den mest rigtige.

Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er hifi mest rigtigt.

Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er PA mest forkert.

Dem der er til hifi, er til det mest rigtige.

Dem der er til PA, er til det mest forkerte.

Hmm, skulle det være et forsøg ud i en argumentation ad contradictio, eller...

Er PA overhovedet defineret i denne tråd? Jeg ved ikke hvad tollerencer er, men hvis det er tolerance der hentydes til, så er det, at kunne tåle eller udholde noget eller/og fordragelighed over for anskuelser og livsformer, der afviger stærkt fra ens egne, modsat intolerance. Ved heller ikke  hvad der menes med afvigelser, er vi ud i noget sociologi eller endog psykologi (egentlig misvisende, idet det græske psyke betyder sjæl - måske fren ville være et bedre valg, her havde Homer en pointe, men dog ca. 300 år tidligere end Platon)?Hertil nåede jeg - så kunne jeg godt se hvad det gik ud på.............. Håber ikke resten er rigtig indholdsrigt og jeg så går glip af noget

Altid kun tre prikker ifølge retskrivning...desuden er der tale om regulært sætningssammenbrud...

Sådan som jeg kender PA, altså Prof. Audio, så er det på ingen måde ikke at foretrække frem for hifi. Impedanser er altid i orden og forvrængning er meget lavere end ved hifi. Der kan trækkes mange meter kabel uden synderligt tab, men hifi folk spenderer gerne tusindvis af kroner på få meter kabel, som de hævder er bedre eller dårligere end andet - dette skal sammenholdes med en ofte direkte misimpedans mellem de meget kostbare apparater.

Jeg har endnu aldrig hørt et hifianlæg, hvor jeg uden problemer kunne skelne de forskellige instrumenter fra hinanden, men støj fra enheder, fasefejl og misimpedans kan jeg altid høre! Hifi er en lidenskab og det er fint nok, men reel viden om korrekt fase, impedanser, Q osv. er billedet talt en by i Rusland.

PA er mange ting, men det bedste og næstbedste af rigtig pro audio er bare hamrende godt. Her har vi at gøre med en industri, der arbejder dybt proffesionelt med lyd under alle forhold, og ikke kun optimering af lyd på det samme lille kvistværelse. Jeg har mødt endog højtuddannede mennesker som brænder for hifi, men intet aner om lyd - og det er fint nok, men eksperter bliver de nok aldrig.

PA, hvad dette så end betyder for denne tråds debattører, kan måle og lyde aldeles fremragende. Det kan også lyde hårdt og pågående med en bas der ikke går under 50 hz, men her må folk da lige betænke sig og se på, hvad det enkelte anlæg er konstrueret til!

vh

 


Man kan vælge 3 prikker... Eller overdrivelse for at fremme forståelsen
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 26 September 2008 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

PA er i denne tråd defineret som: Udstyr der Pi..er folk Af...

Hvis du er i tvivl om hvad tolerancer er, så prøv at tale med en smed om det. Ifølge smedens filosofi, er målet at holde afvigelser indenfor tolerancerne, der netop definerer størst tålelige afvigelse fra idealmålet på den genstand, han skal lave. Selvfølgelig skal han lave genstanden præcist, men én eller anden har vist nok bemærket noget om, at alt jo er relativt...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1443
Sendt: 26 September 2008 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
tadman skrev:
heltny skrev:

Hifi-folk kan li hifi-lyd....... Og synes det er god lyd

PA-folk kan li PA-lyd...... Og synes det er god lyd.

Hifi-folk kan som regelt ikke se det gode ved PA-lyd, i hifisammenhæng

PA-folk kan som regelt ikke se det gode ved hifi-lyd, i PA-sammenhæng

For PA-folket er PA-lyden den mest rigtige.

For Hifi-folket er Hifi-lyden den mest rigtige.

Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er hifi mest rigtigt.

Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er PA mest forkert.

Dem der er til hifi, er til det mest rigtige.

Dem der er til PA, er til det mest forkerte.

Hmm, skulle det være et forsøg ud i en argumentation ad contradictio, eller...

Er PA overhovedet defineret i denne tråd? Jeg ved ikke hvad tollerencer er, men hvis det er tolerance der hentydes til, så er det, at kunne tåle eller udholde noget eller/og fordragelighed over for anskuelser og livsformer, der afviger stærkt fra ens egne, modsat intolerance. Ved heller ikke  hvad der menes med afvigelser, er vi ud i noget sociologi eller endog psykologi (egentlig misvisende, idet det græske psyke betyder sjæl - måske fren ville være et bedre valg, her havde Homer en pointe, men dog ca. 300 år tidligere end Platon)?Hertil nåede jeg - så kunne jeg godt se hvad det gik ud på.............. Håber ikke resten er rigtig indholdsrigt og jeg så går glip af noget

Sådan som jeg kender PA, altså Prof. Audio, så er det på ingen måde ikke at foretrække frem for hifi. Impedanser er altid i orden og forvrængning er meget lavere end ved hifi. Der kan trækkes mange meter kabel uden synderligt tab, men hifi folk spenderer gerne tusindvis af kroner på få meter kabel, som de hævder er bedre eller dårligere end andet - dette skal sammenholdes med en ofte direkte misimpedans mellem de meget kostbare apparater.

Jeg har endnu aldrig hørt et hifianlæg, hvor jeg uden problemer kunne skelne de forskellige instrumenter fra hinanden, men støj fra enheder, fasefejl og misimpedans kan jeg altid høre! Hifi er en lidenskab og det er fint nok, men reel viden om korrekt fase, impedanser, Q osv. er billedet talt en by i Rusland.

PA er mange ting, men det bedste og næstbedste af rigtig pro audio er bare hamrende godt. Her har vi at gøre med en industri, der arbejder dybt proffesionelt med lyd under alle forhold, og ikke kun optimering af lyd på det samme lille kvistværelse. Jeg har mødt endog højtuddannede mennesker som brænder for hifi, men intet aner om lyd - og det er fint nok, men eksperter bliver de nok aldrig.

PA, hvad dette så end betyder for denne tråds debattører, kan måle og lyde aldeles fremragende. Det kan også lyde hårdt og pågående med en bas der ikke går under 50 hz, men her må folk da lige betænke sig og se på, hvad det enkelte anlæg er konstrueret til!

vh

 

En klassiker fra din hånd heltny, forudindtagethed ....læser 6 linier og så og afgørelsen truffet. Tadman argumenterer faktisk rigtigt godt og velformulerende, tegner han et billede af hvad PA også kan være.

Tak til Tadman for din skrift.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1336
Sendt: 26 September 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
heltny skrev:
tadman skrev:
heltny skrev:

Hifi-folk kan li hifi-lyd....... Og synes det er god lyd

PA-folk kan li PA-lyd...... Og synes det er god lyd.

Hifi-folk kan som regelt ikke se det gode ved PA-lyd, i hifisammenhæng

PA-folk kan som regelt ikke se det gode ved hifi-lyd, i PA-sammenhæng

For PA-folket er PA-lyden den mest rigtige.

For Hifi-folket er Hifi-lyden den mest rigtige.

Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er hifi mest rigtigt.

Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er PA mest forkert.

Dem der er til hifi, er til det mest rigtige.

Dem der er til PA, er til det mest forkerte.

Hmm, skulle det være et forsøg ud i en argumentation ad contradictio, eller...

Er PA overhovedet defineret i denne tråd? Jeg ved ikke hvad tollerencer er, men hvis det er tolerance der hentydes til, så er det, at kunne tåle eller udholde noget eller/og fordragelighed over for anskuelser og livsformer, der afviger stærkt fra ens egne, modsat intolerance. Ved heller ikke  hvad der menes med afvigelser, er vi ud i noget sociologi eller endog psykologi (egentlig misvisende, idet det græske psyke betyder sjæl - måske fren ville være et bedre valg, her havde Homer en pointe, men dog ca. 300 år tidligere end Platon)?Hertil nåede jeg - så kunne jeg godt se hvad det gik ud på.............. Håber ikke resten er rigtig indholdsrigt og jeg så går glip af noget

Sådan som jeg kender PA, altså Prof. Audio, så er det på ingen måde ikke at foretrække frem for hifi. Impedanser er altid i orden og forvrængning er meget lavere end ved hifi. Der kan trækkes mange meter kabel uden synderligt tab, men hifi folk spenderer gerne tusindvis af kroner på få meter kabel, som de hævder er bedre eller dårligere end andet - dette skal sammenholdes med en ofte direkte misimpedans mellem de meget kostbare apparater.

Jeg har endnu aldrig hørt et hifianlæg, hvor jeg uden problemer kunne skelne de forskellige instrumenter fra hinanden, men støj fra enheder, fasefejl og misimpedans kan jeg altid høre! Hifi er en lidenskab og det er fint nok, men reel viden om korrekt fase, impedanser, Q osv. er billedet talt en by i Rusland.

PA er mange ting, men det bedste og næstbedste af rigtig pro audio er bare hamrende godt. Her har vi at gøre med en industri, der arbejder dybt proffesionelt med lyd under alle forhold, og ikke kun optimering af lyd på det samme lille kvistværelse. Jeg har mødt endog højtuddannede mennesker som brænder for hifi, men intet aner om lyd - og det er fint nok, men eksperter bliver de nok aldrig.

PA, hvad dette så end betyder for denne tråds debattører, kan måle og lyde aldeles fremragende. Det kan også lyde hårdt og pågående med en bas der ikke går under 50 hz, men her må folk da lige betænke sig og se på, hvad det enkelte anlæg er konstrueret til!

vh

 

En klassiker fra din hånd heltny, forudindtagethed ....læser 6 linier og så og afgørelsen truffet. Tadman argumenterer faktisk rigtigt godt og velformulerende, tegner han et billede af hvad PA også kan være.

Tak til Tadman for din skrift.


Meget muligt det er en klassiker fra min side (Skal der ikke mere end 1 gang til, ført det bliver en klassiker ), men starter man med at hænge sig i stave/slåfejl, så er resten ikke noget for mig.
Sådan ER jeg bare skruet sammen......... Jeg kan blive ved med at debattere, hvis det kan foregå nogenlunde "normalt", men bakker gerne hurtigt ud hvis det bliver til sådan en gang gejl her.

Drejer de første 6 linier sig om mine skrive/slå/stavefejl og at min skriveform ikke kan forstås, så ER jeg bare sådan at jeg tænker; Den person skriver da bare for at brokke sig, så det giver jeg sgi ikke læse.

Kramme, du er måske ikke så slem........ Men du er en af dem der er først på banen, når der skal fortælles at man læser/skriver/opfører sig forkert

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 26 September 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:
bjørn skrev:
kongruens skrev:

Ja, det kan desværre også ligge lidt tungt med at komme til koncert med Celibidache, Freddie Mercury, N.H.Ø.P. eller Natascha.

- Eller for den sags skyld bare at få lavet en aftale med Clapton eller Waits, når man er i humør til det, de laver...

Mvh.

Og hvad så, nutiden og fremtiden er lang mere spændende, også i København, men som jeg en aften "mumlede" til en af de faste medgængere "vi er så befriende fri for hifientusiaster" når vi er ude at høre rigtig levende musik

 

Så har du vel husket at få smidt dit stereoanlæg ud, inden du nu åbenbart nedlægger din profil herinde - jeg mener - så du kan fokusere på nutid og fremtid uden at være generet af hifientusiaster...

Jeg tror nu nok, jeg kan følge tanken bag dit udsagn. Spørgsmålet er bare, om det er det rette forum at at dyrke den i...

Mvh.

Det er det så afgjort ikke, vel den bedste begrundelse for at prikke til de frivilligt indespærrede, for det er vel musikken der er det centrale, eller er det ?

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1443
Sendt: 26 September 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Drejer de første 6 linier sig om mine skrive/slå/stavefejl og at min skriveform ikke kan forstås, så ER jeg bare sådan at jeg tænker; Den person skriver da bare for at brokke sig, så det giver jeg sgi ikke læse.


Kramme, du er måske ikke så slem........ Men du er en af dem der er først på banen, når der skal fortælles at man læser/skriver/opfører sig forkert

Nej, jeg har da ihvertfald ikke hentydet til skrive/slå/stavefejl fra din hånd, heltny ...så det vil jeg ikke citeres for.

Nej, jeg er faktisk god nok og det er du sikkert også , men du ved nok at både "du" og "jeg" er hurtige på aftrækkeren. Det med forudindtagethed, der tænker jeg selvfølgelig, udover denne gang på Holger4's højttaler, som du vurderede sådan at du havde fældet dommen på hans højttaler, bare ved at have set et billede af dem. ( håber at du husker det (?), ellers må jeg tilbage i tråden og finde det for dig, hvilket jeg gerne gør ). Jeg håber måske bare på at få dig overbevist om, at man ikke skal dømme noget før man har lyttet på det, såmænd ikke andet.  Eller som her på denne side, læst hele teksten og ikke kun 6 linier .

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1336
Sendt: 26 September 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Den dom er stadig fældet - og jeg holder ved den uanset hvor mange kapaciteter der har hørt dem........ Også dem der mener det er HIGH END 

Min dom går på udfasninger og ulinearitet, hvad der helt sikkert er............ Bare ikke på de 5-6 meter som Holger sidder fra dem (og så er det vel fint)

Men måle indenfor hifi"normen" (+/- 3 db fra eks 50 Hz til 20.000 Hz) gør de med sikkerhed ikke.

Udfasninger, afstemninger, linearitet osv osv............. Det er det man kan diskutere til hudløshed, hvorimod en måling viser det med det samme.

Hvordan er frekvensgangen 15, 30 eller 45 Gr ud til siden ? Det har en DEL at sige mht reflektioner.

Og jeg kan godt skrive en gang mere; At der er folk der har hørt dem og beskriver dem som HIGH END........... Er slet ikke nok til mig, for vi hører alle forskelligt......... Og en enkelt blandt lytterne synes jeg ikke har nogen kapacitet til at vurdere lyd.... overhovedet.

Jeg vil tro at stort set alle folk vil ha andre ting på bordet, end at andre synes det er godt.... Når de skal ud at købe.
Det ER vel sjældent at folk køber fordi andre synes det lyder godt.

Nu handler det ikke om køb mht Holgers HT, men fremviser man verdens bedste HT, så må man fremvise noget mere eller godtage at ikke alle hopper på vognen.

Ville nogle stille spørgsmål, hvis jeg lavede et indlæg med disse HT


Og jeg synes det var det bedste jeg overhovedet havde hørt ?

ER jeg til Piezodiskantlyd..... Jamen så KUNNE det jo være at det VAR det bedste til mig.... (Det er jeg nu ikke), men hvad er det lige de kapaciteter der har lyttet til Holgers HT egentlig er til af lyd ? Er det langt fra mit ideal, så er det intet værd mht vurdering af de HT

Målinger siger ikke alt, men det er sjældent at noget der har flotte målinger, lyder skidt........... og sjældent at noget der måler fælt, lyder rigtig godt.

Målinger vil jo også vise lidt, hvad det er for en frekvensgang de lyttende folk foretrækker...........

(En person sagde engang til mig, at den bedste diskantlyd han havde hørt, var et piezodiskantelement hvor hornet var pillet af..... Det troede jeg "selvfølgelig" ikke på og prøvede..... Nu tror jeg SLET ikke på det)

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 26 September 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
heltny skrev:
tadman skrev:
heltny skrev:

Hifi-folk kan li hifi-lyd....... Og synes det er god lyd

PA-folk kan li PA-lyd...... Og synes det er god lyd.

Hifi-folk kan som regelt ikke se det gode ved PA-lyd, i hifisammenhæng

PA-folk kan som regelt ikke se det gode ved hifi-lyd, i PA-sammenhæng

For PA-folket er PA-lyden den mest rigtige.

For Hifi-folket er Hifi-lyden den mest rigtige.

Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er hifi mest rigtigt.

Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er PA mest forkert.

Dem der er til hifi, er til det mest rigtige.

Dem der er til PA, er til det mest forkerte.

Hmm, skulle det være et forsøg ud i en argumentation ad contradictio, eller...

Er PA overhovedet defineret i denne tråd? Jeg ved ikke hvad tollerencer er, men hvis det er tolerance der hentydes til, så er det, at kunne tåle eller udholde noget eller/og fordragelighed over for anskuelser og livsformer, der afviger stærkt fra ens egne, modsat intolerance. Ved heller ikke  hvad der menes med afvigelser, er vi ud i noget sociologi eller endog psykologi (egentlig misvisende, idet det græske psyke betyder sjæl - måske fren ville være et bedre valg, her havde Homer en pointe, men dog ca. 300 år tidligere end Platon)?Hertil nåede jeg - så kunne jeg godt se hvad det gik ud på.............. Håber ikke resten er rigtig indholdsrigt og jeg så går glip af noget

Sådan som jeg kender PA, altså Prof. Audio, så er det på ingen måde ikke at foretrække frem for hifi. Impedanser er altid i orden og forvrængning er meget lavere end ved hifi. Der kan trækkes mange meter kabel uden synderligt tab, men hifi folk spenderer gerne tusindvis af kroner på få meter kabel, som de hævder er bedre eller dårligere end andet - dette skal sammenholdes med en ofte direkte misimpedans mellem de meget kostbare apparater.

Jeg har endnu aldrig hørt et hifianlæg, hvor jeg uden problemer kunne skelne de forskellige instrumenter fra hinanden, men støj fra enheder, fasefejl og misimpedans kan jeg altid høre! Hifi er en lidenskab og det er fint nok, men reel viden om korrekt fase, impedanser, Q osv. er billedet talt en by i Rusland.

PA er mange ting, men det bedste og næstbedste af rigtig pro audio er bare hamrende godt. Her har vi at gøre med en industri, der arbejder dybt proffesionelt med lyd under alle forhold, og ikke kun optimering af lyd på det samme lille kvistværelse. Jeg har mødt endog højtuddannede mennesker som brænder for hifi, men intet aner om lyd - og det er fint nok, men eksperter bliver de nok aldrig.

PA, hvad dette så end betyder for denne tråds debattører, kan måle og lyde aldeles fremragende. Det kan også lyde hårdt og pågående med en bas der ikke går under 50 hz, men her må folk da lige betænke sig og se på, hvad det enkelte anlæg er konstrueret til!

vh

 

En klassiker fra din hånd heltny, forudindtagethed ....læser 6 linier og så og afgørelsen truffet. Tadman argumenterer faktisk rigtigt godt og velformulerende, tegner han et billede af hvad PA også kan være.

Tak til Tadman for din skrift.

ikke så mærkeligt en tak herfra til..Tadman,og det tankevækkende indlæg mvh RENE-H

__________________
13 ÅR OG GLAD !!!
Til top Vis rene-h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rene-h
 
rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 26 September 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

hvis jeg skal lyde sådan..lidt mundter idet

så var TADMAN S indlæg lige det jeg havede håbet på !!ikke i kraft af hans meget velformullerede takter"men hans syn og åbne tilgang til ..det som mange har en tendens til at..rynke lidt på næsen ad,pr auto når det vedr vellyd..men også det aspekt at PLUDSELIG har vi en mand som skriver:den mest potente modsætning til gængs opfattelse og overbevisning vedr ,det at måle pænt ..frekvenskurver..forvrænging,og resten af paletten..og så tale om ORDINÆR PA..

jeg fornemmer så meget fravær af kommentarer,måske fordi der skubbes gavaldigt til hifi fanatikernes gyldne stolte standpunkt..som selv en audiolog ikk ville kunne rokke ved..hhhhmmm ved ikk rigtigt,hva jeg skal syndtes om det,for et eller andet sted syndtes jeg det lidt synd,for dem som har viet meget af deres sjæl,til det der for dem er usamlignligt vedr god lyd..

men så stopper min medlidenhed så også,,for verden er alså heldigvis ikk så sort hvid,

på med et farvefilter,og vær lidt mer tolerent

mange hilsner RENE-H



__________________
13 ÅR OG GLAD !!!
Til top Vis rene-h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rene-h
 
rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 26 September 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

hej igen ,nu ved jeg godt at mine inlæg kan indeholde mere end ..de trættende 3 linjers standard for hvornår noget bliver uden gyldighed,,men det kan jeg leve med ..da jeg ved det er sådan til tider..der kan forkomme usagligt eller direkte stødende udsagn i den,første 1/10 af et inlæg..for derefter ikk at forholde sig til næste 9 linjer..hurtig på aftrækkeren tja....men hvis man leder efter,uhendsigtsmæssigheder i indlæg,så det vel rigligt at nærlæse linje ET..og så konkludere..lidt fattig og ideforladt måde at ,konkludere på måske

men det for mig ihvertfald,dejligt at øjne hvergang et menneske ikke har fordomme med 4 ben og sugekopper..og frit skriver sin oprigtige holdning her til ..hvor god og skøn brugen af pa grej også kan være ,og det ikk giver nogen mening at,have det standardsvar:god lyd !!så det hifi/hihg end

mange hilsner RENE-H



__________________
13 ÅR OG GLAD !!!
Til top Vis rene-h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rene-h
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1336
Sendt: 26 September 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Man venter vel altid på indlæg, der giver en selv et rygklap.

Nu er der så bare ikke kun HIFI - og PA.

Der er en masse ubrugeligt imellem

I Bilka kan man også købe "HIFI" og mange steder på nettet kan man købe PA........ Og ingen af delen er noget som helt værd.

Men som hifi-tilhænger, gad jeg da godt vide hvad PA-HT har, som man ikke kan finde i HIFI........ På nær meget store lydtryk.



RENE...... Hvis du er så glad for at folk kommer med deres mening..... Hvorfor så rynke på næsen af at JEG f.eks er overbevist om at dit anlæg er så langt væk fra hifi, som det kan komme ?

HVORFOR er du ikke bare glad for det og evt siger; Jeg er bedøvende ligeglad med om det er HIFI eller hvad det er, JEG kan li det ???

.............. Jeg kunne sagtens skrive lige hvad jeg mener, men det vil MASTERVOL nok ikke bryde sig om, men med få ord kunne jeg nemt beskrive hvad det er jeg ser.............

Mvh
Ham der tror at nogle folk, fejlagtigt hører store afvigelser i frekvengang og høj volumen, som dynamik
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1336
Sendt: 26 September 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Til TADMAN.

Hvorfor er der egentlig HIFI-højttalere ?

Noget tyder på at PA kan alt................ og jeg mener ALT.

De små sarte detaljer, den meget dybe bas, Den gode sammenhæng (blandt andet pga enhedernes PLACERING )

Er det for dig, virkelig kun et spørgsmål om PLADS/STØRRELSE, mht PA vs HIFI ???
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 26 September 2008 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
tadman skrev:
heltny skrev:
tadman skrev:
heltny skrev:

Hifi-folk kan li hifi-lyd....... Og synes det er god lyd

PA-folk kan li PA-lyd...... Og synes det er god lyd.

Hifi-folk kan som regelt ikke se det gode ved PA-lyd, i hifisammenhæng

PA-folk kan som regelt ikke se det gode ved hifi-lyd, i PA-sammenhæng

For PA-folket er PA-lyden den mest rigtige.

For Hifi-folket er Hifi-lyden den mest rigtige.

Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er hifi mest rigtigt.

Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er PA mest forkert.

Dem der er til hifi, er til det mest rigtige.

Dem der er til PA, er til det mest forkerte.

Hmm, skulle det være et forsøg ud i en argumentation ad contradictio, eller...

Er PA overhovedet defineret i denne tråd? Jeg ved ikke hvad tollerencer er, men hvis det er tolerance der hentydes til, så er det, at kunne tåle eller udholde noget eller/og fordragelighed over for anskuelser og livsformer, der afviger stærkt fra ens egne, modsat intolerance. Ved heller ikke  hvad der menes med afvigelser, er vi ud i noget sociologi eller endog psykologi (egentlig misvisende, idet det græske psyke betyder sjæl - måske fren ville være et bedre valg, her havde Homer en pointe, men dog ca. 300 år tidligere end Platon)?Hertil nåede jeg - så kunne jeg godt se hvad det gik ud på.............. Håber ikke resten er rigtig indholdsrigt og jeg så går glip af noget

Altid kun tre prikker ifølge retskrivning...desuden er der tale om regulært sætningssammenbrud...

Sådan som jeg kender PA, altså Prof. Audio, så er det på ingen måde ikke at foretrække frem for hifi. Impedanser er altid i orden og forvrængning er meget lavere end ved hifi. Der kan trækkes mange meter kabel uden synderligt tab, men hifi folk spenderer gerne tusindvis af kroner på få meter kabel, som de hævder er bedre eller dårligere end andet - dette skal sammenholdes med en ofte direkte misimpedans mellem de meget kostbare apparater.

Jeg har endnu aldrig hørt et hifianlæg, hvor jeg uden problemer kunne skelne de forskellige instrumenter fra hinanden, men støj fra enheder, fasefejl og misimpedans kan jeg altid høre! Hifi er en lidenskab og det er fint nok, men reel viden om korrekt fase, impedanser, Q osv. er billedet talt en by i Rusland.

PA er mange ting, men det bedste og næstbedste af rigtig pro audio er bare hamrende godt. Her har vi at gøre med en industri, der arbejder dybt proffesionelt med lyd under alle forhold, og ikke kun optimering af lyd på det samme lille kvistværelse. Jeg har mødt endog højtuddannede mennesker som brænder for hifi, men intet aner om lyd - og det er fint nok, men eksperter bliver de nok aldrig.

PA, hvad dette så end betyder for denne tråds debattører, kan måle og lyde aldeles fremragende. Det kan også lyde hårdt og pågående med en bas der ikke går under 50 hz, men her må folk da lige betænke sig og se på, hvad det enkelte anlæg er konstrueret til!

vh

 


Man kan vælge 3 prikker... Eller overdrivelse for at fremme forståelsen
moderat kommentar størrelsesmæssigt ?? ikke normen normalt RENE-H

__________________
13 ÅR OG GLAD !!!
Til top Vis rene-h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rene-h
 
rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 26 September 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

ved ikk hvor mange gange jeg har skrevet,,jeg har den lyd jeg vil have (nogenlunde samme som :jeg godt tilfreds)

men nu opererer jeg ikke gerne med begrebey HIFI som noget spesifikt..men GOD lyd

og når jeg skriver mit system har god lyd..læser du det som;han skriver sku det HIFI,for i den verden er god lyd kun HIFI..

så kan det da ikk skrives mere klart..

og ligeglad er jeg da i grunden også..men vælger at ..være på hifi4all.fordi mange snakker lyd,apperatter osv så derfor har du mig hængene endu..

ja gu fanden er jeg da glad for at,et fornuftigt menneske taler godt for det jeg brænder allermest for..

og så husk lige:nogle mennesker er glade og stolte over at,have nået den vellyd de eftersøger..andre har en evig "kamp" og tæver sig selv for at komme videre..og glemmer at leve og lytte vil jeg tro..

mange forhold har jeg opgivet at,skrive om

men ny energi kom til og,måtte lige nævne et par småting som:lange kabler uden nævneværdig tab..dyre 1000kr s signalkabler sat til apperat som slet ikke kan leve op til sådanne kabelførring av ..og så lige lidt forvrængnings fakta..selv jeg har hørt hvor hovedpinefremkaldende et high end system kan være når ..der ikk er mere at,give af  det ikke rart at høre på..men man modificere selvfølgelig disse dyre amps/pre for de ikk nødvendigvis bygget godt nok,og man må ty til at klæde den på så den praktisk talt ikk ligner sig selv mere..eller hva RENE-H



__________________
13 ÅR OG GLAD !!!
Til top Vis rene-h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rene-h
 
rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 26 September 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

men som jeg vist før har slået fast,har jeg ikke synderlig meget fordom for HIFI/high end og vil vedgå at,der en del af det som lyder kanont og en fryd for øjet..men det ikk ligesom det der skulle være emnet i tråden vel (det med hifi) men hvor for den besynderlige respons på PA brug/og så det udviklet sig fair nok til:hvordan står HIFI i forhold til PA lydmæssigt når forskellige mennesker ,skal lufte mening derom..ja forskellig lyd men god lyd..

hvor du måtte skære ud i pap:der ingen hifi over pa (ved du tolker HIFI=god lyd så

det må vel siges at,være en ensidig udmeldning ,men formentlig ærlig.

RENE-H



__________________
13 ÅR OG GLAD !!!
Til top Vis rene-h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rene-h
 
rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 26 September 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Man venter vel altid på indlæg, der giver en selv et rygklap.

Nu er der så bare ikke kun HIFI - og PA.

Der er en masse ubrugeligt imellem

I Bilka kan man også købe "HIFI" og mange steder på nettet kan man købe PA........ Og ingen af delen er noget som helt værd.

Men som hifi-tilhænger, gad jeg da godt vide hvad PA-HT har, som man ikke kan finde i HIFI........ På nær meget store lydtryk.



RENE...... Hvis du er så glad for at folk kommer med deres mening..... Hvorfor så rynke på næsen af at JEG f.eks er overbevist om at dit anlæg er så langt væk fra hifi, som det kan komme ?

HVORFOR er du ikke bare glad for det og evt siger; Jeg er bedøvende ligeglad med om det er HIFI eller hvad det er, JEG kan li det ???

.............. Jeg kunne sagtens skrive lige hvad jeg mener, men det vil MASTERVOL nok ikke bryde sig om, men med få ord kunne jeg nemt beskrive hvad det er jeg ser.............

Mvh
Ham der tror at nogle folk, fejlagtigt hører store afvigelser i frekvengang og høj volumen, som dynamik
hvorfor skal bilkas varehylder flettes ind her??der ikk andre en dig som nævner dette,,mangler der ord ?

og hvorfor jeg lige måtte rynke næse,var nok fordi du skriver :så langt væk fra HIFI som noget(alså dårlig lyd)og igen forudindtaget !!der iike noget så frastødende som,når man ikke har noget at have det i..RENE-H



__________________
13 ÅR OG GLAD !!!
Til top Vis rene-h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rene-h
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1443
Sendt: 26 September 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
.............. Jeg kunne sagtens skrive lige hvad jeg mener, men det vil MASTERVOL nok ikke bryde sig om, men med få ord kunne jeg nemt beskrive hvad det er jeg ser.............

På en motor, hedder det en "omdrejningsbegrænser".

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1336
Sendt: 26 September 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

rene-h skrev:

heltny skrev:
Man venter vel altid på indlæg, der giver en selv et rygklap.

Nu er der så bare ikke kun HIFI - og PA.

Der er en masse ubrugeligt imellem

I Bilka kan man også købe "HIFI" og mange steder på nettet kan man købe PA........ Og ingen af delen er noget som helt værd.

Men som hifi-tilhænger, gad jeg da godt vide hvad PA-HT har, som man ikke kan finde i HIFI........ På nær meget store lydtryk.



RENE...... Hvis du er så glad for at folk kommer med deres mening..... Hvorfor så rynke på næsen af at JEG f.eks er overbevist om at dit anlæg er så langt væk fra hifi, som det kan komme ?

HVORFOR er du ikke bare glad for det og evt siger; Jeg er bedøvende ligeglad med om det er HIFI eller hvad det er, JEG kan li det ???

.............. Jeg kunne sagtens skrive lige hvad jeg mener, men det vil MASTERVOL nok ikke bryde sig om, men med få ord kunne jeg nemt beskrive hvad det er jeg ser.............

Mvh
Ham der tror at nogle folk, fejlagtigt hører store afvigelser i frekvengang og høj volumen, som dynamik
hvorfor skal bilkas varehylder flettes ind her??der ikk andre en dig som nævner dette,,mangler der ord ?

og hvorfor jeg lige måtte rynke næse,var nok fordi du skriver :så langt væk fra HIFI som noget(alså dårlig lyd)og igen forudindtaget !!der iike noget så frastødende som,når man ikke har noget at have det i..RENE-H


Ved du hvad Rene....... Hvis ikke jeg klikkede ind på din profil, så ville jeg tro du var 13 år.

Her er hvorfor:

DU mener at JEG siger at dit er så langt væk fra HIFI som muligt..... Og DERMED også siger DÅRLIG LYD - Det har jeg ALDRIG nævnt og JEG kan ikke vurdere for DIG, hvad der er god lyd for DIG.

Med BARE LIDT forståelse, så skal BILKAVARERNE flettes ind, FORDI det er bunden af alt og god PA og HIFI er toppen af alt...... DU fangede den bare ikke..... Du ser MED DET SAMME, at jeg sammenligner DIT med BILKAVARER ........... Det var bunden af alt VS toppen af alt, jeg mente.

Hvad mener du med at det er frastødende når nogle ikke har noget at have det i ?

Skal jeg selv sige det, så sætter jeg mig nok en HEL DEL mere ind i tingene, end du gør.

ENHVER kan se at dine morgenradioavisdiskantarrangement, absolut IKKE er godt for stereoperspektivet.

Der kommer diskant fra 4 forskellige steder - I HVER SIDE - på dit system - og det er HER jeg mener at den er HELT gal........ Du har oveni det, mellemtoner ved siden af hinanden... osv osv.

Det jeg siger her - sådan skåret ret groft ud er; Med de placeringer du laver med dine enheder, kunne det stort set ha været HVAD SOM HELT af enheder der stod og spillede - Bare niveauerne passede nogenlunde.

Jeg siger ikke at det du prøver er at få PA med HIFI-lyd-kvalitet......... Men din opsætning ligner noget der bare lige hurtigt er sat op, for at se hvor HØJT det kunne spille - og INTET andet.

For mig at se, kan dit anlæg sikkert spille MEGET højt, men så tror jeg heller ikke på at det kan noget som helst andet.

Men du kan li det og det er dit - Det eneste du IKKE kan li, det er når folk - og især mig - stiller spørgsmål til noget man synes........ Ja undskyld jeg siger det...... Noget man synes ligner noget en teenagedreng har fundet og sat op om formiddagen og billederne er taget lige efter middag.

RENE - Du er helt vild med dit anlæg og det er da skønt - men lad være med at tro du kan smide sådan noget op på et HIFIFORUM, uden at der kommer kommentarer - og OGSÅ kommentarer som du IKKE bryder dig om.

Jeg har INTET mere at tilføje til din  tråd
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 632
Sendt: 26 September 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Lige mine ord!

Og så er der enda flettet bilka vare ind i det. For behringer har da intet med god lyd at gøre. Måske det er derfor du ikke kan høre hvad vi mener...



__________________
70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
Til top Vis Ahania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ahania
 

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes