Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 12:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lydkort og så en dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

ms65 skrev:
Hej!
overvejer selv nyt lydkort da det er et gammelt audigy kort fra vistnok 2001.
Det fungerer dog fint men det må kunne gøres meget bedre lydmæssigt.
Spekulerer dog på om der ville kunne opstå problemer ved købaf f.eks m-audio og andre kort.
Ligger disse ikke under semi-prof kort ?
Helt konkret ønsker jeg jo meget bedre lyd via anlægget fra det musik jeg har liggende , men hvad med kompabilitet til spil osv. ?
Der er jo andre end mig der bruger pcèn her, så alt lyd skulle jo gerne ud via det nye kort.
Et liie spørgsmål mere:
Med et godt kort skulle det være nødvendigt med en dac oveni?
Hvis ja hvorfor?
Mvh.
Michael

"Med et godt kort skulle det være nødvendigt med en dac oveni?
Hvis ja hvorfor?"

ja gad jeg også godt vide?
Til top Vis 6000JGA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 6000JGA

sony-boy-33
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Jeg fik bygget mig et nyt media center, & der fik jeg sat et RME lydkort i til en pris af 3500,- eller find det brugt til det halve.

Jeg vil sige at mit media center spiller meget bedere ind den cd afspiller jeg havde til 70000,-

så nej, det er ikke nødvendigt med en DAC, du kan få high-end lyd uden dac.

Til top Vis sony-boy-33's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sony-boy-33

6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

okay! men det media center er jo internt i din computer. det køre jo ikke på en bærbar. ville det være det samme hvis jeg købte et usb lydkort og tilsluttede forstærker og bærbar. ville det så være unødvendigt med en dac? eller har jeg også brug for sådan en?

jeg vil gerne ha min lyd fra bæbar til at blive så god som mulig så jeg slipper for den dårlig lydkvalitet. og det ikke fordi jeg høre mp3 i dårlig kvalitet. vil gerne have det skal lyde som det lyder når det kommer fra min cdafspiller.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Nej det har du ikke.

Men om DAC'en på lydkortet er bedre end en enkelt stående DAC kommer jo så an på hvilket lydkort og hvilken DAC du sammenligner.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et Creative X-Fi i min cmnputer, og er ikke helt tilfreds med lydkvaliteten. Jeg har forelsket mig i denne:

http://www.headaudio.dk/pages/product.asp?itemGuid=64922& ;itemGroupGuid=3560

Noget bedre til prisen?

pede-mannen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2008
Lokalitet: København
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Hallo, stop nu alt det her pjat, og kobbel din reciver over computeren eller forstærker eller hvad du har. et lydkort giver muligheder skal du tænke på, så mange forandringer er der ikke i selve lyden, jeg synes personligt det er spild af penge, hellere købe en god nad forstærker brugt til omkring de 2-3 kilo, du for bedre lyd synes jeg i hvert fald, (med de rigtige højtalere) og så er der meget mere power på lyden.     Nu for jeg sikkert høvl. men det er min mening om det, og sådan vil det altså bare altid være:-b

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

pede-mannen skrev:
Hallo, stop nu alt det her pjat, og kobbel din reciver over computeren eller forstærker eller hvad du har. et lydkort giver muligheder skal du tænke på, så mange forandringer er der ikke i selve lyden, jeg synes personligt det er spild af penge, hellere købe en god nad forstærker brugt til omkring de 2-3 kilo, du for bedre lyd synes jeg i hvert fald, (med de rigtige højtalere) og så er der meget mere power på lyden.     Nu for jeg sikkert høvl. men det er min mening om det, og sådan vil det altså bare altid være:-b

Du skulle egentlig lade være med at skrive noget. 6000JGA har et ok anlæg men synes lyden fra hans indbyggene lydkort er for dårlig. Hvilket er forståelig nok da der kan være rigtig meget at hente ved at købe et godt lydkort

Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

6000JGA skrev:

okay! men det media center er jo internt i din computer. det køre jo ikke på en bærbar. ville det være det samme hvis jeg købte et usb lydkort og tilsluttede forstærker og bærbar. ville det så være unødvendigt med en dac? eller har jeg også brug for sådan en? jeg vil gerne ha min lyd fra bæbar til at blive så god som mulig så jeg slipper for den dårlig lydkvalitet. og det ikke fordi jeg høre mp3 i dårlig kvalitet. vil gerne have det skal lyde som det lyder når det kommer fra min cdafspiller.

Du skriver i en anden post at du har optisk ud på din bærbar. Det jeg ville gøre var så at prøve med en dac først. Du kan finde dem på kbs her på siden til ca 1000kr og hvis det ikke er godt nok så kan du altid sælge den igen uden at ha tabt på det.

Hvis du ikke bor for langt væk fra aabenraa må du gerne låne min Audio Alchemy 1.0 dac. Så kan du da se om det er noget
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Hej 6000

Jeg har selv både mac og en ekstern DAC (EMU 0404 USB). fra MAc'en tilkobles DAC'en via en USB-port, og forstærkeren tilkobles blot DAC'en med normale signalkabler.

Jeg er meget glad for lyden. EMU 0404 USB kan købes for 1600 kr fra ny, og er et hit efter min mening. Se evt. nærmere på http://www.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=18661
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Langendorf skrev:
6000JGA skrev:

okay! men det media center er jo internt i din computer. det køre jo ikke på en bærbar. ville det være det samme hvis jeg købte et usb lydkort og tilsluttede forstærker og bærbar. ville det så være unødvendigt med en dac? eller har jeg også brug for sådan en? jeg vil gerne ha min lyd fra bæbar til at blive så god som mulig så jeg slipper for den dårlig lydkvalitet. og det ikke fordi jeg høre mp3 i dårlig kvalitet. vil gerne have det skal lyde som det lyder når det kommer fra min cdafspiller.

Du skriver i en anden post at du har optisk ud på din bærbar. Det jeg ville gøre var så at prøve med en dac først. Du kan finde dem på kbs her på siden til ca 1000kr og hvis det ikke er godt nok så kan du altid sælge den igen uden at ha tabt på det.

Hvis du ikke bor for langt væk fra aabenraa må du gerne låne min Audio Alchemy 1.0 dac. Så kan du da se om det er noget

Jeg er enig i der der skrives her. prøv først at koble din optiskeudgang sammen med en DAC. Lån eventuelt en i den lokale hifi-butik. Der burde ikke være nogle problemer i det.

Hvis du prøvet et parstykker i forskellige prisklasser og ikke er tilfreds, så ville jeg prøve at skifte lydkortet ud.

Jeg vil mene at din optiske udgang er helt fin, og jeg tror du vil komme rigtig langt med en DAC, koblet til din optiske udgang!

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

tusind tusind tak for de mange gode svar, er jeg meget glad for.

Langendorf det var utroligt pænt af dig men jeg vil nu prøve at tage et smut fordi hifiklubben og høre om det ikke kan lade sig gøre at låne en dac med hjem en dag eller 2. 

Jamen det vil jeg gøre så. starte ud med en god dac og se om lyden er til mine øre.
der kan jo ikke ske noget ved at købe en lydkort ved siden af hvis det er. Det gør kun lyden endnu mere behagelig.

ms65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Det er sikkert et dumt spørgsmål men hvis man kører lyden igennem en dac, kommer al lyden fra pc igennem der så? tænker på spil og onlinespil.
Kan/vil der opstå problemer med evt. kompabilitet?
mvh.
Michael

Til top Vis ms65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms65 Besøg ms65's Websted

doller14
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

ms65 skrev:
Det er sikkert et dumt spørgsmål men hvis man kører lyden igennem en dac, kommer al lyden fra pc igennem der så? tænker på
spil og onlinespil.Kan/vil der opstå problemer med evt. kompabilitet?mvh.Michael 

Ja alt lyd kommer igennem, og der er ingen problemer med kompabilitet.
MVH Peter

Til top Vis doller14's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doller14 Besøg doller14's Websted

ms65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jep ingen problemer med den fubar dac jeg har på prøve, al lyd kommer ud.
Så vidt så godt..
Men andet skal prøves også, så et par spørgsmål melder sig :
Har lagt mærke til at til en del af de eksterne lydkort følger der en del software med.
Mit spørgsmål er om jeg kan afprøve disse kort uden at installere de ting der følger med?
grunden til jeg spørger er pga. returretten..
hvis du åbner indpakningen til softwaren er der vist ikke returret på varen derefter!
jeg skal kun bruge dac/lydkort til 2-kanal stereo, og så lige til spil osv. men der bliver altså i 2-kanal stereo.
Har ikke snurre-rundt-lyd osv..
Så.. kan man lige "lytte-først" inden man installerer skidtet?
Sony-boy-33, det RME kort du nævner er det eksternt?
Jeg hælder mest til eksternt..
Og hvorfor er så mange kort/dacs der bruger de mini-jack stik??
Er det lydmæssigt ikke en lidt dårligere løsning?
mhv.
Michael
Til top Vis ms65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms65 Besøg ms65's Websted

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Du kan højst sandsynligt hente driver fra producentens hjemmeside. Det ville jeg aligevel gøre for at få den sidste version.

Ja jeg synes også det er lidt af en uvane med mini-jack. Mit firewire kort har dog RCA.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes