Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 18:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Front-/Bagladet Horn m. sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming,

Spændende - jeg har ikke selv prøvet at bestille noget hos TME... Det er rart med en prøvekanin

Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 December 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Hej Flemming,Spændende - jeg har ikke selv prøvet at bestille noget hos TME... Det er rart med en
prøvekanin Mvh. Robert

Jaa, så ka' kaninen meddele at disse MC33079 er modtaget. Lavede en bank overf. og de blev sendt i fredags og blev sat i igår.
Ok service.

Meeen det var desværre ikke det der var galt!!! Der må være nogle passive komponenter der driller.....

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 08 December 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Robert GS skrev:
Hej Flemming,Spændende - jeg har ikke selv prøvet at bestille noget hos TME... Det er rart med en
prøvekanin Mvh. Robert

Jaa, så ka' kaninen meddele at disse MC33079 er modtaget. Lavede en bank overf. og de blev sendt i fredags og blev sat i igår.
Ok service.

Meeen det var desværre ikke det der var galt!!! Der må være nogle passive komponenter der driller.....

Tak for tilbagemeldingen - så har jeg endnu en mulig leverandør på min liste...

Meeeeeen - det er da kedeligt at du så alligevel ikke er kommet i mål
God jagt på den lille BUG

Mvh. Robert

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Halløj,

Jeg kunne ikke bare smide en kasse over forstærkerne (med hul bagtil) og så tro at det gik. Den "fejl" jeg åbenbart har bokset
med er for lidt køling. Sååå jeg måtte lige en tur i bauhaus efter noget træ og spray maling og pling-plong, det har spillet lystigt
siden. Kassen har taget noget af blæser støjen, men kan naturligvis sagtens høres.

Men når jeg går til "makronerne" er det ikke noget jeg forstyrres af

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

Hej Forum

Jeg har ikke rigtigt fået beskrevet, hvorledes disse de her noget gamle 2220A'er lyder. Udelukkende fordi min forstærker
der er udset til at trække dem er blevet lidt "uvorn". Den sender, periodisk, en art "pop-noise" ud................................

Nu spiller forstærkeren, så her er en lille beskrivelse K145 vs. 2220A.

Det er sjovt som der kan være forskel, i et så snævert toneområde som 60-500Hz, på et par bas enheder. Jeg kan ikke sige
at den ene bas er mere rigtig end den anden. Den umiddelbare forskel var en lidt "tungere" lyd (ikke svampet eller sådan
noget) fra 2220A'erne. K145'erne virkede sådan set lidt "slankere" i den nederste del af den område uden dog overhovedet
at mangle tryk. Til gengæld synes jeg at i 2220A at have fået en enhed der lettere matcher op mod de 500-600Hz hvor
mellemtonen tager over, den levere et lidt bedre "bid" i omr. 150-535Hz (de 150Hz er hvor bagladningen stopper). Der kan
være flere årsager til det men faktum er at membranen er 5g lettere og at Le er næsten 3 gange mindre (0.8mH) end på
K145'eren.

Dog har jeg med 2220A'eren dæmpet kammeret bag enheden (med hint's fra r-l-b) og det kan også være medvirkende til
en lidt anderledes klang (at der via dæmpning nu kun kommer toner fra under 150Hz igennem hornet).

Fælles for begger er naturligvis den fede dynamik

F

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Halløj,

Jeg kunne ikke bare smide en kasse over forstærkerne (med hul bagtil) og så tro at det gik. Den "fejl" jeg åbenbart har bokset
med er for lidt køling. Sååå jeg måtte lige en tur i bauhaus efter noget træ og spray maling og pling-plong, det har spillet lystigt
siden. Kassen har taget noget af blæser støjen, men kan naturligvis sagtens høres.

Men når jeg går til "makronerne" er det ikke noget jeg forstyrres af

Ja - Flemming jeg har også været der - det med PRO forstærkere og de giver et dejligt overskud etc.
MEN jeg kan absolut ikke abstrahere fra blæserstøjen - det ødelægger for meget i den samlede oplevelse til min smag. I sin tid havde jeg "kun" råd til at benytte mine PRO Lab.Gruppen amps (LAB4000 x 2 + LAB500).
Jeg havde en tindens til at skrue volumen lidt højere op for at overdøve denne baggrundsstøj, men i de stille passager var det forstyrrende element der stadig.

Har du ikke en mulighed for at "eksportere" problemet til et tilstødende rum?

Mvh. Robert

Lille tilføjelse - har lige købt ny CPU blæser til min PC - skal meget snart have monteret

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Robert,

Jo, det kunne være en mulighed. Men jeg er tilsyneladende ene om at fornøje mig med stue anlægget, konen synes at bare det
at der er flere on/off knapper gør at det er dømt ude (selvom mit lille "rack" tændes på en knap ;-). Så indtil videre så går det!

Jeg kom til at tænke på et spørgsmål jeg tidligere i denne tråd stillede vedr. dig. delefilteret jeg bruger. I den sidder der OP275
i alt audio relateret og som indgang beskrives den som "elektronisk balanceret". Nu ved jeg at du roder en del med op-amp's,
dækker det bare over at du sender +/- ind på hver op-amp indg. og samler det til single end?

Hilsen Flemming

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Robert,

Jo, det kunne være en mulighed. Men jeg er tilsyneladende ene om at fornøje mig med stue anlægget, konen synes at bare det
at der er flere on/off knapper gør at det er dømt ude (selvom mit lille "rack" tændes på en knap ;-). Så indtil videre så går det!

Jeg kom til at tænke på et spørgsmål jeg tidligere i denne tråd stillede vedr. dig. delefilteret jeg bruger. I den sidder der OP275
i alt audio relateret og som indgang beskrives den som "elektronisk balanceret". Nu ved jeg at du roder en del med op-amp's,
dækker det bare over at du sender +/- ind på hver op-amp indg. og samler det til single end?

Hilsen Flemming

Øhhh - hvad er spørgsmålet præcist?
JA - tror jeg svaret er på dit spørgsmål og lidt mere, hvis jeg har forstået det ret.

I forbindelse med PRO kan man også være interesseret i brokobling og til det skal man bruge et inverteret signal til en af kanalerne i et stereo forstærker trin. Derfor det lille buffer trin = enklere løsning i stedet for...

I forbindelse med effektforstærkere kan jeg forklare følgende:
I princippet kan man godt sende et balanceret ind på differential trinnet som de fleste forstærkere benytte som første trin. MEN det skaber en del "ubalance" og tekniske udfordringer at blande feedback med et input signal = CMRR bliver ikke forbasket høj hvilket er formålet med hele "øvelsen". Til PRO brug er der dog et "krav" / behov pga. ofte lange kabel træk og støjfyldte omgivelser og som nævnet en mulighed for brokobling.

Det blev vist et lidt rodet svar, men det gav forhåbentligt lidt indsigt alligevel

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret ;-)

Det var noget jeg engang spurgte forum om på side 6, hvor jeg har taget et par billeder af indgangskredsløbet til DSC260'eren.
I manualen står der bla. at den er velsignet med elektronisk balanceret indgang og så var det jeg tænkte om du vidste hva'
pokker det gik ud på (elektronisk balanceret indgang vs. balanceret indgang)?

Jeg mener at have forstået dit svar til effektforstærkere.

Hilsen Flemming

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Okay - man kan lave en balanceret indgang med enten en dertil eget signal transformer a la Lundahl eller bygge den op med en eller flere op-amps afhængig af ambitionsniveau for CMRR etc. Der var før i tiden mere gang i transformerløsningen, men det ses ikke så meget mere.
I dit filter er det primært for at udbalancerer støj mellem mikserpult og delefilter.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2011 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Robert GS,

Hvis du læser dette, kan du så svare på følgende vedr. dig. delefilter/eq?

Der er oplyst et delay igennem min digitale skærekasse på 1.2 mS. Er den tid påvirket af filter type og flankestejlhed?

Eks. 24 dB LR ved 58 Hz vs. 48 dB LR ved 58 Hz.

Kort og godt, hvis den ene kanal "behøver" flere "nøk" en den anden (flere peaks der skal dæmpes), vil der så være et
tidsmæssigt problem, imellem kanalerne der?

Hilsen Flemming

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 21 April 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming,

Det du referer til er det som normalt betegnes ved latency - forsinkelsen af signalet fra når det kommer ind i det digitale delefilter og til signalet er ude igen uden tillæg af decideret delay. Da du sikkert har et IIR (biquad) baseret digitalt delefilter er latency omkring 1ms. Hvis du derimod anvendte FIR baseret kan du hurtigt kommer op på 20ms og så bliver der generelt problemer ved film / surround. Jeg mener ikke du behøver at bekymre dig synderligt om 1ms og det er uafhængigt af filter opsætning så længe du ikke benytter FIR. Det eneste der påvirker ved IIR er All-pass og delay, men når de 2 parametre benyttes er der en hensigt med det.

Hvorfor har du behov for forskellig EQ (mellem højre og venstre ???) ?

Mvh. Robert

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 April 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming!

Mindes at du har skrevet lidt om behringer dcx2496 tidligere i din tråd. Nåede du nogensinde at få den sluttet til? Jeg har en til mit kommende
system, men har læst at folk skriver den har masser af støj og dræber detaljerne.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2011 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hej Robert,

Tak for svar. Jeg ved ikke hvad princip der er i min DSC260. Den er fra omkring 2000 og benytter 2 DSP'er for at få det hele til
at gå op.

Jeg tænkte på en evt. forsinkelse mellem feks ch1 som er skåret med 48dB og ch2 der overtager og "nøjes" med 24dB, om der
så her kan blive noget tids bøvl (fasen skal ændres på 48dB). Er det kun IIR's koefficienter der ændres for stejlheden (og ikke
som FIR at flere "tab" skal på)?

Hø-hø, nej, jeg skal ikke bruge forskellig antal EQ mellem h/v. Det var bare en tanke...

Hilsen Flemming

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2011 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
Hej Flemming!

Mindes at du har skrevet lidt om behringer dcx2496 tidligere i din tråd. Nåede du nogensinde at få den sluttet til? Jeg har en
til mit kommende
system, men har læst at folk skriver den har masser af støj og dræber detaljerne.

Hej Jonas,

Nej, har ikke brugt min dcx2496 i stuen. Men sønnen bruger den til sit PC-grej og der er jeg overrasket over dens
performance. Jeg bruger ikke min DSC260 til mellemtone/diskant, køre analogt udenom og passivt 24dB LR filter derfra.
Fordi der synes jeg DSC260 er for grov. Det samme er ikke helt tilfældet for dcx2496, den lyder bedre i "høj" tone området.

Jeg har flere gange hørt dcx2496 hos "Velkommen" og han bruger den hele vejen til hans anlæg. Og selv uden
"modifikationer" (der er elektrolytter i ind/udgang, som "kunne" kortsluttes eller erstattes med kondensatorer, det vil ændre
højtone formidlingen, men man skal lige være lidt fingernem) spiller det godt!

Jeg har ikke sådan lige lagt mærke til den støj du ref. til, sååå....

Hilsen Flemming

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 April 2011 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Jonas_h skrev:
Hej Flemming!

Mindes at du har skrevet lidt om behringer dcx2496 tidligere i din tråd. Nåede du nogensinde at få den sluttet til? Jeg har en
til mit kommende

Hej Jonas,

Nej, har ikke brugt min dcx2496 i stuen. Men sønnen bruger den til sit PC-grej og der er jeg overrasket over dens
performance. Jeg bruger ikke min DSC260 til mellemtone/diskant, køre analogt udenom og passivt 24dB LR filter derfra.
Fordi der synes jeg DSC260 er for grov. Det samme er ikke helt tilfældet for dcx2496, den lyder bedre i "høj" tone området.

Jeg har flere gange hørt dcx2496 hos "Velkommen" og han bruger den hele vejen til hans anlæg. Og selv uden
"modifikationer" (der er elektrolytter i ind/udgang, som "kunne" kortsluttes eller erstattes med kondensatorer, det vil ændre
højtone formidlingen, men man skal lige være lidt fingernem) spiller det godt!

Jeg har ikke sådan lige lagt mærke til den støj du ref. til, sååå....

Hilsen Flemming

Det er gode nyheder i mine ører! Det var også hvad jeg havde læst mig til, op til jeg bestilte den. Men faldt over et par posts
forleden som skrev de måtte tage den ud af kæden, da den ikke var til at holde ud at høre på. Men jeg må spændt afvente
og høre.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 25 April 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Hej Robert,

Tak for svar. Jeg ved ikke hvad princip der er i min DSC260. Den er fra omkring 2000 og benytter 2 DSP'er for at få det hele til
at gå op.

Jeg tænkte på en evt. forsinkelse mellem feks ch1 som er skåret med 48dB og ch2 der overtager og "nøjes" med 24dB, om der
så her kan blive noget tids bøvl (fasen skal ændres på 48dB). Er det kun IIR's koefficienter der ændres for stejlheden (og ikke
som FIR at flere "tab" skal på)?

Hø-hø, nej, jeg skal ikke bruge forskellig antal EQ mellem h/v. Det var bare en tanke...

Hilsen Flemming

Okay - nu er jeg lidt mere med hvad du mente - og til det vil jeg sige at der i mine øjne ikke rigtig er nogen vej udenom målinger. Når man så har målingerne er man mindre i tvivl om hvad er skal gøres specielt hvis den tilhørende software kan simulere frekvensrespons etc. baseret på måling af hver enhed. Ellers er man ud i at skulle måle på ny efter hver justering, men det kan selvfølgelig lade sig gøre.
Jeg har ikke megen erfaring i kvalificeret gæt og lytte metoden - men jeg klare ganske godt med simuleringsværktøj

Mvh. Robert GS

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:

Ja - Flemming jeg har også været der - det med PRO forstærkere og de giver et dejligt overskud etc.MEN jeg kan absolut
ikke abstrahere fra blæserstøjen - det ødelægger for meget i den samlede oplevelse til min smag. I sin tid havde jeg "kun"
råd til at benytte mine PRO Lab.Gruppen amps (LAB4000 x 2 + LAB500).Jeg havde en tindens til at skrue volumen lidt højere
op for at overdøve denne baggrundsstøj, men i de stille passager var det forstyrrende element der stadig.Har du ikke en
mulighed for at "eksportere" problemet til et tilstødende rum?Mvh. RobertLille tilføjelse - har lige købt ny CPU blæser til min
PC - skal meget snart have monteret

Halløj

Ja, kunne ikke få min Amcron 601'er til at makke ret så nye veje måtte findes. Er nu gået, såkaldt classD (eller I som
Crown kalder det). Nogle gl. K2'er. Det dur, og så de er heldigvis mindst ligeså strømvillige, njaaa mere strømvillige, som
dem de afløser.
Men det væsentlige er at de er fri for blæseren

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2011 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hej Forum,

Har nu et par måneder brugt et par Crown K2'er til det Amcron'erne ordnede før. Det er en væsentlig anderledes forstærker
en det klassiske princip (AB afart af noget Crown patent på noget bridged ground et el. andet) med en dæmpnings faktor
(DF) på omkring 1400 de første 100Hz. Det er jo det jeg går meget højt op i (ud over så lille membran vandring som mulig)
og disse K2'er fedter heller ikke med det. De lover en DF på 3000+ (og typisk kan DF ligge over de 10k). Er det så noget at
gå op i, er det retoriske spørgsmål?

Tjooo, Amcron'erne gjorde det godt, dog med en underlæggende blæserstøj. Havde hørt at svaret på det var K2, en klasse
D afart som kunne bruges uden blæser. Tonalt giver de et "slankere" lydindtryk (sku' det være godt når de skal bruges til
bas ;-) og det mener jeg kommer fra den stærke kontrol af membranvandringen K2'eren tilbyder. Ved det samme niveau
som før oplever jeg dem som mere "tryk-på-villig" og det tiltaler mig.

Her er lige et oversigts billed af "stumperne":

Her ses at forsyningen er bibehold analogt. Fra hver kanal er der triple wiring til udgangs filteret, hvor forbindelsen til HT
klemmerne er dobblet. Tilbagekoblingen tages også herfra. Og det er nok den væsentlige årsag til den høje DF.

Udgangsfilteret er meget kraftigt dimensioneret med godt tykt spole tråd og brede baner, hvilket gør at den høje DF hjælpes
godt på vej med lav dc modstand i signalvejen.

Der sidder 4 spoler i hver kanal med 2 mosfet switche til hver. Det er vist det der hedder noget med "full bridge" kobling
(indenfor D-class teknologien) og ved det at hver switch par køre 250kHz (modtakt) vil hvert par spoler opfattes som en
switch frekvens på 500kHz. Da disse 2 par spoler så sidder i en art "full bridge" vil slut sample frekvensen opfattes som
500kHz af udgangs filteret. Køres en K2'er brokoblet vil den så være 1MHz.

Prisen er en voldsom varme og hele kabinettet er en køleplade som hurtigt kan blive 50 grader varm. Jeg har sat nogle
langsomt kørende PC blæsere i min kasse til at "røre" lidt rundt i luften.

Jeg er begejstret for disse herligheder

schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

det ser godt nok fint ud flemming. var også ved at rode med ideen om nogle horn i stuen, men blev overrulet af fruen. så jeg fandt nogle andre basser (pd186) og putte i mine basrefleks kasser. det hjalp en hel del på den manglende dybbas. døjer dog med en del støj fra mit delefilter altodrive 3.4. ser ikke ud til at det er til at slippe af med, men har overvejet at lave en 6 vejs attenuator til at sætte ind efter filtret i stedet for at bruge min forforstærker. måske det kan hjælpe. men vil gerne høre dit system en gang hvis det er muligt. kunne være man kunne få lidt gode ideer.
Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes