Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 03:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Skæve LP plader (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 December 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
Jeg køber mange plader fra Classic Records og der har kun været en som ikke levede op til
standard.Jeg tror det var et midlertidigt problem i
tiderns morgen-idag er de fremragde,især de helt nye 45 rpm clarity-records i de røde boxe(Louis Armstrong,Duke,Coltrane
og Adderly)

Min oplevelse med Classic Records er lige omvendt. Jeg boede i USA i midten af 90'erne og der købte jeg en del af de
allerførste der kom. De var alle fremragende - helt plane. For et års tiden købte jeg så igen en sending, og uden at jeg har
præcist tal på det, så er der langt mellem plader der ikke er bulede eller i hvertfald konvekse/konkave. Det samme gælder
i øvrigt for Speakers Corner. I en af deres plader er der også en urenhed som får PU'en til at skippe. Den er købt i USA, så
jeg har ikke gidet at returnere den.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 December 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Må man komme med et forsigtigt forslag: Køb CDer istedet, de virker og lyder godt hver gang.

Men jeg har selv haft bøvl med bulede plader, men min max pris for vinyl ligger nok ved 20 - 40kr, hvis de koster mere køber jeg altid CDen. Man kan få mange vinylplader for 5 - 15 kr second hand der ofte er noget nær perfekte. Så kan man altid købe Cden hvis en LP virkelig slår an.

Jeg har prøvet at rette en LP ud i ovn, det virkede ikke, jeg tror den fik for meget varme, så den røg ud. Den skal nok kun have 50 grader eller måske knap. Jeg gav den 70 og det var for meget.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 December 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

På Van Den Huls websted er der en Phono FAQ. Jeg kan varmt anbefale alle vinyl freaks at læse den. Der står næsten alt som er værd at vide om vinyl afspilning.

Du finder Phono FAQ her:

http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Phono_FAQ.pdf

Der står selvfølgeligt også noget om hvordan man retter bulede plader ud:

53 Q: How can warped records be made flat again ?

A: The trick is to put them for a longer time between two warm glass plates with some extra weight on the top plate. This

forces the warps out again. Some experimentation may be necessary.

In my cases it worked out well after a week at around 40 degrees Celsius (104 °F). But keep very well in mind that any

dirt remaining between the glass and the record will get forced into the record surface.

Clean them first with a mixture of triple distilled water and alcohol. Protect the records by putting them between very

smooth lint-free paper (e.g. silicone baking paper) and don’t make a direct contact between the record and the glass.

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 December 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Må man komme med et forsigtigt forslag: Køb CDer istedet, de virker og lyder godt hver gang.

Siden hvornår er CDér begyndt at lyde godt, i forhold til vinyl?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 December 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:
Hermann. skrev:

nu skal vi jo ikke starte en vinyl cd krig - selvom det for mig forholder sig modsat - hvis jeg høre en CD jeg kan lide køber jeg den på LP så jeg kan nyde den

vedr. v.d.hul kan jeg ikke forstå det med silikone bagepapir - jeg vil da nødig have silikone på mine LPer det er ikke til at få af igen

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 December 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
Og så lige en ting til.DEN KOSTER CA.6000.-

Ja jeg ved godt den er svær at lave

Findes lidt billigere:

http://www.soundfountain.com/amb/ttring.html

Jeg mener det er 2500,- kr. men er ikke sikker.

Det er en anelse besværligt, at bruge ring klampe - men effekten er rigtig god.
Det siges, at det svarer til "sug" bare uden sugets ulemper.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 December 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Ahania skrev:
Hermann. skrev:

nu skal vi jo ikke starte en vinyl cd krig - selvom det for mig forholder sig modsat - hvis jeg høre en CD jeg kan lide køber jeg den på LP så jeg kan nyde den

vedr. v.d.hul kan jeg ikke forstå det med silikone bagepapir - jeg vil da nødig have silikone på mine LPer det er ikke til at få af igen

Nu er det ikke silikone som i fugemasser.
Men bagepapirs-silikone er en fast masse der kan tåle høje temperaturer uden at afgive noget af sig selv til omgivelserne.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Ahania skrev:
Hermann. skrev:

Jeg ønsker bestemt ikke at starte en krig for jeg er meget glad for såvel  mine plader som mine CDer. Det glæadelige og morsomme er bare at vi beskæftiger os med alle disse forældede apparater: pladespiller, RIAA, VHS video, DAT bånd, FM tunere, Pick Upper, DCC båndoptagere, Spolebåndoptagere, Kassettebåndoptagere + sikkert en del andre. Egentlig kunne vi vel nøjes med en CD afspiller og en DAB radio, men det ville måske være lidt kedeligt.

Derfor længe leve vores forældede apparater. 

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Sendt: 15 December 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Ahania skrev:
Hermann. skrev:

sjovt jeg tror måske over halvdelen af mine LP´er dem har jeg også på cd, jeg har det også med at lige skal have det sidste med i lydbilledet, jeg synes jeg får lidt mere af det hele ved LP´en..
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
r-l-b skrev:
Ahania skrev:
Hermann. skrev:

Jeg ønsker bestemt ikke at starte en krig for jeg er meget glad for såvel  mine plader som mine CDer. Det glæadelige og morsomme er bare at vi beskæftiger os med alle disse forældede apparater: pladespiller, RIAA, VHS video, DAT bånd, FM tunere, Pick Upper, DCC båndoptagere, Spolebåndoptagere, Kassettebåndoptagere + sikkert en del andre. Egentlig kunne vi vel nøjes med en CD afspiller og en DAB radio, men det ville måske være lidt kedeligt.

det er alt for kedeligt med bare en squeezebox eller en ipod med dockstation

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Så skete det igen, var lige og købe 2 plader idag.. Den ene så fin plan ud, men den anden LP var P**** skæv Det er bare et irritationsmoment udenlige... "sjovt" nok 8 ud af 10 af mine nye plader har været mere og mindre deforme

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
Så skete det igen, var lige og købe 2 plader idag.. Den ene så fin plan ud, men den anden LP var P**** skæv Det er bare et irritationsmoment udenlige... "sjovt" nok 8 ud af 10 af mine nye plader har været mere og mindre deforme

Du må overveje en CD næste gang. Det må være fordi det er små firmaer der ikke har den store erfaring og ekspertise, der laver pladerne idag. Da jeg købte ny vinyl sidst for godt 20 år siden var de altid lige. Derudover kan CDen bruges i bilen. Men vinyl er hyggeligt og nostalgisk, så jeg hører det stadig en gang imellem.

Men det er et problem at ville have musikken i et andet format end de 99 % der køber CDen. Det gælder såvel vinyl som SACDer og tidligere Minidisc og DCC. For markedet satser på mainstreem og det bliver aldrig igen vinyl, dertil er tiknikken for antikveret. (og at skrive det er ikke at være negativ overfor vinyl)

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

nu er det heller ikke alt mit musik jeg køber på LP.. jeg køber også cd´er, men har bare oplevet for tit at pladeselvskaberne komprimerer musikken for at få så meget musik på cderne så muligt.. det går desværre ud over kvaliteten..

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
Hermann. skrev:
r-l-b skrev:
Ahania skrev:
Hermann. skrev:

det er alt for kedeligt med bare en squeezebox eller en ipod med dockstation

Det er nemlig rigtigt. Jeg lægger aldrig alle mine CDer over på en harddisk og hører dem derfra. Der er stor livskvalitet i at stå og se på alle de CDer man har købt i årenes løb og så overveje hvad man ønsker at høre. Jeg har satset på CD mediet fra starten og jeg har CDer jeg har haft i mere end 22 år, de virker alle stadig fint. Jeg hører også en gang imellem vinyl, mere af nostalgiske grunde, for CDen er praktisk og velfungerende. Derudover er det nemmere at høre CDere i bilen.

Min DAB radio også blevet et hit. Jeg har en Cambridge tuner DAB 300, den kan anbefales, den virker altid perfekt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes