Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 01:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken gulvhøjtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 December 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Dali 450 skulle være en glimrende højtaler.

Men hvilken musik høre du? BKS 107 er jo en fantastisk højtaler, men ikke til alt musik. Hvis du er lidt allround er dali 450 i
hvert fald et godt valg. Pioneer HPM-110. er også enorm fede højtaler synes jeg. Dem har jeg selv haft, og har stadig, de
står dog stille, men de er virkelig et hit til prisen hvis man er til den type gulvhøjtalere.

Hvor stort er dit rum? Hvad for en type musik hører du? Din forstærker en en surround - er du mest til det eller stereo?

Jeg hører meget forskelligt musik, dog med undtagelse af techno. Jeg har en surround reciever fordi jeg har planer om, et stykke ude i fremtiden, at få mig noget der minder om en lille hjemme bio. Så højtaleren skal som tidliger nævnt kunne indgå i første omgang til stereo højtalere og senere også som front Ht'er i et surround system. mit rum er på ca. 20m^2

Ang. stereo vs surround, så kan jeg ikke helt beslutte mig hvilken vej jeg skal gå når det kommer til stykket. Fordi jeg hører klart mest musik, men vil bare også gerne have nogel gode oplevelser med film når det først er jeg sætter mig ned og ser en.

Hvordan klarer en surround reciever som den jeg nu er i besidelse af i forhold til en stereo forstærker i samme prisklasse?

ATT:ØvBøv

Du har fuldstændig ret i at der ikke er noget der er komplet neutralt og det kommer an på lytteren, men det er jo altid godt at få andre meninger med på vejen :)
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 December 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Skal det være dali, så glem ovennævnte og køb dig et sæt Dali 18 mkII. Spiller langt bedre end 400, 104, 107, 109, 450 og
850. Og så koster de kun 1000kr sættet.

Skal nok lige huske at tilføje at det er min subjektive mening! Men har selv ejet 400, 104 og 850, samt lyttet til
450erne og synes egentlig at de alle var noget lyse (skingre) i diskanten, hvorimod 18erne spiller behageligt selv på højt
lydniveau.

Ellers får XTZ megen god omtale her på forummet.. kunne meget godt tænke mig at høre nogle engang! Den svenske krone
er lav lige i tiden, så XTZ kan købes til rimelige penge lige nu

Godt nytår!
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Nogen specielt grund til at det skal være DALI? Og hvad er dit budget?

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Der er ikke nogen decideret grund. Jeg kan bare godt lide dansk håndværk og har hørt en kammerats 109'ere og synes de spillede rigtig godt, de er bare for store til mit lille lytte rum.

mit budget er ikke så stort, da jeg også kigger på andre upgrades i form af ny dvd afspiller og måske bedre reciever(ikke nærmeste fremtid) men omkring 2000 kr kigger jeg.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 30 December 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Kom med alternativer!  Er også nysgerrig! Aner ikke ret meget om højttalere i den prisklasse.

rskriver du siger: "Skal nok lige huske at tilføje at det er min subjektive mening! Men har selv ejet 400, 104 og 850, samt lyttet til
450erne og synes egentlig at de alle var noget lyse (skingre) i diskanten, hvorimod 18erne spiller behageligt selv på højt
lydniveau. "

Det er cool nok, men har læst i en anden tråd at i fokuserer meget på bas. Er det du kalder en skinger diskant måske bare en mere neutral gengivelse uden så meget fokus på bas?

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

HenrikW skrev:

Kom med alternativer!  Er også nysgerrig! Aner ikke ret meget om højttalere i den prisklasse.

rskriver du siger: "Skal nok lige huske at tilføje at det er min subjektive mening!
Men har selv ejet 400, 104 og 850, samt lyttet til 450erne og
synes egentlig at de alle var noget lyse (skingre) i diskanten, hvorimod 18erne spiller behageligt selv på højt lydniveau.
"

Det er cool nok, men har læst i en anden tråd at i fokuserer meget på bas. Er det du kalder en skinger diskant måske
bare en mere neutral gengivelse uden så meget fokus på bas?

Synes det er en gengivelse der gør ondt i ørene / giver hovedpine / giver lyttetræthed. Kan også kalde det dominerende
diskant hvis det er et mere passende udtryk. Synes ikke der er nogen sammenhæng i højttalerne. Tingene skal passe
sammen, og efter min mening er diskanten i de højttalere bare for altoverdøvende (og ubehagelig at lytte til). Kan
selvfølgelig også bare være at det er fordi jeg foretrækker varm lyd?

I mine ører spiller 18erne bare mange klasser over de andre dalier som er nævnt.

Konklusion: Men vi ender altid ud i det samme. Det er er lytterens smag det i bund og grund handler om.. så derfor; lyt lyt
lyt

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2008 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hmm..

Som jeg generelt kan konkludere fra denne tråd, er det altså et valg mellem en 450 eller en mk18II eller den svenske fra XTZ ?

En anden dali jeg godt kunne tænke mig at høre respons på er en 606? hvordan spiller den?

Er der flere der har hørt disse og vil komme med deres besyv eller måske et helt andet bud? (:
(Det handler om at få så meninger som muligt inden man vælger.)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

606eren er fra en af deres billigere serier, så ville 450 eller 850 være et bedre valg.

Valget mellem 450, dali 18 og xtz.. holder du fast i dem er du godt på vej mod vellyd

En lille detalje: skal du have dig et sæt Dali 18 mkII, skal du også ud og finde dig et effekttrin at koble efter din
surroundforstærker, da den ikke har kræfter nok til at trække dette sæt. De kan godt være lidt tunge at danse med. Et
effektrin med minimum en 500va trafo er at foretrække

Mvh

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
606eren er fra en af deres billigere serier, så ville 450 eller 850 være et bedre valg.

Valget mellem 450, dali 18 og xtz.. holder du fast i dem er du godt på vej mod vellyd

En lille detalje: skal du have dig et sæt Dali 18 mkII, skal du også ud og finde dig et effekttrin at koble efter din
surroundforstærker, da den ikke har kræfter nok til at trække dette sæt. De kan godt være lidt tunge at danse med. Et

Mvh

Udmærket.

Hmm, lyder som om de 450ere kræver lidt af sin lytter? Nok meget fornuftigt at høre dem først så.

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:

Mvh

Hvis det er sådan det forholder sig, skal jeg ud og finde ny forstærker i det hele taget, fordi der er ikke preout på den jeg har nu. Men den står også over for en udskiftning når midlerne rækker til det.

forresten, vil du ikke lige oversætte den sidste linje? jeg er ikke helt inde i hifi forkortelser og sprog  ligesom resten af mit kendskab endnu er en smule vagt.. :)

Men tusinde tak for responsen:) lad brugt jagten gå igang :D

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

VA = voltamperer.. watt.. :)

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 31 December 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Eyesonly skrev:
Hej :)

Jeg har i længere tid gået og funderet over om tiden ikke var moden til at få mig et sæt gulvhøjtalere i stedet for mine gamle reol højtalere.

Dog har jeg nolge få kvaler ved at bestemme hvilke det skal være og sådan.
Et af mine problemer er at mine midler er begrænset, så jeg går i tankerne at de kunne være brugt. Problem nummer 2 er at jeg er lidt forelsket i Dali, da jeg ved de laver rigtig god kvalitet og så er det jo dansk, men dali er også en anelse dyre.

Problem 3 er lidt mere kritisk dog, kan min reciever trække dem jeg nu måtter investere i? Det er en Denon 1705: http://www.denon.co.uk/site/frames_main.php?main=prod&ve r=&MID=3&sub=1&action=detail&Pid=148

Højtalerene jeg har kig på er:
Dali 400
Dali 104
Dali 107
og måske et sæt Dali 109, men de virker meget store i forhold til mit behov..

Jeg har mest fidus til 400 og 107'eren da de virker til at være nogle solid og fornuftige højtalere, også evt. hvis jeg senere vil udbygge til surround.

Nogen der har andre forslag / input er de naturligvis mer end velkomne. :)

Prøv at lytte på et par System Audio 1280MKII, i mit lytterum spiller de fremragende. Bare et forslag, som mange nok vil ryste på hovedet af.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Jo okay :) kan jeg godt se.. og trafo? hvad dækker det over? Jeg kan lige så godt lære det.

ATT: Solvin

Hvor kan man lytte sådan et sæt?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 December 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes Dali 606 spiller fremragende til de måske 1500.- et sæt koster brugt. Det kan godt være de kommer fra den billigere blå serie, men de er til gengæld klart den mest velspillende og homogene højttaler fra den serie...

Jeg har selv haft et sæt i små 10 år. De spillede meget af tiden på en Denon avr-1804. Det lød fandme godt til den pris. Ingen lyttetræthed overhovedet, men dejlig homogent lydbillede.

Bastian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 December 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Eyesonly skrev:
Hej :)

Jeg har i længere tid gået og funderet over om tiden ikke var moden til at få mig et sæt gulvhøjtalere i stedet for mine gamle reol højtalere.

Dog har jeg nolge få kvaler ved at bestemme hvilke det skal være og sådan.
Et af mine problemer er at mine midler er begrænset, så jeg går i tankerne at de kunne være brugt. Problem nummer 2 er at jeg er lidt forelsket i Dali, da jeg ved de laver rigtig god kvalitet og så er det jo dansk, men dali er også en anelse dyre.

Problem 3 er lidt mere kritisk dog, kan min reciever trække dem jeg nu måtter investere i? Det er en Denon 1705: http://www.denon.co.uk/site/frames_main.php?main=prod&ve r=&MID=3&sub=1&action=detail&Pid=148

Højtalerene jeg har kig på er:
Dali 400
Dali 104
Dali 107
og måske et sæt Dali 109, men de virker meget store i forhold til mit behov..

Jeg har mest fidus til 400 og 107'eren da de virker til at være nogle solid og fornuftige højtalere, også evt. hvis jeg senere vil udbygge til surround.

Nogen der har andre forslag / input er de naturligvis mer end velkomne. :)

Prøv at lytte på et par System Audio 1280MKII, i mit lytterum spiller de fremragende. Bare et forslag, som mange nok vil ryste på hovedet af.

Mvh

Torben

Slet ikke... har selv haft dem og til prisen gør de det glimrende!

Til top Vis Bastian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bastian

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Eyesonly skrev:
BjarkeHedegaard skrev:

Jo okay :) kan jeg godt se.. og trafo? hvad dækker det over? Jeg kan lige så godt lære det.

ATT: Solvin

Hvor kan man lytte sådan et sæt?

Transformatoren der forsyner med de lave spændinger brugt i forstærkeren. Det er den store spole som sidder i enhver forstærker. Den er en del af strømforsyningen, og det er vigtigt den kan levere nok strøm (gerne noget mere end den nominelle udgangseffekt af transistorerne) så der ikke mangler strøm i passager med kraftige transienter.

F.eks. har min forstærker en 500 VA trafo til 2x100 watt.

Yderligere er det vigtigt med en ordentlig kapacitet på lytterne. De leverer store mængder strøm meget hurtigt.

Øvbøv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 December 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hej igen..

Inden du gør noget....så lyt, tag en tur til Sverige......lyt i klubben til denon/dali sammensætning.

Men jeg er næsten sikker ud fra det du har skrevet, at XTZ 89 ville gøre dig gladest.....Og så er de nemmere, at trække end Dalis....Og det vil sige du ikke skal ud og have ekstra krafter...

Nå men godt nytår..

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Hmm...

Hvad er forskellen egentlig på Dali 400 og 450?

Og kan man finde et data ark på disse samt resten af rød serien et eller andet sted? har søgt man ikke umiddelbart finde noget.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

450eren har en bagudvendt basport, hvor 400eren har en fremadvendt.
Hertil har 450eren bedre enheder og delefilter (går jeg ud fra)

Mvh

msquared
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
450eren har en bagudvendt basport, hvor 400eren har en fremadvendt.
Hertil har 450eren bedre enheder og delefilter (går jeg ud fra)

Mvh

450'eren har 2 bagudvendte porte.
Det er mærkeligt at Dali har fjernet de ældre manualer fra deres side, de var der da for et par uger siden.
Til top Vis msquared's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msquared

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes