Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 03:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Eyesonly’s studie anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 28 September 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  






Hej med jer alle sammen :)Efter mange måneders research og fordybelse, indkøb og debat samt mange fede timer her på
sitet har jeg fået samlet mig noget der begynder at minde om en lille lavbudgets hjemmebio.Jeg tænkte jeg ville vise frem
hvad jeg er nået frem til som første "version" da det hele mere eller mindre er valgt på baggrund af inspiration og debat her
på siden.Jeg er af den overbevisning at blueray stadig er for dyrt i forhold til hvad jeg vil kunne få ud af det på nuværnde
tidspunkt, så derfor har jeg sammensat mit anlæg ud fra devisen, at det skal kunne levere en fed oplevelse med DVD som
medie.Udstyrsliste:FrontHT:     &nb sp;  25år gamle Jamohøjttalere CenterHT:      Eltax Monitor centerRearHT:         Eltax
MonitorIIISub:              XTZ 99 W8.16Reciever:        Denon AVR-2106DVD-afspiller:  Denon DVD-2930Pladespiller:     Rega
Planar 2 med Rega Bias pickup(tak Torbenfh )    RIAA:           Vincent pho-111 Projektor:        Infocus Screenplay
4805<span style="font-weight: bold;"></span><span style="font-weight: bold;"></span>Forklaring om turen til de billeder
du ser længere nede på siden.Jeg startede i sin tid min interesse for musik og film på efterskolen, og da jeg kom hjem, stod
det klart at mit billige plastic-AIWA anlæg ikke kunne leve op til mine nye forventinger og krav. Jeg fik af min far et par
gamle, men super lækre Jamo højttalere, og købte selv en Denon AVR-1705 samt en Denon DVD-1730. Ikke verdens mest
HIFI agtige produkter, men jeg tænkte jeg ville have det bedste fra begge verdener og så havde jeg i øvrigt ikke så mange
penge at gøre godt med. Jeg købte hertil et optisk digital kabel samt et coax. Det optiske kabel går fra min computer til
reciveren den dag i dag, det coaxiale gik fra dvd til reciever.Et par år gik på gymnasiet hvor der var mange andre ting der
egentlig tog min tid, men her i vinters, blev min interesse og mine prioriteringer omlagt og derfor gik jeg igen igang med min
plan om ordentlig lyd og billede. Først solgte jeg mine 2 denon produkter og købte en lidt nyrere og lidt dyrere reciever, en
Denon 2106. Som i nok kan se så har jeg en lille uforklarlig forkærlighed for Denon. De laver nogle bundsolide og gode
produkter, og så holder de deres værdi betydeligt bedre en andre mindre mærker, hvilket en brugt handler som mig jo
forstår at sætte pris på :)Herefter fandt jeg en Rega planar 2 i Koling, hvor fyren var gået fra analog til fuldstændig digital,
så den fik jeg til små penge. Han havde desuden en hel flyttekasse med gamle 80'er rock LP'er som jeg fik lov at rode
igennem og snuppe et par med af. Jeg købte desuden en Vincent pho-111 som RIAA og så var grunden for fed LP lytning
ellers lagt. Det næste der stod for tur var lidt mere lyd, så efter at have læst rigtig meget godt om nogle små højttalere fra
eltax, Monitor III for at være præcis, gav jeg mig til at lede efter et sæt. Det fandt jeg, ca. 800m fra min egen bolig og til
den nette sum af 250kr kunne jeg jo i hvert fald ikke lade dem være. Desuden havde gutten en center i samme serie, og jeg
tænkte at jeg ligeså godt kunne gøre det ordentligt nu jeg var igang. Sidst men bestemt ikke mindst købte jeg en brugt, men
helt ny og i uåbnet kasse, Denon DVD-2930. Valgt på grund af de fede Realta chps og opscaler der er i den samt at den
passe godt ind sammen med min AVR-2106.Desuden, efter den super gode omtale xtz havde fået her på siden, samt den
lave svenske krone, købte jeg en NY! XTZ 99 W8.16 subwoofer.Så gik der ellers længe hvor jeg læste og undersøgte at få et
ordentligt billede i stedet for min computers 15,4" skærm(bærbar)Det fandt jeg i lørdags, og idag har jeg så lige været ude
og hente en Infocus Screenplay 4805 samt et super lækkert 10m profigold componentkabel hos en mand, hvis kone var glad
for at jeg hentede den, stakkels mand...Længere forklaring slut, nu til nogle billeder.Højre front højttaler, en af de gamle
Jamo'er fra min fars ungdom. Spiller stadig fedt!Venstre
fronthøjttaler.Et lille oversigtsbillede af udstyret som det
står i reolen.Pladespilleren, Rega P2 med ukendt men fint
pickup.Et nærbillede af pickuppen, nogen der ved hvad
det er for en?Endnu et billede af pladespilleren, hvor man
kan se hele herligheden af RB250 armen.Min RIAA, en
vincent pho-111, spiller fint, men mangler dynamik og bund.28_221342_DSC01436.JPG">Bagsiden af RIAA, hvor et DIY signalkabel ses(det flettede) Gjorde underværker i forhold
til alm lakrids som var signalkabel før.Min dejlige reciever,
Denon AVR-2106- Beklager det dårlige billede.Den mindst
lige så dejlige dvd afspiller, Denon DVD-293028_221632_DSC01439.JPG">Centerhøjttaleren, en Eltax monitor center. Gør det ok, men er ikke optimal i forhold til
fronterne, man kan tydeligt høre forskel på dem i panoreringer.28_221703_DSC01441.JPG">Højre rear, en eltax monitor III28_221802_DSC01442.JPG">Venstre rear.Den lille
men potente subwoofer, XTZ 99 W8.16 i mit lille rum gør den det rigtig godt.28_221856_DSC01445.JPG">Og sidst men bestemt ikke mindst, min "nye" projektor. En inforcus Screenplay 4805.
Som i kan se, så har jeg rigtig meget brugt udstyr, da jeg
har haft et lille budget og derfor har måtte gå på komopromis med mine oprindelige planer. Men jeg synes at jeg til prisen
har fået noget rigtig godt udstyr, og når jeg om et par dage får hængt min projektor op under loftet, er jeg sikker på at
oplevelsen vil være pengene værd. Og det er jo i sidste ende det det hele handler om.Det var hvad jeg havde og vise idag.
Kommenter gerne, både godt og bestemt også forslag til forbedringer.


__________________
Min SD hjemmebio
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
Torbenfh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 30 September 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Torbenfh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torbenfh
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 30 September 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Halløj og mange tak for infoen, altid rart at vide hvad det er for noget grej man rent faktisk har til at stå. Jeg har ledt og ledt, men faktisk ikke her på siden Så mange tak.

Og så vil jeg også lige sige velkommen, kan se det er dit første indlæg

--------------------

Jeg kan så kvitere med nogle nye billeder, ophæng og kabler til min "nye" projektor ankom nemlig idag.

Det poupolære kasse billede:


I den lille kuvert gemte der sig en HD-DVD, ikke at jeg skal bruge denne del til noget endnu, men derimod DVE video essentials DVD'en som er på den anden side af skiven.


I den anden kasse var så ophæng( Et universal ophæng fra Deltaco, Et 1m Lindy component kabel fra DVD til reciever, et 10m lysnet kabel til projektoren og et VGA til component, som skal gå fra computer til reciever.


Og til sidst et par billede af projektoren hængt op og et billede af ophænget.




Det var vidst det der var at vise idag. Jeg har desværre ikke fået fat i et lærred af passende størrelse, men det er planlagt at jeg skal ud og kigge efter et inden weekenden.


__________________
Min SD hjemmebio
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Så er der sket lidt mere, nemlig at jeg har fået et lærred op.
Imellem os er det blot et Ikea Tupplur, budget venligt rullegardin, men til formålet, som så mange andre også har sagt og gjort, er det jo top$$

Et billeder skal der til. "Lærredet" i oprullet tilstand.


Her ses det så i "bio-mode"


Og liige et til:


Alt i alt er jeg super tilfreds med resultatet. Jeg har endnu ikke fået set en hel film med projektor og lærred og det hele, men det ser bestemt lovende ud. I aften når det bliver lidt mørkere vil jeg lege lidt med DVE video essentials og ellers se en film. Nogen forslag?


Desuden kan jeg lige fortælle at min plan om et kabel fra computer til reciever er blevet sløjfet. Kablet var et VGA til component og det hele så på papiret ud til at være fjong. lige indtil jeg fik det sat til og forsøgte at få et billede op på projektoren. Her kommer desværre ikke et billede. Jeg giver mig til at checke forbindelser og indstillinger på reciever og projektor men må sande at det er et andet sted problemet er. Det viser sig efter et par minutters søgen på google. At typiske bærbare computere sende RBG signal ud igennem VGA, et signal min reciever godt kan sende videre, men ikke konvertere til YPbPr/YCbCr som min projektor er så glad for. Altså står jeg overfor at skulle investere omkring 1000kr i en ekstern konverter, og der står jeg af. Så meget vil jeg heller ikke have et billede op på projektoren. DVD'en virker fremragende, så det bliver ved det. VGA til component kablet bliver sendt tilbage med en lille notits om at det altså ikke virker som beskrevet på deres hjemmeside.

I må have en fortsat god dag, jeg ved i hvert fald jeg får en fed aften.



__________________
Min SD hjemmebio
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
Benjamin14
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Fedt! God billig løsning med det lærred. Fed forstæker!

mvh.



__________________
Jamo D590 Front
Dali Concept Center
Dali Concept 1 bag
Dali Basic 100 subwoofer
Denon Avr-2106 Reciver
PS3
Samsung Full HD Flad Tv
+ Div
Til top Vis Benjamin14's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benjamin14
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Benjamin14 skrev:

Fedt! God billig løsning med det lærred. Fed forstæker!

mvh.


Mange tak skal du have, er også glad for den
Og lærredet virker efter hensigten, MEN det gjorde billedet ikke da jeg lige så lidt af Ironman. Der var utroligt meget støj i billedet i de scener hvor han flyver over Gulmira og legr med F-22 raptors. Jeg ved ikke helt hvad det kan skyldes, da det i hvert fald ikke var et problem da samme dvd blev afspillet på min computer. Nogen bud?


__________________
Min SD hjemmebio
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Som kronen på kransekagen, kommer her de første screenshots. De er taget med et Sony DSC-W125 digitalkamera og i en afstand af ca. 2,20m.
Projektorens opløsning er 480p og bliver vist fra en Denon DVD-2930.

Iøvrigt kom jeg nogenlunde uden om støjen i billedet da jeg fiflede lidt med indstillingerne på min dvdafspiller. Den har noget fancy og ganske effektivt noiseredution(kan indstilles i 4 trin, slukket og 1, 2 og 3 i reduction, med lavere detaljegrad jo længere man kommer op i disse indstillinger.) Jeg satte den på trin 1, den var sat fra før. Og hold da op det virkede. Billedet blev næsten dobbelt så godt, ikke helt, men det gjorde en verden til forskel.

Nå, til billederne, først et par skud fra Ironman:






Og dernæst et par shots fra Pirates of the Caribbean, The Curse of the Black Pearl







Så altså, ikke Highdef, men en rigtig fed oplevelse alligevel.
Hav en hyggelig aften


__________________
Min SD hjemmebio
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 21 December 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hmm... Så er der gået godt et år siden jeg kiggede herind sidst, men der er nu ikke sket meget
Nå sådan er det. Jeg er siden det setup der ses ovenfor flyttet i egen lejlighed hvilket gjorde det muligt at prioritere
anderledes ang. specielt lyd. Da et billede siger meget mere end jeg kan fortælle får det som det ser ud nu.


Jep- jeg har været ude og finde mig et par Dali 450, og jeg kan lige så godt sige det som det er, de er vidunderlige.
Udover højtalerne så kan man på billedet se en Denon DVD-2930 dvd afspiller, en Denon AVR-2106 surround reciever samt
en Mitsubishi DA-A30 effekforstærker. Tv'et er en ældre Sony af ubetydelig kvalitet.
Et par billeder mere.






Det var det for nu Efterlad en kommentar og stil endeligt spørgsmål :)

__________________
Min SD hjemmebio
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 21 December 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Lækre højttalere, og et fornuftigt valg at fodre dem fra en effektblok da de kan være lidt hårde at trække for sådan en lille Denon forstærker.

Hvad kan du fortælle om Mitsubishi'en, evt. effekt, vægt, opbygning og alder, samt selvfølgelig spillestil?
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 22 December 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Mitsubishien er der ikke meget data på. Jeg købte den som lidt et impuls, sammen med en pre, tuner og powerlevelmeter fra
samme serie.
Efter de info jeg har støvet op er det en dual mono effekt fra starten af 80'erne. Vægten er jeg ikke sikker på, men et skud
omkring 20kg er ikke ved siden af, den er solidt bygget. Eftersigene skulle den levere omkring 160watt ved 8ohm, men om det
passer er jeg ikke sikker på. Den er olie kølet, så den sluprer lidt når der er stille, men ikke noget der generer endnu i hvert
fald.

Spille stil hm.. det er lidt svært at sige da jeg ikke har så stort et sammen ligningsgrundlag. Men umiddelbart vil jeg sige at den
give et rigtig godt og fuldt billede, men specielt i mellemtonen lever den rigtigt når det får lidt at leve af. Stemmer specielt står
krystal klart. Den er ultra hurtigt og præcis i bassen, og jeg begynder at svede før den gør når bølgerne går rigtig højt.
Diskanten er mere behagelig end denon'en er, men mere kan jeg ikke rigtig udtale mig om. Det er svært at sætte ord på lyd..


__________________
Min SD hjemmebio
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes