| Forfatter |
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
| Sendt: 28 Marts 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
DeNiro Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 28 Marts 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder (ikke lige nu altså - lidt "øv") ca. 3-3.50 meter fra et 2-2.20m bredt billede fra panny´en. Men ligemeget hvor meget jeg zoomer ud, kan vi tydeligt se "nettet" - Især i lyse passager. Billedet er dog udsat for max. keystone , såe.. måske er det derfor ?!
isman > Jo tak, den kommer kun til at opererer kun i low mode.
Jeg har desværre måttet konstatere at jeg har en fejl ved RGB, billedet er lilla, jeg tror det er min DVD afspiller (?) der ikke "spytter" det rigtigt ud ?? Samme ledninger / stik / udgang virker nemlig hvis jeg sætter DVD´en til at spytte ..erm.. composite tror jeg nok det hedder. Jeg er rimeligt sikker på at det er de stik der skal bruges til rgb, stikkene er da rød/grøn/blå.. Hmm.. Jeg har glemt at teste afspilleren i progressive scan, så måske er det dét ?!
Blablabla.. sorry, Ha´ en god søndag ...
Nåja, sorry hvis I syntes jeg fylder lidt rigeligt I denne tråd, det var ikke min mening. Jeg ville også bare dele min glæde ved en ny projektor, men syntes ikke ligefrem det var en ny tråd værd.
|
| Til top |
|
| |
isman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 28 Marts 2004 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej DeNiro. Du fylder ikke spor for meget, alt du spørger om, og får svar på , vil hjælpe alle med samme type problemer, så lav du bare alle de indlæg du vil. Med hensyn til de screendoors du har, så er der noget galt, AE500 skal overhovdet ikke have nogen synlige screendoors, heller ikke selv om du ikke kører component/progressiv, den har selv en virklig god progressiv scan chip indbygget, så der er et eller andet galt med den. Jeg har set AE300 flere gange, og på den kan man ikke se nogen former for screendoors, selv helt tæt på lærredet. På min egen AE200, kan jeg heller ikke se nogen, når jeg sidder i normal se afstand, som for mig er ca 3m. har du mulighed for at tage et billede af det, og så poste det herinde ?, men uanset hvad så er det til at løse. Og skulle det vise sig den er defekt, ja så er der aldrig problemer med Panasonic.dk, i den henseende. Mvh Ib
|
| Til top |
|
| |
DeNiro Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Det kan være det er noget helt andet jeg ser så... pixels.. ? Jeg skal prøve at låne mig til et digicam..
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
isman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej DeNiro. Billedet på AE500 skal være både pixel og screendoors fri, det skulle gerne gøre dit tv til skamme. Jeg har set AE500 hos TC, og der stod billedet rigtigt godt, den skulle jo også være en tand bedre en AE300, som har vundet en hel del priser, og ikke at forglemme test mod næsten hvad som helst. Så der må være et eller andet galt, når du ikke har et superbillede. Står din dvd afspiller rigtigt , med hensyn til 16/9 osv. I øverigt er keystone, næsten det værste du kan udsætte din billedkvallitet for, da det jo er en digital forvrængning, har du ikke mulighed for at sætte den sådan du kan sætte den i nul, og så se om det ikke hjælper. Screendoors ser man netop som du skriver, i meget lyse scener, så det er nok dem du ser, men de skal ikke være der på denne model. Mvh Ib
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din afstand fra lærredet er 1.5x lærrredets bredde. Dette burde ifølge de erfaringer som folk har med AE500 være tilstrækkelig langt fra til at hønseneteffekten forsvinder, men ikke langt fra hvor det begynder at give problemer.
Tanken strejfede mig at du måske har et rigtig godt syn og/eller benytter et par briller som måske gengiver hønseneteffekten kraftigt pga. af nogle optiske forhold. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
DeNiro Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har "perfekt" syn, lidt for perfekt måske..
isman > Keystone.. jo, det ser unægteligt meget bedre ud uden. Lige nu, og indtil jeg har fundet den rette hylde-løsning, kører jeg med vanvittig +11 (tror jeg nok) keystone . Det er dog stadig langt rarere end at se på et TV , dog bliver billige DVD udgivelser noget mudrede.
Jeg har dog prøvet at sætte den helt lige, nul keystone, zoome billedet så lille som muligt, focusere.. men jeg ser det altså stadigvæk - I lyse scener. Værst hvis der flytter sig et lyst objekt over skærmen... eeks.
|
| Til top |
|
| |
isman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Ja, hvad det skyldes ved jeg ikke, for det er nok screendoors du kan se, men AE500 burde ikke have nogen overhovdet, den er jo en storebror til AE300, og den er fuldstændig fri for screendoors, jeg kontakter en ven der har en AE300, og beder ham om at hjælpe dig her på tråden hvis det er muligt, det kan ende med at det skal klares over telefonen hvis det er muligt, da det er lettere at ordne det i realtime. Mvh Ib
|
| Til top |
|
| |
Ken T. Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej DeNiro,
Jeg tror at det du ser er de "berygtede" scanlinier. Scanlinier har intet med hønsenet (screendoor) at gøre.
Som isman påpeger har en AE300 (og dermed helt sikkert også en AE500) ingen synlig screendoor overhovedet, så jeg tror ikke at det er det som driller her.
Scanlinier er et fænomen som er mest synlig når der sker en vertikal panorering i billedet. Du vil da kunne se nogle vandrette, meget tynde, sorte linier i billedet. Ved stillestående billede burde der ikke være nogen scanlinier at se.
Din AE500 skal højst sandsynligt lige indstilles optimalt mht. disse scanlinier. Du vil da se at fænomenet bliver minimeret en hel del. Du skal ind i projektorens servicemenu for at indstille dette: På en AE300 gøres flg. (jeg vil gætte på at for en AE500 er det det samme):
Gå ind i OPTION menuen og vælg øverste punkt (OSD ON/OFF). Hold Enter-tasten nede i ca. 3-4 sekunder indtil en ny menu dukker op. Vælg "Flicker Adj.". Du skal nu indstille de tre grundfarver (på hvert sit billede (brug pile-tasterne)) til den indstilling hvor du bemærker mindst uro (ingen flicker/flimmer). Typisk kan den grønne farve ikke falde helt til ro, så her vælges den indstilling hvor det er "bedst".
Vigtigt: Vent med at udføre denne indstilling indtil projektoren er varmet ordentligt op (ca. 20-30 min.). Den optimale indstilling af flicker er nemlig varme-sensitiv.
Og så for at gentage isman's råd: Digital keystone-korrektion skal du holde dig langt væk fra hvis overhovedet muligt.
mvh Ken
PS: Du nævner at du benytter en rød/grøn/blå udgang fra DVD-afspilleren som en RGB-udgang. En sådan type udgang plejer at være en component-udgang (som skal i den tilsvarende component-indgang på pj). Forbinder du en component-udgang til en RGB-indgang vil du typisk få de farvefejl som du omtaler at du ser.
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ken T-> God post. Jeg har selv haft problem med scanlines på min Z1 efter jeg kom til at rode for meget i servicemenuen af ren interesse, men fik justeret det væk igen netop ved hjælp af flicker justering.
De niro-> Det er let at detektere om det er Scanlines eller hønsenet, da scanlines KUN forekommer horisontalt og ikke vertikalt. Hvis du synes fænomenet er 'matrix' formet (firkanter) så er det ikke scanlines. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
DeNiro Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, Ken.. Jeg prøver at komme ind i service menuen lidt senere i aften.. hvis ikke jeg falder i søvn over tastaturet lige om lidt...
Og, ja.. Jeg troede fejlagtigt at de tre Rød, Grøn og Blå stik var RGB.. heh.. RGB er vist over scart eller PC stikket så vidt jeg kan læse mig til i den - IMHO ret skidte - manual.
Digital keystone.. ja, det skulle være ulovligt ! Bruger det kun midlertidigt. Det lover jeg - igen igen !
Faldt lige over endnu en upser.. Troede jeg skulle hylde montere i lofts højde.. det bliver da vist under hylden.
|
| Til top |
|
| |
Ken T. Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
DeNiro skrev:
| Digital keystone.. ja, det skulle være ulovligt ! Bruger det kun midlertidigt. Det lover jeg - igen igen ! |
|
|
Det var godt
DeNiro skrev:
Faldt lige over endnu en upser.. Troede jeg skulle hylde montere i lofts højde.. det bliver da vist under hylden. |
|
|
Den tanketorsk lavede jeg også engang  Jeg har (som de fleste) hængt min pj op i loftet, men at hænge den op under en hylde vil selvfølgelig være lige så godt. Sørg for at du kan komme til at efterjustere positionen et par millimeter. Man kan også lægge pj ovenpå hylden, men du skal sørge for at den ikke skrider ud af justering når du tager linsedækslet af og på. Husk at give pj plads bagtil (helst mindst 20-25 cm) til at komme af med den varme luft. Når du engang har fået den endeligt monteret og justeret ind (det er ikke så omstændigt) OG sørger for at bruge et godt component-kabel, er jeg sikker på at du vil være endog meget tilfreds med købet. Du får meget pj i en AE500 til den pris.
|
| Til top |
|
| |
isman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej DeNiro. Jeg håber at det hele kommer på plads til din tilfredshed. Hvis du har lyst og tid, kan du inde på et andet forum DAHF gå ind under hardware, og slå op på tråden " Allround projektorophæng til 120kr " og se hvordan du laver et ophæng til din AE500, der er et par modeller at vælge imellem. Mvh Ib
|
| Til top |
|
| |
DeNiro Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ken T, Thue K > Det hjalp meget at justere "flicker adj." Jo, det var svært ! Især den røde.. som nærmest så flicker fri ud - hele tiden.. modsat den grønne, som flimrede hele tiden.
Der er dog stadig noget uro, når et object, ganske rigtigt, bevæger sig op eller ned ad i billedet. Men især helt hvide områder er blevet meget roligere.
Findes der en en decideret guide til servicemenuen, eller er det trial and error ?
Ib > Jeg har kigget på de lækre projektorophæng, men jeg skal bruge et væg ophæng. Tror det bliver noget med en plexiglas plade, og et par chrome hyldeknægte.. Eller et par "flade" hyldeknægte over hylden, på hver side af kabelbakken på væggen... hmm.. vi for se.
Tak for hjælpen ind til videre, jeg vender tilbage lige så snart jeg har fået taget et nær-billede af skærmen... og nu har jeg fået bestilt mit 10m DVI kabel.. Glæder mig som et lille barn i december til 720p wmv... 
|
| Til top |
|
| |
Ken T. Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
DeNiro skrev:
| .. modsat den grønne, som flimrede hele tiden. |
|
|
Ja, rød og blå er intet problem at få flicker-fri. Der vil typisk være en anelse flicker tilbage på den grønne. Enten i midten af billedet eller i hjørnerne. Det er nok bedst at vælge at have flickeret i hjørnet, da det her ikke vil være så generende. Jeg mener i øvrigt at jeg selv har sat mine værdier på enten 71 eller 72 for alle tre farver.
DeNiro skrev:
| Findes der en en decideret guide til servicemenuen, eller er det trial and error ? |
|
|
Den alm. brugermanual nævner ikke servicemenuen. Om den er beskrevet i service-manualen ved jeg ikke (Denne manual følger ikke med pj, den skal købes separat). Men umiddelbart vil jeg mene at flicker adjustment er det eneste nødvendige at kende til i denne menu. Det skulle da lige være "service mode" menupunktet som giver dig en række testbilleder du kan scrolle rundt i. Disse kan være meget brugbare ved en indjustering af billedstørrelsen samt check for pixelfejl.
|
| Til top |
|
| |
DeNiro Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lovede nogle billeder.. Men jeg har endnu ikke fået lånt et kamera.. Så det bliver nok ikke i denne omgang. Jeg har heller ikke fået købt DVI kabel endnu. Men HDTV gennem VGA er nu heller ikke det værste jeg har set.
Projektoren er fast monteret på væg hylde nu, med nul keystone tilfølge, såe.. hvis der skal findes en tilfreds bruger, så er det mig ! :)
|
| Til top |
|
| |
Oligru Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 15 April 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej C K N
Er det en DVD med DVI udgang du bruger eller er det en HTPC?
Jeg har selv lige købt en z2 og bestilt en Yamakawa. Jeg er meget spændt på om billedet bliver bedre end med det komposit kabel jeg bruger nu.
Oliver
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
| Sendt: 15 April 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oligru skrev:
|
Hej C K N
Er det en DVD med DVI udgang du bruger eller er det en HTPC?
Jeg har selv lige købt en z2 og bestilt en Yamakawa. Jeg er meget spændt på om billedet bliver bedre end med det komposit kabel jeg bruger nu.
Oliver
|
|
|
Det er en HTPC. (Zoomplayer, WinDVD 5 codec og FDDSHOW)
Ja, det kan jo ikke blive meget dårligere, når du bruger komposit.... -så du vil nok opleve en forbedring, ja....  __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |