Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 11:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: led med rør i signalvej, hvor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

hej,

jeg har et helt almindeligt anlæg (se signatur), men overvejer at opgradere med noget rør. har ikke råd til rør over hele linien, men vil gerne høre om det vil give noget, at ændre et enkelt led til rør og hvilket led der ville give størst effekt.

umiddelbart formoder jeg, at jo tidligere jo bedre, á la en rørdrevet forforstærker?

har kigget lidt på dynavox's produkter, da det ligger i et realistisk prisleje, men er i tvivl omkvalitet og om jeg kan opnå det ønskede resultat.

resultatet skulle gerne være den ekstra sprødhed/gnist, som rør kan give. (har mest erfaring med rør inden for guitarforstærkere).

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Dine Audio Note skriger da på en lille rør-effekt blok ;-)

Personligt syntes jeg rør er bedst i effekt-delen, og især med et par let drevne HT're som dine.

3100 har pre out så hut jeg visker så det er da bare at smække en brugt rørblok fra køb og salg på.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Dine Audio Note skriger da på en lille rør-effekt blok ;-)

Personligt syntes jeg rør er bedst i effekt-delen, og især med et par let drevne HT're som dine.

3100 har pre out så hut jeg visker så det er da bare at smække en brugt rørblok fra køb og salg på.

ja, kan både bruge min amc som for- og effektforstærker. men du mener at rør i udgangstrinnet giver det bedste resultat?

synes ikke jeg kan finde nogle effekttrin med rør, som jeg har råd til, og ofte er det monoblokke.

med guitarforstærkere behøver man ofte færre watt fra en røramp end fra en transistoramp, for at opnå samme oplevelse af lydniveau'et. gør det samme sig gældende indenfor hifi?

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Der er to til ca 5k til salg for tiden herinde, de er sikkert fine. Jeg kan spille bragende højt med mine 2*20w i min lejlighed ( 90db/w).

Rør klipper ' pænere ' end sand, men lad watt diskussionen blive i de andre tråde om dette. Min holdning er at de fleste af os ikke behøver mere effekt end et lydtryk på ca 100db.

Og ja, jeg mener at rør gør sig bedst i effekt-delen ( hælder faktisk til at sand er bedre i alt andet før  denne)

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Synes også du skal droppe Watt, og prøv at finde nogle der passer til dit budget.

Men tror også at 20W er rigeligt. Spiller selv kun med 10W det er dog transistorer.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hvad med en rørbuffer? (fjern mellemrum i linket nedenfor)

http://cgi.ebay.co.uk/6J1-Tube-Stereo-Signal-Upgrade-Buffer- Processor-CD-DVD_W0QQitemZ290291343095QQihZ019QQcategoryZ120 50QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
Hvad med en rørbuffer? (fjern mellemrum i linket nedenfor)

http://cgi.ebay.co.uk/6J1-Tube-Stereo-Signal-Upgrade-Buffer- Processor-CD-DVD_W0QQitemZ290291343095QQihZ019QQcategoryZ120 50QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

sætter man den ind mellem cd-afspiller og forstærker? den forstærker ikke signalet, vel? men hvad gør den så?

kan heller ikke helt gennemskue det der e-bay system med at byde og købe osv.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

nu har jeg siddet og læst i temmelig mange tråde omkring rør og fundet frem til denne basse til kun 3300 kr (og gratis forsendelse?). den bliver meget rost af en nordmand herinde på forummet. den skulle være væsentligt bedre end de andre kinesiske produkter i det prisleje.

Music Angel XD-800MKIII

http://www.hi-end.on9mart.com/index.html

nogen der har nogle kommentarer til dette?

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:

sætter man den ind mellem cd-afspiller og forstærker? den forstærker ikke signalet, vel? men hvad gør den så?

Hej Vibe
Man sætter den mellem cd-afspiller og forstærker. Se det som et filter, som giver rørklang. Jeg har ikke hørt den konkrete - og rørlyd er mange ting. Jeg har prøvet 5-6 af de billigere rørforstærkere - og der er væsentlig varians i lyd - både sammenlignet med modeller med samme rørtype, såvel som modeller med forskellige rørtyper.

Fordelen med rør er dog at man i høj grad kan tweake sin forstærker til en god lyd - ved simpelt rørskift. Ulempen er dels, at et rør kan lyde forskellige på to forskellige forstærkere - samt prisen på rør.

Prøv at lyt, og find ud af, hvilken rørtype du sværger til. Personligt er jeg faldet for EL84 effektrør, som er varmtlydende. Ulempen ved EL84 er at de afgiver lidt effekt. Til gengæld er billige i indkøb, modsat nogle af de højtydende rør... Så der er mange variable.

... Og så er vi ikke engang inde på præ-rørene, som også påvirker lyden en del...

ADVARSEL: Når du først har prøvet rør én gang, er der ingen vej tilbage

God jagt
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
vibe skrev:

Hej Vibe
Man sætter den mellem cd-afspiller og forstærker. Se det som et filter, som giver rørklang. Jeg har ikke hørt den konkrete - og rørlyd er mange ting. Jeg har prøvet 5-6 af de billigere rørforstærkere - og der er væsentlig varians i lyd - både sammenlignet med modeller med samme rørtype, såvel som modeller med forskellige rørtyper.

Fordelen med rør er dog at man i høj grad kan tweake sin forstærker til en god lyd - ved simpelt rørskift. Ulempen er dels, at et rør kan lyde forskellige på to forskellige forstærkere - samt prisen på rør.

Prøv at lyt, og find ud af, hvilken rørtype du sværger til. Personligt er jeg faldet for EL84 effektrør, som er varmtlydende. Ulempen ved EL84 er at de afgiver lidt effekt. Til gengæld er billige i indkøb, modsat nogle af de højtydende rør... Så der er mange variable.

... Og så er vi ikke engang inde på præ-rørene, som også påvirker lyden en del...

ADVARSEL: Når du først har prøvet rør én gang, er der ingen vej tilbage

God jagt

som nævnt har jeg lidt erfaring med rør, bare i form af guitarforstærkere, og der har jeg for længst erfaret at rør er kraftigt vanedannende.  

men jeg synes det er en jungle at finde rundt i rør-verdenen. synes dog den ovenfor nævnte netshop virker troværdi og billig.

har også allerede modtaget to brugtbud, så der er masser af muligheder. måske endda for mange.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

kan man få den som komplet kit? jeg er ikke så erfaren indenfor diy. og hvad ligger prisen på for sådan en pre-dims?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Den helt billige måd at gøre det på er en

Tubalizer du kan læse om den her: http://www.audiodigit.com/index.php?section=81

den koster 85 euro uden kabinet og 140 euro i en lækker træ boks

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Rør er, som alt andet Hifi, en jungle.

Det er rigtigt at den der Musik engel har fået fin kritik, start med at læse lidt på www.diyaudio.org 's rørsektion. Jeg har aldrig hørt den, og kan derfor selvfølgelig ikke udtale mig om hvordan den lyder.

Det er med Hifi som så meget andet her i livet, man får oftest hvad man betaler for. For 3000 tvivler jeg på du får noget særligt godt.
Det vigtigste i en rørforstærker er kvaliteten af udgangs-transformatorene, og en god en fra Lundahl koster ca 1000kr ( og der skal to til en forstærker ) så kan du selv begynde at regne på hvad tingene kommer til at koste.

Min holdning er at det er svært at få noget der er værd at lytte til til under 4-5000kr hvis du køber brugt og at du nok skal op i 10-15k klassen fra nyt af. ( en god 10W el84 kan sikkert fås billigere, men det er ikke så tit de er til salg herinde )

Hvis budgettet ikke er til den slags er jeg bange for du bare bliver skuffet over hvad du køber.

Prøv og se om der ikke er en i omgangskredsen der ikke har en ok rørblok du kan låne, så er du da kommet så langt.

Og div rørbuffere mm vil i bedtse fald bare tilføre lidt mere forvrængning i dit nuværende setup, det kan sikekrt klares billigere med et langt phonokabel fra Føtex ;-).

Happy hunting

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Den helt billige måd at gøre det på er en

Tubalizer du kan læse om den her: http://www.audiodigit.com/index.php?section=81

den koster 85 euro uden kabinet og 140 euro i en lækker træ boks

Den kører på 12V, så den burde være endnu værre end bastarden... Deres TubePre burde være meget bedre.

Du kan også få andre print som "Tubalizeren", men med mere fornuftige strømforsyninger.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

de der små buffere og lignende, tror jeg, at ejg springer over. 1000 kr for så lidt er lige i overkanten synes jeg.

er der nogen der kan sige noget om dynavox? tænker specielt på Dynavox VR-70E II, som jeg har fundet et godt tilbud på.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

Det var altså ikke for at genere nogen at jeg linkede til den - egentlig er der jo ikke så stor forskel på denne og så de Riaa hvor der sidder et lille rør i - selv har jeg (læs mere i tråden derom) en dejlig rør-riaa fra Bellari - VP130 - som også for ret god kritik de fleste steder - enda meget god og der har jeg byttet den lille strømforsyning ud med en stor kraftkarl og det lyder helt eminent - Skiller man sådan en riaa ad er røret jo også mare sat ind et eller andet sted i signalvejen for at give en tilføjelse af "rør-lyd" medens resten af riaaen er en moderne konstruktion - af samme grund kan man opnå gode og forskellige resultater ved udbytning af rør til andre typer - NOS etc.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Du kan jo også bygge en selv

http://www.supertube.de/KT-Amp/KT-Amp.htm

Der findes mange byggesæt, og jeg kender ingen af dem. Dette er blot til inspiration

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Der findes mange byggesæt, og jeg kender ingen af dem. Dette er blot til inspiration

ser ret spændende ud, men det er monoblokke til ca 7000 kr, så et sådan projekt vil løbe op i ca 14000 kr, hvilket jeg slet ike har råd. desværre...

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:
Kjeldsen skrev:

ser ret spændende ud, men det er monoblokke til ca 7000 kr, så et sådan projekt vil løbe op i ca 14000 kr, hvilket jeg slet ike har råd. desværre...

Som nævnt var det blot et eksempel

Der er flere her

http://diyaudioprojects.com/Tubes/tubes.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Det var altså ikke for at genere nogen at jeg linkede til den - egentlig er der jo ikke så stor forskel på denne og så de Riaa hvor der sidder et lille rør i

Jo, der er meget stor forskel. De fleste rørkonstruktioner der kører på 12V, genererer selv en højere spænding internt, så røret får en spænding på mindst 50V og tit højere (jeg bruger selv 250V). Det gør at røret fungerer godt og lineært. Tubalizeren derimod kører med 12V anodespænding på et rør der ikke er beregnet til lave spændinger, og det lyder mere som en forvrængningseffekt end et linietrin...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes