| Forfatter |
|
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
så har jeg kigegt lidt på de der diy kits og det ser umiddelbart ret spændende ud. men nogen der har en kommentar til kvaliteten aff.eks. dette byggesæt?
http://store.tubedepot.com/diy-k-16ls.html
umiddelbart ser det ret enkelt ud, men nogen gange gælder "less is more" jo. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
| så har jeg kigegt lidt på de der diy kits og det ser umiddelbart ret spændende ud. men nogen der har en kommentar til kvaliteten aff.eks. dette byggesæt?
umiddelbart ser det ret enkelt ud, men nogen gange gælder "less is more" jo. |
|
|
Trafoerne på den mindre model er ikke fremragende, så det gælder sikkert også her. Men prisen er jo også overkommelig (det er trafoerne der er dyre i rørforstærkere). Hvis du kan undvære "klippefast" bas ned til 16Hz, skal du ikke bekymre dig så meget  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 03:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.s5electronics.com/l16stereo.htmlOg vupti, så har man sparet 50$ ( selv om det ikke er alverdens i disse tider *gg* ) Og hvis sælger er sød kan han nok sende det som en gave til en værdi på 10 euro ( nej man må ikke snyde, men det ER altså irriterende at sku betale post danmark 155kr for at gemme ens pakke i 3 uger *gg' )
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
vibe skrev:
| så har jeg kigegt lidt på de der diy kits og det ser umiddelbart ret spændende ud. men nogen der har en kommentar til kvaliteten aff.eks. dette byggesæt?
umiddelbart ser det ret enkelt ud, men nogen gange gælder "less is more" jo. |
|
|
Trafoerne på den mindre model er ikke fremragende, så det gælder sikkert også her. Men prisen er jo også overkommelig (det er trafoerne der er dyre i rørforstærkere). Hvis du kan undvære "klippefast" bas ned til 16Hz, skal du ikke bekymre dig så meget 
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
mine nye højttalere (audio note ax-two) går slet ikke så dybt, så det går jeg ikke ud fra bliver et problem. jeg skal heller ikke bruge forstærkeren til fest, men blot til musiklytning ved nabovenligt niveau. 
reenberg skrev:
http://www.s5electronics.com/l16stereo.html
Og vupti, så har man sparet 50$ ( selv om det ikke er alverdens i disse tider *gg* ) Og hvis sælger er sød kan han nok sende det som en gave til en værdi på 10 euro
( nej man må ikke snyde, men det ER altså irriterende at sku betale post danmark 155kr for at gemme ens pakke i 3 uger *gg' )
|
|
|
fedt nok. 
ved du tilfældigvis hvad forskellen er på deres "L" og "G" serie, udover at der sider forskellige rør i selvfølgelig. tænker mere på lydforskellen. ville nemlig gerne have et kabinet med, men det kan man udmiddelbart kun få til deres "G" forstærker. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
| ved du tilfældigvis hvad forskellen er på deres "L" og "G" serie, udover at der sider forskellige rør i selvfølgelig. tænker mere på lydforskellen. ville nemlig gerne have et kabinet med, men det kan man udmiddelbart kun få til deres "G" forstærker. |
|
|
Der burde ikke være store forskelle. Den ene serie bruger bare triode/tetrode kombirør, og den anden bruger separate rør. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 01 Februar 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jo godt være at der bliver set lidt skævt til Dynavox vr 70 e2Men jeg har for mange år siden haft gode erfaringer med en hjemmebygget der ligner til forveksling. Så jeg tænkte bare, at til den pris, det måtte prøves! Det sjove ved den her model er en konservativ konstruktion, hvor trafoer og layout er hjemme til billige penge - og specielt i Tyskland er de vildt begejstrede for at tweake dem vildt og blodigt. Jeg tænkte, at den kunne da være nyt legetøj, manglede noget at skrue i, men efter at den er "kørt til" er jeg ganske forbavset over hvad den kan levere med billige kanøjser-rør og to tvivlsomme kanøjser-lytter lige midt i signalvejen. Den første lyt kan luses, sikrer blot at der ikke kan gå DC ind eller ud. Dette er allerede sikret i CD'en hhv. RIAA'en. Den næste skifter jeg ud med en tinfolie i olie tænker jeg, og så vil jeg på jagt efter nogle europæiske EL 34'ere. Så hvis man er på udkik efter entry level med mulighed for upgrade og learning by doing, så kan jeg anbefale  Men hvis man ikke gider det der loddekolbe noget, og hvis man vil have "perfekt" lyd nu og her, så er der spændende anbefalinger oven for.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
så har jeg bestilt dette byggesæt:
http://www.s5electronics.com/l16stereo.html
fik hurtigt svar på mine smørgsmål via mail og alting lød ret troværdigt. så nu må vi se hvornår det ankommer og om jeg formår at samle det korrekt.
overvejede ellers også ret kraftigt ovennævnte dynavox, men valgte at starte så billigt som muligt, da jeg stadig ikke ved om rør indenfor hifi overhovedet vil tiltale mig. selvom jeg dog har en formodning om, at det vil giver en ret læker lyd :)
tak for alle jeres forslag og kloge ord. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et problem ved at starte så billigt som muligt, kan være at du ikke kommer til at høre hvordan rør også kan lyde, når det er udført korrekt.
Lige nu bruger jeg en transportabel CD på mit hifi anlæg. Det lyder virkeligt ringe. Selv min billige DAB radio med komprimeret musik lyder bedre. Men, det betyder jo ikke at CD mediet ikke kan lyde godt.
Prøv om ikke der er en flink forhandler der er villig til at låne dig en god rørforstærker med hjem en week-end.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Et problem ved at starte så billigt som muligt, kan være at du ikke kommer til at høre hvordan rør også kan lyde, når det er udført korrekt.
Lige nu bruger jeg en transportabel CD på mit hifi anlæg. Det lyder virkeligt ringe. Selv min billige DAB radio med komprimeret musik lyder bedre. Men, det betyder jo ikke at CD mediet ikke kan lyde godt.
Prøv om ikke der er en flink forhandler der er villig til at låne dig en god rørforstærker med hjem en week-end.
|
|
|
som udgangspunkt forventer jeg ikke at forstærkeren vil lyde dårligt. omvendt ved jeg også godt jeg ikke får noget helt vildt for den slags penge. alternativet ville nok have været den ovennævnte dynavox, og den er der sikkert også folk der korser sig over. men man må jo starte et sted og jeg starter så bare fra bunden af. 
er forstærkeren ikke god nok til mit main setup, så kan den altid stå ude i køkkenet og drive mine tabaq højttalere. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vibe: Din forstærker er med 6005 pentoder (ja, det står jo højt og tydeligt); de svarer til EL90´ere.
Der nok ikke er ligeså mange NOS-rør i omløb, som hvis du havde valgt en forstærker med eksempelvis EL84´ere.
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
En hurtig E-bay søgning gav en 12-15 forhandlere af 6005 NOS rør, så det er da til at skaffe.
De koster fyrstelige 50kr stykket *gg* ( ca 1/10 end de sidste NOS EL34 jeg havde ) så der er rig mulighed for at lege med rørbytning til en billig penge.
Det skal nok blive et sjovt projekt.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
En hurtig E-bay søgning gav en 12-15 forhandlere af 6005 NOS rør, så det er da til at skaffe.
De koster fyrstelige 50kr stykket *gg* ( ca 1/10 end de sidste NOS EL34 jeg havde ) så der er rig mulighed for at lege med rørbytning til en billig penge.
Det skal nok blive et sjovt projekt.
|
|
|
tak for opbakningen. 
forstår ikke folks halv-negative forventninger til projektet. jeg ved godt jeg ikke skal have tårnhøje forventninger omkring lydkvaliteten, omvendt er det min første rørforstærker, så jeg bliver næppe skuffet, da jeg ikke har noget sammenlignings grundlag. som nævnt tidligere, starter jeg bare fra bunden af, så kan tingene altid udvikle sig til det bedre. 
jeg forstår ikke kjeldsen, der først opfordrer til selvbyg og efterfølgende advarer mod selvbyg. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af de bedste ting ved selvbyg, er i mine øjne ikke kun når man får succes, det er i ligesåhøj grad fantastisk blot at prøve og ellers bare blive klog  Held og lykke, der kommer altid et projekt mere, hehe. Håber der snart kommer indlæg om de første tests?
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens få NOS rør. Du behøver ikke kun at lede efter 6005. 6AQ5, EL90, 6AQ5W og den russiske type 6P1P kan også bruges. 6V6 og 7C5 er også samme rør, men med andre sokler.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali lavede en rørbuffer engang, som af og til er at finde på KSB.
Ved ikke noget om hvordan den lyder.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
|
jeg forstår ikke kjeldsen, der først opfordrer til selvbyg og efterfølgende advarer mod selvbyg.
|
|
|
Prøv at læse igen. Jeg advarer ingen steder mod selvbyg. Jeg advarer mod at købe for billigt, og dermed kassere rør som for ringe. på baggrund af en konstruktion som måske ikke yder rør retfærdighed. Her kan selvbyg have sin fordel, da man kan benytte bedre komponenter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|