Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Sub og Surround ødelægger filmoplevelsen! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Hmmmm jeg sidder lidt over studser over dit indlæg Tue. Vil tro at du har lavet det, lidt i irretation, og lidt i provokation, og har lidt svært ved at tolke det, da jeg synes det er lidt sort/hvidt.

Min tolkning:

Nu du har et stort billede selv, vil du hellere se film hjemme end at gå i f.eks. Imperial, da de har den irreterende multi-snurrerundt-surround-sound. Og den fatter jeg ikke!

Et ordenligt/proff setup, er efter min opfattelse, Alfa Omega for indlevelsen af filmen, som jo er det, det hele drejer sig om.

Det jeg selv kan savne i mit setup, er: Det store billede. Det gør at man bliver mere "fanget" af filmen, frem for lyden. Derfor ligger jeg heller ikke så meget mærke til lyden i f.eks imperial, men mere helheden.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Flere interessante indlæg. For ikke at gentage mig selv (og andre) vil jeg nøjes med at svare på direkte spørgsmål til mig selv.

jdg1 skrev:

og Thue...se nu at få anskaffet dig en center-højtaler og noget ordentligt surround-grej....så kan du først rigtigt snakke med

Korrekt, men alligevel ikke helt. Jeg lider af samme problem i Imperial som derhjemme, men nok i højere grad derhjemme da højtaleropsætningen ikke fungerer sammen (forskellig opløsning). Derfor er der skruet meget ned for lyden for baghøjtalerne, men alligevel nok til at jeg kan høre forskellen når de er slået fra.  

seeker skrev:
Af frygt for at blive buuet ud af Thue, må jeg jo nok indrømme at mit sweetspot pt er min lyd, men det er der vel egentlig ikke noget mærkeligt i. Jeg bliver jo nok voksen en dag, men indtil nu nyder jeg at være et legebarn.

Du bliver ikke buet ud af mig. Det giver fin mening det du skriver, at jeg så har det anderledes er mit problem

don skrev:

Hmmmm jeg sidder lidt over studser over dit indlæg Tue. Vil tro at du har lavet det, lidt i irretation, og lidt i provokation, og har lidt svært ved at tolke det, da jeg synes det er lidt sort/hvidt.

Du har ret i at det er lavet provokativt og ensidigt - krydret med en smule intelligens. Det er min erfaring at det er den bedste opskrift på at få gang i tråd er denne blanding.

Don skrev:

Nu du har et stort billede selv, vil du hellere se film hjemme end at gå i f.eks. Imperial, da de har den irreterende multi-snurrerundt-surround-sound. Og den fatter jeg ikke!

Jeg synes Imperial er bedre til at styre lydbilledet end herhjemme, så jeg vil hellere gå i Imperial end at sidde herhjemme. Dette skyldes jo også selve eventen at gå i biffen med kammeraterne, popcorn osv.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også at det er lidt interessant Thue, at du har gjort det "omvendt" af hvad folk normalt gør. Jeg tror de fleste får vildt surround anlæg, og køber så en projektor bagefter, fordi billedet simpelthen ikke kan følge med lyden. Man når til det punkt hvor anlægget har antaget liv - for at det skal fungere ordentligt, SKAL man have en projektor.

Jeg synes en stor sub med hug i bassen er det bedste. Det giver en fysik fornemmelse, og gør indlevelsen så meget større.

Klart at man kan ødelægge alt ved at skrue for højt op for de enkelte dele, men det betyder ikke at surround ikke kan være godt.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

jeg tror mange opstiller grejet ud fra æstetiske årsager(WAF) mere end udfra lyttetest.

WAF??? æstetik? Hehe.. Jeg tror ik du skal sammeligne de to, da det er to VIDT forskelllige faktore (har ikke hørt om WAF før, men går ud fra at du mener http://www.acronymfinder.com/af-query.asp?String=exact&A cronym=WAF - 4 & 5)

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hvis et system ikke kan spille Stereo kan det heller ikke Surround. Stereo folket har brugt meget tid og penge på at få "realistisk" lyd på de to kanaler og surrounden kræver da samme omhu. Derfor dur mange surround anlæg ikke i mine øre der er pengene spredt for meget og derfor er kvaliteten i de enkelte kanaler simpelthen for lav.

Har jeg 50.000kr til et anlæg så vil jeg 100% sikkert heller købe et stereo system og se film over dette end købe til 5 kanaler hvor kvaliteten "kun" bliver middelmådig. Tale, filmmusik og sammenhænge i film er enorme hvis anlægget kan dette. Hellere lytte på en realistisk stemme, god baggrundsmusik og dynamisk film i 2 kanaler, end lytte noget sammensmask og udynamisk og udgnidert tale i 5 kanaler.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Surround lyd er en naturlig del af filmen!!  Ville da være kedeligt at gå i Imperial og kun lytte til 2 højtalere......

God surroundlyd kræver selvfølgelig at dit anlæg er sat korrekt op.  Jeg har hørt alt for mange anlæg, hvor bagkanalerne er skruet fuldt op for "at gi den gas".  Det lyder ikke godt!

En anden ting er udstyret!  Der var et kvantespring af dimensioner, da jeg skiftede fra denon 3802 til avc-a1sr.  Hele lydbilledet hang meget bedre sammen.  Det var næsten som om, der lige var indsat ekstra højtalere hele vejen rundt!  Effekterne "sprang" ikke længere rundt fra højtaler til højtaler, men i stedet "gled" de i en lækker flydende bevægelse!  Se DET er god bio-lyd

og Thue...se nu at få anskaffet dig en center-højtaler og noget ordentligt surround-grej....så kan du først rigtigt snakke med

Jeg kender også nogen der hele tiden justere lyden. Hvorfor dog det, på mit surround anlæg er der en slag neutral indstilling, når man bruger den, bliver filmen ganske enkelt bare gengivet med den lyd der ligger på skiven.

At justere lydstyrke osv, svare jo lidt til at bruge tonekontroller på et high-end anlæg (hvis man har sådan nogle på den slags grej.).

Jeg syntes det værste er at mange skruer vildt op for den stakkels SUB. Helt ærligt, prøv lige at lytte seriøst efter næste gang i går i en god BIO, Subben siger altså kun noget når den SKAL.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Jonas skrev:
Har jeg 50.000kr til et anlæg så vil jeg 100% sikkert heller købe et stereo system og se film over dette end købe til 5 kanaler hvor kvaliteten "kun" bliver middelmådig. Tale, filmmusik og sammenhænge i film er enorme hvis anlægget kan dette. Hellere lytte på en realistisk stemme, god baggrundsmusik og dynamisk film i 2 kanaler, end lytte noget sammensmask og udynamisk og udgnidert tale i 5 kanaler.

Jeg kunne ikke have skrevet det meget bedre selv. Selvom det er sat lidt på spidsen.

Der er ikke rigtig noget facit i denne diskussion. Det er næsten lige så meningsløst som at diskutere hvad der er kunst.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
kyhn skrev:

jeg tror mange opstiller grejet ud fra æstetiske årsager(WAF) mere end udfra lyttetest.

WAF??? æstetik? Hehe.. Jeg tror ik du skal sammeligne de to, da det er to VIDT forskelllige faktore (har ikke hørt om WAF før, men går ud fra at du mener http://www.acronymfinder.com/af-query.asp?String=exact&A cronym=WAF - 4 & 5)

Wife Acceptens Factor= WAF

lidt en joke, men begrebet er jo egenligt OK.

Høj WAF er "pæne" opsætninger med små HT der hænger på væggen.

Lav WAF er kæmpe skrumler der står midt på gulvet.

(overdrivelse fremmer forståelsen)

Som Jonas så korrekt sagde så kan man jo sige at har du xx kroner så får du MEGET bedre grej ved at vælge stereo.

10.000 kr til 2 kanaler = 25.000 til 5 kanaler = 40.000 til 7.1

igen en overdrivelse, signalkilde kan jo være det samme, men et stykke hen af vejen holder denne påstand.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

til Ikke Slips

Nu er det jo lang tid siden at biografen var referencen mht. lyd. Det bliver da overgået af de fleste hjemmebiografer. Hvis du kigger på kr. eller watt pr. tilskuer, kan biografen da ikke være med.

Jeg bliver kun skuffet når jeg eks. går i Cinemaxx i Århus. Lyden er bare ikke så vild som hjemme. Og så sidder jeg og tænker over det hele filmen igennem.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at vende tilbage til begyndelsen af tråden, hvor der bliver spurgt om stereo kontra snurrerundt.

Jeg var også en af dem der hoppede på galejen med snurrerundt lyd, og syntes også at det lød fedt når en F16 jager fes forbi mine øre. Men som tiden gik, opdagede jeg at jeg brugte mere tid på at "SE" efter lyden, end at se på fjernsynet, så jeg fik ideen at der måtte være en måde at få den gode gamle biograflyd, og samtidig have et par højtalere der også kunne spille musik.

Løsningen blev et par "modificerede" Jericho horn. Nogle ordentlige skrumler på 90 kg med lav WAF.
OHH fryd - hvilken lyd.
Baghøjtalerne og centeren er droppet, for de to horn fylder mere end rigeligt min stue med lyd.

Nedsiden er så at jeg fik en anden interesse end film, nemlig højtalerbygning, så nu er jeg igang med det næste projekt. Men det er en anden historie

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at hovedgrunden til at i "stereonørder" ikke har haft nogen postive oplevelser af surround må være at de ikke har hørt det på et anlæg som var sat rigtigt op.

Altså, hvis det skal gøres rigtigt og dermed opnå den rigtige lyd, så skal anlæget og højtalerne sættes op følgende:

Hvis man tager udgangspunkt i centerhøjtaleren, så skal fronthøjtalerne befindes sige 30 grader ud til hver side af centerhøjtaleren, dvs. med en afstand af 60 grader mellem de to fronthøjtalere. Baghøjtalerne skal befinde sig 110 grader ud fra centerhøjtaleren, dvs. med en afstand på 140 grader mellem de to baghøjtalere

Alle højtalere skal selvfølgelig befinde sig i samme højde hvis surround opstillingen også skal bruges til surround musik, SACD f.eks.
Men er der derimod udelukkende tale om filmsurround, så er det noget helt andet. Så skal baghøjtelerne befinde sig i samme højde, men 30-50 cm. fra loftet for at give en diffust lyd af bagkanalerne hvis der er tale om ikkedipole højtalere. Er der derimod tale om dipole højtalere, så skal de befinde sig 20-50 cm. over ørehøjden og ud fra hver side af lytteren, dvs. 90 grader ud fra centerhøjtaleren.

Hver højtaler bør indstilles v.h.a. en lydtryksmåler sat til c-vejning som kan fås billigt mange steder. Hver højtaler skal så indstilles v.h.a. pink noise til at afgive en ens lydtryk (nogen eksperter anbefaler 84-86 db).
Hvad angår subwooferen, så kan den ikke måles med samme udstyr, den kræver noget langt mere avanceret udstyr, så det bedste man kan gøre er at indstille den så den passer til ens smag (Telarc har deres subwoofer sat 8-10 db højere end fronten, men andre eksperter anbefaler 4 db højere (bruger jeg selv)).

Alt dette kan måske virke besværligt, men tro mig! Det virker og det ændre meget!

Så' det bare at komme i gang!

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:

Jeg går ud fra at formålet med surround er at få en mere realistisk lyd end ved stereo. Derfor mener jeg ikke at det er fedt under en film at blive 'mindet' om at kuglen forsvinder forbi en og over i venstre baghøjtaler under filmen. Jeg foretrækker at bagkanalen er tilpas lav til at man ikke kan skille den ud, men hvis man slukker på bagkanalen vil man tydelig kunne høre en mangel i lydbilledet. Dette gælder både baghøjtaler og sub. Det er den fine grænse som jeg ser som surroundopsætningens Nirvana.

Baghøjtalerne skal vel ikke være lavere end de andre højtalere???

En af grundpricipperne i surround er jo netop at justere de enkelte kanaler så de har samme niveau. Er de det, forsvinder alle højtalerne og åbner rummet op   

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

DanielV skrev:

Altså, hvis det skal gøres rigtigt og dermed opnå den rigtige lyd, så skal anlæget og højtalerne sættes op følgende:

Hvis man tager udgangspunkt i centerhøjtaleren, så skal fronthøjtalerne befindes sige 30 grader ud til hver side af centerhøjtaleren, dvs. med en afstand af 60 grader mellem de to fronthøjtalere. Baghøjtalerne skal befinde sig 110 grader ud fra centerhøjtaleren, dvs. med en afstand på 140 grader mellem de to baghøjtalere

Alle højtalere skal selvfølgelig befinde sig i samme højde hvis surround opstillingen også skal bruges til surround musik, SACD f.eks.
Men er der derimod udelukkende tale om filmsurround, så er det noget helt andet. Så skal baghøjtelerne befinde sig i samme højde, men 30-50 cm. fra loftet for at give en diffust lyd af bagkanalerne hvis der er tale om ikkedipole højtalere. Er der derimod tale om dipole højtalere, så skal de befinde sig 20-50 cm. over ørehøjden og ud fra hver side af lytteren, dvs. 90 grader ud fra centerhøjtaleren.

Hver højtaler bør indstilles v.h.a. en lydtryksmåler sat til c-vejning som kan fås billigt mange steder. Hver højtaler skal så indstilles v.h.a. pink noise til at afgive en ens lydtryk (nogen eksperter anbefaler 84-86 db).
Hvad angår subwooferen, så kan den ikke måles med samme udstyr, den kræver noget langt mere avanceret udstyr, så det bedste man kan gøre er at indstille den så den passer til ens smag (Telarc har deres subwoofer sat 8-10 db højere end fronten, men andre eksperter anbefaler 4 db højere (bruger jeg selv)).

Hvis nu du supplere det med en tegning, så ville stakler som mig også fatte hvad du taler om. At tale om en afstand i grader mellem højttalerne lyder som om, der er en eller anden der har misforstået nogeti mine ører.-..

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

til S.R.S. Du kan se de forskellige opstllinger her:

http://www.dolby.com/ht/Guide.HomeTheater.0110.html#s3.4

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

S.R.S skrev:

DanielV skrev:

Hvis nu du supplere det med en tegning, så ville stakler som mig også fatte hvad du taler om. At tale om en afstand i grader mellem højttalerne lyder som om, der er en eller anden der har misforstået nogeti mine ører.-..

Jeg vil altså slå fast med 7 TOMMER søm at man ikke kan lave skitser og faste mål for højtaler opstillingen. Se lytte rummet som en samlet enhed og højtaler alt skal spille sammen.

Forskellige rum har forskellige optimale højtaler placeringer. Rum med forskellige overflader og udformning er har forskellige optimalt højtaler placeringer. Derfor er jeg imod når folk tror at man kan gå efter faste mål, nej tag dem som guidlines.

Jeg har sat 40 forskellige højtaler op efter hånden i forskellige rum og der er ingen regler. Engang satte jeg en højtaler op og den var "konstrueret" til at stå 30cm fra væggen men 45cm lød den kanon og intet i rummet ødelage lyden i denne placering.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

CoZmatic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil Audio4ever

Bruger siden: 30 December 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Slettet.
Til top Vis CoZmatic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CoZmatic

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Ja det kan du godt. Og ifølge Dolby, skal baghøjtalerne også placeres 60-90 cm over lyttepositionen.

CoZmatic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil Audio4ever

Bruger siden: 30 December 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Slettet.
Til top Vis CoZmatic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CoZmatic

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

CoZmatic skrev:

og så lige tid til et noob spørgsmål: hvis mand har en 7.1 en receiver, som f.eks harman kardon 7000, kan man så lave denne opstilning i sit værelse altså den til højre

Figure2

Jeg ville nu ikke bruge den 5.1 opstilling som er vist til venstre. Jeg ville nu bruge den her:

Og til Jonas Bojer: Ved godt det ikke er til at sige rigtigt det med højden, det er selvfølgelig helt efter rummet. My bad!

Men resten af guidelines'ne er altså som de skal være!

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Morten Nielsen skrev:
Surround er jo skabt for at skabe en øjeblikkelig indlevelse i filmen.. og jeg må sige, at min kæreste ikke længere snakker efter vi er passeret menuen på DVDen... det var et stort problem før og ikke bare fra kærestens side, men fra alle hunkønsvæsner der skulle se en film.

Ok jeg er overbevist, jeg må ha' surround'en op nu

Til top Vis Bruce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bruce

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum