Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri betaler sig ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
guitarplayer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

sorry ikk sån ment

men ville det så ikk være bedre at lave en helt ny tråd

om dette emne ... for der er vel mange tråde på denne side

hvor der slet ikk kommer noget ud af... alt det ping-pong

Vh.

Til top Vis guitarplayer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guitarplayer

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 03:12 | IP-adresse registreret  

thofte skrev:

Dark Wing:det kan du have ret i. På den anden side er argumentationsformen relevant for alle tråde og dermed også for denne; især hvis man føler den er ved at løbe af sporet. Men det forholder du dig ikke til.

Det var ment som en provokation for at vise hvordan diskussioner vil forløbe hvis vi alle skal lege politi og slå hinanden oven i hovedet med det regelsæt du forslår. Vi behøver ikke nogen selvudnævnte moral profeter.

Der er fine regler for brug af forummet som står i "Tænk før du taler!" og "Retningslinier for brug af forum!". Administrator og Redaktøren er her til at håndhæve dem. Hvis der er indlæg der går over stregen, er det bare at rapportere det til dem.

Jeg er dog helt enig i at div. tråde tit løber af sporet og ender i mudderkastning og personlige angreb. Mange herinde kunne have godt af at læse og tænke over den 'dishonest tricks' liste, men der skal altså også være plads til de skæve eksistenser.

Folks interesse for at bruge forummet er hifi, uanset om de er nørder, akademikere, jyder eller københavnere. Personligheder som Jonas, Duelund, von Kubik og mange andre gør det sjovt og spændende at være her.

Hvis man ikke kan se igennem fingre med folks særheder, religioner og fordomme, bør man måske kigge sig lidt i spejlet, før man begynder at kaste med sten.

Men denne diskussion hører stadig ikke hjemme under selvbyg, hvis vi skal fortsætte bør der laves en tråd under et passende forum.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

thofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 06:08 | IP-adresse registreret  

Ok, Dark Wing og guitarplayer. Jeg kan såmænd godt følge jeres bemærkninger, både om reklamefilmen og det med at storme hujende ind på banen  og den med at acceptere folks særheder....... og at dette emne er OT; men listen er nu god at have i baghovedet alligevel. Og det gælder osse, at mange er for udisciplinerede i debatterne, synes jeg.

Men til sagen, som er selvbyg. Jeg er ikke ny her. For snart 25 år siden byggede jeg for sjov en Apogee-agtig-kopi af en båndhøjtaler og kaldte den Lafolia. Den var legende let at bygge, selv for mig, der var teknisk ukyndig, og den kostede måske 1% af originalen. Mange flere har gennem årene bygget Lafolia og lige som jeg haft stor fornøjelse af det. Jeg har masser af breve, der fortæller om dette. Der var også en del problemer rundt omkring, bla fordi højtalerne var meget ineffektive og der kunne være problemer med membranerne osv (gjaldt også Apogee...) og efterhånden døde interessen ud. Men det er i hvert fald eet ex på vellydende selvbyg, der kunne betale sig. Eller hva med de små rørforstærkere, som var populære i en periode og ofte var selvbyg i en fremragende kvalitet. Jeg har selv en billig amerikansk medbygudgave kaldet Zen fra Decware. Og man ku blive ved med eksempler på selvbyg, der kunne måle sig med det købbare udstyr og med lidt snilde kostede en brøkdel af dette.

Jeg mener ud over dette, at vi har en særlig situation her i Danmark, fordi vi har en meget talentfuld selvlært konstruktør, som i stedet for at gå den kommercielle vej er forblevet 'amatør'. Og som har arbejdet dybtgående i en menneskealder med  alle dele af konstruktionerne i lydkæden. Mærkværdigvis er hans konstruktioner kun blev accepteret af en snæver kreds. Men det er måske typisk

Jeg stødte selv på denne irrationelle modstand for et par år siden i nyhedsgruppen dk.teknik.lyd, hvor der blev ævlet og bævlet om, at det ku ikke passe, at det kabel ku lyde sådan, den højtaler ditto og anden negativ snak uden konkret hold i virkeligheden. Jeg besluttede mig så for at undersøge sagen ved at lytte på disse konstruktioner hos en Duelundfan. Det overraskende var, at jeg øjeblikkelig kunne høre kvaliteten i både d'Appolitohøjtalerne, kablerne, de modificerede apparater, de sære ideer om ingen plast i signalvejen (som andre også har fremhævet; fx Enid Lumley i Absolute Sound). Jeg havde bestemt ikke nogen særinteresse i at kaste mig over Duelunds ting, jeg havde mit eget udmærkede udstyr, bla Audio Technology højtalere med Skaaning og Morelenheder og meget andet godt. Men jeg kunne uden videre høre, at Duelunds ting var langt bedre. Subjektivt? Ja, men alligevel med en aktiv lyttebaggrund på 30 år, hvor jeg i det mindste har lært, hvad jeg kan lide og ikke kan lide.

Med de sidste nye ting fra hans kant, især netstøjfilteret, har hans high-end selvbygsystem nået en grad af perfektionisme, som efter min mening overgår det meste af, hvad der i øvrigt findes på markedet, kommercielt som ikke-kommercielt. Det blev igen demonstreret på den årlige Hifi-messe. Dette var baggrunden for min 'reklamefilm', der forsøger at udtrykke min forbløffelse over at denne grad af perfektionisme i lydgengivelsen nu er mulig for relativt små midler, når man ser de urimeligt høje priser, der forlanges for kommercielt udstyr! Jeg har også hørt filtrene på mit eget anlæg nu, og resultatet er igen: forbløffelse. Et anlæg, der gengiver musikken lige så detaillerigt som et sæt elektrostatiske hovedtelefoner og i øvrigt har saft og kraft, smæk for skillingen, når det er nødvendigt, kan  spille dybt uden bulder osv. Og vel at mærke et anlæg i 25.000 kr klassen. Det kan formentlig spille op mod anlæg til den 10-dobbelte pris - who knows and who cares? Spørg så igen om selvbyg/medbyg betaler sig. Hvorfor skulle nybegyndere inden for hifi ikke have fornøjelse af disse muligheder?? Eller i det mindste stifte bekendskab med dem, før de begynder på en accellererende købsspiral? Her er Duelunds ting en modgift, der kan bremse de nogen gange vanvittige indkøb.

Duelund er gået 'kommerciel' nu. Jo, men det er en særlig form for kommercialitet, hvor det ikke drejer sig om at tjene penge, men snarere om at formidle mulighederne til andre selvbyggere. Industrien har øjnene på Duelund, se bare Gryphon, der producerer nogle ting meget tæt inspireret af ham, men til fantastisk høje priser. Jeg vil såmænd ikke anbefale nogen at gå Duelund-vejen, det må folk da selv om. Men jeg synes, det er for billigt at affærdige noget så specielt og enestående med et par løsrevne fraser om kabler, der lyder tyndt osv. Duelunds er et sammenhængende lydunivers, og man skal høre systemet i sin helhed. Og det kunne jo være, at andre blev lige så forbløffede, som jeg er blevet af flere omgange.

ole thofte

Til top Vis thofte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thofte

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Velkommen til dig Thofte, jeg er en af dem der har haft stor fornøjelse

med at lege med Lafolia højtalere.Dette har jeg aldrig helt sat i glemme-

bogen. Efter mange sjove samtaler med Duelund om hvordan sådan en

skal laves .Duelund sage lukkede og jeg gentager lukkede,og selvfølge-

ligt monopole. Selvom jeg har brugt mange timer på at nå hvor jeg nu er

med båndene, havde det aldrig nået i mål vis ikke Steen havde vist retningen.

Så herfra en tak til jer begge.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Takker for de mange hanvendelser og jeg kan fortælle at jeg regner med at få 2 effekter til låns/besøg i næste uge.

Det bliver jo sjovt at teste og jeg har laver en knockdown test hvor de hjemmebyggede først skal spille imod en 200kr købt forstærker. Lyder de bedre end denne, rykkes de om til en 4000kr sag. Så en 10.000kr sag og tilslut Mine klimaxer.

På denne måse ser vi hvilket niveau de ligger på.

Jeg kan afsløre at jeg allerede har haft en nogle stykker af hjemme byggede effekter og ingen af dem har slået den indkøbte til 200kr endnu.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hvad er det så for en 200 kroners forstærker?

Mvh Brian Høgh

Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

flex195 skrev:

Hvad er det så for en 200 kroners forstærker?

Mvh Brian Høgh

Det kan folkene fortælle når de er blevet smadret af den.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Og de var alle enige med dig jonas?
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:
Og de var alle enige med dig jonas?

JA de græd og de er hholdt med selvbyg ;O) men selvfølgelig kan der sidde nogel der ude som er super selvbyggere jeg har ikke lige mødt de bedste af slagsen endnu.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Må jeg på min afdøde fars og egen vejene sige tak for de herlige Lafolia tider. Uden disse artikler var jeg ikke at finde i en tråd som denne

Jonas bojer skrev:
men selvfølgelig kan der sidde nogel der ude som er super selvbyggere jeg har ikke lige mødt de bedste af slagsen endnu.

Det kan du til gengæld godt bilde os ind, men hvorfor så denne tråd

Mvh Jacob

Som regner med at kunne vippe en vis 207.000 kroners højttaler af pinden, med lidt simpelt hjemmebyg. Nøj, hvor er priser dog irrelevante. 

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

thofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Andre og Macwerk: tak for hilsner. Det er sjovt for mig at høre fra folk, der byggede Lafolia dengang - eller een af de videreudviklede båndhøjtalere som Egevang Rib, Tagliatelle, den med push-pull bassen og andre. Det sker også at jeg får en mail fra udlandet, med en hilsen: da jeg var 15 byggede jeg på båndhøjtalere efter en artikel i Hifi News & Record, fordi det var nemt og billigt at gå til, og det har præget mine interesser siden. Der er flere som er dykket langt ned overvejelser omkring magnetstyrke, båndmaterialer, bedre bassystemer og alt muligt andet. Ting jeg ikke anede ret meget om dengang - jeg var vel bare så heldig at mine 'skitse-forsøg' virkede med det samme?

Jonas: du har en egen vindende personlighed, må jeg sige. Hvordan bøjer man kry og selvsikker, så det når ud over papirets kant?  Noget komisk som du uden blusel fremhæver dig selv som smagsdommeren over alle smagsdommere: 'The Gate Keeper', men det bidrager vel til humøret. Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt detailler om hvilken slags musik, du bruger i dine killertests. Jeg kender adskillige dygtige musikere, der foretrækker at høre musik fra transistorradioen, fordi al den hifi ødelægger deres koncentration om det væsentlige, nemlig musikken. Du har det måske lige sådan? Også andre detailler i dine tests ville være ønskelige.

Jeg har forstået, at du sværger til Linn produkter. Jeg er engang imellem blevet udsat for Linn sælgere, som havde det fællestræk, at de var særdeles intolerante over for andre hifiprodukter, som ifølge dem led af svagheder i tidsdomænet og derfor ikke kunne gengive musik ordentligt. Som musikerne siger: 'rytmen skal være tight' indtil mikrosekunder, ellers falder musiken fra hinanden. Dine skriverier minder mig en del om disse folk, som var umulige at snakke med, når man prøvede at diskutere andre elementer i gengivelsen: rum, detailler, fase, klangbalance, eentydig placering af instrumenterne, forståelighed osv, men forgæves. Det eneste der var værd at tale om var: tidsdomænet. Jeg tænkte tit: de aner ikke noget om det, og derfor snakker de tidsdomæne hele tiden. Jeg overværede en særlig uhøflig type inde i butikken på Jagtvej, som ignorerede at faxen blev ved med at give signal. 'Det er een eller anden idiot, der prøver at ringe på vores fax. På et eller andet tidspunkt finder han vel ud af at det er en maskine, der siger sådan'. Det sagde mig noget om tolerancen over for kunderne.... 

Inspireret af dig vil jeg gå i byen og lytte til noget Linn. Hvor finder man bedst mulighed for demonstration i København? Hvilke apparater skal jeg især lytte på, hvis Linnsystemet skal være bedst muligt? hvilket prisleje er vi så i? Jeg må væbne mig lidt; det kunne jo tænkes, at jeg fandt dette system bedre end mit eget. Det er sket før. Jeg vil først og fremmest lytte akkustisk: mest jazz, men også klassisk, men sjældent pop, som jeg finder kedeligt og aldrig heavy-rock mm, som jeg finder larmende og uudholdeligt. Jeg vil gerne berette her om dette forsøg, hvis det ikke bliver OT, men det er vel en sammenligning af diy-anlæg med færdigkøbt, så det holder vel tråden? Ikke fordi jeg er smagsdommer for nogen som helst andre end mig selv, men jeg kan godt lide balance i tingene....

vh ole thofte

Til top Vis thofte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thofte

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas

Jeg er da begyndt at ryste lidt i bukserne. Hvor dælen finder du en 2 x 400 W effektforstærker med 1000 VA trafo til 200 kr? For det er vel det du har?

Og hvornår kigger du om efter Tripath'en?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hej Jonas

Jeg er da begyndt at ryste lidt i bukserne. Hvor dælen finder du en 2 x 400 W effektforstærker med 1000 VA trafo til 200 kr? For det er vel det du har?

Jeg tror det er en 20 watt'er  . Jonas har.

Han har før talt om NAD3020 slår de fleste konkurenter.. Så mon ikke den kan købes til 200,- brugt ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Svend P skrev:

Hej Jonas

Han har før talt om NAD3020 slår de fleste konkurenter.. Så mon ikke den kan købes til 200,- brugt ?

du har en husker som en ørn. Nu drejer dette sig jo om hvad der spiller godt til pengene og jeg vil ikke Kimse af en 3020, men lad nu tiden vise om jeg ikke har noget andet i ærmet  

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Jeg mener i, al beskedenhed naturligvis, at have fremstillet en

"båndskiderik" der modbeviser jonas påstand.Målingen af frekvens-

gang er ikke helt retvisene,da den ikke er målt optimalt.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4185&PN =1

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
LGrau skrev:
Svend P skrev:

Hej Jonas

du har en husker som en ørn. Nu drejer dette sig jo om hvad der spiller godt til pengene og jeg vil ikke Kimse af en 3020, men lad nu tiden vise om jeg ikke har noget andet i ærmet  

Ja det er rigtigt, den har et ret genialt indgangstrin. Med 1 NPN og PNP koblet sammen på emitteren og intet diff trin.

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Det er vel Asbjørns nad 3020 der er tale om ?

Han har været i den med loddekolben så man kan vel ikke sige at den er helt fri for selvbyg?

Men jeg har hørt den og den kan let lave grin med nogle af LC's produkter, så pas på!

Hvad er de 2 andre referencer?

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

poul_erik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. poul-erik

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Marts 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Ærger mig over at jeg ikke har brikker nok i skallen til at finde ud af at bygge selv.

Jeg læste engang om en der skrev at det var lidt farligt at begynde på fordi man bliver aldrig færdig, der kan altid forbedres et eller andet og det tager alt din fritid fordi man går altid og finder på et eller andet.

Og en stor fordel må jo også være at når ens selvbyg pludselig lugter lidt brændt eller der går et eller andet, så er det jo bare selv at smide den på operations bænken uden at skulle betale en masse penge for at få den på værksted.

Jeg kunnne godt tænke mig at have sådan en 30-50 watt forstærker stående som man selv har bygget det må være sejt.

Findes der godt læsestof for nybegyndere eller skal man på nogle kurser først for at få lidt indblik i det.????

Poul-erik

Til top Vis poul_erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul_erik

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 14 Marts 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Nej Poul-Erik det er den hårde vej. Men når du først for vagt dine hjerneceller

til live kan du blive overrasket over hvad de kan udrette.Men start med et

nemt selvbygprojekt.

MVH   

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 14 Marts 2004 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:

Han har været i den med loddekolben så man kan vel ikke sige at den er helt fri for selvbyg?

Ja, så er den ikke mere i original stand. Så dur testen ikke!!!!!!

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes