Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri betaler sig ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Lennart:

Den sad - flere af dem!

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 April 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Nu vil jeg lige understrege at mine forstærkere er lavet som medbyg. Jeg har ikke selv konstrueret noget, men har blot samlet dem selv.

Jonas, min tillid til din objektivitet har lidt et alvorligt knæk. Du vil sammenligne pærer med æbler for at få ret:

1. Det er da muligt at den lille NAD lyder bedre, men jeg skal have noget effekt når jeg spiller højt. Mine højttalere har en følsomhed på 82 dB og er 4 ohm, og mine sub's er bygget til 2000 W. Det eneste en NAD 3020 ville lave i mit anlæg var at lukke røg ud. For mig er det ikke noget alternativ. Husk nu, at overskriften ikke lød :"Selvbyggeri betaler sig ikke for Jonas Bojer"

2. Hvorfor må du skrive brugtpriser for dit færdige grej? Står sammenligningen mellem brugt grej og selvbyg?

3. Og hvorfor skal vi selvbyggere pinedød angive et timeforbrug der skal medregnes? Så kan modeljernbaner jo heller ikke betale sig?

PS. Jeg tager lige mine 200 kr's PC højttalere med. Så må vi se om de er bedre end dine Linn. (Nu ved du hvordan jeg havde det da du skrev det med NAD'en. Også selv om det måske er sandt, synes jeg ikke den slags udtalelser er specielt respektfyldte. Du latterliggører mit projekt på forhånd, og antyder jo allerede en forud indtaget holdning til det grej der skal vurderes objektivt.)

Hej Svend.

Hvordan gik det med testen ?

Var din forstærker bedre end 200kr konkurrenten ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 15 April 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Desværre så var Jonas' (æret være hans minde) kalender så fuld, at det ikke lykkedes os at finde en dag hvor vi kunne stikke hovederne sammen. Jeg sidder pt. i Kina de næste 2 mdr., så det bliver ikke lige foreløbigt. Hvis der er andre der i mellemtiden vil stille op med en Zappulse, vil den helt sikkert også kunne gøre det.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 April 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
Andre skrev:

Jeg vil da godt når mine bånd er færdigt udviklet,tage imod udfordringen.

Jeg vil vove den påstand at jeg i samarbejde med Eriek kan fremstille et

bånd der ikke kun kan spille på niveau med kommercielle højtalere, men

kan agter udsejle dem. Dette tør jeg godt sige efter at have hørt mine

korte produtyper Store ord måske men jeg er ikke i tvivl.

MVH

Som førnævnt skal du være meget velkommen her, så kan vi tage den hele vejen op til htt. i 100.000 kr klassen.

Kræver selvfølgeligt et uvildigt dommerpanel.

Karsten

Var tilbudet alvorligt ment. Jeg har inden for de næste 4 uger en klar.

problemmet er den på forhånd er solgt.Og den bliver kun med en 8".

Så kan du finde et uvildigt dommerpanel, og en højttaler der størrelses-

mæssigt passer, pris må du selvom.Ja så vil jeg da godt gøre forsøget.

MVH     

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 April 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Var tilbudet alvorligt ment. Jeg har inden for de næste 4 uger en klar.

problemmet er den på forhånd er solgt.Og den bliver kun med en 8".

Så kan du finde et uvildigt dommerpanel, og en højttaler der størrelses-

mæssigt passer, pris må du selvom.Ja så vil jeg da godt gøre forsøget.

MVH     

Andre,

Du er da naturligvis velkommen, jeg er da klart nysgerrig for at høre hvad det er du har konstrueret. En lille seance i den gode hifi ånd er jeg da aldrig i vejen for

Mht, til dommerpanel, er det da tænkeligt at der er et par frivillige herfra der har lyst til at melde sig. Det vil nok ikke være rimeligt at det er mig alene der skal udvælge panelet.

Mvh, Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 25 April 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Melder mig gerne.

Mvh.

Frederik

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 25 April 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Du er valgt.Og til Studiosound naturligvis skal det forgå i god ånd.

Det er jo ikke en boksekamp.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

thofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 April 2004 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også gerne være med som dommer....hvis ellers det kan passe med mit arbejde....

ole thofte

Til top Vis thofte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thofte

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 April 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hej Frederik og Ole,

Tak fordi I meldte jer under fanerne. Vi kan lige skrive sammen privat for at finde en dato der passer. Eftermiddag, aften eller weekend er fint med mig. Jeg skal gerne sørge for lidt mad og drikke, hvis det karambolerer med spisetid

Mvh, Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 April 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jah da det er mig som skal stå for fremstillingen af kabinetter m.m. agter jeg også at møde op.

mvh. Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 April 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Skulle vi ikke have Jonas Bojer med, det var trods alt ham der startede

tråden. Så skulle du stadig læse med, så send studiosound en mail.

MVH 

medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

thofte skrev:

Denne diskussion er meningsløs og burde stoppes.

Jeg kan kun opfordre potentielle selvbyggere til at gå igang. Det er en sjov og berigende beskæftigelse. Og mange, rigtig mange har haft fornøjelse af det. Især nu hvor nettet giver uendelige muligheder for inspiration og hjælp, hvis man går død. Og med selvbyggeriet følger udviklingsmuligheder fremover som er større end hvis man nøjes med at købe alt. Det er der omvendt ikke særlig mange udfordringer i, og der er, som det også fremgår i denne tråd, en stærk mulighed for, at man ender i lejrtænkning og uinspirerende mærkeloyalitet! .......

ole thofte

Jeg har lige meldt mig ind på dette forum og støder ind i 2 kendte navne - sådan umiddelbart.

Til Ole: Dejligt at se du er aktiv - hvad laver du nu af diy (jeg har ikke læst hele dette forum, så måske har du skrevet noget om det) Jeg kører stadig med La Folia og de spiller stadig røven ud af bukserne på det meste. http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=23208&perpage=15&pagenumber=19

Og jeg har osse Linn (en gammel LP12 fra '73), men har nu ikke noget imod at lave det meste selv.

Jeg er så småt i gang med diy elektrostatiske højttalere. Har andre i dette forum erfaringer?

Til Jonas Bojer. Du er da ellers kendt rundt omkring fra for at være både medgørlig, venlig og meget lidt ensidig, ik'? Så derfor overrasker det mig måske en smule, at du tilsyneladende ikke har fatte pointen med at være selvbygger. Nå men det har Ole jo forklaret godt og grundigt, så det vil jeg da ikke tvære mere i.

I'll be back!

ps. Der findes et forum, hvor hr Bojer (endnu ikke, mig bekendt) optræder. Det kan anbefales. www.diyaudio.com

Robertlars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2004
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hello,

Does anyone know the email address for Ole Thofte (originator of the bending wave Conus1 loudspeaker project)?  I found out about his website by visiting http://www.decware.com/radial.htm  (Article that list's link to "Ole
Thofte's Conus1 project" on DIY bending wave transducer similar to Ohm F or
German Physiks Dick Dipole Driver, etc.).  The bad URL this site list is
http://www.agora..dk/users/ole.thofte/conus1.htm which no longer works.  If anyone knows of how to reach him, please email me at: robert.thompson AT nc3a.nato.int (obviously replace the "AT" with a @ symbol - - I just don't want to get spammed via email spam bot search engines :-)  Thanks in advance for any help anyone may be able to provide.

Warm regards,

Bob

Til top Vis Robertlars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robertlars

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Robertlars skrev:

Hello,

Does anyone know the email address for Ole Thofte (originator of the bending wave Conus1 loudspeaker project)?  I found out about his website by visiting http://www.decware.com/radial.htm  (Article that list's link to "Ole
Thofte's Conus1 project" on DIY bending wave transducer similar to Ohm F or
German Physiks Dick Dipole Driver, etc.).  The bad URL this site list is
http://www.agora..dk/users/ole.thofte/conus1.htm which no longer works.  If anyone knows of how to reach him, please email me at: robert.thompson AT nc3a.nato.int (obviously replace the "AT" with a @ symbol - - I just don't want to get spammed via email spam bot search engines :-)  Thanks in advance for any help anyone may be able to provide.

Warm regards,

Bob

Hi,

Send him a private message, by clicking on private on his posts.

I do not feel comfortable just handing out his e-mail. But I'll contact him for you.

Best Regards

Frederik

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

medum skrev:
thofte skrev:

Denne diskussion er meningsløs og burde stoppes.

Jeg kan kun opfordre potentielle selvbyggere til at gå igang. Det er en sjov og berigende beskæftigelse. Og mange, rigtig mange har haft fornøjelse af det. Især nu hvor nettet giver uendelige muligheder for inspiration og hjælp, hvis man går død. Og med selvbyggeriet følger udviklingsmuligheder fremover som er større end hvis man nøjes med at købe alt. Det er der omvendt ikke særlig mange udfordringer i, og der er, som det også fremgår i denne tråd, en stærk mulighed for, at man ender i lejrtænkning og uinspirerende mærkeloyalitet! .......

ole thofte

Jeg har lige meldt mig ind på dette forum og støder ind i 2 kendte navne - sådan umiddelbart.

Til Ole: Dejligt at se du er aktiv - hvad laver du nu af diy (jeg har ikke læst hele dette forum, så måske har du skrevet noget om det) Jeg kører stadig med La Folia og de spiller stadig røven ud af bukserne på det meste. http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=23208&perpage=15&pagenumber=19

Og jeg har osse Linn (en gammel LP12 fra '73), men har nu ikke noget imod at lave det meste selv.

Jeg er så småt i gang med diy elektrostatiske højttalere. Har andre i dette forum erfaringer?

Til Jonas Bojer. Du er da ellers kendt rundt omkring fra for at være både medgørlig, venlig og meget lidt ensidig, ik'? Så derfor overrasker det mig måske en smule, at du tilsyneladende ikke har fatte pointen med at være selvbygger. Nå men det har Ole jo forklaret godt og grundigt, så det vil jeg da ikke tvære mere i.

I'll be back!

ps. Der findes et forum, hvor hr Bojer (endnu ikke, mig bekendt) optræder. Det kan anbefales. www.diyaudio.com

Hej medum!

Ja, de var herlige de la folia. Ole Thofte fik os sandelig sat igang! Husker stadig at jeg fik hekseskud af at lave basmembranerne på et alt for lavt køkkenbord. Samt at jeg brugte et par timer på én membran og at mange membraner blev forkastet NÅR alutapen knækkede!

Hvilket får mig til at tænke på Engevang Rib II, som Johnny Sørensen beskrev i High-fidelity for mange år siden i en artikelserie.

Har mange gange haft lyst til at lave denne og ikke den "lavbudget/neddroslede" model som senere blev solgt som et kit...

Er der nogen som stadig har et sæt Engevang Rib II stående og holder den idag?

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

selvbyggeri betaler sig ikke???.......... lad os nu gå ud fra de sidste linjer i inlægget " at det ikke er en vej til billig kvalitets lyd og kun skal opfattes som en ikke-særlig-brugbar hobby... mine højtalere har kostet mig 900 bobs. og det er for: 4 stk. fine 8" bas/mellem og 2 stk vifa dome delefilter, terminnaler mdf plade og andet godt... og de spiller!! efter at have besøgt hifiklubbens hjemmeside fandt jeg frem til at det eneste man kan få for den pris er et par gale på størrelse med en skotøjsæske der har mindreværdskomplekser.. og det ville da være en fornøjelse (for mig) at sammenligne dem med mine!!
Til top Vis him self's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af him self

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

him self skrev:
selvbyggeri betaler sig ikke???.......... lad os nu gå ud fra de sidste linjer i inlægget " at det ikke er en vej til billig kvalitets lyd og kun skal opfattes som en ikke-særlig-brugbar hobby... mine højtalere har kostet mig 900 bobs. og det er for: 4 stk. fine 8" bas/mellem og 2 stk vifa dome delefilter, terminnaler mdf plade og andet godt... og de spiller!! efter at have besøgt hifiklubbens hjemmeside fandt jeg frem til at det eneste man kan få for den pris er et par gale på størrelse med en skotøjsæske der har mindreværdskomplekser.. og det ville da være en fornøjelse (for mig) at sammenligne dem med mine!!
to år siden sidst og starteren af tråden har været kylet ud længe
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

At lave Diy er jo en hobby, ligesom alt andet så det hele er jo bare smag og behag. det er min mening

ps. laver selv diy

Elh

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

ehb_elh skrev:

At lave Diy er jo en hobby, ligesom alle andre så det hele er jo bare smag og behag. det er min mening

Elh

Og jeg kan ikke være mere enig. Pengemessigt er det naturligvis en forholdsvis dyr hobby, men set i lyset af den glæde som folk der beskæftiger sig med det, for ud af det, så synes jeg ikke at det virker så slemt endda. Faktisk tror jeg, uden at vide det med sikkerhed, nogle ting godt kan betale sig at lave selv, først og fremmest højtalere. Feks har man her på sitet set selvbyggere lave højtalere til 20-30K som efter sigende skulle lyde som højtalere til flere 100K. Det må man sg da sige er en "deal" som vil noget

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
ehb_elh skrev:

At lave Diy er jo en hobby, ligesom alle andre så det hele er jo bare smag og behag. det er min mening

Elh

Og jeg kan ikke være mere enig. Pengemessigt er det naturligvis en forholdsvis dyr hobby, men set i lyset af den glæde som folk der beskæftiger sig med det, for ud af det, så synes jeg ikke at det virker så slemt endda. Faktisk tror jeg, uden at vide det med sikkerhed, nogle ting godt kan betale sig at lave selv, først og fremmest højtalere. Feks har man her på sitet set selvbyggere lave højtalere til 20-30K som efter sigende skulle lyde som højtalere til flere 100K. Det må man sg da sige er en "deal" som vil noget

Hifi er bare en dyr "hobby" generelt.

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum