Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri betaler sig ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

"kan forstå at ham jonas B. var oppe og vende nogle syns punkter engang imellem, og det skal der da ogs værer plads til, til en vis grænse"

den grænse er usynlig,og gradbøjes efter (u)behag af moderatorer i svingende humør - sammenlagt med favorisering af enkelte profiler,giver det en skygge over panden når der skal sættes ord på.

som hjemmebygger har jeg brugt flere timer på at underholde useriøse mennesker pr mail,telefon og IRL - end på at bygge det jeg nu er bedst til.

men pyt - det er da fedt at se folk betale 3-4 gange så meget for brands,efter at have diverteret dem med tid,kaffe og bunker af musik..

håber nogen får røde ører herinde.

Til top Vis dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dane

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Citat:"som hjemmebygger har jeg brugt flere timer på at underholde useriøse mennesker pr mail,telefon og IRL - end på at bygge det jeg nu er bedst til."

Jamen dog - hvorfor har du det? Du kunne vel sige nej? Hvordan definerer du 'useriøs'?

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

lad du mig om det.

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

for at vende tilbage til emnet - innovation har sit udspring i nysgerrighed kombineret med handlekraft.derfor kan nogen med tilstrækkelig indsigt skabe bedre resultater end store producenter,hvor udvikleren skal minimere udgifterne på et ellers superb produkt,for at tilgodese p-ingenørens krav om rentabilitet og optimering af indtjeningsmuligheder.

når det er muligt selv at bygge et superb produkt til ca halvdelen af fx audio consults udsalgspriser - må det vel være tilladt at sige : selvbyggeri betaler sig..

jeg ved hvilket potentiale singleendede forstærkere har - kun begrænset af højtalerens effektivitet

med lånte ord :

Over the past couple of years I've developed a ravenous appetite for low-powered SET amplifiers. With a high-efficiency loudspeaker in the house (up to 98dB/W/m), it became possible to enjoy the performance of even a 1 wpc amp such as the Berning microZOTL. More so than ever before, I came to realize that the ultimate musicality of a particular amp transcends conventional engineering models. In an audiophile culture fixated on the notion that bigger is better, that more watts equates with better dynamics, the truth is hard to accept. Listen and believe: it's that first watt that makes all the difference in the world. The microdynamics of the music are all encoded in the initial power rush. Get it wrong out of the starting block and another 99 boring watts are hardly going to compensate. That's why a low-powered amp, when mated to a high-efficiency speaker, can actually sound much more dynamic than a conventional high-power amplifier.

Let us assume, for the moment, that the 2A3 is half as powerful as the 300B. Why is this tube becoming so popular when there are almost zilch, nada, speakers properly designed for the 300B, which means there are even less properly designed for the 2A3?

The answer is obvious to the Guildmeister: music maniacs are just like horney dogs…our horniness for musical beauty makes us care…we are hot for authentic tone……because without it you've got zilch…and because once you hear the tonal quality of an authentic 2A3…you know, and no explanation is necessary….even if it means that most are hearing just a small fraction of the 2A3's glory because their speakers can't possibly reveal their full splendor.

The most delicious paradox of all..in the audio arts…is that digital audio is the accelerator of the tube audio revolution because digital audio is anti-tone, and the natural harmonic tone of tubes makes digital edible. For the music gourmet the tone of DHTs is about as high as you can get in a digital world, which is perhaps the best nitty gritty explanation for the emergence of the 2A3 cult.2A3's unique personality is perfect compliment for digital audio, and many of my CDs which are unlistenable, are transformed by this tube into a velvety tongue of ecstasy.

krelllover
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

altså min mening er helt 100 at jeg er mest til diy  man kan lave vildere ting ( syntes jeg pers. ) og selv  vælge  hvad man vil arbejde med hele vejen igenem, selfølgelig tar det en masse tid men man er sgu stolt når  man er færdig

min mening

mvh krelllover

Til top Vis krelllover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krelllover Besøg krelllover's Websted

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv

Bruger siden: 13 Februar 2007
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Man kan ihvertfald ikke gå ud og købe det jeg har at stå (self. også DIY)

Men man KAN godt købe det........ af mig....... men det koster MUFFEN

Sidste linie er dog en joke.

D.I.Y længe leve....... HURRA.... HURRA.... HURRA......

HUURRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA....!!!!!!!

Til top Vis Mr.Diy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Diy

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kort. Hvis man har evnerne kan man sagtens bygge billigere end det købte. Regn stykpriserne ud for Dali, systemaudio, audiovector, jamo osv, og i vil se at prisen ikke kommer i nærheden af salgsprisen.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har stadig tilgode at høre et sæt ordentlige diy højttalere - hold da ferie hvor der findes meget bras i "byggesæt"  

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Jeg har stadig tilgode at høre et sæt ordentlige diy højttalere - hold da ferie hvor der findes meget bras i "byggesæt"  

Det gør der bestemt, men det tror jeg handler om flere ting. Først og fremmest folk lige som jeg, som "prøver sig frem" men som måske ikke har den store forstand på det. Og derefter de der "sæt" man kan få rundt omkring, som naturligvis er den nemme løsning for mange, men som ved gud ikke er den store åbenbaring for ens øregang. Skal man lave DIY skal man efter min mening, vide en del om hvad man gør, og så skal man starte fra bunden af, men det kræver MOD synes jeg.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Du hører nok de forkerte steder. Hvis man læser denne tråd igennem og prøverat se på de ord og ude-i-skoven påstande, som nogle kommer med, kan jeg egentlig godt forstå, at der er problemer i diy "branchen" i Danmark. Kig på www.diyaudio.com hvis du vil lære noget og hvis du vil møde seriøsitet.
I øvrigt er du da velkomen til at komme og sammenligne mine gamle La Folia med et sæt Martin Logan Clarity. La Foli er "ik' så ring' endda"!

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Selvgjort er velgjort, javel så . Det grelleste eksempel jeg har hørt er et komplet Gryphon-setup med diy speakers med den sløveste og mest gumpetunge 15'' bas (værre end CV !) og han syntes selv det lyder herligt  - du altforbarmende da, kan i diy folk ikke høre noget som helst ? 

Nevermore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Jeg er nu yderst tilfreds med mine DIY højtalere!

Se evt. denne side om vores projekt: http://www.lokeproject.frac.dk

Og der findes bestemt også en del bras på det kommercielle marked, og alt, alt for mange overhypede højtalere - ingen nævnt, ingen glemt!
Til top Vis Nevermore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nevermore Besøg Nevermore's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er kommet til den konklusion, at selvbyggeri ikke kan betale sig. Det gælder for de fleste selvbyggere. Med mindre man er usandsynligt heldigt, tager så lang tid at lave noget der virker. Det gælder når vi taler htere. Det vil i de fleste tilfælde bedre kunne betale sig at købe brugt. Der findes forstærker byggesæt, hvor det forholder sig anderledes. Her tænker jeg på gainclone og Tripath. Her kan man uden en kæmpe indsats for noget, der virkeligt kan spille for ganske få kroner .

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Enig med Andre. Problemet med selvbyg er også at man først kender prisen, når det skal sælges igen.

Og så har jeg efterhånden læst mig frem til at man ikke kan lave noget godt indenfor højttalere uden måleudstyr, som man så enten skal købe eller låne.

Jeg var bl.a. uheldig med mine Tripath forstærkere, der gik i stykker for et godt ord. Så bliver det hurtigt dyrt at bygge selv.

Det eneste jeg ville binde an med, var en subwoofer, da det er forholdsvist simpelt. Men igen, hvis man eks. bruger 10.000 kr på at lave en subwoofer selv, kan man måske kun sælge den for 3000 kr igen bagefter. Så var det måske bedre at købe noget brugt, hvor tabet ikke vil være i nær samme klasse.

Som regel køber man ikke noget for at sælge det igen, men jeg tror de færreste har tingene resten af livet.

Jeg synes kun man skal bygge selv, hvis man vil lave noget man ikke kan finde på markedet. Og så ikke tænke på økonomien.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

I er jo helt ved siden af, det er glæden ved og bygge selv der betaler sig, udfordringen, muligheden for og lave noget unikt! Men diy kræver meget erfaring, en stor baggrundsviden, vilje og ikke mindst evnen til og være kritisk overfor ens eget bras! -Noget de færeste på disse forums lever op til!

Selvbyg betaler sig 100% for mig, sikkert ikke på det økonomiske plan, men på det mentale plan!

Man kan virkelig få store oplevelse ud af det!

Til top Vis perbnil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perbnil

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Enig med Andre. Problemet med selvbyg er også at man først kender prisen, når det skal sælges igen.

Og så har jeg efterhånden læst mig frem til at man ikke kan lave noget godt indenfor højttalere uden måleudstyr, som man så enten skal købe eller låne.

Jeg var bl.a. uheldig med mine Tripath forstærkere, der gik i stykker for et godt ord. Så bliver det hurtigt dyrt at bygge selv.

Det eneste jeg ville binde an med, var en subwoofer, da det er forholdsvist simpelt. Men igen, hvis man eks. bruger 10.000 kr på at lave en subwoofer selv, kan man måske kun sælge den for 3000 kr igen bagefter. Så var det måske bedre at købe noget brugt, hvor tabet ikke vil være i nær samme klasse.

Som regel køber man ikke noget for at sælge det igen, men jeg tror de færreste har tingene resten af livet.

Jeg synes kun man skal bygge selv, hvis man vil lave noget man ikke kan finde på markedet. Og så ikke tænke på økonomien.

Hvad tænker du, når du ser et selvbyggerprojekt til salg for materialeprisen ?
Så undrer du dig nok over om det er noget værd, når han ikke beholder det.

Gainclones er ekstremt lette at bygge, og har diverse sikringskredsløb bygget ind i chippen.
Tabet ved at futte en chip af, ligger på omkring en halvtredser.

Her er det noget med at kigge efter billige trafoer og kabinetter m.m.
Så kan man lave noget der snerper af high-end, for næsten ingen penge.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

perbnil skrev:

I er jo helt ved siden af, det er glæden ved og bygge selv der betaler sig, udfordringen, muligheden for og lave noget unikt! Men diy kræver meget erfaring, en stor baggrundsviden, vilje og ikke mindst evnen til og være kritisk overfor ens eget bras! -Noget de færeste på disse forums lever op til!

Selvbyg betaler sig 100% for mig, sikkert ikke på det økonomiske plan, men på det mentale plan!

Man kan virkelig få store oplevelse ud af det!

Det tror jeg du har ret i. Men det er jo også derfor at jeg tit spørger folk der her på siden spørger om tip til at bygge selv, om de gør det for at spare penge, eller fordi det skal være sjovt. Hvis det er for at spare penge, så fraråder jeg det helt klart. Hvis det er for at have det sjovt, og lave noget unikt, synes jeg det er helt fint. 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hvad tænker du, når du ser et selvbyggerprojekt til salg for materialeprisen ?

"Godt det ikke er mig"

"Det beholder du bare, makker"

"Det får du aldrig solgt"

"Garanteret noget skrammel"

He he.  Heldigvis har jeg ikke altid ret. Jeg har da selv solgt noget selvbyg med "acceptable" tab.

Problemet er jo, at du sælger noget ukendt. Alle kender en Dali SWA15 subwoofer, og kan læse sig til hvad den kan. Når jeg har taget en tilfældig TC enhed og smidt ind i et køleskabskabinet, er der ingen der ved hvad de får. Så det er sværere at sælge.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Når sig skriver, at selvbyggeri ikke kan betale sig. Skal det ses i lyset for mine og Erieks erfaringer. Da vi for hen ved fire år siden gik igang, måtte der først indkøbes 1000 neodymiummagnter, pris 35000 kr. Hvor af vi af tog for 15000 kr. Her efter blev der indkøbt en hel del forskelligt jern, til forsøgene. Den reele pris for det kender jeg ikke, men det er en del penge. Oven i det er der blevet ind købt træ, en masse forskellige limtyper, mærkelige digenoter ovs. Jeg har ikke lyst til at tænke på, hvor meget der reelt er røget her. Oven i det kommer tiden, der er brugt på at nærlytte til forsøg der ikke helt duede, men fejlene skulle jo findes og udbedres.Vi har brugt oseaner af tid på forsøg og lytte til htere der lød forkert. Det først nu efter fire år vi har noget der virkeligt duer. Og hvad har vi så et par prototyper, hvor finishen ikke er helt iorden. Så det er faktisk først nu, at vi har den viden der gør vi kan fremstille de htere vi drømte om for fire år siden. Og her er så en vigtig pointe, der var ingen af os der for fire år siden anede, de ville blive så gode som de er. Vi kunne lige så godt have endt, i en masse spildt tid og penge.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med dem her
mit diy projekt
Og de ender med at koste lige under 11Kkr
Det ender nok med at have taget mig tre fulde weekend'er at lave den (jeg syntes det er sjovt at lege med træ engang imellem)

Jeg har købt alle enhederne brugt og nogle af dem har kun lige været ude af æsken

Men hvilke højtalere kan man få brugt for 11Kkr.??

en hurtig søger siger

brugt liste!!

Edit: Hvilke ville i vælge??

Jeg har valgt at bygge selv fordi at jg så selv kan bestemme designet !! (selfølgeligt inden for den begrændsende faktor når det er en
færdigkonstrution at forpladen skal være identisk med oplæget) Og fordi jeg syntes at det er sjovt!! Hvis ikke jeg havde de evner som jeg har
medhensyn til at lave kabinetter ville jeg nok gå langt uden om!!

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes