| Forfatter |
|
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Jeg er personligt ikke et sekund i tvivl om det bånd jeg og Eriek har fremstillet. Med en bred margin slår overall, alle kommercielle bånd.Har det så kunne betale sig. Næ vi har brugt så lang tid og penge på det, at det først vil ske hvis vi begyndte at sælge af dem. For om noget kan betale sig handler om kroner og ører. Men det det har givet mig på det personlige plan, kan ikke gøres op i penge.
MVH
Hej Andre
Jeg synes helt sikkert selvbyggeri betaler sig, alene af den grund, at man forhåbentlig får noget erfaring og en smule indsigt i lyd som sådan. Jeg ville ikke gide hifi som hobby den dag, hvor jeg skulle leve med et købe anlæg. Desuden er mit anlæg skræddersynet mine ører og det foretrækker jeg.
Hvis man ex. vil bygge ht, så start med billige enheder fra Østen eller Monacor og lav en enkel 2 vejs - så er man i gang. Det burde kunne gøres for under 1000 kr i stumper.
I dag har jeg ht, som jeg aldrig ville kunne købe noget lignende kommercielt - men det har også kostet mandetimer og en smule penge. Det har dog været det hele værd, selvom jeg nok kunne have læst en Ph.d istedet for endnu ikke at være færdig med en simpel kandidat.
vh |
|
|
|
| Til top |
|
| |
TaForm Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naturligvis "betaler" selvbyggeri sig ikke, det gjorde det i gamle dage men ikke mere, der er jo kommet bedre og hurtigere maskiner til produktionerne.
Alligevel er det fedt at bygge noget selv og man lærer en masse af det.
Skal man ud i at bygge virkelig high-end, kan det dog ofte betale sig at bygge selv, men så skal man også kunne konstruere og altså ikke bare bruge byggesæt.
At konstruere en forstærker er ikke lige noget man gør, heller ikke hvis man er uddannet i det.
Det er straks nemmere med højtalere, da de ikke kræver nær så mange beregninger.
Dog, regn ikke med at spare formuer, det bliver som oftest dyrere at lave det selv.
Personligt holder jeg mig til at renovere, for tiden er det mine gamle Beveridge fra 84, der er ved at blive sat i stand. Jeg mangler faktisk kun at få nye paneler til dem. De koster så 1000$ pr. stk men det må jeg jo bare betale de er bestilt. Resten af dem er lavet.
John __________________ Onkyo P308
Onkyo M508
Onkyo T9090II
Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] nu er jeg ikke så velbevandret udi brugt markedet så jeg har problemer med at vurdere hvad der e.v.t. kan sammenlignes med mit projekt som er dette?? mit projekt
Den samlet totalpris ender et sted mellem 10-11 tusinde kroner[/QUOTE]
så har du været heldig. sidst jeg tjekkede kostede ringradiator 7000 for et sæt hvilket ikke efterlader meget til de andre (dyre) enheder, kabinet og filter? __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
TaForm Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dit projekt ser da spændende ud, 10-11K Dkr. er heller ikke det helt vilde.
Mine kommer til at koste over 25K Dkr. og så er det kun en renovering af noget gammelt.
Godt nok koster mine omkring 65K US$ som nye, men jeg syntes godt det kan betale sig at renovere dem og er efterhånden snart færdig med dem. __________________ Onkyo P308
Onkyo M508
Onkyo T9090II
Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
TaForm skrev:
|
Naturligvis "betaler" selvbyggeri sig ikke, det gjorde det i gamle dage men ikke mere, der er jo kommet bedre og hurtigere maskiner til produktionerne.
Alligevel er det fedt at bygge noget selv og man lærer en masse af det.
Skal man ud i at bygge virkelig high-end, kan det dog ofte betale sig at bygge selv, men så skal man også kunne konstruere og altså ikke bare bruge byggesæt.
At konstruere en forstærker er ikke lige noget man gør, heller ikke hvis man er uddannet i det.
Det er straks nemmere med højtalere, da de ikke kræver nær så mange beregninger.
Dog, regn ikke med at spare formuer, det bliver som oftest dyrere at lave det selv.
Personligt holder jeg mig til at renovere, for tiden er det mine gamle Beveridge fra 84, der er ved at blive sat i stand. Jeg mangler faktisk kun at få nye paneler til dem. De koster så 1000$ pr. stk men det må jeg jo bare betale de er bestilt. Resten af dem er lavet.
John
|
|
|
Jeg har bygget en PWM forstærker til 3500 kr alt inklusive. Hvor finder jeg et færdigt produkt med 2*150 watt i 8 ohm til den pris og med den teknik?
Samle selv konstruktioner er stadig billigere, og til stadighed nemmere at bygge.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Jeg har bygget en PWM forstærker til 3500 kr alt inklusive. Hvor finder jeg et færdigt produkt med 2*150 watt i 8 ohm til den pris og med den teknik?
Samle selv konstruktioner er stadig billigere, og til stadighed nemmere at bygge.
|
|
|
Er det inklusive de moduler der brændte af? Det skal vel med i prisen? Og da du lavede den, kunne man få Acoustic Reality's AR 202 til samme pris. Husk også at gensalgsværdien tæller med i det samlede regnskab.
|
| Til top |
|
| |
Matt909 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt være at Jonas er blevet udelukket... Men synes lige jeg ville sige det...
Jeg har bygget to højtalere selv. Som jeg selv synes spiller mega godt :) Troede min far så ikke på. Og vi har haft lange diskutioner, om at hans Gamle JBL er bedre. Til sidst, ja så prøvede vi bare at høre, om der var forskel på dem. Vi tog mine ind til hans, spillede først en sang på hans. Derefter satte mine til, med samme kabler og forstærker, og spillede præsis samme sang. De spillede mindst lige så godt! Mine er dog beregnet til at have en sub til at supplere bas, men alt andet spillede de lige så godt som JBL'erne, som kostede 22000,- i sin tid. Det er dog lang tid siden, men siger alligevel noget. De gamle JBL'er er to Model 120 Ti.
__________________ Denon Avr-2310 og Denon POA-2400
B&W LCR 3
B&W ASW608
B&W DM302
Selvbyggeri - Vifa
Eltax Universe
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
|
Er det inklusive de moduler der brændte af? Det skal vel med i prisen? Og da du lavede den, kunne man få Acoustic Reality's AR 202 til samme pris. Husk også at gensalgsværdien tæller med i det samlede regnskab.
|
|
|
Jeg har også brændt fabrikslavede forstærkere af, så her går regnskabet lige op .
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 06:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samme her  Faktisk den omtalte AR 202. Men da der var garanti på, gik det ikke så galt. Og din CAD forstærker koster mere i dag, end da du købte den, så vidt jeg kan se?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det er også version 2. Min er Digiamp 800 men med SMPS forsyning. Den koster 3600 som kit og 4900 færdig. Det synes jeg er billigt for 2*400 watt 4 ohm.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener afgjort selvbyg kan betale sig .... men lad være med at beregne en alt for høj timeløn. Tag som som en fornøjelse.
Mit største projekt hidtil var kopier af Audio Note Kegon. Den koster næsten en ½ million færdig. Mine kopier er lavet til monotrin med originale Audio Note dele, black gate, Audio Note kondensatorer, sølvkabler, NOS rør m.v. Strømforsyningen er faktisk væsentligt mere kompleks end originalen. Eneste sted der er sparet er udgangstrafoen som "kun" er kobber - ikke sølv som originalen. Samlet pris lige over 30.000,- .... med andre ord er der sparet ca. 470.000,-. Selv om det tog langt er der stadig til en god timeløn 
Sidst men ikke mindst har de spillet fremragende de sidste 14 år!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
TaForm Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Mener afgjort selvbyg kan betale sig .... men lad være med at beregne en alt for høj timeløn. Tag som som en fornøjelse.
Mit største projekt hidtil var kopier af Audio Note Kegon. Den koster næsten en ½ million færdig. Mine kopier er lavet til monotrin med originale Audio Note dele, black gate, Audio Note kondensatorer, sølvkabler, NOS rør m.v. Strømforsyningen er faktisk væsentligt mere kompleks end originalen. Eneste sted der er sparet er udgangstrafoen som "kun" er kobber - ikke sølv som originalen. Samlet pris lige over 30.000,- .... med andre ord er der sparet ca. 470.000,-. Selv om det tog langt er der stadig til en god timeløn 
Sidst men ikke mindst har de spillet fremragende de sidste 14 år!
|
|
|
Seriøst at bygge sådan noget, men det er heller ikke et typisk selvbygger projekt.
De originale er sikkert også håndsamlede, de de jo nok ikke er lavet i særligt mange eksemplarer - prisen taget i betragtning.
30K er heller ikke noget ret mange selvbyggere ofre på projektet, ofte er det byggesæt eller meget simple konstruktioner.
Jeg husker de jeg i sin tid bygge ace-hornet, den gang fik man meget lyd for små penge, da der kun var en enhed i hver og fabrikkerne ikke kunne arbejde så rationelt som nu. De par hundrede man kan spare i dag er ikke noget at råbe hurrar for. Måske kan man bygge et sæt velspillende acehorn i dag for 1000-2000, men det kan man faktisk få en del højtaler for og så er de pænere færdiglavede.
John __________________ Onkyo P308
Onkyo M508
Onkyo T9090II
Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Imponerende at denne diskution kører endnu.
Sålænge det ikke drejer sig om et pris niveau under 4000 pr stk, kan det somregel betale sig at bygge selv.
ProAc klonen er det bedste eksempel. Den kan købes for 4800 ex træ og kostede 30.000kr sættet vejl.
Nævn mig en højttaler til over 4000 pr stk som ikke kan betale sig at bygge selv, så skal jeg fortælle dig hvad det koster i stumper.
MEN... man skal ikke bygge en kopi og tro man får en original. Hvis man vil have en proac, skal man købe en proac. Hvis man vil have en kopi, bygger man en kopi. Ikke at kopien nødvendigvis er dårligere, men det er _ikke_ en proac. Det samme gælder andre kopier.
Men først og fremmest skal selvbyg ses som en super hobby hvor man lære en masse, og har det sjovt. Man kan snakke og lære meget fra andre, og man kan nyde sin skabelse i mange år. At man så har sparet nogle penge hen af vejen, er en sidegevinst efter min menning. Hifi burde ikke handle om penge, men om glæde og musik.
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Nævn mig en højttaler til over 4000 pr stk som ikke kan betale sig at bygge selv, så skal jeg fortælle dig hvad det koster i stumper. |
|
|
Jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvad mine egne DALI 109 ville koste at skrue sammen selv
De er nok ikke så komplicerede igen at lave selv. __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Diskanten ligner noget Vifa D27 til omkring 300kr pr stk. (Det ER en Vifa i det prisleje)
Mellemtonen ligner en P13 til ca samme pris.
Basserne ved jeg ikke hvad størrelse er, men ligner noget gammelt vifa 10". De vil koste måske 500 pr stk.
Ialt ca 1600 pr stk i enheder for én højttaler.
Hvad koster den vejl dengang?
Alt taget udgangspunkt fra dette billede : http://bilder.minhembio.com/bild/index.php?pic_id=29490.jpg
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ved jeg ikke, jeg har selv fået dem fra qxl for 500,- i mint condition. Det eneste der ikke er i topform er frontstoffet, og da der ikke var nogen billeder på auktionen var der ikke nogen der turde byde (regner jeg med). Jeg slap med mindsteprisen __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Diskanten ligner noget Vifa D27 til omkring 300kr pr stk. (Det ER en Vifa i det prisleje)
Mellemtonen ligner en P13 til ca samme pris.
Basserne ved jeg ikke hvad størrelse er, men ligner noget gammelt vifa 10". De vil koste måske 500 pr stk.
Ialt ca 1600 pr stk i enheder for én højttaler.
Hvad koster den vejl dengang?
Alt taget udgangspunkt fra dette billede : http://bilder.minhembio.com/bild/index.php?pic_id=29490.jpg
|
|
|
Prissammenligningen vælter fordi du bruger nogle opskruede priser på enhederne. Jeg købte faktisk et sæt D27 da de var helt nye og jeg mener prisen var lige under 70,- stykket og det har nok været + moms. Dali's pris har nok været en del lavere pga. mængden
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Bjørn > Jeg snakker om vejl priser.
Men man bliver nød til at sammenligne selvbyg priser med nye vare. Med mindre man køber brugte selvbyg stumper. At Dali ikke holder prisen bedre er jo bare sørgelig.
|
| Til top |
|
| |
Tusindfryd Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
For et år siden købte jeg en piezo til 129kr pr. styk. Nu har jeg set dem til 40kr.pr.styk??
Men de spiller bedre end alle andre diskant-domer jeg har hørt igennem tiden. Men en pietzo bør supleres efter min mening da de jo ikke lyder vildt godt ved 6-8khz....
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Timelønnen er vel det der bl.a. afgør om DIY betaler sig eller ej. Som Jan skriver bør denne ikke sættes for højt, men snarere et symbolsk lavt beløb. Det er jo trods alt hobby....
Når man justere sine højttaleres placering i timevis, er det så til 1k i timen? 
Se positivt på det, når du lodder lidt sammen i fritiden, bruger du ikke penge til en gammel vetaranbil....på den måde kan der virkelig tjenes penge 
|
| Til top |
|
| |