Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri betaler sig ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Citér:
Med andre ord siger jeg at det "egentligt er iorden at Jonas ikke har respekt for jeres selvbyg."

Hvad har det at gøre med at jeg træder på andre ?!?!?!!?!?!!??

Thomas, jeg må indrømme, at jeg også læste det, som at du trådte på DIY folk!

Men nok om det.

Citér:
Jeg har den principielle holdning at Jonas må mene hvad han vil. Men måske synes du at Jonas skal tvinges til at respektere folks selvbyg, når alt det han åbenbart har hørt, har skuffet ham ?!?!?!?

Som det allerede er sagt, skal og kan man ikke tvinge nogen til at mene noget andet. Men folk skal derimod respektere og acceptere, hvad andre folk laver. Kan man ikke det, så er det mindste man kan gøre, at man ikke genere dem pga. noget man ikke selv forstår, eller kan sætte sig ind i.

Det Jonas gør er ikke
Citér:
Jeg siger jo blot det ikke kan betale sig at selvbygge hvis det er MEST HIFI og Musik man vil have for sine penge.

Derimod er det du gør Jonas, at komme her og bevidst (tror dog desværre du ikke selv er klar over det) og genere folk på det groveste.

Du ved jo tydeligvis meget om de felter du bevæger dig indenfor, og jeg har læst mange interessante indlæg fra din side af. Men det er desværre ofte, jeg ser du fyre noget ged af, som her. Når du så udbredt er ringe til at komme med konstruktive neutrale indlæg om emner, som ikke lige har din interesse, så burde du i det mindste lære, at holde dig fra dem.

Du ved jo på forhånd, hvordan indlæg, som disse ender, så jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor du gør det, medmindre du har en attention-whore fettish, eller bare vil være mr bad guy som ingen kan lide  Som jeg skrev i mit indlæg om cozmatic, hvor der blev foreslået (ikke af mig) mere kontrol af forumet, så er dem der forulemper andre, som en regel ikke klar over det... du er jo som en regel rimeligt moden her, så hvorfor kan du ikke bare indse, at det du siger er forkert (forkert at sige det, du har self. ret til din mening), og så standse med det?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Jeg siger jo blot det ikke kan betale sig at selvbygge hvis det er MEST HIFI og Musik man vil have for sine penge. fornøjelsen ved selvbyg er jo en helt anden sag. 

Hvis man ikke tager penge for sine fornøjelige/lærerige timer. Så giver Selvbyg/medbyg mest for pengene.

Ofte laver man selvbyg for at spare penge. Hvor mange laver f.eks. højtalere til 20.000.- per styk  eller mere ?? Hvis man gjorde vil jeg påstå at de sagtens ydelsesmæssigt følge med færdige til samme pris. Ellers er der da gået noget grusomt galt.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Ja lad os endelig få noget censur, og dem der udtaler sig kritisk og som ikke passer ind vores lille fodformede verden ... Ja de skal smides ud.

Det kunne jo også være, at man bare skulle lade være med at læse det Jonas skriver, hvis ens verdensbillede ikke kan holde til lidt provokation!

Der er ingen læse tvang, jeg læser f.eks. ikke gerne indlæg om latterlige surround anlæg med Cervin vega højttalere ... som ævler om hifi lyd!

Men det betyder ikke at jeg laver afstemninger om at få disse folk smidt ud. Tværtimod synes jeg det er fint at der er noget for enhver smag.

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

Absalon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Umådeligt underholdende!

Når Jonas Bojer skriver et indlæg, der udtrykker en holdning, der ikke passer ind i den snævre kasse, som mange herinde befinder sig i, er fanden løs i Laksegade. Hans indlæg virker som en rød klud på mange, der uden at tænke sig ret meget om, kaster sig over tastaturet, og slynger en masse eder og forbandelser i modsat retning, og man afholder sig ikke fra at komme med beskyldninger der er usande, for han skal faneme ikke tro han er noget! Når så Thomes Sillesen blander sig, virker det som benzin på bålet, og folk går helt i selvsving af forargelse. Jeg har endda set indlæg, med forslag om diskvalifikation, udvisning, rød kort til Jonas, og at der kun burde være plads til positive indlæg.

Hvor ville dette forum være kedeligt uden Jonas (og andre, for den sags skyld), det er dog befriende at nogle ikke er bange for at stikke næsen frem her på øretævenes holdeplads, og sige deres mening om ting, der af andre opfattes som kontroversielle. Hvis man mener, Jonas er uden betydning, en provokatør, så kan man jo bare ignorere ham og hans indlæg, men for mig ser det ud som om Hifi4all, skal ud at skaffe mere server plads, hver gang Jonas har skrevet et indlæg, pga den respons det giver!

Jonas bliv ved! Uden dig bliver det simpelthen for farveløst!!!

Med venlig hilsen.

Til top Vis Absalon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Absalon

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

-klip-
Du bruger en masse penge og tid og får mindre vellyd.
-klip-

Mindre vellyd? Forkert, især når det gælder DIY forstærkere.
Alt er relativt. Men der findes konstruktioner derude, som giver fremragende lyd.
Det er i øvrigt også en hobby for os, der bygger dem selv - glem ikke det. Det er kvalitetstid, ikke spildtid.

mvh Jan

Til top Vis 2Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2Bak Besøg 2Bak's Websted

HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

*sigh*
Troede virkelig ikke dette kunne blive ment, med mindre man var ½-dum og ikke vidste bedre.

DIY er da samme princip som når et firma udvikler noget. Forskellen er den, at udvikler de noget ultimativt, så koster det gerne (jeg taler mest "simple" opsætninger (ikke noget med digital forstærker med 7 kanaler eller noget, nej effekt -og forforstærker)) kassen er købe det produkt. Disse kan oftes selv laves/clones for meget meget mindre beløb og tit med forbedringer af kabler eller elektronikkomponenter.

Vi kan måske godt blive enige om, at laves noget helt fra bunden, så er det ikke nemt at lave det hele selv, uden det tager en hulens masse tid. Men har man hjerne (undskyld udtrykket) eller i hvert fald har gået/studeret som engeniør eller lignende, så har man altså også en vis indsigt i at lave sådan noget.

Jeg har selv oplevet effektforstærkere i samlet prisklasse (indkøb af dele) til 4-5K være langt stærkere og mere detaljeret og måske mindre skarpe i diskant osv. end mange mange andre. Og så er der selvfølgelig den med højttaler cloner. Proac 2.5 er vidst fint eksempel - ganske simpelt, det kan IKKE gå galt

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Ja alt er relativt .... 2Bak

Men hvad er din reference og hvad er Jonas reference ... hvad er fremragende

Hvi man har et sæt cervin vega, så kan man sagtens bygge et sæt speakers selv, der hænger bedre sammen, og som giver mere hifi.

Men har man CD12 stående ... så synes man nok ikke at en Phillips med LC clock er noget stort hit!

SATMIT

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Hybrider,

Proac er et fint eksempel på DIY som jo er kopiering i en eller anden form. Det er helt fint, har selv Proac, og forstår godt man vil kopiere. Nogle kopier lyder godt andre mindre godt ...

Der er heller ingen alvorlig risiko ved at lave proac-kopierne ... de lyder fint, ok de kan blive grimme og man kan få problemer undervejs ... men det lykkes som regel til sidst.

Men når man tale om modifikation af elektronik og bygning af konstruktioner fra bunden ... ikke kopiering ... så er det noget helt andet. Hvis man synes det er sjovt ... fint med det .. hvis man er god, så lyder det sikkert fint, men det er få der når i mål, og mange får noget der rent ud sagt lyder af l**t. Har hørt flere der har modificeret ... i bedste fald lyder det lige dårligt, i værste fald har de ødelagt en eller ok spille.

SATMIT

HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hej Satmit,

ja jeg ved godt at konstruktion fra bunden ikke kan sammenlignes med cloning, men et eller andet sted er det jo under kategorien "do it yourself", selvom jeg dog også mener, at det kun er en lille del af diy konceptet.

Jeg må så sige, at der selvfølgelig er forskel på, hvor meget folk ved om konstruktion og hvad der hører til, og at jeg måske bare kender nogen som har lidt mere forstand end andre
Men man kan så også tage en anden vej. Man kan jo finde nogen som har lagt deres konstruktion offentlig, så man kan værsågod at benytte den, og det er jo egentlig diy.

Men jeg har da også hørt konstruktioner som lød lidt dårligere end forventet, og der er selvfølgelig og forskel på at lave en effektforst. end en for -eller forstærker, da disse måske kræver lidt flere overvejelser.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke læst alle indlæggene her, men jeg er ikke ubetinget enig med Bojer. Da jeg begyndte at 'selvbygge' højtalere for over 30(!) år siden var sagen klar: man kunne bygge noget selv, der var meget konkurrencedygtigt prismæssigt, i forhold til hvad færdig-markedet tilbød. Men det HAR forandret sig meget! Og jeg er enig med Bojer i, at for mange produkters vedkommende er selvbyg en tvivlsom affære, i hvert fald hvis man alene anlægger en økonomisk vurdering.

Der ER imidlertid undtagelser! Nemlig såfremt man har specielle behov/ønsker. Et godt eksempel er den subwoofer min fætter & undertegnede lige har færdigbygget til ham. Han ønskede at gen-anvende en effektforstærker han allerede havde stående, og da den er uden den mulighed for equalising, skulle vi bruge en sub der uden ekstra assistance kunne klare sig selv ned til under 30Hz.

Vi endte med en band-pass sub baseret på en 10" Peerless enhed på små 80 liter netto, 120 brutto. Den klarer 28-75Hz (-3dB punkterne i 'enderne' af sub'ens virkeområde). Prisen? Tjah, selvom min fætters version blev lidt dyrere (pga. lidt ekstra småting han ville have med) kan det gøres for omkr. 1200,- , inklusive udskårne plader. Byggetiden for sådan en kasse ligger vel på 4-5 timer effektivt (det var vi ikke!   ). Men selv hvis man smider 500,- oveni til arbejdsløn, så vis mig den sub ude på færdigmarkedet der kan konkurrere, & som vel at mærke præsterer det samme! Eneste 'pris' udover materialer & knofedt er at det jo er en temmeligt stor sub, sammenlignet med markedets mange kompakte - til gengæld er den mere effektiv. Men placeret på sin plads under reolsystemet er den alligevel godt af vejen .

Så min konklusion er, at man måske godt kan sige at selvbyg generelt ikke kan betale sig - men at specielle behov & ønsker udmærket kan ændre dette forhold!

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Samtidig er der utroligt mange byggeprojekter der bliver opgivet på halvvejen, og utroligt mange projekter der resulterer i afbrændte højttalere, forstærkere mv. De omkostninger hører vi heller ikke om, for vi hører kun om succeshistorierne, hvor selvbyggeren med rette er stolt af at han kom i mål med projektet.

Det tror jeg er rigtigt. Det er også derfor jeg en gang i nat skrev noget om at lade være med at tro at ens evner rækker til verdens ottende vidunder (medmindre man rent faktisk ved at evnerne rækker så langt)

Men derfra og så til at Jonas tillader sig at være hævet over alle andre bare fordi han mener at have set lyset, er der altså et stykke vej.

For min skyld kan Jonas ha' set alt det lys han overhovedet vil. Jeg er ligeglad.
Men når han ligefrem prøver at gøre selvbygger projekter op i penge vidner det om at han (heller ikke her) har fattet en brik.

Og når han så samtidig kører der ud af med den der bedrevidende tone, er han langt mere farlig for dette forum end 1000 CoZmatic'er.

Men jonas nægter at høre hvad andre siger. Han har pr. definition ret og bliver ved med at diskutere intetheder med indbyggede fornærmelser indtil andre ikke gider mere. Så går der lidt tid og så kaster han sig over noget nyt og det hele starter forfra.

/kickban bojer

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Inden vilmann får på puklen for denne ret kontante udmelding vil jeg
da skynde mig at sige at jeg er helt enig med ham og at jeg næppe
kunne have sagt det bedre selv

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

x
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

hej vilmann

også ros herfra

jb kan li' linn - vi, der har hørt linn (i mange sammenhænge), ved, hvad det si'r om hans måde at lytte på

det er ok, men gør det ikke til en almen sandhed

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

hej

ville lige sige at alle der har penge kan købe et godt anlæg, det er ikke alle der kan bygge et!!

og jeg må sige at jeg har hørt mange anlæg der var hjemme bygget, og de lød bedre en det man kunne købe for de penge de havde brugt på at bygge selv!!

og jeg tror ogås det kan betale sig at bygge den ProAc clon som florerer herinde!

til dem der byger selv

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hey

Nå men så må jeg nok hellere komme med mit syn på sagen..

Til dels vil jeg give jonas ret. DIY er ikke noget man bare lige kaster sig ud i. Selvom mange ting i elektronikkens verden virker meget simple, så kan det godt være meget kompliceret at konstruktionen til at virke koorekt. Det kræver megen elektronik kenskab og erfaring. Og ikke mindst adgang til meget dyrt måleudstyr for at kunne optimere/verificere at konstruktionen virker koorekt. 

Men set fra mit synspunkt synes jeg det er rigtigt fedt at mange menesker kaster sig ud i DIY. Jeg arbejder selv inden for elektronik brancen og har selv konstrueret og rep./modificeret meget audioudstyr. Det er meget svært for mig mig at forstå hvor eks. højtaler kabler kan have så meget at sige, når den ledning som er brugt inden i en, i dette tilfælde en effektforstærker, ikke er tykkere end alm. telefon ledning. Og det er ikke kun et tilfælde hvor jeg har set det. Signalkabler inden i meget udstyr er tit af samme kvalitet som tlf. ledning.

Det giver mig sku ærligt talt gåsehud. Men da jeg ik li har tid til så meget DIY lige for tiden, så er mit komprimi at finde udstyr med "hul" igennem og modificerer det med bedre kabler, IC'er, kondensatorer, osv.. Sådanne modifikationer kan laves for rimelige penge, og ikke mindst så skal man ikke fin lytte for at hører den store forskæld .. Det skal lige nævnes at den sidste modifikation jeg lavede på mit anlæg var at udskifte en IC til den nette sum af 30Kr, som gav en meget stor lydmæssig forbedring. Her er det nok værd at huske på at du ikke kan købe ret meget anlæg for 30Kr.

Nå men det var bare mit synspunkt på en meget lang diskution. Men DIY er sjovt og lærerigt..

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Ingen kan som Jonas sætte en vild diskusion igang, men jeg ser det på den måde at der er utrolig lærrerigt engang i mellem, med disse diskus.

Jeg er personlig helt vild med at byggeselv, for at lære og forstå, her synes jeg det er den bedste vej frem, isted for bare at læse og købe.

Jeg gik igang med at bygge en Forforstærker engang, den var ikke noget særligt på nogen måder, meget dårlig lyd OSV  Men jeg lærte en del af det, jeg har f.eks. lært det mest grundlæggende i en forstærker. Efter den er færdig begyndte jeg lige så stille at skifte ud til bedre komponenter for at høre om der var forskel, og det har jeg lært minds lige så meget af

Lige for tiden er jeg igang med at bygge n Subwoofer i glas, det skrider dog meget langsom frem, da det ikke er lgie til og det koster MANGE penge. Jeg er lige blevet færdig med prototypen i træ

Så derfor synes jeg det er fint for folk at de gerne vil have meget for pengene ved købe færdigt, men hvis man gerne vil lære og forstå, synes jeg DIY er vejen frem, men sådan er det jo med så meget.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

DIY. har intet med at spare penge og eller tid at gøre!! man laver ikke DIY. af den grund men grundet en interesse i teknikken i bag og glæden ved at selv gøre det!!..

Resultaterne kan sagtens blive mindst lige så gode som det man kan købe færdigt til samme penge og i nogle tilfælde kan man opnå noget til en pris der ligger langt under hvad tilsvarende ville koste færdig lavet.. 

Man kan også opnå resultater man ellers ikke kan finde overhoved på det "færdige" markhed!!..

Nogle DIY. folk mener at det de laver slæt ikke kan matches uanset pris eller andet! og at der IKKE FINDES NOGET FÆRDIGT DER DUER!!  ( jevnført :  Sten Duelund)

MEN! for at opnå lige så gode eller bedre resultater som hvad man kan købe færdigt kræves oceaner af tid og indsats samt en dybtfølt interesse og vilje, ikke mindst en vilje til at lære og finde viden om hvad man har med at gøre..

Og  FÅ!! har den fornødende vilje og tid til dette!! de der har opnår resultater der mere end matcher der "færdige"

Har man ikke den fornødende viden og indsigt eller tid og vilje til at opnå denne, kan det ikke betale sig!!.. og man vil aldrig kunne opnå andet end relativ hederlige resultater hvis man er hældig!!...??

Det kræver en 100% indsats og vilje at opnå noget rigtig brugbart! og en masse forsøg og efraring.. denne tager tid at få..

Det koster også en smule set over længer perspektiv!

Så man skal ikke give sig i kast med DIY. i forsøg på at spare hverken penge eller tid! DEN GÅR IKKE!!  det er all or nothing!!.. enten går man all the way!! eller også er man bedst tjent med færdig køb!!.. ( eller i nogle enkelte tilfælde "med" byg )

DIY. er en livsttil og livslang hobby der tager det meste af ens fritid og ( fri tanke tid!!) har man ikke dette i sig så går det ikke!!..

Tag eksemplet Sten D!!!! her er en der går all the way!!...  og intet mindre kræves!.. ( med mindre man har rigtig god hjælp!!)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum