Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri betaler sig ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Det har da helt sikkert kunne betale sig for mig.

Jeg har bygget 2 kloner af: http://www.aerialacoustics.com/Aerial/Products/Model_SW12.ht m

Den koster 60.000 kr i Tyskland, og er med en 12" enhed og med 400 W forstærker.

Mit projekt er med samme mærke enhed, blot en størrelse 15", og så i et større kabinet. Forstærkerne blev selvbyg Tripath klasse D på 1x 1000W.

Det kostede mig 32.000 kr, for to subs der er større og vildere end originalen, der til gengæld ville have kostet 120.000 for to.

Så det kan betale sig!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Hejsa

Jeg mener ikke at selvbyg dur i kvalitet i forhold til de penge og tid man bruger.

Jeg har nu igen mødt en gæv HIFI gut der ville "spare penge" Han køber selvbygger forstærker til 4000kr og bruger 4 uger på at samle, lodde, læse og optimere. Glad vil han vise hvor god den er og i test mod standart forstærkere i 4000-10.000kr klassen får den bank. Han brugte altså 4000kr af sine spare penge og brugte 120timer på projektet. Havde han et job i MD til 98kr i timen svare til 7000kr efter skat så have han altså 11.000kr til en ny forstærker hvor han får VIDEN fra de 1000 vis af ingeniørtimer med i apparatet gratis.

Konklusionen er og bliver at hvis i skal have mest lyd for jeres penge så skal i ikke selvbygge, i skal KUN selvbygge fordi i syntes det er noget interssant tidspilde og er ligeglad med om i får god lyd.

1 ting er at den måske får tæsk men bruges kan den jo uanset hvad og efter min mening får man en MEGET!! større indsigt i hvordan ting hænger sammen fungere hvis man samler/bygger noget selv.. ved at læse sig til ting kan man lære meget..

nu ved jeg ikke lige hvorfor men kom i tanke om et tysk ordsprog hmm wierd hehe

Probiern geht über studiern.. hvilket betyder noget i stil med at lave det selv er bedre end at læse om det

det skulle ikke undre mig hvis der også er en dansk version ka bare ikke komme på den lige pt :)

det kan da godt være hans første "kasse" blev noget l**t men ved at bygge selv har han måske lært nok til at hans næste blivere bedre

hvis det så skulle lykkeds ham en skønne dag at fremstille en rigtig god forstærker ja så er han med garanti 10x gladere for den end hvis det er en man bare køber

og så lige en anden ting  der findes rigtig mange folk der bare syntes det er sjovt at bygge om slut resultatet så blev perfekt eller ej hehe

Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

ZzZzleepY skrev:

og så lige en anden ting  der findes rigtig mange folk der bare syntes det er sjovt at bygge om slut resultatet så blev perfekt eller ej hehe

Nemlig det er jo heller ikek det jeg angriber.

Jeg selsker selv at lytte musik uden bøvl., altså at skulle lodde i ny og næ

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 03 Marts 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Bare fordi nogle færdige købe produkter lyder af l**t betyder det ikke at selvbyg bliver bedre af denne grund når de sammenlignes med disse dårlige færdige produkter.
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jamen hvis man har sparet penge ved selv at lave dem, så kan det jo betale sig. Uanset om du synes originalen og kopien er lige dårlige.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Bare fordi nogle færdige købe produkter lyder af l**t betyder det ikke at selvbyg bliver bedre af denne grund når de sammenlignes med disse dårlige færdige produkter.

EKS : Linn højtalere!!...   

Her kan selv den størst fumlegøj og novise!! være med skulle han ville klone et par.. ( selv om jeg ikke vil fatte hvorfor!?? han skulle ville det! når der er SÅ! meget andet bedre!)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jonas bojer skrev:

EKS : Linn højtalere!!...   

Her kan selv den størst fumlegøj og novise!! være med skulle han ville klone et par.. ( selv om jeg ikke vil fatte hvorfor!?? han skulle ville det! når der er SÅ! meget andet bedre!)

mvh.

Total ROFL ROFLROFLROFLROFLROFLROFLROFLROFLROFLROFL
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Jeg vil vove den påstand at, 80-90%af alt fabriks-fremstillet hi-fi kan modificeres til det bedre.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Alt hi-fi kan forbedres med modifikationer.

Nævn en ting der ikke kan.

Pure Class A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2004
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer, der tager du fejl. AI PCA 752 LE er beviset
Til top Vis Pure Class A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pure Class A

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Hejsa

Jeg mener ikke at selvbyg dur i kvalitet i forhold til de penge og tid man bruger.

Jeg har nu igen mødt en gæv HIFI gut der ville "spare penge" Han køber selvbygger forstærker til 4000kr og bruger 4 uger på at samle, lodde, læse og optimere. Glad vil han vise hvor god den er og i test mod standart forstærkere i 4000-10.000kr klassen får den bank. Han brugte altså 4000kr af sine spare penge og brugte 120timer på projektet. Havde han et job i MD til 98kr i timen svare til 7000kr efter skat så have han altså 11.000kr til en ny forstærker hvor han får VIDEN fra de 1000 vis af ingeniørtimer med i apparatet gratis.

Konklusionen er og bliver at hvis i skal have mest lyd for jeres penge så skal i ikke selvbygge, i skal KUN selvbygge fordi i syntes det er noget interssant tidspilde og er ligeglad med om i får god lyd.

Det er da ufattelig så hurtig du er til at fare ud med konklusioner udfra et enkelt eksempel.Det kan jeg bare ikke tage særlig seriøst!

Du har vist tilgode at høre en Zappulse (jeg tror ikke at det er en såden han har bygget)...

Den kan nemlig også godt laves til omkring de 4000,- med lidt snilde...og den trækker ALT!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

kimj skrev:

Hej

Vi burde da lave en afstemning om jonas bojer skal ud af forumet, ligesom vi gjorde ved kurt kubik

Kim j

Var der nogle som hørt det linn som var på lyd og billedet messen i århus, hvis det er det som jonas mener spiller musik så kan jeg da godt forstå, at man ikke kan lave hjemmebyg som lever op til han standart (skulle jeg skrive ned til hans standart) Ja, det store linn anlæg var messens mest skuffende lyd...De burde nok satse lidt mere på deres højtalere - ufatteligt at nogen kan lide dem

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

I er velkommen til at komme forbi med en forstærker eller helst en højtaler siden det er så let at banke mine, jeg indrømmer da gerne, at jeg gerne vil spare penge hvis jeg kan og måske granit drengen kan lave den til mig hvis det viser sig at selvbyg virkeligt er bedre og at de 100 ting jeg har hørt blot var nogle tumper der have bygget dem

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Som sagt kom forbi en dag Jonas!!  og du vil høre hvordan en højtaler SKAL! lyde.!!!.. ( tag bare dine Linn Espek "skokasser" og din højglans polerede aluniniums clokradio cd12 med!!)

Men ok!! selvfølgelig hvis du ikke kan lide lyden fra et par JMLab Alto & Nova Utopia så kan du nok heller ikke lide lyden i mine, da det er der hend af jeg trækker det...

Men hvis du ikke kan lide disse?? så kan du ikke lide lyden af MUSIK! som den SKAL! lyde og være!! men kun Linns designer lyd og farvelade!!

Og at overbevise dig om forkertheden af dette er nok som at overbevise en Muslim at en Hot dog og en pose flæskesværd skyllet ned med et glas Jack Daniels & Cola er lige sagen!!......

Men som sagt!! du er velkommen til at komme og opleve den rette lyd!!  høre dine espekker blive ynkelig til grin og din cd12 få smæk af en 14 år gammel denon maskine!!

mvh.

guitarplayer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

jeg holder med mike

der er nogle ting man bare ikk kan få gode nok...

så må man jo lave dem selv

Til top Vis guitarplayer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guitarplayer

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hej,

Et lille indspart til Jonas og Miju:

Hvis Miju kan bygge et par spånkasser af et sæt Linn kloner til det halve af hvad dine koster, vil du så betale prisen?

Du siger jo lyden er det eneste vigtige og også maximalt lyd til prisen....altså finish bør ikke være væsentlig....

Hvad siger du? Lytning i blindtest og diverse.......

Og Miju eller en anden...kan det gøres?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Den eneste indskydelse jeg lige kan komme på til tråden her for mit vedkommende må være rettet mod overskriften -

DET MÅ VÆRE OP TIL DEM DER BYGGER SELV AT VURDERE OM DET KAN BETALE SIG!!!

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes