Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri betaler sig ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tildels give Jonas ret, selvom han var lidt næsvis i post 0.

Jeg har svært ved at tro på at DIY højttalere f.eks. kan komme op på samme niveau som de seriøse højttalerefirmaers produkt. Det er jo (forhåbenligt) folk der har mange års erfaringer og har arbejdet i at udfærdige kvalitets højttalere til hverdag.

På den anden side ved man præcist hvad der er i de ting man laver. Man bliver ihvertfald ikke skuffet når man åbner effektforstærkeren for at kigge på transformatoren, den har man jo selv købt.

Om det betaler sig er en anden historie, der er også billigere at købe en torsk hos fiskehandleren end at købe en fiskebåd og fange sin egen..

/tChAd
Til top Vis tChAd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tChAd

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Til jonas, jeg kan kun sige vis du hørte min sidste version af min bånddiskant,

Ville du tabe kæben ned til knæene. Men om nogle hundrede timers arbejde har

har kunne betale sig. Jeg har fået to ting, god lyd og er samtigt blevet klogere.

Det sidste kan vel altid betale sig.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Hej,

Et lille indspart til Jonas og Miju:

Hvis Miju kan bygge et par spånkasser af et sæt Linn kloner til det halve af hvad dine koster, vil du så betale prisen?

Ja da og mere til hvis det er bedre, jeg er ikke fettet når det kommer til HIFI og det har den lokale Linn forhandler vist bæmærket. Sagen er enkel jeg vil have flest og størst forskelle. Hvor dybt synger sangeren hvor højt kommer sangeren altså størst spænd vil jeg have. Den mest stille passage kombineret med det vildeste larm vil jeg have, altså igen størst mulige spænd. en stram bas på et nummer og løs og bulder bas på et andet nummer størst forskel igen. Dette er super let at lytte og kan hans højtaler det dobbet så godt som mine så er 64.000kr sikret fra min side og helt super hvis han kan male dem sorte så er det bedre til min hjemme bio.

Du siger jo lyden er det eneste vigtige og også maximalt lyd til prisen....altså finish bør ikke være væsentlig....

Hvad siger du? Lytning i blindtest og diverse.......

Og Miju eller en anden...kan det gøres?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Til jonas, jeg kan kun sige vis du hørte min sidste version af min bånddiskant,

Ville du tabe kæben ned til knæene. Men om nogle hundrede timers arbejde har

har kunne betale sig. Jeg har fået to ting, god lyd og er samtigt blevet klogere.

Det sidste kan vel altid betale sig.

MVH  

Båns er da søde og til den detaljerede side men alle sangerinder læsper altså ikke. Bånd har fordele men alt for mange udlemper når det er forskelle man vil have, så dur bånd simpelthen ikke , hermed mener jeg alle dem jeg har hørt. 

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Som sagt kom forbi en dag Jonas!!  og du vil høre hvordan en højtaler SKAL! lyde.!!!.. ( tag bare dine Linn Espek "skokasser" og din højglans polerede aluniniums clokradio cd12 med!!)

Men ok!! selvfølgelig hvis du ikke kan lide lyden fra et par JMLab Alto & Nova Utopia så kan du nok heller ikke lide lyden i mine, da det er der hend af jeg trækker det...

Men hvis du ikke kan lide disse?? så kan du ikke lide lyden af MUSIK! som den SKAL! lyde og være!! men kun Linns designer lyd og farvelade!!

Og at overbevise dig om forkertheden af dette er nok som at overbevise en Muslim at en Hot dog og en pose flæskesværd skyllet ned med et glas Jack Daniels & Cola er lige sagen!!......

Men som sagt!! du er velkommen til at komme og opleve den rette lyd!!  høre dine espekker blive ynkelig til grin og din cd12 få smæk af en 14 år gammel denon maskine!!

mvh.

Jeg kan komme med en Classisk og et sæt ninka højtaler tuner jeg dem kan jeg vise større forskelle på alle parameter i HIFI end dit anlæg formår. Hvornår skal jeg komme ? Hvad med april det har jeg vist nogle huller i min kalender.

Lad os holde os til forskellene det er mere simpelt en bruge sin tilfældige smag.

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har ærligt talt svært ved at tage det her seriøst. Man siger heller ikke Mazda er den bedste bilproducent. Det er noget der er op til hver især. Uden at ha læst hele denne tråd igennem vil jeg tror at flest er uenige med dig Jonas b. (dog ikke med forstærkere), selv mener jeg at selvbyg er en fed ting, du kan bygge højttalere præcis efter egen mening og få nogle meget gode resultater ud af det til en meget lavere pris.

For et eksempel så jeg en producent (kan ikke huske navnet) der havde en 12" Peerless bass i og en 120 watts forstærker. Prisen var 8500 kr. Jeg har ledt og kan ikke finde en 12" peerless enhed til over 2500 kr, faktisk tror jeg det var den til 910 kr. Det bliver til ca. 7500 kr til træ + 120 watts forstærker - konklusion: LAV DET SELV!

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

hej

med de priser der var på en ProAc 2.5 mener det var ca 26000kr for et sæt (ret mig hvis jeg tager fejl) så vil jeg sige at man spare penge hvis man laver dem selv!!

for med en pris for enheder og DIV ting på 3300kr (Danskaudioteknik.dk)og der til kommer så penge til et kabinet!! og lidt til hvis man vil have det fineret men aligevel under de 10000kr så vil jeg da sige at det kan betale sig at lave dem selv!!

med mindre man selv, skal have 500kr i timen for at lave dem til sig selv

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Jonas Bojer, hvis man vil have nogle rigtig gode højttalere, er man nødt til at bygge selv. Det er simpelthen ikke muligt, at købe noget der er rigtigt godt. Og noget der er rigtigt godt, kræver at det er et lukket højttaler system.

Købe højttalere er normalt altid basrefleks. Og der er output fra basporten, der ikke passer med lydbilledet, da fasen er forkert. Når man som jeg har et trykkammer system, og er vant til at høre på det, bemærker man altid fejlen i et basrefleks system.

Jeg kan heller ikke holde ud at høre på surround, hvor der bruges en center højttaler. At høre sangeren to steder, det dur ikke. Jeg kan forstå, at det kan være iorden, hvis man drikker, men når man ikke gør det, er det forkert.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

I et seriøst setup og med en plade indeholdende et fornuftigt mikset lydspor er sangeren kun et sted, og det er i center-kanalen. Hører man sangeren andre steder end der, er det ikke et godt anlæg der skal have skylden men derimod materialet!

At gøre det hele op i om man skal være under påvirkning af alkohol for at det kan være godt, er ganske enkelt ikke brugbart. Brug surround til det der er hensigten og ikke andet, nemlig en oplevelse der IKKE afspejler sig i et godt 2-kanals setup.

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

tChAd skrev:
Om det betaler sig er en anden historie, der er også billigere at købe en torsk hos fiskehandleren end at købe en fiskebåd og fange sin egen..
/tChAd

Har du hørt om en fiskestang?

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Nu hørte jeg igen på udstillingen et sted, hvor vi først hørte det i stereo. Der var kun en sanger. Så blev surround tilkoblet til, og jeg hørte flere personer.

Men man hører denne her mudren og uforståelighed af lyden i surround altid.

Det med alkohol var bare et forsøg på at være morsom.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Surround skal kun kobles til hvis indspilningen er lavet til surround. Som DSP-funktion fungerer det slet ikke. De fleste plader hvorpå der ligger både 2- og multi-kanals indspilninger er sjældent gode på begge dele.

Men igen, det er ligeså afhængigt af kildematerialet, og for ikke at glemme opsætningen af hele systemet.

Jeg fangede den med alkohol, og pointen er skam klar nok - er man skidefuld tænker man sjældent på lyden!

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
I er velkommen til at komme forbi med en forstærker eller helst en højtaler siden det er så let at banke mine, jeg indrømmer da gerne, at jeg gerne vil spare penge hvis jeg kan og måske granit drengen kan lave den til mig hvis det viser sig at selvbyg virkeligt er bedre og at de 100 ting jeg har hørt blot var nogle tumper der have bygget dem

Hej Jonas, hvor i landet bor du?

Jeg har godt nok møjtravlt på arbejdet (1200 print til tyskland inden juli! ) men jeg er i gang med at samle mit første sæt print af min forstærker V1.1.

Der er nogen som skal låne min test/udlåns forstærker først, men den kunne jo komme forbi med posten..

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas

Jeg tager hermed imod udfordringen. Kig forbi (jeg bor tæt på dig - Krak.dk er din ven) og lån min Tripath Klasse-D effektforstærker. Den yder 2 x 400 W i 4 ohm, og har kostet  ca. 6500 kr at lave. Det skal lige nævnes, at da jeg samlede den, kunne man slet ikke købe færdige klasse-D forstærkere, så alene der var den uden konkurrence. Men jeg tror ikke på at du kan købe noget færdigsamlet i dag, der kan hamle op med den.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Svend, tror du selv at du får Jonas til at indrømme at han tager fejl?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hmm, måske ikke. Jeg forventer nok heller ikke at han kan lide den. Men jeg tror på at han er ærlig omkring hvad han synes om den ud fra sine preferencer. Så alene af den grund kunne det jo være sjovt at høre hvad han synes. Alle andre jeg kender der har hørt den, har været vildt begrejstrede. Så jeg er ikke så nervøs. Og så får jeg en chance til at høre om der er stor forskel op til en Linn Klimax.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Kom nu Jonas - trækker du i land?
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Næh, nej. Jeg har modtaget en privat besked. Så I får besked når det er sket.

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Nej Jonas trækker ikke i land
Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

sonnya skrev:
Nej Jonas trækker ikke i land

Udmærket.

Nu har du muligheden for at få en god pris for dine moduler, hvis de falder i hans smag.

Glæder mig til at høre resultatet af testen.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes