Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 12:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ingeniørens biokælder - Nu er det SLUT! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 86
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 11 December 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Er artiklen til at finde online også? Er for doven og for nærig til at gå ned og købe avisen ..

Ellers flot stykke arbejde, fedt at du kommer i avisen for det!
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 December 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke set det online. Hvis du har læst denne tråd er der nok næppe noget nyt under solen i de 150 ord der står...

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 December 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke umiddelbart finde "artiklen" online. Det minder mere om en lille notitst i mine øjne i den trykte udgave.

Du hvide kabelbakker springer nu stadigvæk lige i øjnene efter dømme af billederne i dagens B.T.  - det gas! Håber du kan ta' det

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 11 December 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Jeg havde nok et eller andet sted håbet, at der stod lidt mere om din hjemmebio. Men kan godt se at det ikke lige er hensigten med artiklen. Men man kan godt forstå på journalisten, at han blev lidt imponeret

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 December 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Ja, det ser jo stadig væk godt ud  Ser frem til at kunne læse med her på tråden igen, det var jo hyggeligt når der kom en update hver weekend 

Har købt BT for første gang Plejer bare at læse på nettet.... Og efter jeg har skimmet resten af avisen, fortsætter jeg nok med bare og læse på nettet

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

XenoCypraZ skrev:

Har købt BT for første gang Plejer bare at læse på nettet.... Og efter jeg har skimmet resten af avisen, fortsætter jeg nok med bare og læse på nettet

Det præcis det samme herfra!

- BR

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Så må jeg hellere ligge den berømmelse bag mig og trække i arbejdstøjet. Så her er:

Version 2 starten!

Lad os starte med planen, som fokuserer på tre områder:

1. Rummet.

Jeg skal have forbedret lydisoleringen, jeg er fortsat nød til at tænke over børneværelserne ovenpå, det vil jeg gerne slippe af med . Så jeg regner med at klæbe noget 'bølgeskum' op i loftet, og flytte al kabelføring ud lang væggene. Desuden skal jeg også have en Alien plakat op (hvordan kunne jeg overse den).

2. Billedet.

HD, HD, HD!!.... Ja, den ryger jeg nok også på . Jeg skal selvfølgelig have mig en Blue-Ray/HD-DVD afspiller (ser tiden lidt an, men håber på Blue-Ray). Så mangler jeg bare at min projektor kan vise 720P ved 50Hz, konsekvensen bliver at min PLV-Z2 bliver skliftet. Aller helst til en (brugt) CRT hvor sort er SORT og man ikke skal bekymre sig om skalering, vertical banding, regnbueeffekt m.m. Så må jeg bare overleve den gang kalibrering der måtte være.

3. Lyden.

Lige nu savner jeg power i bagkanalerne, primært fordi de ikke kan følge med fronthøjtalernes POA-2200 (2x200W). Så første ønke er ens effektforstærkere hele vejen rundt. Her har jeg meget overvejet Ear202, NAD C272 og ZapPulse 2.3SE. Men jeg føler mig ikke helt tryg ved PMW, så jeg regner med at det bliver fire styks C272 (jeg vil gerne have stereo forstærkere så jeg kan opbygge det gradvist, og ende på 8 kanaler).

Jeg bliver selvfølgelig også nød til at understøtte DTS-HD og DD+, men jeg nægter at investere i ny receiver (specielt med effekter til alle kanaler). Så jeg regnede længe med at jeg ville have en evt. efterfølger til NADs T163v2, men er egentlig gået bort fra det igen. Jeg vil gerne være så format/teknologi uafhængig som muligt (hvorfor jeg også mener CRT er det bedste projektor bud), så jeg håber på HD afspillere med 7.1 dekodere, og så vil jeg blot have en 8 kanals forforstærker (uden dekoder), hvis en sådan ikke dukker op (har ikke fundet en endnu), overvejer jeg selv at bygge en med kits fra www.dantimax.dk.

Den endelig plan er (foreløbigt) som følger:

1. Forbedringer af rummet

1.1. Skift ”Spider-Man 2” plakat ud med ”Alien” plakat, og byt plads med ”Underworld”

1.2. Lydisolering af afblændet vindue

1.3. Udskiftning af lydisolerende materiale i dobbeltdør

1.4. Dæmpeplader omkring fronthøjtalere og ved siden af lærred

1.5. ”Kasser” i loftet langs væggene som skjuler varmerør og ny kabelføring

1.6. Lydisolering og akustikforbedring af loft (evt. vha. opklæbning af ’bølgeskum’)      

2. DTS-HD/DD+ surround anlæg

2.1. Effektforstærker til fronthøjtalere (NAD C272)

2.1.1. Nyt 12V trigger system

2.2. Effektforstærker til centerhøjtalere (NAD C272)

2.2.1. Y-split signalkabel

2.3. Opbygning af nyt rack med plads til 5 enheder

2.4. Effektforstærker til surround højtalere (NAD C272)

2.4.1. Profigold signalkabel

2.4.2. Højtalerkabel til baghøjtalere (Gale)

2.5. Effektforstærker til surround rear højtalere (NAD C272)

2.5.1. Profigold signalkabel

2.6. Surround forforstærker til 7.1 (helst uden processor)
(Evt. DIY fra
www.dantimax.dk hvis et færdigt produkt ikke findes)

3. High Definition” udstyr

3.1. Blue-ray og/eller HD-DVD afspiller i high-end klassen
(Med 7.1 DD+ og DTS-HD dekoder)

3.2. Projektor med 720p@50Hz (gerne brugt CRT med 1080i/p)

3.2.1. Evt. hvidt fastramme lærred (afhænger af projektor teknologi/kontrast niveau)

De fleste ting er mere penge end tidskrævende, så det kommer ikke til at gå i samme tempo som med version 1 (ikke noget med hver weekend). Men nu har jeg også en fungerende bio, så det bliver mere en (planlagt) løbende forbedring.

Giv endeligt noget feedback...

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Ja det gør det jo bestemt ikke dårligere!

Er spændt på at se hvad du finder ud af med CRT projektor!

- BR

Tazman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 11 December 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Tillykke med artiklen i BT.

Har selv været trofast læser af tråden gennem lang tid, så da det kom ud at du skulle i avisen måtte man lige se det. Blev noget skuffet da jeg så at der ikke stod så meget om din bio. 

Og så sad jeg og spekulerede om jeg havde overset købet af ny projektor...!

Håber selv på at komme i gang med en bio i kælderen. Tror nok det er taktisk klogt at få styr på hele huset først. Ellers blir hun sgu nok svær at overtale

Tazman

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 December 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Så første ønke er ens effektforstærkere hele vejen rundt.

Det kan kun anbefales. Jeg har det desværre ikke mere, men til surround er det suverænt.

Ingeniøren skrev:
og så vil jeg blot have en 8 kanals forforstærker (uden dekoder), hvis en sådan ikke dukker op (har ikke fundet en endnu)

Det fremtidsikrer og hvis man kun har en kilde er det en super ide. Jeg har haft Harman/Kardon Signature 1.0 som har 7.1 analog input - god forforstærker. De sælges brugt for mellem 1.500,- og 3.000,- og lydmæssigt synes jeg den er suveræn til pengene.

Held og lykke med projektet - har forresten også købt BT idag for første gang i langt tid...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Sendt: 11 December 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hej Ingeniøren,

Tillykke med artiklen, har desværre ikke læst den da jeg glemte at købe BT da jeg var ved bageren

Det ser spændende ud med version 2.

Hvis du vil have en 7.1 kanalers forforstærker uden processor, skal du måske kigge på ARCAM DIVA A 90 - (7.1), så vidt jeg husker er der også nogle af DENSENS modeller der kan udvides med et 7.1 bord.

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 11 December 2005 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Halløjsa og velkommen tilbage

3.2. Projektor med 720p@50Hz (gerne brugt CRT med 1080i/p)  hm, hvis du vil ha´en  CRT projektor, der kan køre 1080i/P- skal du op i en ordentlig moppedreng ( læs: en kvalitets 9" rørs fætter ) og sådan nogle er kæmpestore - men skønne

3.2.1. Evt. hvidt fastramme lærred (afhænger af projektor teknologi/kontrast niveau)   venter spændt

Ens effektdrenge lyder som en rigtig god og fornuftig ide ( et eller andet sted overrasker det dig nok ikke, at den kommer fra mig  ), hvad med og udvide, til også at få ens eller bare mere ens højttalere hele vejen rundt ? ( jeg tænker her på feks. flere 5005ére )??

Glæder mig til at følge med på tråden løbende

Til top Vis D.J.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.J.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 12 December 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

1. Rummet.

Jeg skal have forbedret lydisoleringen, jeg er fortsat nød til at tænke over børneværelserne ovenpå, det vil jeg gerne slippe af med . Så jeg regner med at klæbe noget 'bølgeskum' op i loftet, og flytte al kabelføring ud lang væggene.

1. Forbedringer af rummet

1.1. Skift ”Spider-Man 2” plakat ud med ”Alien” plakat, og byt plads med ”Underworld”

1.2. Lydisolering af afblændet vindue

1.3. Udskiftning af lydisolerende materiale i dobbeltdør

1.4. Dæmpeplader omkring fronthøjtalere og ved siden af lærred

1.5. ”Kasser” i loftet langs væggene som skjuler varmerør og ny kabelføring

1.6. Lydisolering og akustikforbedring af loft (evt. vha. opklæbning af ’bølgeskum’)      

Nydelig oversigt  det skal nok blive godt, jeg er fortsat imponeret over din evne til at færdiggøre projekter i hjemmet Så struktureret er jeg sku kun når jeg får penge for det

Jeg har ikke de store kommentarer til dine HW-overvejelser, men der er lidt misforståeler ang. lyddæmpningen. Jeg skal prøve at hjælpe dig lidt på vej:

Bølgeskum (æggebakker etc.) dæmper ikke lyden UD af lokalet! Det virker "kun" som en diffuser, dvs at det spreder lyden INDEN i rummet og forhindrer f.eks ekko. Du skal også være opmærksom på, at det ikke ændrer på lave frekvenser.

Den optimale løsning er enkel, men svær at lave = anbring lytterummet i et vakuum - lud overføres via luft, er der ikke noget luft, så er der ingen lyd (In space nobody can hear you skream )

Den mest brugte løsning til reeal lyddæmpning i studier er : En kasse i rummet. Det laves som et svævende rum i rummet. Læg rockwool til bærende konstruktioner på gulvet. Læg en nyt gulv, uden kontakt til vægge etc. Byg nu vægge og loft op på det svævende gulv - vupti, så har du et svævende rum i rummet. Da vibrationer (lyd) nu kun kan overføres via rockwoolen, så kommer der ikke meget lyd igennem. Dette er en reel løsning og den kan nemt verificeres med målinger (har prøvet på DTU)

Hvad gør en klog, når man ikke "lige" kan lave et svævende lytterum og gerne vil dæmpe baslyden op gennem loftet?

Drop bølgeskummet - det virket kun inde i rummet. Overvej, om der er plads til et svævende loft? Det kan realiseres med lægter og gipsplader (gerne med rockwool mellem loft og gips). Husk at der er en direkte forbindelse mellem hvor tungt det nye loft er, og hvor meget det dæmper den helt dybe bas! Husk også, at der ikke kommer meget lyd IGENNEM en dobbelt gipsplade, men der kommer vibrationer ud via ophæng/fastgørrelsen - tænk altså over hvordan du laver ophænget.

Skulle du blive interesseret i lyden INDE i rummet (akustikken), så kig her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10016

God vind og pøj pøj med projektet

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Her er en "færdig" løsning på loftsplader:

http://www.rockfon.dk/sw6786.asp

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Hov

Du kunne jo også overvej et nyt gulv i børneværelset! Så tager du ikke loftshøjden i kælderen.

Et ekstra biprodukt er, at du dæmper støjen inde fra børneværelset

Hilsen Thomas - der selv har to støjterrorister der sku snart får en støjdæmpet tilbygning

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 12 December 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Aller helst til en (brugt) CRT hvor sort er SORT og man ikke skal bekymre sig om skalering, vertical banding, regnbueeffekt m.m. Så må jeg bare overleve den gang kalibrering der måtte være.

Inden du gør dette synes jeg også lige du skulle se Sony HS50 eksempelvis. Problemer med vertical banding, regnbueeffekt m.m. er kommet langt siden Z2. CRT er ikke problemfrit heller; geometri samt diverse justeringer kan vist også give lidt grå hår i hovedet, har jeg hørt andre sige... Nu kommer CRT-politiet nok efter mig

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Sendt: 12 December 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Det ser spændende ud med version 2, det bliver som altid spændende at følge med i

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Ser frem til at følge udviklingen af version 2, det bliver spændende

Jeg er enig med D.J. i, at det er en rigtig god idé med matchende effektforstærkere, specielt hvis det kombineres med mere "ens" højttalere.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest tak for alle kommentarerne, det er godt at være tilbage .

L.B. skrev:
Det fremtidsikrer og hvis man kun har en kilde er det en super ide. Jeg har haft Harman/Kardon Signature 1.0 som har 7.1 analog input - god forforstærker. De sælges brugt for mellem 1.500,- og 3.000,- og lydmæssigt synes jeg den er suveræn til pengene.

Tak for rådet, den ser ud til at være lige det jeg leder efter. Hele planen afhænger dog af at der kommer en HD afspiller med 7.1 dekoder. Så jeg venter lidt med at investere i en.

D.J. skrev:
Ingeniøren skrev:
Halløjsa og velkommen tilbage

3.2. Projektor med 720p@50Hz (gerne brugt CRT med 1080i/p)  hm, hvis du vil ha´en  CRT projektor, der kan køre 1080i/P- skal du op i en ordentlig moppedreng ( læs: en kvalitets 9" rørs fætter ) og sådan nogle er kæmpestore - men skønne

3.2.1. Evt. hvidt fastramme lærred (afhænger af projektor teknologi/kontrast niveau)   venter spændt

Ens effektdrenge lyder som en rigtig god og fornuftig ide ( et eller andet sted overrasker det dig nok ikke, at den kommer fra mig  ), hvad med og udvide, til også at få ens eller bare mere ens højttalere hele vejen rundt ? ( jeg tænker her på feks. flere 5005ére )??

Glæder mig til at følge med på tråden løbende

En kæmpestor CRT skræmmer mig ikke, jeg bruger ikke loftspladsen til så meget andet og man ser den jo ikke til dagligt i kælderen .

Højtalerne bliver der ikke pillet ved i version 2.

Meier skrev:
Bølgeskum (æggebakker etc.) dæmper ikke lyden UD af lokalet! Det virker "kun" som en diffuser, dvs at det spreder lyden INDEN i rummet og forhindrer f.eks ekko. Du skal også være opmærksom på, at det ikke ændrer på lave frekvenser.

Den optimale løsning er enkel, men svær at lave = anbring lytterummet i et vakuum - lud overføres via luft, er der ikke noget luft, så er der ingen lyd (In space nobody can hear you skream )

....

Tak for rådet, jeg har læst en del om "rum i et rum" kostruktioner, men loftshøjden er ikke til det. Så jeg dropper nok det punkt (og dermed også at ændre kabelføringen).

Meier skrev:
Du kunne jo også overvej et nyt gulv i børneværelset! Så tager du ikke loftshøjden i kælderen.

Desværre heller ikke en mulighed, det ville hurtigt blive et meget omfattende projekt (har tidligere tænkt på ideen).

L.B. skrev:
Inden du gør dette synes jeg også lige du skulle se Sony HS50 eksempelvis. Problemer med vertical banding, regnbueeffekt m.m. er kommet langt siden Z2. CRT er ikke problemfrit heller; geometri samt diverse justeringer kan vist også give lidt grå hår i hovedet, har jeg hørt andre sige... Nu kommer CRT-politiet nok efter mig

Ingen tvivl om at der sker meget på projektor fronten, og af samme grund bliver det nok også en af de aller sidste ting i version 2. Jeg er for længst holdt op med at spå om fremtiden, men lige nu er CRT det bedste bud, men hvis verden har ændret sig når jeg skal købe, så indretter jeg mig efter det .

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Ja, som kom julen også til bio-kælderen

Jeg fik et par dæmpeskumsplader som jeg har sat op omkring lærredet. En sidste plade er bestilt, den skal bruges over øverste centerhøjtaler samt ved fronthøjtalerne.

Desværre (i denne sammenhæng) er skummet sort, og meget svært at få et billed af .

Først af væggen:

Pladerne sidder her:

Lidt tættere på (har manipuleret farverne i nederste halvdel):

Skummet er 5 cm højt, og der er pt. opsat 4 m2 i alt (med 2 mere på vej).

Det har indtil videre forbedret lyden en hel del, det er blevet meget mere klart hvor fronthøjtalerne står, og lyden er langt mere 'let og klar' uden generende 'rumlen'. (Håber det giver mening ).

Derudover skulle der også ligge en Alien plakat i posten (den nåede desværre ikke frem i tide).

Det var alt for nu...

<< Forrige Side af 86 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes