Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ingeniørens biokælder - Nu er det SLUT! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 86
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Århhhh

Så 25,50.......  Det må da lokke

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Det kunne nu ikke falde mig ind at tage penge for det .

Men jeg er frisk på ideen, mangler bare lidt tid. Måske i sommerferien....?

M.Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Det kunne næsten være en idé med en lille tour i det danske land til folks hjemmebio'er.. så kunne man få lidt input/feedback og idéer

Jaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Faldt lige over dette link: http://www.romabio.dk/

Info om hjemmebio

Til top Vis Jaco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaco

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2006 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

M.Riis skrev:
Det kunne næsten være en idé med en lille tour i det danske land til folks hjemmebio'er.. så kunne man få lidt input/feedback og idéer

Hvis man kunne stable det på benene, så ligger jeg uden at tøve også min hjemmebio til rådighed...

Jaco skrev:
Faldt lige over dette link: http://www.romabio.dk/

Kender den godt, hvis du trykker på "Flere hjemmebioer" i højre side, er der bl.a. billeder fra min bio .

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Ja, så skete der lidt igen .

Her er mine nye natborde, nu i sort...

Og så lige i det store perspektiv...

Det er sku et meget godt rack til prisen  (omkring 450,-)

Det var så det for denne gang... Næste skridt er nye højtalere, regner med at de begynder at blive udskiftet i løbet af foråret.

peewee©
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Ja, det ser noget bedre ud nu hvor de er bleven sorte. Hved du hvilke højtalere du regner med at skulle have?

NO SolaWing/

Min hjemmebio
Til top Vis peewee©'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peewee©

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Disskutionen om hvilke højtalere jeg skal have kan følges her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34939

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

UHA.... Er dine effektblokke ikke lidt i åndenød?
Til top Vis Feeble's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feeble

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Næste skridt er nye højtalere, regner med at de begynder at blive udskiftet i løbet af foråret.

Hvis jeg har forstået det ret, er du ingeniør. Og sådanne skal jo hele tiden tænke innovativt
Men hvorfor vil du "allerede" skifte dine højttalere ud? Egner de sig ikke perfekt til film?
Jeg kunne også selv finde på, at købe nye højttalere, da mine er over 5 år gamle, men jeg er simpelthen så glad for dem, for de er virkelig gode til film. Jeg vil hellere investere i en ny dvd-afspiller, da den dårligt nok at køre film længere.. Den er faktisk så gammel, at den nærmest skal trækkes op med et håndsving

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Feeble skrev:

Nej, de er nu ikke så sarte. Har lige haft dem på 'hård arbejde' i lidt over 2 timer i dag (Batman begins) på fuld hammer, og der var intet usædvanligt at spore (ud over at jeg var lidt groggy ).

Clive skrev:
Ingeniøren skrev:

Næste skridt er nye højtalere, regner med at de begynder at blive udskiftet i løbet af foråret.

Hvis jeg har forstået det ret, er du ingeniør. Og sådanne skal jo hele tiden tænke innovativt
Men hvorfor vil du "allerede" skifte dine højttalere ud? Egner de sig ikke perfekt til film?
Jeg kunne også selv finde på, at købe nye højttalere, da mine er over 5 år gamle, men jeg er simpelthen så glad for dem, for de er virkelig gode til film. Jeg vil hellere investere i en ny dvd-afspiller, da den dårligt nok at køre film længere.. Den er faktisk så gammel, at den nærmest skal trækkes op med et håndsving

Nej, jeg syntes langt fra de er perfekte til film. De er skam ganske gode, men perfekte er nok at tage munden for fuld. Jeg syntes desværre at mange sætter lighedtegn mellem "perfekte til film" og punch. Hvis man ser en film med en fuldstændig ubrudt serie af eksplotioner, så er mit setup måske tæt på det perfekte. Men der er som regel mange flere elementer i film end bare punch og bas.

Specielt dialog (ved lidt højere volumen) finder jeg utilfredsstillende i centerhøjtaleren, og genereelt er centerhøjtaleren for meget ved siden af de øvrige. Helt overordnet savner jeg mere kvallitet i diskant og mellemtonen, jeg mangler fornemmelsen af at det ikke er højtalere der spiller, men at lyden 'bare er der'.

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Feeble skrev:

Nej, de er nu ikke så sarte. Har lige haft dem på 'hård arbejde' i lidt over 2 timer i dag (Batman begins) på fuld hammer, og der var intet usædvanligt at spore (ud over at jeg var lidt groggy ).

Clive skrev:
Ingeniøren skrev:

Nej, jeg syntes langt fra de er perfekte til film. De er skam ganske gode, men perfekte er nok at tage munden for fuld. Jeg syntes desværre at mange sætter lighedtegn mellem "perfekte til film" og punch. Hvis man ser en film med en fuldstændig ubrudt serie af eksplotioner, så er mit setup måske tæt på det perfekte. Men der er som regel mange flere elementer i film end bare punch og bas.

Specielt dialog (ved lidt højere volumen) finder jeg utilfredsstillende i centerhøjtaleren, og genereelt er centerhøjtaleren for meget ved siden af de øvrige. Helt overordnet savner jeg mere kvallitet i diskant og mellemtonen, jeg mangler fornemmelsen af at det ikke er højtalere der spiller, men at lyden 'bare er der'.

Jeg tror at det du savner, kaldes "HI-FI" = high fidelity = høj troværdighed

Svært at åbne i bio-sammenhænge, men bevares slet ikke umuligt.

Nosferatu

Til top Vis nosferatu89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nosferatu89

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

nosferatu89 skrev:

Jeg tror at det du savner, kaldes "HI-FI" = high fidelity = høj troværdighed

Svært at åbne i bio-sammenhænge, men bevares slet ikke umuligt.

Nosferatu

Tror du har ret, at det er svært i hjemme bio sammenhænge, da der forekommer mange forskellige sekvenser i forbindelse med film, da f.eks. rå action også indebærer dialoger, og musik scener. Og dette er måske en svær kombination for en højttaler, som skal løfte alle kravene op på et meget højt niveau.

Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig, og "ægte HI-FI" kan nok ikke opnåes i bio sammenhænge. Men Clive har fat i noget af det rigtige, der er mange opgaver at løse og Blue serien løfter action og punch scener glimrende. Men på de øvrige punkter har jeg altså fornæmmelsen af at der må være mere at hente (jeg savner i hvert fald noget).

Jeg stræber ikke mod perfektion (det er nok for dyrt ), men i 'ikke action scener' skal det altså lige blive en klasse eller to bedre.

Jeg har gjort alt hvad jeg kunne for mine eksisterende højtalere, leget med placeringen, storre effektforstærkere og akustik forbedringer. Det har alt sammen hjulpet gevaldigt, men det er stadigt ikke helt godt nok efter min smag.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Jeg er helt enig, og "ægte HI-FI" kan nok ikke opnåes i bio sammenhænge. Men Clive har fat i noget af det rigtige, der er mange opgaver at løse og Blue serien løfter action og punch scener glimrende. Men på de øvrige punkter har jeg altså fornæmmelsen af at der må være mere at hente (jeg savner i hvert fald noget).

Jeg stræber ikke mod perfektion (det er nok for dyrt ), men i 'ikke action scener' skal det altså lige blive en klasse eller to bedre.

Jeg har gjort alt hvad jeg kunne for mine eksisterende højtalere, leget med placeringen, storre effektforstærkere og akustik forbedringer. Det har alt sammen hjulpet gevaldigt, men det er stadigt ikke helt godt nok efter min smag.

Jeg er så ikke helt enig, jeg mener nemlig godt at man kan opnå hifi i bio sammenhæng!
Det er måske lidt sværere og det bliver selvfølgelig dyrere af den simple grund at der skal bruges flere højttalere og forstærkere, men principerne og kravene er jo sådan set det samme.

Et lille tip til din højttalerjagt. Prøv at finde højttalere der er i stand til at lave et stort lydbillede, altså højttalere der så at sige spiller godt ud til siderne.

Ved mit sidste højttalerskift var det en af de forbedringer jeg fik, og det har jeg stor glæde af i stereo men faktisk endnu mere i surround. Jeg kørte 5.1, nu 4.1, og de nye højttalere er i meget højere grad i stand til at udfylde "hullerne" imellem dem.
At de så også spiller mere detaljeret gør, at mange af de små effekter der er i lydsporet til film, kommer meget mere til deres ret, og nogen gange kan det være en lige så imponerende oplevelse som store eksplosioner, men på en anden måde selvfølgelig

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Det lader til at være selve dialogerne i film du gerne vil forbedre. Så vidt jeg husker er det ca. 60% af filmens lydspor der kommer ud af centerhøjtaleren. Så har du overvejet at prioritere din center lidt højere end resten?

Prøv at låne en eller anden helt vild center, så kan du måske bedre bedømme om det er nødvendigt at skifte resten. Faren ved den manøvre er så at du gerne vil have resten af serien hele vejen rundt, og at det så alligevel bliver dyrere end før, men sådan er det jo at være hifi-gal.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Som michaelWB siger, så er det meget vigtigt at finde højttalere med god spredning, derudover er også processoren meget vigtig, ikke at din dårlig! og lokalet, hvis det bliver for dæmpet, så kan det let høres på stemmer, de bliver lidt mørke og fraværende. jeg mener bestemt at det kan lade sig gøre at kombinere Hifi og Bio, men man vil gå lidt på kompromis med en af delene mht placering m.m.  Mht center, så er det min opfattelse at denne skal være 110% magen til de andre højttalere, hvis den skal være der

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Et lille tip til din højttalerjagt. Prøv at finde højttalere der er i stand til at lave et stort lydbillede, altså højttalere der så at sige spiller godt ud til siderne.

....At de så også spiller mere detaljeret gør, at mange af de små effekter der er i lydsporet til film, kommer meget mere til deres ret, og nogen gange kan det være en lige så imponerende oplevelse som store eksplosioner, men på en anden måde selvfølgelig

Tak for tippet, det vil jeg være opmærksom på.

Ang. de imponerende detaljer så er det præcis det jeg er ude efter .

hansson skrev:
...Så har du overvejet at prioritere din center lidt højere end resten?

Prøv at låne en eller anden helt vild center, så kan du måske bedre bedømme om det er nødvendigt at skifte resten. Faren ved den manøvre er så at du gerne vil have resten af serien hele vejen rundt, og at det så alligevel bliver dyrere end før, men sådan er det jo at være hifi-gal.

Bestemt, centeren skal mindst være på højde med fronterne efter jeg har skiftet. Regner også med at jeg kun skal have en enkelt center, og så vil jeg lade en effekforstærker bi-ampe den.

Ingen halve løsninger, alle højtalere bliver skiftet. Ikke noget med forskellige mærker eller endda serier.

kyhn skrev:
...men man vil gå lidt på kompromis med en af delene mht placering m.m.  Mht center, så er det min opfattelse at denne skal være 110% magen til de andre højttalere, hvis den skal være der

Ja, det handler altid om kompromier .

Jeg er enig i at centeren skal være magen til fronthøjtalerne, men 100% identiske mener jeg ikke de skal være. Dette vil nemlig betyde at centeren bliver for høj (fordi det er en gulvhøjtaler) eller at fronterne er for små (fordi de ikke er gulvhøjtalere). Så jeg kigger efter en 95% løsning, og ikke som C1000 der er en 50% løsning.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Ja, så skete der lidt igen .

Her er mine nye natborde, nu i sort...    YES ! endelig...............snøft, hvor er det smukt og dejlig sortttttttt        

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også se, at du er begyndt at fokuser den "rigtige" vej   .........

Det handler dog ikke om kompromier, men om at undgå dem mest muligt

ser frem til dine udskiftninger............bliver spændende at følge

<< Forrige Side af 86 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum