Som den stolte ejer af en AVR430 kan jeg kun medgive de folk der her i tråden beskriver den som en overordentlig vellydende reciever. Frem for alt synes jeg den altid har tilstrækeligt overskud, så den ligesom mange andre recievere i denne prisklasse, aldrig kommer til at lyde anstrengt eller klemt. Designet, der jo er en smagssag, finder jeg også rigtig frækt, ligesom den medfølgende fjernbetjening er super lækker og yderst brugbar. Den er derfor også gået hen og blevet min fortrukne universialfjernbetjening i mit setup.
AVR430 (og de større modeller) adskiller sig også fra de midre modeller ved at have en flot aluminiumsfront. De mindre modeller har bare billigt gråt plastic.
Når det er sagt er der dog et par punkter der trækker ned og som man umiddelbart nok ikke vil opdage ved forhandleren.
EZset funktionen fungere ikke og sådan er det bare. Det er dog ikke noget større problem, da indstillingen af recieveren kun skal foretages én gang og du ved forholdsvis lethed kan gøre dette på gehør. Vil du ha´en god auto setup funktion, så køb yamaha.
Det nævnte problem vedrørende audio dropout synes jeg straks er merre irriterende, da man stifter bekendskab med det konstant. Det er selvfølge forskelligt hvor meget man lader sig genere af det, men jeg synes nu det er en børnesygdom der burde være blive løst forlængst.
Angående opdateringsfunktionen virker den sikkert okay. Det er dog bare ikke holdbart, at den nyeste version af software der ligger på H/K's hjemmeside er version 5.02 når den der ligger på min ca. 3 mdr. gamle AVR430 er 5.03. Taget det i betragtning kan det være nok så smart med en opdateringsfunktion, men hvis ikke man kan få fat på den nyeste version holder det jo bare ikke. Videre bør man også holde i baghovedet, at serien står til snarlig udskiftning, så det er nok mere end tvivlsomt om H/K vil poste flere penge i udviklingen af nyt software.
De mest graverende fejl er dog mærkeligt nok ikke blevet nævnt noget sted i tråden. Det er nok 2 sider af samme sag, men den første er, at har du et 6.1 eller 7.1 setup vil du opleve ufattelig fustration. Det skyldes, at hvis du afspiller et 6.1 matriale, som ex. Dolby Digetal EX, så bliver der rigtignok sendt lyd til samtlige højttalere, men sætter du så derefter noget 5.1 matriale på, ja så skal du manuelt sætte den op til igen, at sende lyd hele vejen rundt. Man kan ikke sætte den op, så den som standard, ved et 5.1 signal, bare sender et PL IIx signal ud til bag-surroundhøjttalerene. Dette er noget man selv skal gøre hver gang, hvilket er utrolig ødelæggende for flowet og brugervenligheden og endvidere gør at du hele tiden mindes på audio dropout'en.
Den anden ting som også er ødelæggende for flowet er, at H/K tilsyneladende er vældig glad for deres eget udviklede surround processeseringssystem, Logic 7. Bruger du én signalkilde til at afspille alt dit matriale, både DD, DTS, 2-kanals osv, vil du opleve, at når du går fra ex. DD til noget 2-kanals (som skal afspilles som surround) så vælger H/K'en automatisk deres eget Logic 7 som standard. Hvis man hellere (og tro mig det vil man) ha' matrialet afspillet i ex. PL IIx, PL eller NEO6, så skal du igen til manuelt at lave indstillingen!!!