| Forfatter |
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv anskaffet mig 803 s2 for gangske nyligt.. på fyn. (review: Doug Schneider - DAS - B&W's - Matrix 803 Series 2) De spiller GLIMRENDE stereo via min Onkyo 805 receiver. Jeg biamper dem - og har indstillet receiveren til 4 ohm højtalere. Det spiller forrygende, med saft og kraft - konen mener der er for meget bas - jeg mener der er kommet det bas der manglede før - og at den er fast og lækker. Aldrig har jeg haft så god og spændstig bas - den er hurtig og god i transienterne - og godt attack som aldrig før. At der også er brug for kraft NOK er tydeligt. I stereo uden biamping lød det kun rimeligt. Jeg brugte biwire-kabler, så der er ikke meget mere at hente "gratis" der. Startede med at spille med Onkyoens målte 2x150w @4 ohm i stereo. Spillede herefter med 2x150w @ 4ohm per side/højtaler... Så skete der pludseligt noget. WOW - fedt. nu var der fasthed i bassen og flot luft opadtil. KÆMPE forskel. Hvorfor: (Her er et snip fra flg. review af Onkyo 805 receiveren. http://www.hometheaterhifi.com/volume_14_3/onkyo-tx-sr805-re ceiver-9-2006-part-1.htmlPå side 5 tester de strømforsyning / forstærkerdelen, og opnår flg. resultater.:
Next we moved on to the
"cooking" tests. All tests were conducted "two channels driven" with
the same 2.0V RMS input. First we left the 805 in its
6 ohm setting, brought the output up to 1% THD (popularly accepted as the
point of clipping), and measured the output. We then loaded it with
4 ohms on each channel and measured. Switching the 805 to its 4 ohm setting we again
measured with 8 and 4 ohm loads. The results are tabulated as follows.
| |
>6 ohm setting (default) |
>4 ohm setting |
| |
|
|
| 8 ohm load |
173 Watts |
87 Watts |
| |
|
|
| 4 ohm load |
270 Watts* |
151 Watts |
One can see at a glance the
performance of the amplifiers in their default setting is remarkably good
for a $1,099 comprehensively featured receiver. The behavior is
commensurate with good amplifier design in that, transiently at least, it
will dump a lot of current as evidenced by the 270W into 4 ohms. Not
quite "doubling down" as the saying goes, but none actually do so
(cleaver spec'ing just makes it seem like some can).
Switching to the 4 ohm setting,
we see exactly what we expect: reduced output as compared to the default
setting, regardless of actual load. While at first glance a
dramatic shift from the default, these numbers must bear
interpretation. Having only 87 watts output seems not so good, but the >4ohm setting should
only be used with low impedance speakers where for the lion's share of the
spectrum the Onkyo will be in that 151 watt territory, which is only about 5%
less than the 173 watts into 8 ohm load of the >6 ohm setting. Så - hvis man ved, at fx. B&W 803 S2 dykker ned til omkring 3.7 ohms modstand.. så bør man indstille sin forstærker til 4 ohm - for at begrænse den maksimale strømstyrke - det gælder både receivere og dedikerede stereo-forstærkere. De tal man "bør" sammenligne er 173watt v. 8ohm højtalere vs. 151watt v. 4 ohm højtalere. Man mister ikke "som sådan" forskellen ml. 270w og 150w. ved indstillingen, da man jo netop risikerer at skidtet lukker ned hvis man forlanger at kunne trække 270w. i 4 ohm over længere tid. De forstærkere der ikke kan indstilles, risikerer at blive for varme og ultimativt brænde af, hvis man forlanger for meget af dem. Faktisk er netop 805 (5-serien) af Onkyos receivere kendt for stor strømforsyning og gode evner udi også stereo-musik.. så jeg er meget godt tilfreds med min kombination. Ifht. PS3 som afspiller.. jeg bruger en anden.. syntes der er mere liv og detaljer i min philips-afspiller, selv om man sikkert kan argumentere for at den heller ikke er top-audiofil. Blot lidt indspark fra en i en lignende situation.. måske med bedre resultater (endnu  ). Mvh. Offcourse [Edit: Kan da være jeg skal prøve 6 ohm settingen: Måske endnu mere overskud... lige indtil den ryger og lukker den magiske blå røg ud af æsken..]
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
antonboy Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget spændende læsning, det var også sådan jeg hørte dem ved sælger med den dybe faste bas og gode detaljer.
Jeg kan ikke stille min om til 4 ohm.. Men har budt på en NAD 218 THX på 2*200w i 8ohm så den skulle gerne kunne klare det, hvis jeg får den......
Hvorfor nogen kabler bruger du til mine B&W´er Offcourse
Nogen som kender DOXA 70SE den står til 3000kr den ser stor ud.. men er der noget power i den??
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører efter devicen "mest muligt "tykt" kobber til bassen - mest mulig overflade til diskanten. Bassignalet løber som jeg har forstået det dybt i kobberet. Diskant-signalet løber i overfladen af kobberet. (Jeg har hørt om en freak som fik fræset massive kobberstænger ind i væggen til bas, og tapetserede med sølvpapir til diskanten... extremt.. jow jow)    Jeg bruger: Bas: TaraLabs Prism Nexa Brugt i et dobbelt "tidligere biwire" sæt kun til bassen til fronterne. Dvs. hver bas-sektion på hver højtaler får dobbelt op i kobber. Prism-kablet har noget "long grain...kneaded... bla..bla.." kobber, som skulle være ret godt. Og lederne er ret tykke i kablet. Ikke noget med fine tynde tynde ledere som i fx. 220 volt ledninger.. næh - noget "stift skidt". Diskant:AudioQuest Crystal 2 Hyperlitz til diskanten til fronten.Det er et "multi-strand" kabel med flere typer ledere - egentligt lavet til biwire - dvs. nogle tykke og nogle tyndere ledere. Specielt er den dielektriske "isolering" der er om "minus-lederne".. De kan "se" hinanden elektrisk set (uisolerede som sådan)- så man kan IKKE bruge det til biamping, da de 2 forstærkere vil forsøge at tage liver af hinanden.. det er der vist nogen der gjorde dengang kablet lige var kommet på markedet..  Det er måske et lidt ekstremt overkill-tilfælde.. men da jeg havde det hele "ved hånden".. så hvorfor ikke bruge det. Det lyder ihvertfald godt  Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
antonboy Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nu har jeg fået mig en Rotel RB-991. lige nu spiller den ene højtaller på NAD og den anden på Rotel, hvordan kan det være at højtallerenhederne på højtalleren som er sat til NAD bevæger mere den den som er sat til rotelen... man kan tydelig se forskel, og de spiller lige højt..
Nogen som kender til Argon 5351 kabler fra hifiklubben... Eller hvad skal man gå efter...
Mvh Lars
|
| Til top |
|
| |
Lynge Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 821
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt lyde som om Rotel'en har mere kontrol over enhederne...
Men spiller de bedre med rotel'en? __________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
har en 218 i kælderen til et sæt AL1000 til når jeg holder druk, og den spiller da højt, men ikke en forstærker jeg ville anbefale folk der holder af musik. Og slet ikke par fine 803ere.
__________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
antonboy Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyd er meget den samme.. men tror måske det kan have noget med højtallerkablerne.. jeg bruger dali blue nu... med bi-ware..
|
| Til top |
|
| |
Lynge Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
antonboy skrev:
| Lyd er meget den samme.. men tror måske det kan have noget med højtallerkablerne.. jeg bruger dali blue nu... med bi-ware.. |
|
|
prøv med noget helt almindelig lysnet ledning.. bare for at se om det bliver dårligere/bedre __________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd
|
| Til top |
|
| |
antonboy Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo ide... men jeg havde håbet på med den nye effektforstærker ville mine 803 spille højere, men det gør de ikke, når jeg kommer til 0db på forstærkeren, er det, det samme... nu bruger jeg også en ps3 til cd afspiller, måske er der noget der at hente...
|
| Til top |
|
| |
Lynge Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
er 0db ikke også meget højt? Kan være den "bare" forvrænger"... hvordan er det når du hører radio?
__________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd
|
| Til top |
|
| |
M5890 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror du forlanger mere bas og højere lydtryk end 803s2 kan levere. Deres styrke er ikke, at spille højt, de er jo kun udstyret med 2 stk. 6,5" basser og har derfor begrænset mulighed for at gengive bas ved høje lydstyrker. De spiller rigtig godt ved moderat lydstyrke, men jeg tror aldrig de kommer til at opfylde dine krav til lydstyrke.
|
| Til top |
|
| |
antonboy Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det kan være det, er mig den er gal med så:-) Så skal man have et par disko højtallere til at stå når man holder fest..... men jeg vil leje lidt med kablerne og så om det giver noget... 0db er højt men den forvrænger ikke, heller ikke ved radio det går lige igennen...
|
| Til top |
|
| |
M5890 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
I stedet for disko højttalere kunne du overveje en sub. Du kan sikkert godt få bedre lyd ved at skifte kabler men jeg tror ikke du opnår mere bas.
|
| Til top |
|
| |
antonboy Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg her en B&W 750 sub... så det er mere bare mellemtone diskant som skal spille højere...
|
| Til top |
|
| |
mtolstrup Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også den højtaler,og den er ret så afslørende så du skal virkelig høre det grej du har tænkt dig at købe,før du bestemmer dig...
Lydbilledet og scenen er stort,jeg fik først god lyd da jeg købte en effekt på 2x150Watt(dualmono)
Prøvede at sætte seriens alligtment filter på,det gav lige en extra oktav,mener det går ned til 24-25 hertz ved minus 3db
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så der var en Crown til salg herinden...Den kan sparke liv dine højtaller.
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
antonboy skrev:
|
Meget spændende læsning, det var også sådan jeg hørte dem ved sælger med den dybe faste bas og gode detaljer.
Jeg kan ikke stille min om til 4 ohm.. Men har budt på en NAD 218 THX på 2*200w i 8ohm så den skulle gerne kunne klare det, hvis jeg får den......
Hvorfor nogen kabler bruger du til mine B&W´er Offcourse
Nogen som kender DOXA 70SE den står til 3000kr den ser stor ud.. men er der noget power i den??
|
|
|
Ja, jeg har en Doxa 70 - men den er ikke kraftig nok. Dejlig forstærker
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonyax skrev:
|
har en 218 i kælderen til et sæt AL1000 til når jeg holder druk, og den spiller da højt, men ikke en forstærker jeg ville anbefale folk der holder af musik. Og slet ikke par fine 803ere.
|
|
|
Andre mener så, at en 218 er noget af det bedste man kan få for pengene.
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok så er det nok bare mig, jeg synes ihvertfald ikke den er noget at råbe hurra for, den spiller højt og det er det. men har så ærlig ikke prøvet den på bedre højtalere end AL1000.
Har haft en H/K Signature (5x100w) og den virkede noget mere potent og markant bedre lyd imo.
men har ikke lavet en A-B test de 2 imellem da jeg ikke havde dem samtidig.
bruger kun den 218 til fest og ballade i kælderen. Da min Reciever i stuen er ALT rigeligt til mine B&Were (H/K AVR 355 & B&W CDM1 SE)
Aner ikke hvad en 218 repræsentere prismæssigt idag, men solgt den H/K for en 5K for 3år siden. så den burde kunne findes til en rimelige penge idag. Den jeg havde hed 2.1 (5x100) der er en 1.5 (2x200) og så en 1.3 (3x100w) den sidst nævnte skulle eftersigende være den med bedst lyd i. __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok tjekke faserne til alt passer 100%. Sidder den noget i modfase, så vil det spille skidt. B&Werne er effektkrævende,
så trods alt respekt for NAD, så ville jeg nok lede efter noget ordenlig svineri til at drive dem. Det er bare sådan de er....sluger
meget effekt, og vil helt ikke ud af kassen, før der kommer et S-tog for at slæbe dem igang. Hele matrix systemet er meget
godt, men det koster på virkningsgraden af bassen, som er betinget af effekt, hvis den altså skal spille "korrekt" med styr på
bunden. Jeg kunne nævne en Nakamichi PA5II som en mindste størrelse poweramp....men bedre og nyere forstærkere kan
også bruges med fordel. Det koster en mindre krig, det er jeg godt klar over. Alternativet kunne være nogle mere effektvenlige
højttalere.....måske endda en klasse D forstærker som mulighed....så bliver effekt billigt.
Cheers
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |