| Forfatter |
|
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil klart anbefale LCD i den prisklasse. Z3000 synes jeg er eminent, men det er klart at kommer vi i de højere prislag så er SXRD /DLP bedre bud. Grunden til at jeg har valgt LCD er generelt markant lavere støjniveau og ingen regnbuer,og så har jeg ofte oplevet at farvehjulet i DLP har en høj irriterende lyd. Jeg synes at både kontrast og sortniveau i Z3000 er temmeligt godt....og i stort det samme som DLP i samme prisklasse. Det med at panelerne bliver slidt er ved vist ved at være en saga blot, da der nu primært anvendes inorganiske paneler.... __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kensing skrev:
Tak :)
BenQ W6000 har 2500 ANSI-lumens, hvor både W5000 og Sanyo Z3000 kun har 1200. Hvis jeg mørkelægger mit filmlokale maksimalt, vil det så ikke være favorabelt med lav lysstyrke? (Det lyder som en åbenlys selvmodsigelse, men sådan har jeg nu en gang forstået det) |
|
|
Altså altid så meget lys som muligt, også i et totalt mørklagt rum. Hvad det ANSI-lumen præcist er jeg ikke sikker på, men mener det netop er noget at med hvor meget lys der er rummet, og mht. det, hvor meget lys projektoren så kan levere. Dvs. (hvis jeg tror rigtigt) er W6000 er mere lysstærk i "oplyste" lokaler.
Men alfa og omega, så kan man ikke få lys nok, og synes man der er for meget (hvilket jeg ikke mener nogen projektor under 50k kan levere), kan man altid skrue ned for lyset. DLP er generelt mere lysstærk end LCD & LCOS. Kender f.eks. en der har en JVC HD750, og der er rigelig lys trods pæren har kørt 600 timer. Det er en D-ILA (LCOS) projektor. Min Sony er helt uden dynamik efter 600 timer. Sony er meget lyssvage og synes det er synd, men sådan er det. Jeg skal hvertfald ikke ha en Sony næste gang, men en JVC HD750/950 kunne være lidt sjovere.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man kigger lcd vs dlp overtrumfer dlp i store træk alt på en lcd, hvis man kan leve med regnbuer
benq w5000 har meget lidt regnbuer. faktisk er det på samme niveau som min sim2 d80e
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
|
hvis man kigger lcd vs dlp overtrumfer dlp i store træk alt på en lcd, hvis man kan leve med regnbuer
benq w5000 har meget lidt regnbuer. faktisk er det på samme niveau som min sim2 d80e
|
|
|
Nu skal det selvfølgelig ikke udvikle sig til en diskussion om hvilken teknologi der er bedst, men at DLP overtrumfer alt på LCD vil jeg sige er at tage munden lidt for fuld. Jeg mener at der er flere faktorer som bør indgå i ligningen, herunder pris, hørbar støj, farvegengivelse/mætning, kontrastforhold, alle punkter noget som LCD ofte har en fordel i.
læs evt her: http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp_comparison.htm
| Til top |
|
| |
Fasen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kensing Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2009 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant alternativ, Fasen!
Men mht. lysstyrke ligger de såkaldte ANSI-lumens på kun 1000, hvilket er det laveste jeg har set indtil videre.. Hvordan oplever du det?
Og så er det SXRD. Vil nogen sidestille det med LCD og kort udpege de største forskelle? :)
|
| Til top |
|
| |
Fasen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mangler ikke lys og slet ikke hvis du mørklægger. Godt nok er mit lærred "kun" 80 tommer, men jeg oplever ikke lysmangel. Billedet er meget naturligt og "film-like" Havde tidligere en AW10 (720p) og selv min kære hustru kunne se forskellen i billedkvalitet på de to. Når jeg ser film , leder jeg ikke længere efter fejl, men nyder filmen da jeg ikke mangler noget. Dens cinema indstilling er næsten korrekt, dog kan den tweakes til at være en smule bedre.
SXRD er det samme som LCOS eller HD-ILA.
|
| Til top |
|
| |
Kensing Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha - det var informativt, tak!
Er der en bestemt hjemmeside som er god hvis man leder efter info/pris på de forskellige pærer?
|
| Til top |
|
| |
Fasen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas mht pærer, har aldrig (krydser fingre) haft behov for ny pære. Når altid at købe en ny projektor inden
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fasen skrev:
|
Mangler ikke lys og slet ikke hvis du mørklægger. Godt nok er mit lærred "kun" 80 tommer, men jeg oplever ikke lysmangel. Billedet er meget naturligt og "film-like" Havde tidligere en AW10 (720p) og selv min kære hustru kunne se forskellen i billedkvalitet på de to. Når jeg ser film , leder jeg ikke længere efter fejl, men nyder filmen da jeg ikke mangler noget. Dens cinema indstilling er næsten korrekt, dog kan den tweakes til at være en smule bedre.
SXRD er det samme som LCOS eller HD-ILA.
|
|
|
Fint du er glad for din Sony. Det er også selv, men man kan også være realistisk og se det med lidt større perspektiv. Prøv at kigge på en BenQ W5000 vs Sony HW10. Så kan du se Sonyén er markant mere lyssvag. Der er ikke mere lys i HW10 ift. VW50. Med spritny pære har du omkring 9 fl., hvilket jeg vil sige er for lidt, og efter 600 timer har du 5 fl. Det er derfor jeg siger dynamikken i billedet forsvinder i takt med lyset forsvinder.
|
| Til top |
|
| |
Kensing Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så DLP er the way to go, hvis man bekymrer sig om holdbarhed på langt sigt? Pæren holder lysstyrken bedre, og når du skifter den ud, er projektoren som ny?
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kensing skrev:
| Så DLP er the way to go, hvis man bekymrer sig om holdbarhed på langt sigt? Pæren holder lysstyrken bedre, og når du skifter den ud, er projektoren som ny? |
|
|
Det er mit råd hvertfald. Andre har jo en anden mening. Det med slidte paneler er jo kun når projektoren har kørt mange timer, over 1500-2000 vil jeg sige. De fleste når slet ikke at bruge deres projektor så længe, inden de sælger den igen.
Det er jo ikke sikkert den er 100% som ny, da alting slides med tiden. Men de kan ikke blive slidt på samme måde som LCD. Men filmtossen siger, at det ikke sker med nyere projektorer, han ved måske bedre da han selv har LCD.
Men jeg vil sige at W5000éren er det bedste køb du overhovedet kan gøre i den prisklasse. Og den burde kunne erhverves for under 10k brugt. Mener jeg har set den til 11600,- fra ny.
|
| Til top |
|
| |
Fasen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men se DLP'en i aktion inden du køber mht regnbuer. Nogle ser det og andre gør ikke. Det er vigtigt at tage med. Selv er jeg følsom som ind i helv... over for det .Selv de bedste DLP'er man jeg se det på (1 chip vel og mærke.)
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fasen skrev:
|
Men se DLP'en i aktion inden du køber mht regnbuer. Nogle ser det og andre gør ikke. Det er vigtigt at tage med. Selv er jeg følsom som ind i helv... over for det .Selv de bedste DLP'er man jeg se det på (1 chip vel og mærke.)
|
|
|
Men mange ser slet ik de regnbuer, så hvis du er af dem, så er det helt sikkert "the way to go". Kan godt forstå dem der fravælger DLP pga. dem.
Fasen - har du set Samsung´s SPA800b. Det er nok den single chip DLP jeg har set med mindst regnbuer, og der generede det mig ikke overhovedetm da filmen kørte. Jeg er heller ikke så overfølsom overfor dem.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
| Fasen - har du set Samsung´s SPA800b. Det er nok den single chip DLP jeg har set med mindst regnbuer, og der generede det mig ikke overhovedetm da filmen kørte. Jeg er heller ikke så overfølsom overfor dem. |
|
|
Rigtig god projektor - den er jeg meget glad for Men den zinger også omkring sig med regnbuer, der gik et halvt år inden jeg vænnede mig til det. Nu bemærker jeg dem ikke så ofte længere, inden da var jeg et par gange ved at give op.
Problemet er der typisk i mørke scener med smalle lyskilder - så står regnbuen næsten helt på tværs af alle 108 tommer.
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
The Elite skrev:
| Fasen - har du set Samsung´s SPA800b. Det er nok den single chip DLP jeg har set med mindst regnbuer, og der generede det mig ikke overhovedetm da filmen kørte. Jeg er heller ikke så overfølsom overfor dem. |
|
|
Rigtig god projektor - den er jeg meget glad for Men den zinger også omkring sig med regnbuer, der gik et halvt år inden jeg vænnede mig til det. Nu bemærker jeg dem ikke så ofte længere, inden da var jeg et par gange ved at give op.
Problemet er der typisk i mørke scener med smalle lyskilder - så står regnbuen næsten helt på tværs af alle 108 tommer.
|
|
|
Jeg var til demo nede hos Otto, og der synes jeg virkelig ikke de var særlig synlige. Godt jeg ikke lider så meget af det. 
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Wymax skrev:
The Elite skrev:
|
|
|
|
|
Jeg var til demo nede hos Otto, og der synes jeg virkelig ikke de var særlig synlige. Godt jeg ikke lider så meget af det.  |
|
|
Ja - gid man var så heldig Men nu har jeg slet ikke fortrudt, for i forhold til LCD tidligere synes jeg der er mere knald på, og så HD selvfølgelig. Og prisen var også rigtig god.
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
The Elite skrev:
Wymax skrev:
The Elite skrev:
|
|
|
|
|
Jeg var til demo nede hos Otto, og der synes jeg virkelig ikke de var særlig synlige. Godt jeg ikke lider så meget af det.  |
|
|
Ja - gid man var så heldig Men nu har jeg slet ikke fortrudt, for i forhold til LCD tidligere synes jeg der er mere knald på, og så HD selvfølgelig. Og prisen var også rigtig god.
|
|
|
Var du en af de heldige der fandt den til 14k i England Jeg kender 3 der hoppede på det tilbud. Det var jo også sygt billigt.
|
| Til top |
|
| |