| Forfatter |
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| Vedrørende Poul Matthiassen(PM Audio) så er jeg flittig læser af hans hjemmeside og fortræffelige velformulerede skriverier om branchen og dagens Danmark. En vis mand der forlængst har erkendt at hifi branchen er død og kvalitet og fagviden er ved at gå tabt og han holder sig til PA branchen som han er fagmand i og modsat de fleste så går hans lille forretning fremragende, ja mere end det. |
|
|
Poul 'Læserbrev' Matthiassen har vist forlængst erkendt hifibranchen død - for hans eget vedkommende. Og han har endda svært ved at slippe det kan det se ud til engang imellem.
Hvor godt hans PA-forretning kører ved jeg ikke noget om... støder aldrig på ham derude. Men det er da underholdende at høre ham fortælle at han har solgt 4 Shure SM58 mikrofoner
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pouls forretning går ekstrem godt både vedr driften og en stor egenkapital firmmaets størrelse taget i betragtning. Selvfølgelig kan man som musikelsker ikke lægge Hifi branchen bag sig og skal det heller ikke, men have den som hobby er dejligt, faktisk endu sjovere nu hvor man er privat. Poul bruger sin hjemmeside til at ytre sig på og holder sig helt væk fra fora som dette og sådan mener jeg det skal være når man driver butik, jeg skrev aldrig herinde da jeg drev butik da det er skjult markedføring og ønsker man kontakt grundet noget skrevet i fora så kan man tage den på privaten.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| Poul bruger sin hjemmeside til at ytre sig på og holder sig helt væk fra fora som dette og sådan mener jeg det skal være når man driver butik, jeg skrev aldrig herinde da jeg drev butik da det er skjult markedføring og ønsker man kontakt grundet noget skrevet i fora så kan man tage den på privaten. |
|
|
Hehe det er vist en sandhed med modifikationer. Han har i hvert fald svært ved at holde øjnene herfra, men noget lettere ved at komme med uprovokerede, personlige angreb, fra behørig sikkerhedsafstand.  __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sker en voldsom koncentration i branchen fordi den har for stor kapacitet. Det vil betyde lavere priser. Dette medvirker nettet også til, for kunderne undersøger markedet og køber i den netbutik der er billigst. De butikker der ikke kan klare det har ingen berettigelse og må følgende lukke.
Nu har de fleste fået fladskærm og stereo anlægget er idag ofte sammenbygget. Vi bruger en mindre del af vores indkomst på elektronik, derfor kommer der også færre butikker. Derudover kræver det at stort set alle kun har to signalkilder CD og tuner heller ikke nær så meget betjening som pladespillere, spolebåndopt. og videomaskiner gjorde i 80erne.
Så alt i alt er udviklingen ganske fornuftig, der skal hele tiden ske en tilpasning af kapaciteten til markedet og det er da absolut i kundernes interesse. Vi er da glade for at vi bor i et land med kapitalisme og fri markedsøkonomi. Og udviklingen vil måske gå hurtigere endnu. En fuldstændig fjernelse af lukkeloven er på vej, og det kan på sigt presse prisniveauet yderligere. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Floe: ja PM læser siderne her og det er vel ok, og som nævnt holder han sig væk fra skiverierne her da han jo har butik. Hvis nogen finder noget på hans hjemmeside de ikke er enige i kan de jo netop maile ham eller benytte hans eget forum så ingen er forhindret i at kommunikere med ham, bare ikke herinde.
|
| Til top |
|
| |
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu handler jeg altid selv i Danmark, men personligt ville jeg da tro, at personlige indkøb i Sverige og Tyskland er til mere gene for danske butikker end nettet er. Måske tager jeg fejl, men jeg ville aldrig bestille hifi udstyr eller for den sags skyld møbler på nettet. Alene tanken om det bøvl der bliver, hvis varen er beskadiget, når den når frem ... nej, så hellere selv tabe den på jorden  __________________ "There's no substitute for experience".
|
| Til top |
|
| |
dichael Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv været ansat i radiobranchen for 100 år siden.
Dengang var der 2 kanaler; højre og venstre...det var det!
Verden var simpel....butikkerne havde åbent fra 9-17.30 i hverdagen og 9-12 om lørdagen. Ingen internet....nærmeste konkurrent var den anden butik længere nede ad gaden
Jeg forlod branchen, fordi jeg ikke gad de lange arbejdstider :-)))))))
Siden da har branchen flyttet sig...og heldigvis for det!!!
I dag handler jeg med industrien og her er man altså også presset; store multinationale selskaber henter priser hjem over hele verden og hvis du ikke kan matche dette, så taber du ordrerne. Da jeg startede med salg til industrien, var der en håndregel, der sagde, at for hver ansat skulle der omsættes for omkring en million Kr. I dag er det beløb over to millioner...og om få år er det vel tre millioner.
Hvad er så mit budskab?
Der er konkurrence som ind i helvede og det har aldrig været større...og den bliver kun større. Derfor må alle udbydere tilpasse sig de nye tider...eller lukke
Omvendt har der heller aldrig været så mange muligheder som i dag. Så tør øjnene:-)
P.S Jeg synes også, at det er lavt, at nasse på butikkerne, for efterfølgende at købe på nettet....det kræver en dygtig sælger at holde på kunden. De findes også. Heldigvis for det.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
Det er utroligt så meget mundl**t der bliver lukket ud af personer der mener de har gennemskuet hifi-
branchen (klapvogne, vor herre bevares!). Rainman skriver i øvrigt ikke noget som Poul "halv-pris" Mathiasen ikke har gjort
opmærksom på for flere år siden; selvfølgelig er denne branche på vej ud i den yderste marginalitet. Det drejer sig om flere
forhold hvor blandt andet tabet af dannelse spiller en væsentlig rolle. Folk hører barbarisk musik som egner sig yderst godt til
mp3 dåselyd. Fint, sådan er det, men at udråbe denne afvikling (og ikke bare udvikling) til det store fremskridt forstår jeg ikke
et klap af.Musikbranchen er selv berørt af "the Loudness War", men det er vel bare udviklingen som man skal til passe sig
"proaktivt"? (en passant: Proaktiv tilpasning er semantisk nonsens). Eller hvad?Jeg tror ikke udviklingen er til at vende. Der vil
være et par små foretagender der servicerer et skrumpende kundesegment, mens den totale viden på hifiområdet svinder med
tid. Næste generation af entusiaster bliver mindre - meget mindre. Hurra for udviklingen.mvh.
|
|
|
Ja "hurra" for "udviklingen"
|
| Til top |
|
| |
dichael Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Århus
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel ikke så galt endda.
Man skal bare se i øjnene, at mængden af "rigtige" HiFi entusiater ikke kan bære læsset alene.
Jeg er helt enig, at et firma som AV-Connection rammer plet: High-end er legetøj.....de simple dimser gir' smør på brødet.
Jeg har selv haft HiFi for rigtigt mange penge....men derfor kan man sgu da godt blive lidt imponeret over, hvor meget vellyd man efterhånden kan proppe i en iPod...eller for den sags skyld en mobiltelefon!
Jeg ved godt, at alle HiFi-nørderne får lyst til at flå hovedet af mig....men det er altså drengene med iPods'ene, der holder forretningerne gående :-)
Mvh. Michael
|
| Til top |
|
| |
Cpt. Weirdo Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
At de fysiske butikker lukker er selvfølgelig trist.
Jeg kan ikke helt tolke, om du forsøger at høste lidt medliden over at du ikke var i stand til at drive din forretning godt nok, eller hvad det går ud - intet ondt ment i det, men det lyder i mine øjne lige harskt nok.
Klart at forbrugerne handler dér, hvor de får de mest gunstige vilkår - og det er som oftest prisen, fordi de færreste er millionærer eller ikke har andet end hifi at tænke på. De fleste af os vil jo også gerne have noget at spise, lidt vand til at vaske os, en seng at sove i osv. De, der har HiFi stående øverst på deres indkøbsliste er jo trofaste kunder i den fysiske butik, og vi andre, der bare flakker løst omkring, vi er jo til at handle med, hvis du ellers har noget at tilbyde.
Selvfølgelig er der nogle der røvrender dig, sådan er det altid. Jeg arbejder selv i en butik, der er også kunder der tror, at de skal have tilbud der først gælder fra næste uge af, og som inderligt mener, at jeg forsøger at bedrage dem.
Jeg handler selv lige dele på nettet og i fysisk butik. Hvis jeg ser noget til den rigtige pris i en butik, gider jeg da ikke gå hjem og se hvad jeg kan finde den til på nettet, for det føles jo rigtigt. Hvis jeg derimod har på fornemmelsen at jeg bliver snydt, så går jeg ufortrødent videre. Selvfølgelig er det svinsk at kunderne misbruger din tillid, men du kan jo bare lade være med at bestille varer hjem, medmindre de forpligter sig til at købe det, og kun udlåne varer du alligevel har på lager?
Finanskrisen skyld, javist, vi andre er mere forsigtige med pengene, fordi de måske ikke er der imorgen.
I forlængelse af dette er det da logisk, at der er færre kunder, der køber HiFi til færre penge, men det skyldes jo finanskrisen, vi tør ikke længere bruge 20000 på et anlæg.
Burde HiFi-brancen ikke have gjort det samme, lagt lidt tid side når det går godt, for så vidt jeg ved gik det da strygende indtil det hele krakkede? Det kan godt være at vi kunder er blevet dumme og ligeglade med vores lokale hifimand, men hvis han er for dum til at lægge lidt til side, så er det vel næsten selvforskyldt.
Beklager at dette indlæg absolut mangler sammenhæng og rød tråd, men jeg har ikke fået juleferie endnu, så mit gymnasiehoved er stadig bombet efter weekendens skrivning af biologirapport
Jeg uddyber gerne mit indlæg hvis det er.
God Jul til alle
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi det ikke har gået strygende i 25 år. Det er ikke tøjbranchen vi snakker om.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
Det er utroligt så meget mundl**t der bliver lukket ud af personer der mener de har gennemskuet hifi-branchen
(klapvogne, vor herre bevares!). Rainman skriver i øvrigt ikke noget som Poul "halv-pris" Mathiasen ikke har gjort opmærksom på for flere år
siden; selvfølgelig er denne branche på vej ud i den yderste marginalitet. Det drejer sig om flere forhold hvor blandt andet tabet af dannelse
spiller en væsentlig rolle. Folk hører barbarisk musik som egner sig yderst godt til mp3 dåselyd. Fint, sådan er det, men at udråbe denne afvikling
(og ikke bare udvikling) til det store fremskridt forstår jeg ikke et klap af.Musikbranchen er selv berørt af "the Loudness War", men det er vel
bare udviklingen som man skal til passe sig "proaktivt"? (en passant: Proaktiv tilpasning er semantisk nonsens). Eller hvad?Jeg tror ikke
udviklingen er til at vende. Der vil være et par små foretagender der servicerer et skrumpende kundesegment, mens den totale viden på
hifiområdet svinder med tid. Næste generation af entusiaster bliver mindre - meget mindre. Hurra for udviklingen.mvh.
|
|
|
Er stort set enig. At jeg for 25 år siden fik interessen var årsagen, at høre musik afspillet på et
ordentligt anlæg, gav mig et mentalt løft. Da det desværre tager mere end 5 minuter at forstå
det, tror jeg mange siger zap videre.
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min egen lokale "radioforrretning" lukkede desværre for at par år siden. De havde en fremragende service, dygtige folk på eget værksted, og en hifiekspert der kunne skaffe praktisk taget alt indenfor området. Jeg blev flere gange inviteret ud til importørenes eget lytterum for at høre tingene inden køb. De tog altid mit gamle grej i bytte og gav god kontantrabat. Desværre havde jeg fornemmelse af at være byens eneste hifi-entusiast. Da den øvrige del af befolkningen kun var intesseret i mobiltelefoner, fladskærme ogiPods - som de ligesågodt kunne købe på nettet, kunne butikken desværre ikke overleve. Hamrende ærgerligt
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| Nu er et af problemerne i Danmark kontra andre lande at Danmark har verdens højeste momssats og den kan butikkerne ikke kæmpe imod, tyskland har 19% og england lidt højere så vedr barnevognen giver det lidt forskel, men en barnevogn er ikke tung Hifi og england har såvidt jeg ved 70 millioner indbyggere og kæderne dermed endnu større indkøb. Tung hifi er ikke kædebaseret men i nichebranchen. |
|
|
Jeg forstår din frustration, jeg er ikke enig i hvor "skylden" ligger, men momssatsen er bestemt ikke alene forklaringen.
Ok et eksempel. En projektor der i AUG kostede mellem 16k og 20k i Danmark, netbutik eller fysisk, købte jeg i Tyskland til under 11k....det er bestemt mere end forskellen i moms.
Et andet eksempel: GPS til golf, pris i DK ca. 4k,´pris i UK inkl. forsendelse 2,1k...hvordan forklarer du den enorme forskel?? pengene forsvinder da et eller andet sted hen....og ligesom de fleste vil jeg helst have mest for mine surt tjente penge, og så er valg af forhandler ikke særligt svært.. __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan er kapitalismen, utak er de armes løn. Det' de riges paradis, men jeg syns fa'me det er synd....
Hvad angår Poul oppe i det nordjyske, så er det han skriver desværre temmelig usammenhængende, og derfor ikke værd at bruge sit krudt på, med mindre man har en svaghed for perfiditeter.
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
De drenge der køber iPods og andet af samme skuffe er vel de samme vatnisser der spiller "guitar-hero" i stedet for selv at lære at spille guitar
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej momsen er ikke hele forskellen, men måske 800-1000 kr i dit tilfælde og i tyskland bor der ca. 80 millioner mennesker og kæder kan lave enorme indkøb med lave priser til følge. Men seriøst og dyrt Hifi udstyr findes ikke i kæder nogen steder i verden, det sælges der trods alt for lidt af så derfor er forskellene meget mindre mellem landene og derfor forstår jeg ikke kunder der vil miste forholdet til den lokale Hifibutik for måske at spare 1000 kr og få det hjem fra udlandet med de chancer det indebærer vedr betaling, levering og garanti/rep. Men min pointe fra starten var også at folk gerne ville lytte og låne i den lokal butik for så at købe andet steds hvilket jeg finder uanstændigt. Men moms er dog en faktor ingen butik kan gøre noget ved og det giver på forhånd et handicap.
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| Nej momsen er ikke hele forskellen, men måske 800-1000 kr i dit tilfælde og i tyskland bor der ca. 80 millioner mennesker og kæder kan lave enorme indkøb med lave priser til følge. Men seriøst og dyrt Hifi udstyr findes ikke i kæder nogen steder i verden, det sælges der trods alt for lidt af så derfor er forskellene meget mindre mellem landene og derfor forstår jeg ikke kunder der vil miste forholdet til den lokale Hifibutik for måske at spare 1000 kr og få det hjem fra udlandet med de chancer det indebærer vedr betaling, levering og garanti/rep. Men min pointe fra starten var også at folk gerne ville lytte og låne i den lokal butik for så at købe andet steds hvilket jeg finder uanstændigt. Men moms er dog en faktor ingen butik kan gøre noget ved og det giver på forhånd et handicap. |
|
|
Jeg er enig i dine moralske betragtninger, og det er noget jeg aldrig har praktiseret, altså det med at høre et sted, for derefter at købe det et helt andet sted...det er angribeligt.
Men at moms og antallet af indbyggere skulle gøre forskellen er jeg ingenlunde eníg i. De 2 eksempler jeg gav var ved ganske små forhandlere, og en besparelse på "kun" 1000 kr, er vel retteligt i den lave ende af skalaen.
Nok om det....det er nok trange tider for alle forretningsdrivende, og alle problemerne mener jeg ikke at man retteligt kan tilskrive kundernes mangelende loyalitet.
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig kan alle problemer ikke tilskrives kunderne alene, finanskrisen har haft størrer indvirkning og slået gevaldig hårdt i luksusbranchen. Feks er bilsalget gået ned med 30-40 % det sidste år og det er nær samme procent satser der er gældende Hifi branchen.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stop nu den klynk, det er da dejligt at priserne på Hifi og musik bliver billigere. Så kan vi da ikke klage over at der bliver færre butikker. Og apparaterne går ikke i stykker, jeg har kun en enkelt gang eller to haft noget til rep. og jeg har haft godt hifi i mere end 25 år
Og musikken bliver også billigere, se hvor mange CDer der koster 50 kr i den lokale stereo studio, det har aldrig været biligere. Jeg kan huske jeg købte de 5 første Dire Straits på CD i 1986 og gav 795 kr for dem. Nu koster de nok kun 200, kr. I 80erne måtte vi betale ca 100 kr i snit for en LP, og timelønnen dengang var meget lavere end nu. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |