Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 06:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: NY HIFI STRØM (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Det er ganske rigtigt lavet, ved at bore et rundt hul med et kopbor, hvorefter et underlag er monteret i væggen. Herefter er det bare, at montere ledninger bagpå kontakterne og skrue kontakten fast i underlaget. Ikke anderledes, end standard kontakter.

Mvh.

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Det er vist et spørgsmål om at have et ordentlig forsikrings selskab, i teorien skal alle danske husstande pt ha instaleret et hpfi relæ som lovgivningen forskriver, men der er altså rigtig mange der ikke har fået det i nu, ligeledes er der garenteret en masse instalationer som har skjulte samlinger hvilket også er ulovlig, så i princippet så vil der jævnlig være muligheder for et forsikrings selskab at slippe for regningen hvis ulykken indtræder, det er ganske enkelt et spørgsmål om de er villige til at se på årsagen til en skade eller om de bare søger en undskyldning for ikke at betale regningen. Hvis de ellers er fornuftige så vil de også betale regningen selv om Furutech stikk. er blevet brugt, bare det er håndværks messigt korekt udført.

Det kan du jo godt mene, problemet er bare at man først finder ud af om man har "et ordentligt forsikringsselskab" når skaden er sket. Så kan det være surt at finde ud af at det havde man desværre ikke.

Det kan måske også tænkes at forsikringsselskabet skelner mellem noget som man ikke har fået skiftet endnu ( HPFI-relæet) og noget som er lavet ulovligt fra starten.

Men hvorfor dog tage chancen og montere noget som man ved ikke er lovligt ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
dan a. skrev:

Det er vist et spørgsmål om at have et ordentlig forsikrings selskab, i teorien skal alle danske husstande pt ha instaleret et hpfi relæ som lovgivningen forskriver, men der er altså rigtig mange der ikke har fået det i nu, ligeledes er der garenteret en masse instalationer som har skjulte samlinger hvilket også er ulovlig, så i princippet så vil der jævnlig være muligheder for et forsikrings selskab at slippe for regningen hvis ulykken indtræder, det er ganske enkelt et spørgsmål om de er villige til at se på årsagen til en skade eller om de bare søger en undskyldning for ikke at betale regningen. Hvis de ellers er fornuftige så vil de også betale regningen selv om Furutech stikk. er blevet brugt, bare det er håndværks messigt korekt udført.

Det kan du jo godt mene, problemet er bare at man først finder ud af om man har "et ordentligt forsikringsselskab" når skaden er sket. Så kan det være surt at finde ud af at det havde man desværre ikke.

Det kan måske også tænkes at forsikringsselskabet skelner mellem noget som man ikke har fået skiftet endnu ( HPFI-relæet) og noget som er lavet ulovligt fra starten.

Men hvorfor dog tage chancen og montere noget som man ved ikke er lovligt ?

Alle fi og hfi relæer skulle være skiftet for ca 2 år siden da reglen blev indført, tro mig der sider rigtig mange af den gamle type rund om kring pt, lige ledes sider der også en del defekte, det er bare ikke opdaget da man ikke får det testet jævnlig. Nu sker der ikke noget ved at forspørge hos sin forsikring inden man udskifter til furutech eller lignende og få en accept fra dem skriftlig.

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Bruger siden: 08 Maj 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

hey jeg er elektrikker og nu kan jeg selfølgelig ikke lige finde den...

men mener lk har lavet en eu stikdåse som faktisk er gjort lovlig til installation i danmark har ihvertfald monteret en 10 stk ca.
af dem bag blandt andet køleskabe...

fordi ellers kunne stikproppen ikke være der og stikproppen er jo undersænket i de eu dåser... så det er faktisk lovligt at
instalere de her dåser ved ikke med dem fra futuretech men det kan lade sig gøre :)

M2tech -> Cambridge DacMagic -> Tara Labs RSC -> Cambridge Azur 740A -> Konkel Cable No.2 -> Dali Ikon MK2 + NAD T577 -> Tara Labs Spectrum 2A + Rega Ear -> Denon AH-D2000
Til top Vis storekonkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af storekonkel

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Nu sker der ikke noget ved at forspørge hos sin forsikring inden man udskifter til furutech eller lignende og få en accept fra dem skriftlig.

En skriftlig accept på at de dækker selvom du monterer noget ulovligt ? Den tvivler jeg på at der er ret mange forsikringsselskaber der vil give dig.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

dan a. skrev:

Nu sker der ikke noget ved at forspørge hos sin forsikring inden man udskifter til furutech eller lignende og få en accept fra dem skriftlig.

En skriftlig accept på at de dækker selvom du monterer noget ulovligt ? Den tvivler jeg på at der er ret mange forsikringsselskaber der vil give dig.

Man må jo spille på at de er godkendt i EU

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

storekonkel skrev:
hey jeg er elektrikker og nu kan jeg selfølgelig ikke lige finde den...

men mener lk har lavet en eu stikdåse som faktisk er gjort lovlig til installation i danmark har ihvertfald monteret en 10 stk ca.
af dem bag blandt andet køleskabe...

fordi ellers kunne stikproppen ikke være der og stikproppen er jo undersænket i de eu dåser... så det er faktisk lovligt at
instalere de her dåser ved ikke med dem fra futuretech men det kan lade sig gøre :)
Det er en opus 66 schuko stikk., bruger den selv.

http://www.elvvs.dk/category.2043.article.84416

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Det hjælper nok ikke meget når de ved at de ikke er lovlige i Dk. Og de er jo nok heller ikke dummere end at de kan høre at du også ved det når du spørger.

Du vil altså have et forsikringsselskab til at skrive " gør bare noget ulovligt, vi dækker alligevel ". Helt ærligt, det tror du ikke selv på vel ?

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

hifido skrev:

Så fik jeg endelig taget mig sammen, og lavet min egen strømgruppe, til hifi. Bemærk de lækre furutech kontakter...:

Lige lidt billeder:

Mvh.

Smukt arbejde og sundt valg af stikkomponenter.

Hvilke kvadrat har du valgt og hvilken "indpakning"? (Er det de gamle stive kabler eller de nye flexible.?)

Har du fået udmålt din jord?

Mvh

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved er Danmark medlem af EU og underlagt EU's love. Hvordan kan det så være at et stik og en bøsning som er godkendt i EU ikke må bruges i DK? Jeg undersøgte det for nogle år  siden. Jeg fik at vide af Det danske Elråd, at Schuko stikket var lovligt, men at schuko bøsningen ikke er det. Antageligt er grunden, at man kan komme til at berøre de 2 flige der udgør jordforbindelsen. Lidt søgt synes jeg nok - LK svaret er mere nærliggende!

Har nu anvendt Schuko over hele linie i min "Østrigste alpehytte" de sidste 10 år - iøvrigt totalt uden problemer. Det hele er nstalleret af en elektriker mod gode ord og betaling. Mit "Østrigske" forsikringsselskab ved ikke noget.    Men ellers er det hele sikret forsvarligt - det er bestemt ikke ild eller andre elektriske ulykker der bekymrer mig mest.

I den forbindelse, kan man så passende spørge: "Hvad med hjemmebyggede rørforstærkere" - De er vel heller ikke dækket af forsikringen?  Mine har kørt i næsten 18 år - ingen problemer, men meget af det færdige konsumgrej er stået af for længst.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Et schuko udtag som fast installation er ulovlig. Det har netop noget med sikkerhed at gøre. Ganske kort så er det at den måde som jorden er udført på i stikket. Den giver ikke en god nok jordforbindelse. Det mener sikkerhedsstyrelsen i hvert fald. Derfor er det den franske udgave med jordben i der er blevet godkendt her i DK.

Det er jo sikkerhedsstyrelsen i sidste ende som kan afgøre en forsikringssag.

Men da de ikke kan kontrollerer diverse forlænge/flerstikdåser fra eu, ja så har de en lille lempelse vedrørende dette. Schukostikdåser må bruges, så længe dine apperater ikke kræver jord. Så ja en supra 6-stikdåse til schukostik er lovlig så længe dit anlæg ikke skal bruge jord.

Men der er jo mange der ikke bliver oplyst om dette ved forhandler/sælger

Man kunne jo også undres over hvorfor at afstanden i tilslutningen i schukostikkene i f.eks. hvidevarer måtte sættes tættere sammen end før. Netop derfor kom der den regl for 2 år siden med at man skulle have HPFI da visse hårde hvidevarerfabrikanter stillede det som et krav. Der var dog stadig smuthuller, som først er blevet lukket i dag.

Ja sådan er det altså, så kan man diskuterer hvor små sko de går i for at have ret. Men sådan er de jo også ved told og skat, kommunen........

Ellers ser det godt ud med schukostikkene i Tyskland. Gav det en forbedring?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Så vidt jeg ved er Danmark medlem af EU og underlagt EU's love. Hvordan kan det så være at et stik og en bøsning som er godkendt i EU ikke må bruges i DK? Jeg undersøgte det for nogle år  siden. Jeg fik at vide af Det danske Elråd, at Schuko stikket var lovligt, men at schuko bøsningen ikke er det. Antageligt er grunden, at man kan komme til at berøre de 2 flige der udgør jordforbindelsen. Lidt søgt synes jeg nok - LK svaret er mere nærliggende!

Har nu anvendt Schuko over hele linie i min "Østrigste alpehytte" de sidste 10 år - iøvrigt totalt uden problemer. Det hele er nstalleret af en elektriker mod gode ord og betaling. Mit "Østrigske" forsikringsselskab ved ikke noget.    Men ellers er det hele sikret forsvarligt - det er bestemt ikke ild eller andre elektriske ulykker der bekymrer mig mest.

Der findes en masse love og regler og selvfølgelig er der nogle vi ikke finder særlig fornuftige. Det ændrer bare ikke på at vi må være klar over at der kan være konsekvenser ved ikke at overholde dem. Jeg tror heller ikke at du behøver være nervøs for at dit hus brænder p.g.a. et Schukoudtag, men hvis uheldet skulle være ude og det brænder af andre årsager ville det måske nok være rarest at undgå at skulle slås med forsikringsselskabet om nogle ulovlige elinstallationer. At de ikke ved noget nu betyder jo ikke nødvendigvis at de ikke opdager det senere. 

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

dan a. skrev:

Det hjælper nok ikke meget når de ved at de ikke er lovlige i Dk. Og de er jo nok heller ikke dummere end at de kan høre at du også ved det når du spørger.

Du vil altså have et forsikringsselskab til at skrive " gør bare noget ulovligt, vi dækker alligevel ". Helt ærligt, det tror du ikke selv på vel ?

Det er ikke sikker den går,men når man præsenter det på den måde du skriver der, så er det klart man får nej, men man kan jo starte med at sige at man vil udskifte et par eksisterene stikk. i sit huset/lejlighed og at men har tænkt sig at udskifte dem med disse EU godkendte stikk.og udbede sige et svar om hvorledes policen dækker hvis man bruger denne type.

DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Kedelig udvikling sådan en tråd tager efter min mening. Jeg synes det ser lækkert ud med de Furutech'er og som alt andet selvbyg medfører det naturligvis en kolosal forbedring af lydkvaliteten fra ens eget anlæg. Har jeg ikke ret i det Hifido? Hvis man kan undgå at det hele går op i r..syge forsikringsspørgsmål, så skal jeg vise billeder af min jordforbundne DIY-strømskinne, baseret på LC-Audiofilter, DIN-monteret fordelerelement (kan ikke lige huske hvad de hedder) og PowerCon fra Neutrik. Den kan nok give et kæmpe rap over nallerne, hvis man ryster den kraftigt nok - så jeg lader den stå stille og roligt på hylden...

bjæf
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 21 Marts 2010
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Ja det er sjovt der skal sådan snak til næsten hver gang.

Ikke ret mange tænker på forsikring når det er en lovlig kontakt hvor der sidder det ene diy projekt i efter det andet.

Går der ild i en diy forstærker eller lignende, så er forsikringen nok lidt ligeglad med at stikkontakten var lovlig.

Ydermere er det nok mere sansynligt at der går ild i det der er sat til stikkontakten, end selve stikkontakten.
Til top Vis bjæf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjæf

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

DYILars skrev:
Kedelig udvikling sådan en tråd tager efter min mening. Jeg synes det ser lækkert ud med de Furutech'er og som alt andet selvbyg medfører det naturligvis en kolosal forbedring af lydkvaliteten fra ens eget anlæg. Har jeg ikke ret i det Hifido? Hvis man kan undgå at det hele går op i r..syge forsikringsspørgsmål, så skal jeg vise billeder af min jordforbundne DIY-strømskinne, baseret på LC-Audiofilter, DIN-monteret fordelerelement (kan ikke lige huske hvad de hedder) og PowerCon fra Neutrik. Den kan nok give et kæmpe rap over nallerne, hvis man ryster den kraftigt nok - så jeg lader den stå stille og roligt på hylden...

Dit indlæg beviser jo netop at det er nødvendigt at advare. Det er da muligt at du finder forsikring og stærkstrømsreglementer r..vsyge, men at risikere økonomisk ruin eller menneskeliv for noget som du mener lyder bedre fordi du selv har lavet det, virker ikke særlig smart. Det vil du nok også erkende hvis du en dag bliver afvist af forsikringen eller mister et familiemedlem der glemte at "lade den stå stille og roligt på hylden".

Du mener at tråden tager en kedelig udvikling p.g.a. mine og andres advarsler. Jeg mener at DIY-tråde der viser ulovlig DIY burde fjernes, da de kan virke som inspiration for andre især hvis der ikke gøres opmærksom på at det er ulovligt.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Lange løstliggende forlængerledninger er faktisk også ulovlige
Og langt mere farlige da de ikke er designet til store strøm træk
Jeg har haft en som blev lige lovlig varm

Og alt det vi ellers går og brygger sammen af elektronik kan være særdeles upålideligt, og ret farligt
Af besyndelige årsager hører vi dog aldrig om ulykker af nogen slags

Jeg har været stor tilhænger af gamle bakelit stik, inspireret af en vis herre
Ingen tvivl om virkningen
Men anlægget jeg havde var sgu så følsomt for den mindste ændring
Selv en tændt lampe eller kukur kunne høres

Nu har jeg faktisk meget bedre lyd, uden at anlægget er følsomt overfor den slags
Hvilket siger mig at der mere kan være tale om stabiltets problemer, af en slags
Man har altid påstået at det netop er fine sager der reagere på den slags
Nu hælder jeg dog mere til den modsatte opfattelse

Og glem ikke at ude i sikrings boksen er alle samler lavet med gemene elektrikker muffer
Foruden alle de uhjælpeligt håbløse samlinger indeni apparaterne
Et ikke særligt optimalt og uløseligt problem vi bare må acceptere 

Men det er rigtig flot og kan næppe skade
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

hifido skrev:

Så fik jeg endelig taget mig sammen, og lavet min egen strømgruppe, til hifi. Bemærk de lækre furutech kontakter...:

Lige lidt billeder:

Mvh.

Hvis det er i tyskland, hvorfor sidder der så en LK Fuga i en softlineramme ved siden af i forvejen??

Bare nysgerrig.

Venligst,

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Selvbyggeren1 skrev:
hifido skrev:

Lige lidt billeder:

Mvh.

Hvis det er i tyskland, hvorfor sidder der så en LK Fuga i en softlineramme ved siden af i forvejen??

Bare nysgerrig.

Venligst,

Det er nok fordi, at bruger ikke taler helt sandt og huset befinder sig i dk.

Stanley har helt ret tråden bør slettes da den inspirere til ulovligheder.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

bjæf
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 21 Marts 2010
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:

Selvbyggeren1 skrev:
hifido skrev:

Lige lidt billeder:

Mvh.

Bare nysgerrig.

Venligst,

Det er nok fordi, at bruger ikke taler helt sandt og huset befinder sig i dk.Stanley har helt ret tråden
bør slettes da den inspirere til ulovligheder.

Dvs at alt hvad der har med DIY at gøre; Forstærkere, Forforstærkere, Delefiltre, DA-convertere osv osv skal slettes ?
Til top Vis bjæf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjæf

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes