| Forfatter |
|
Emil K. Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil have mig et par nye højttalere :) Det er vel et typisk forum-topic, men jeg tror det her bliver spændende hehe, som jeg har skrevet i overskriften. Jeg har et par Cerwin Vega DC15, men jeg vil sgu egentlig gerne prøve noget nyt, som kan åbne lidt op for den lidt renere og mere diskantfyldte verden :) Jeg er meget glad for dem skal det siges. Det tryk de kan levere...  Så ja. Jeg er bange for at miste nogle af CV's egenskaber, hvis jeg går over til noget finere. Jeg er bange for at det ikke spiller højt nok. Jeg er bange for at der ikke er nok bas. Jeg er bange for at de brænder af. Er der en eller flere der er friske på, at få en ung knægt over i den "rigtige" Hifi verden? :D Enlighten me?  Vi snakker nok omkring de 6tusser.. Mvh Emil
__________________ Det er bedre at være til grin, end det er ikke at være til noget.
|
| Til top |
|
| |
Naturplejeren Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, må jeg foreslå et kik på et par Dali Concept 8 Generelt er Dalier let at drive og kan tåle lidt tæsk. Samtidig har de en god lyd og fin spredning. Mon ikke 2x8 tommer basser i hver burde kunne give bas nok? Prisen passer med de 3k for hver. Google lidt og se om det var noget  Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit råd Spar 3000 og køb et sæt Dali 850
|
| Til top |
|
| |
Emil K. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Power er intet problem  Glemte at sige at jeg bruger en Crown CTS1200.... Og jeg vil gerne købe brugt da jeg føler jeg får mest for pengene dér.
__________________ Det er bedre at være til grin, end det er ikke at være til noget.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et sæt af de større ældre jbl eller coral fra studio monitor serien tror jeg ville passe til dine ønsker.Da vi begge bor på fyn,er du velkommen til at kontakte mig pr mail,for et evt lyt her i huset.
|
| Til top |
|
| |
Emil K. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seba kan du eventuelt nævne nogle modeller?
Det kunne jeg måske godt være interesseret i, vil bare gerne se på lidt flere muligheder, men det kunne være sjovt at høre i stedet for at se og tænke.
|
| Til top |
|
| |
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft et par Dali 850'er, og de er glimrende til høj musik - eneste minus er en lidt skinger diskant, og det er
efterhånden en ganske gammel model, men jeg stødte på kbs på en annonce for et sæt Dali Concept 10 til kr. 6.000 - med to
10'' basser, som nok skulle kunne sende et par hug i mellemgulvet.
http://www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=149347
/dreamz
|
| Til top |
|
| |
Emil K. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har set den annonce, men har hørt at Concept ikke skulle være så godt igen.
Hvis man søger på Dali850 står der meget om sløv bas og skrigende diskant... Og mange tråde om afbrændte diskanter.
Men hvis man har haft Cerwin Vega kan det vel kun gå den rigtige vej?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Emil K. skrev:
Har set den annonce, men har hørt at Concept ikke skulle være så godt igen.Hvis man søger på Dali850
står der meget om sløv bas og skrigende diskant... Og mange tråde om afbrændte diskanter.Men hvis man har haft Cerwin
Vega kan det vel kun gå den rigtige vej?
|
|
|
Det er jo en smagssag, og derfor er det utroligt svært at rådgive om især højttalere. Jeg mener eksempelvis ikke bassen på
850eren er speciel sløv - Jo, i sammenligningen med en Audiovector S3, men så snakker vi også om en helt anden lyd og en
helt anden pris. Jeg er enig i, at diskanten let kan blive skinger - især ved høje lydtryk, men det gør mange af de CV'er, jeg
har hørt, nu også. Og jeg har nu aldrig brændt diskanter af, selvom de er blevet udsat for lidt af hvert.
Men tag ind og hør en par af de store Concepter, og hvis du ikke bryder dig om bassen eller diskanten eller hvad ved jeg, så
er det jo ikke dem, du skal købe - uanset hvor god en pris du bliver tilbudt.
/dreamz
|
| Til top |
|
| |
Emil K. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har nok ret. Jeg har ikke hørt ret meget. Og jeg ved ikke hvor meget der skal til for at få mig til at glemme alt om CV. Jeg har aldrig hørt nogle, hvad skal vi sige, "rigtige" højttaler... Hvad med Dali 909, de har også 10" bas og de skulle kunne tåle lidt af hvert? De er dog noget billigere, og ældre også. Jeg vil overveje at tage ind i Hifiklubben for at lytte lidt til de Concept i hver fald... Kan godt lide at de har 10". Tror ikke på at mindre ville kunne tilfredsstille mig
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Emil K: Bare du lige husker at det ikke er god skik at bruge en butik til at lytte og så gå ud og købe det brugt eller på nettet for at spare lidt penge. Det går udover butikkens indtjening, og dermed i sidste ende alle os der godt kan lide at gå i butikker for at blive rådgivet, lytte, og eventuelt købe når det falder i vores smag Men det er selvfølgelig op til dig selv.
Hvor højt spiller du med de DCére du har? Jeg syntes selv at jeg kan spille rigeligt højt med langt mindre højttalere. Men så spillede jeg jo også selv usandsynligt hjernedødt højt da jeg var teenager, så måske det bare er noget man vokser fra.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Emil K. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg godt klar over at det ikke er.
Mine DC'er får tit riiiiigeligt... Jeg kan godt lide når det er højt, og jeg kan godt lide at mærke bassen. Jeg ville dog ønske der var lidt flere detaljer, og noget mere diskant.
Ville der være noget at hente ved at købe Dali 909? Jeg siger ikke at jeg med et skal gå fra Cerwin Vega og til noget fint. Måske skulle jeg tage det lidt mere stille, for jeg er nok ikke klar til at give helt slip på tordnende høj lyd.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
l´Blundt skrev:
Emil K: Bare du lige husker at det ikke er god skik at bruge en butik til at lytte og så gå ud og købe det
brugt eller på nettet for at spare lidt penge. Det går udover butikkens indtjening, og dermed i sidste ende alle os der godt
kan lide at gå i butikker for at blive rådgivet, lytte, og eventuelt købe når det falder i vores smagMen det er selvfølgelig op til
dig selv.
|
|
|
I princippet har du naturligvis ret, men et eller andet sted skal man jo starte; især som ung og studerende (Jeg kender ikke
Emils alder eller indtægt, men jeg gætter mig til det ;-). Jeg ved ikke, hvornår man har lagt nok penge i detailhandelen, før
man har gjort sig 'fortjent', at man køber lidt brugt ved siden af. For mit eget vedkommende kan jeg da sige, at jeg har lagt
rigeligt med penge i Hifi-klubben til, at jeg uden at blinke ville købe brugt - også efter at have hørt det pågældende produktet
i en af klubbens butikker.
Og hvem ved, måske Emil bliver så fantastisk glad for Dali, så han en dag, når han er blevet en rig mand, køber et sæt
Megaline ;-)
Så få dig bare en lytter, Emil - også selvom du senere vælger at købe et brugt sæt.
/dreamz
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 24 Marts 2010 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
dreamz: Det er jo lidt svært at argumentere imod den slags logik, alá jeg synes derfor må jeg. Men jeg prøver alligevel. Du arbejder vel et eller andet sted hvor du gerne ser der kommer nogle penge i kassen så du kan få din løn, formoder jeg. Det er det samme med Klubben(må Vassago og AVprecision mon også udnyttes på denne måde), de skal have til husleje, produktet du lytter til og til løn. Det handler jo ikke om at gøre sig "fortjent" til noget som helst. Du gør dig fortjent til et givent produkt ved at betale for det. Og jeg garantere at de ikke lader dig lytte hvis du lader dem vide fra starten at du bare lige vil lytte hos dem og så handle et andet og billigere sted. Du er altid velkommen til at købe brugt, og dermed lytte hos sælger eller overtale sælger til at komme forbi med produktet. Der er faktisk private der låner ud til prøvelytning også, så du kan høre det med dit eget grej i komfortable omgivelser. Emil K: Jeg kender ikke Dali 909 og DC15 godt nok til at udtale mig om deres indbyrdes kvaliteter. Men jeg kan da fortælle at da jeg selv gik fra højttalere med 2 styk 10" i hver til mere "korrekte" højttalere med kvalitets 7"-enheder i mistede jeg ikke meget lydtryk. Syntes nærmere at forskellen er at det ikke længere er lige så anmasende når jeg spiller højt. Eventuelt kan du jo supplere med en subwoofer senere hen, når pengene er til det. Så får du også den helt dybe bass med  Men tag imod nogle invitationer fra private til at høre deres(også mindre højttalere) og tag så din forstærker med. Så står du heller ikke i en salgs-situation med en mere erfaren sælger, men der imod med en flink gut der stolt viser sit hifi frem og prøver at vejlede dig fremfor at sælge. Det er nok den bedste måde at lære noget i den her hobby. Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2010 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne debat florerer flere steder, og kun en ting er sikkert: Der er ingen sort/hvide svar. Fordi jeg har hifi som hobby, er
det ikke ensbetydende med, at jeg skal holde liv i diverse forhandlere ved at købe produkter til en pris, jeg finder for høj.
Jeg køber ind, når jeg synes, jeg har brug for noget, og når prisen er rigtig. Og hvis der er tale om brugt udstyr, er det fint
med mig. Og når jeg køber brugt, er det jo oftest fordi sælger har købt eller vil købe nyt.
Med nettet har vi fået en ny problemstilling, som ikke kun hifi-branchen kæmper med. Se bare de udfordringer medie, plade
og filmbranchen slås med. Jeg tror, vi i den forbindelse står over for store strukturelle omvæltninger –som også omfatter
detailhandelen – herunder hifi-branchen.
Jeg ville nok aldrig låne dyrt udstyr hjem fra forskellige forhandlere/distributører for så efterfølgende at bestille det hele over
nettet for at spare 10-20 procent. Men kunne jeg spare 40-50 procent ville jeg måske vakle lidt. Og det er jeg sikker på, at
andre også ville.
Og i det konkrete tilfælde med vores unge Emil (hvor gammel er du egentlig, Emil?), mener jeg, at det i sidste ende må
være i branchens - herunder hifi-klubbens - interesse, at Emil bliver ramt af hifi-bacillen. Måske lukrerer han lidt på hifi-
klubben i denne ombæring, men hvis de behandler ham godt, er det jo ikke usandsynligt, at han en dag vender tilbage med
penge på lommen.
/dreamz
|
| Til top |
|
| |
Thomas Geil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 332
|
| Sendt: 24 Marts 2010 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej  Kan lige gi dig et lille praj Mht Dali 909, min svoger havde dc 15 som han egentlig var godt tilfreds med men de var
vidst lidt for store i den bedre halvdels smag.
Han købte et par dali 909 i den blå avis som han er blevet rigtig glad for. Han kunne pludselig hører detalier i div musik han
aldrig havde lagt mærke til før.
Sys desuden de leverer masser af bas, nok lidt hurtigere og kontant i bassen end en 15" cv vil jeg tro. Har selv dali 8008 men
de kan slet ikke være med bas mæssigt i forhold til 909.
Håber du finder noget du kan bruge
Har selv kigget lidt på de gamle Jbl ti5000, sys de spiller rigtig godt med nok svære at finde til de 5-6k
|
| Til top |
|
| |
carcass Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 642
|
| Sendt: 24 Marts 2010 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt synes jeg at Concept måske er den kedeligste højttaler jeg nogensinde har hørt,så den ville jeg holde mig fra hvis jeg var dig.
Så kan jeg så tilføje at hvis du vil spille mega højt og samtidig vil have en gó lyd er der kun én vej......DALI EVIDENCE 870 .....seriøst, det er så man kan mærke lydtrykket i buksebenene og i resten af kroppen . Generalt et det bare en skide gó højttaler til prisen.
Der er en annonce her.... http://www.dba.dk/dali-evidence-870-ahorn-lys/id-65059904/ ...de her er måske lige dyre nok alderen taget i betragtning,men det kan da være at du kan prutte ham ned på de 6k som du har at købe for.
__________________ The world is watching America...and America is watching tv.
BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 24 Marts 2010 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali 870 er en fin højttaler, og som sådan et godt bud, men jeg ville måske overveje et sæt Dali 470 eller en anden større standerhøjttaler, og så supplere med den største subwoofer jeg overhovedet kunne få råd til. Det er altså noget af en forskel at gå fra 2 stk 15" basser til 2 stk 8" basser. Måske kan de større Dali 909 gøre det - dem kender jeg ikke. Men jeg ville ikke gøre det uden at lytte først.
Det svarer vel til at ville skifte sin Land Rover V8 ud med en BMW 320i for at få en hurtigere 0-100 tid, også selv om begge skal bruges til markræs.
Uanset hvad du gør, får du altid bedre diskant end på Vega'erne. Men hvis du vil have en løsning der holder i mange år, ville jeg nok springe de billige Dali'er over. Det vil sige Dali 850 og Concept serien. Jeg synes personligt de er for skarpe i lyden til at man bliver vilde med dem i længere tid. Jeg har haft begge!
Og hvis jeg må være lidt uartig, så kunne du jo evt. finde en passiv subwoofer - altså en uden forstærker, og så bruge Crown'en på den. En mindre forstærker vil sagtens kunne trække resten, når du skærer bassen væk fra hovedhøjttalerne. Nu begynder projektet så at antage liv, og du ender der hvor du ikke selv kan styre det længere - velkommen til hifi-verdenen
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2296
|
| Sendt: 24 Marts 2010 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med et sæt JBL L-100 med 12" bas, eller et sæt JBL TI3000 med 10" bas? Begge fede højttalere, som spiller godt, og kan levere et fornuftigt lydtryk?
|
| Til top |
|
| |
carcass Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 642
|
| Sendt: 24 Marts 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Dali 870 er en fin højttaler, og som sådan et godt bud, men jeg ville måske overveje et sæt Dali 470 eller en anden større standerhøjttaler, og så supplere med den største subwoofer jeg overhovedet kunne få råd til. Det er altså noget af en forskel at gå fra 2 stk 15" basser til 2 stk 8" basser. Måske kan de større Dali 909 gøre det - dem kender jeg ikke. Men jeg ville ikke gøre det uden at lytte først.
Det svarer vel til at ville skifte sin Land Rover V8 ud med en BMW 320i for at få en hurtigere 0-100 tid, også selv om begge skal bruges til markræs.
Uanset hvad du gør, får du altid bedre diskant end på Vega'erne. Men hvis du vil have en løsning der holder i mange år, ville jeg nok springe de billige Dali'er over. Det vil sige Dali 850 og Concept serien. Jeg synes personligt de er for skarpe i lyden til at man bliver vilde med dem i længere tid. Jeg har haft begge!
Og hvis jeg må være lidt uartig, så kunne du jo evt. finde en passiv subwoofer - altså en uden forstærker, og så bruge Crown'en på den. En mindre forstærker vil sagtens kunne trække resten, når du skærer bassen væk fra hovedhøjttalerne. Nu begynder projektet så at antage liv, og du ender der hvor du ikke selv kan styre det længere - velkommen til hifi-verdenen
|
|
|
Nu er der jo altså ikke 2 stk 15" i DC15 højttalerene men kun 1 i hver...............det skal også lige siges at membran-areal er altså ikke alt  2 stk. 8" har ca. det samme areal som én 12" __________________ The world is watching America...and America is watching tv.
BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP
|
| Til top |
|
| |