Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

dr. jeep skrev:

Du må så være en af de 2% af alle hifi/musik elskere der altid himler op hver gang der introduceres ny teknologi. Hvis folk som dig havde fået lov til at bestemme udviklingen ville vi stadig sidde og lytte til "optræks grammofoner med tragt"...

Det kan da godt være salget af rør-grej er steget. Men vi er stadig nede på et  meget lavt niveau. Fakta er at det kun er et fåtal nørder der gider bekymre sig om rør og deslige.

Så længe det ikke er teknik for teknikkens skyld, er jeg altid interesseret i udviklingen. Du har da ret, det bliver de digitale forstærkere der hurtigt kommer til at være flest af. Nok mest fordi det er ekstremt billigt at bygge en kraftfuld forstærker, der lyder rimeligt, med denne teknologi.

Ellers er jeg nok mest til enkle løsninger med korte signalveje og ikke for meget hokus pokus til at genere signalet.

Der er jo ikke nogen facitliste, så det eneste at gøre, er at vælge det man synes lyder bedst, for den pose penge man har til rådighed.

Min personlige preferance er OTL rørforstærkere, som desværre er dybt afhængighedsskabende og får der meste transistorgrej til at lyde som en tør kiks.

Karsten 

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Ja... LP'en er muligvis lidt i fremgang for tiden, men set i forhold til hvor mange der lytter på cd er der INGEN der lytter på lp'ere mere... LP'ere er som rørforstærkere kun noget fåtallet bekymre sig om. Det skal dog hertil siges at jeg da også selv i ny og næ finder lp'erne frem, men det er langt fra det medie jeg lytter meste til.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen,

Digitale forstærkere kan ikke helt sammenlignes med forskellen på rør og transistorer. Da transistorerne kom, var det et udtryk for en bedre teknologi indenfor komponenter, som ændrede måden man designede forstærkere på.

Denne gang skyldes udviklingen noget helt andet. Hvis man ser bort fra de få firmaer der har en audiophil indgangsvinkel til digitale forstærkere, er årsagen til fokus på udviklingen af digitale forstærkere at disse kan laves billigere end konventionelle forstærkere, og at de har en væsentligt reduceret varmeudvikling, hvilket sparer køleplader, og muliggør lavere vægt og at man er friere stillet når man designer det visuelle udtryk på produktet.

Den benovelse der er med hensyn til digitale forstærkere kan sammenlignes med den der var ved CD'ens fremkomst. Der mente flere fagblade at nu blev det ikke bedre, og vi kunne ikke høre forskel.... men vi fandt jo senere ud af at det stemte ikke helt...

I løbet af de kommende år vil digitale forstærkere garanteret vinde indpas, og på et tidspunkt nå et højt niveau i lydkvalitet.

Iøvrigt kunne det være spændende at se hvad der ville ske, hvis der for en gangs skyld blev udviklet en ny teknologi kun med det mål at skabe bedre lyd. Indtil nu har den generelle udvikling jo ikke haft det som mål.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Til Thomas sillesen.

Hvad er formålet så, hvis det ikke er at skabe bedre lyd.

mvh. Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Hej Eriek,

Det skrev jeg da, jeg skrev: "Denne gang skyldes udviklingen noget helt andet. Hvis man ser bort fra de få firmaer der har en audiophil indgangsvinkel til digitale forstærkere, er årsagen til fokus på udviklingen af digitale forstærkere at disse kan laves billigere end konventionelle forstærkere, og at de har en væsentligt reduceret varmeudvikling, hvilket sparer køleplader, og muliggør lavere vægt og at man er friere stillet når man designer det visuelle udtryk på produktet."

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Ok Thomas jeg har lige nærlæst dit indlæg.

Jeg kan godt forestille at konsum virksomhederne, tænker mere på rationalisering end på lydkvalitet, uden dog at ha noget at have det i.

Jeg synes til gengæld at der hvor det er i lydens tjeneste, er man kommet langt, og overhaler analogt udstyr. Ellers havde jeg heller ikke valt AR.

mvh. Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

dr. jeep skrev:

Hvis der er noget de "traditionelle" hifi entusiaster ikke er så er det åbne over for nyt. De mener som udgangspunkt at alt digitalt er af det onde og rørforstærkere på 2x0,5w er det eneste der gengiver musikkens sjæl, hvad det så end er, men lur mig om det ikke er det der kunstige romantik slør alle rørforstærkere i størrere eller mindre grad frembringer... Det kan jeg ikke bruge til noget...

Digitale forstærker er utrolige spændende, men din udtagelse kan ikke bruges til noget, intet har over gået en OTL rørforstærker.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hvad er det dog for noget fordrukkent sludder og sige at intet har overgået en OTL rørblablabla.... Det er sgu' da individuelt hvad man synes spiller bedst. Du er til kunstig romantik og jeg til den mere råt for usødet gengivelse...

Det eneste man kan sammenligne i absolutte termer er målinger, men de siger jo ikke en skid om hvordan noget spiller... Men hvis det er der du vil hen så kan jeg love dig at din OTL taber stort til selv en 1000 kr- intigreret fra japan.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Har du hørt en OTL slæde?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

-> dfms

Jeg synes ikke det er så interessant, hvor godt eller dårligt rør er. Jeg har da eks. solgt en af mine Tripath hjemmebyg klasse D til en gut der havde rør. Touché!

Til den der startede tråden, kan jeg blot fortælle at det er fremtidens teknologi. Bl.a. af de grunde Thomas Sillesen opremsede, hvad enten man synes det er godt eller skidt.

For mig har klasse D vist sig at være entydigt bedre end noget andet jeg har prøvet. Især når man ikke kan nøjes med 5 W, men skal have 500 W for at det rykker.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 21 Marts 2004 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Om det er rør, bananer, pære eller oste der spiller er for mig ligemeget, bare det spiller godt. Det var også de åndsvage udtagelser om rør, folk kommer med jeg hyllede over. Jeg kan godt forestille mig LCaudio's klasse D'er sammen med en rørforforstærker.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes