| Forfatter |
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
dr. jeep skrev:
|
Du må så være en af de 2% af alle hifi/musik elskere der altid himler op hver gang der introduceres ny teknologi. Hvis folk som dig havde fået lov til at bestemme udviklingen ville vi stadig sidde og lytte til "optræks grammofoner med tragt"...
Det kan da godt være salget af rør-grej er steget. Men vi er stadig nede på et meget lavt niveau. Fakta er at det kun er et fåtal nørder der gider bekymre sig om rør og deslige.
|
|
|
Så længe det ikke er teknik for teknikkens skyld, er jeg altid interesseret i udviklingen. Du har da ret, det bliver de digitale forstærkere der hurtigt kommer til at være flest af. Nok mest fordi det er ekstremt billigt at bygge en kraftfuld forstærker, der lyder rimeligt, med denne teknologi.
Ellers er jeg nok mest til enkle løsninger med korte signalveje og ikke for meget hokus pokus til at genere signalet.
Der er jo ikke nogen facitliste, så det eneste at gøre, er at vælge det man synes lyder bedst, for den pose penge man har til rådighed.
Min personlige preferance er OTL rørforstærkere, som desværre er dybt afhængighedsskabende og får der meste transistorgrej til at lyde som en tør kiks.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja... LP'en er muligvis lidt i fremgang for tiden, men set i forhold til hvor mange der lytter på cd er der INGEN der lytter på lp'ere mere... LP'ere er som rørforstærkere kun noget fåtallet bekymre sig om. Det skal dog hertil siges at jeg da også selv i ny og næ finder lp'erne frem, men det er langt fra det medie jeg lytter meste til.
__________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allesammen,
Digitale forstærkere kan ikke helt sammenlignes med forskellen på rør og transistorer. Da transistorerne kom, var det et udtryk for en bedre teknologi indenfor komponenter, som ændrede måden man designede forstærkere på.
Denne gang skyldes udviklingen noget helt andet. Hvis man ser bort fra de få firmaer der har en audiophil indgangsvinkel til digitale forstærkere, er årsagen til fokus på udviklingen af digitale forstærkere at disse kan laves billigere end konventionelle forstærkere, og at de har en væsentligt reduceret varmeudvikling, hvilket sparer køleplader, og muliggør lavere vægt og at man er friere stillet når man designer det visuelle udtryk på produktet.
Den benovelse der er med hensyn til digitale forstærkere kan sammenlignes med den der var ved CD'ens fremkomst. Der mente flere fagblade at nu blev det ikke bedre, og vi kunne ikke høre forskel.... men vi fandt jo senere ud af at det stemte ikke helt...
I løbet af de kommende år vil digitale forstærkere garanteret vinde indpas, og på et tidspunkt nå et højt niveau i lydkvalitet.
Iøvrigt kunne det være spændende at se hvad der ville ske, hvis der for en gangs skyld blev udviklet en ny teknologi kun med det mål at skabe bedre lyd. Indtil nu har den generelle udvikling jo ikke haft det som mål.
Med venlig hilsen __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Thomas sillesen.
Hvad er formålet så, hvis det ikke er at skabe bedre lyd.
mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Eriek,
Det skrev jeg da, jeg skrev: "Denne gang skyldes udviklingen noget helt andet. Hvis man ser bort fra de få firmaer der har en audiophil indgangsvinkel til digitale forstærkere, er årsagen til fokus på udviklingen af digitale forstærkere at disse kan laves billigere end konventionelle forstærkere, og at de har en væsentligt reduceret varmeudvikling, hvilket sparer køleplader, og muliggør lavere vægt og at man er friere stillet når man designer det visuelle udtryk på produktet."
Med venlig hilsen
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok Thomas jeg har lige nærlæst dit indlæg.
Jeg kan godt forestille at konsum virksomhederne, tænker mere på rationalisering end på lydkvalitet, uden dog at ha noget at have det i.
Jeg synes til gengæld at der hvor det er i lydens tjeneste, er man kommet langt, og overhaler analogt udstyr. Ellers havde jeg heller ikke valt AR.
mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
dr. jeep skrev:
|
Hvis der er noget de "traditionelle" hifi entusiaster ikke er så er det åbne over for nyt. De mener som udgangspunkt at alt digitalt er af det onde og rørforstærkere på 2x0,5w er det eneste der gengiver musikkens sjæl, hvad det så end er, men lur mig om det ikke er det der kunstige romantik slør alle rørforstærkere i størrere eller mindre grad frembringer... Det kan jeg ikke bruge til noget...
|
|
|
Digitale forstærker er utrolige spændende, men din udtagelse kan ikke bruges til noget, intet har over gået en OTL rørforstærker.
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det dog for noget fordrukkent sludder og sige at intet har overgået en OTL rørblablabla.... Det er sgu' da individuelt hvad man synes spiller bedst. Du er til kunstig romantik og jeg til den mere råt for usødet gengivelse...
Det eneste man kan sammenligne i absolutte termer er målinger, men de siger jo ikke en skid om hvordan noget spiller... Men hvis det er der du vil hen så kan jeg love dig at din OTL taber stort til selv en 1000 kr- intigreret fra japan. __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du hørt en OTL slæde?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
-> dfms
Jeg synes ikke det er så interessant, hvor godt eller dårligt rør er. Jeg har da eks. solgt en af mine Tripath hjemmebyg klasse D til en gut der havde rør. Touché!
Til den der startede tråden, kan jeg blot fortælle at det er fremtidens teknologi. Bl.a. af de grunde Thomas Sillesen opremsede, hvad enten man synes det er godt eller skidt.
For mig har klasse D vist sig at være entydigt bedre end noget andet jeg har prøvet. Især når man ikke kan nøjes med 5 W, men skal have 500 W for at det rykker.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 21 Marts 2004 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|