Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ny projector? Derfor brugt CRT (LANG!) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

(jeg undskylder de mange stavefejl, jeg er ordblind og min stavekontrol virker ikke  )

Hvorfor:
Jeg har læst gang på gang herinde om folk leder efter ny projector i kr. 15-20.000,- klassen, og spørger til råds om hvilken en er bedst. Det kommer masser af gode, og mindre gode råd, men fælles for alle er, at der altid rådes til at købe LCD og DLP projectorer. Jeg synes der er et behov for at understrege at markeder at meget større end LCD og DLP'er og det vil for mange være en meget bedre ide at købe en brugt CRT projektor isteder for.

Teknik:
LCD, DLP, LCOS, CRT er de 4 teknologier at vælge imellem på markedet i dag og men flere er på vej.
Fælles for LCD, DLP og LCOS er, at de alle er baseret på én hvid lampe (halogen) der bliver manupuleret på forskellige måder alt efter teknologien. CRT benytter derimod 3 billedrør (Rød, Grøn, Blå) der bliver forstørret igennem store linser.
CRT er en efterhånden gammel og vel-afprøvet teknologi der stadig produceres. Der er ikke længere de store landvindinger indenfor CRT. LCD/DLP/LCOS er dog stadig langt fra CRT's kvalitetsniveau. De nye teknologier udvikles til gengæld stadig på højtryk og jeg vil personligt mene at vi i løbet af 5-6 år vil se "high end" projektorere med en af disse nyt teknologier som vil leve op til CRT's nuværende standart.

Pas på tilbudsaviser:
Der et mange "gode" tilbud på LCD og DLP projektere til under kr. 10-15.000,- i tilbudsaviser hele tiden. Det er derfor næmt at tro at disse projektorer er af udemærket kvalitet og egner sig fint til hjemmebiogra og lign. Dette er dog langt fra tilfældet. Mange af disse produkter egner sig slet ikke til fremvisning af "levende billede" og er ubrugeligt til filmfremvisning. De egner sig dog fint til datapræsentationer ala. PowerPoint.
Der er også ofte tale om "sidste års" modeller og med en relativ umoden teknologi er der alligevel en kvatlitetsforøgning fra model til model.

Kildekritik:
Det giver sig selv at sælgere ønsker at sælge. Der er ingen forretninger der sælger brugte CRT projectors og kan derfor ikke tjæne penge på at sælge dem. Hvis du spørger en sælger i en eller anden butik der sælger LCD/DLP/LCOS projectors om CRT nu ikke er bedre får du en historie om at CRT'er er gammeldags og de nye teknologier er lige så gode og og udviklede nu! Hvorfor lyver de dig op i hovedet? Enten ved de ikke bedre ellers skal de tjæne penge, det giver sig selv, sådan er verden nu engang skruget sammen.

Jeg har ingen økonomisk interesse i at "lokke" nogen til at købe CRT. Ikke at de betyder at du skal tro blindt på mig. Det eneste jeg ønsker er lidt oplysning og forklare hvordan jeg ser det hele hænger sammen.

Hvorfor købe brugt CRT:
Svaret er enkelt, du får MEGET mere for pengene. En CRT projektor i perfekt stand med et par år på bagen koster brugt 10%-20% af nyprisen. En hurtig sammenligning viser at du kan købe en brugt CRT i god stand til omkring 15.000,-, det sammen som en LCD/DLP'er i den billige ende. Forskellen er så at CRT'eren er købt til over kr. 200.000,- for under 4 år siden.
Hvorfor er de så blevet så billige over så kort tid spørger du så. Det er fordi firmaer har skifter til LCD (de er ligeglade med kontrast, opløsning, farver. osv. bare de har lysstyrke til at fremvise powerpoint præsentationer i dagslys) og derfor nærmest forære de deres brugte CRT'er væk.

Fordele og ulemper:
Jeg har set mange forskellige LCD/DLP/LCOS/CRT projektorer igennem de sidste mange år. Ja, LCD/DLP/LCOS projectors er blevet bedre men ligger stadig så langt under CRT' kvalitetsniveau at seriøse hjemmebiografejere skal glemme alt om dem på nuværende tidspunkt. LCOS er den mest lovende teknologi, men til en pris på over kr. 100.000,- for en af de bedre modeller og stadig ikke på højre med CRT'er, må man se tiden an der.

Man kan generelt sige at en CRT slår de nyere teknologier på alle områder, på nær et par stykker:

- Størrelse
- ingen garanti (lav aftale med sælger)

Det er ikke meget at sige til størrelsen, CRT projektorer er store. Nogen synes det er en fordel at den ser ud af noget, andre en bagdel.
Der er normalt ikke garanti hvis man køber brugt men man kan aftale en kort garanti med nogen sælgere. Man skal dog tænke på at i maskiner til en nypris på så mange penge bruger producenten altså kvalitetskomponenter hele vejen igennem og CRT'er har næsten altid en meget lang levetid.

Her er et par af de punkter hvor CRT projektorer udemærker sig:

+ Meget høj kontrast
+ Naturlig farvegengivelse
+ Lang levetid på rør
+ Kan klare meget høj opløsning
+ Ingen scaleringfejl

CRT prokektorer kan imodsætning til de andre formater gengive helt sort. Derfor er komtrasten meget høj og det kan tydeligt ses i mørke scener i lyskontroleret rum. CRT'er har normalt 30000:1 imod LCD/DLP's ca. 700:1.
Standard CRT rør har en levetid på ca. 10000 timer og kan derefter udskiftes. Der er ikke en "aftagende" effekt som man kender det fra lampeteknologierne hvor lyser bliver sværere og sværere i en støt faldede linie fra man tager den i brug første gang.
De nyere CRT'er kan klare opløsninger på over 1920*1080 linier og derfor klare de selv de mest krævende HD formater.
Scaleringsfejl er meget udbrædt på LCD/DLP/LCOS projektors, da de kun kan køre en opløsning. Derfor skal alt videomateriale konverteres til projektorens opløsning og det er ofte ikke særligt vellykket. CRT'ere har ikke dette problem da de kan klare alle opløsninger.

Hvor meget bedre er så de brugte CRT'er?
Det er jo en smagssag hvor meget bedre end CRT projektor er. Curt Palme (projektor guru) mener at den bedste high end DLP'er (enkeltlampe til over kr. 100.000,-) levere dårligere billede end en CRT'er (Sony G70) der koster en kr. 10.000,- på brugtmarkedet. Det skal ige siges at en Sony G70 CRT'er betegnes som en mindre god CRT'er. Det sætter vel det hele i lidt i perspektiv. Så hvis en mindre god CRT projector slår top DLP'eren, hvor meget bedre er den så end en DLP'er i samme prisklasse.
Der er vel kun en ting mere at sige til det, se den selv!

Fremtiden:
HD er lige om hjørnet. Alt tyder på at 1080i bliver formatet og her kan LCD/DLP/LCOS ikke være med endnu, men derimod kan brugte CRT'ere fra ca. 15.000,- på opefter klare ÆGTE 1080i HD. Du skal ikke lade dig narre af at sælgeren i butikken siger at LCD/DLP/LCOS projektorne er HD kompatible. At de er kompatible betyder nemlig IKKE at de kan klare den fulde opløsning. Nuværende LCD/DLP/LCOS kan kun gengive en en tredjedel at den fulde HD opæøsning imod CRT'ernes fulde gengivelse.

Opsumering:
Der er mange ting at overveje når man skal købe projektor. Jeg håber at du nu har lidt mere viden om hvordan markedet er og at der faktisk er fantastiske alternativer til hyldevare fra den lokale HiFi/COOP danmark butik.
Hvis du er typen der kan lide at rode med tingene selv er det overhoved ingen vej uden om CRT. Hvis du derimod er typen der vil købe B&O, gerne vil betale mere for mindre hvis det bare er nemt, så er LCD/DLP/LCOS lige noget for dig.

PS.Hvis nogen er intersseret i emnet vil jeg gerne skrive mere om hvad man skal kigge efter når man så er ude for at kigge efter CRT projektrer.

Til top Vis moviedude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moviedude

butcher
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Alle tiders information.

Til top Vis butcher's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af butcher

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hej Moviedude.

Der er to ting der generer mig ved dit indlæg:

1. Hvor er alle stavefejlene? Jeg kunne ikke finde nogen. Øv.

2. Hvor var du henne for et år siden da jeg gav 40.000 kr for en f******g LCD projektor der er værdiløs i dag?

Godt indlæg!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hej.

Der kan jo også være andre grunde til at man vælger LCD f.eks.  Størrelsen er jo en ting, men dette hænger sammen med plaseringsvenligheden.  Jeg har tænkt som en gal, målt plusser og minusser og er egentlig kommet nøjagtig ingen steder !  Det er fint nok at man vil have det bedste billede til prisen, det vil vel alle, men plasering af en 40-70 kilos projektor, hensyntagen til støj osv gør livet meget vanskeligt for os med begrænset plads.  Billedebredden gange 1,2 er vist normal afstand for en crt, dette vil betyde jeg må bruge den som sofabord eller sidde lige under den mere eller mindre.  Så er der det med støjen, med mindre du har en lidt større Barco, ikke en 701 da, så er du nødt til at bygge hush-box og lave ventilationkanaler osv.  CRT er mere for folk der har tid til at lege, masse indstillinger, tilbehør, HTPC osv. Misforstå mig ret, jeg vil gerne have en velholdt crt og få det bedste billede fra min dvd spiller, jeg behøver bare en person der kan komme ind i mit rum og sige : sådan, og sådan og sådan, færdig, for jeg kan ikke se det for mig endnu.

Niels.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en brugt CRT lige før jul, og må da indrømme, at den så alvorligt stor ud da jeg fik den hjem, og min kammerat mente, at min kæreste måtte elske mig meget højt, når jeg fik lov til at købe sådan et skrummel. Jeg har nu fået den monteret i loftet i kælderen, og hverken jeg eller kæresten ligger egentlig mærke til den længere.

Om den larmer så ja, det er en sony, men når filmen er i gang ligger jeg ikke mærke til den. Jeg har dog en plan om at støjdæmpe den lidt når jeg får god tid. Der er andre mærker af CRT projektorer, der er væsentligt mere støjsvage.

Omkring justeringen, så brugte jeg nok omkring et par timer første gang. Anden gang tog vel en god time, mens jeg fik et fornuftigt billede i løbet af en halv times tid tredje gang. Det er dog ved at være et par måneder siden jeg sidst har justeret på den.

Mangler man fuldstændigt nørde genet, og vil kun bruge projektoren som et stort fjernsyn der skal virke med det samme, så bør man nok ikke vælge en CRT projektor, men er man typen, der synes det er skægt, at se hvordan tingene er sat sammen, og ikke er bange for at prøve noget nyt, kan jeg kun anbefale en CRT projektor.

Angående billedkvaliteten er det vel lidt subjektiv, men jeg var ude og se den nye Panasonic AE 500 i lørdags, og hvor var jeg skuffet bag efter. Der manglede dybde i billedet og farverne var kedelige. Tilgengæld var den nok en anelse skarpere end min Sony, så jeg må jo nok ned og lege lidt en aften, så jeg kan få den ordentligt justeret ind  

Her er det egentlige problem med en CRT, justeringen kan altid blive bedre. Det tager ikke lang tid at få et rigtigt godt billede, men hvis det skal være 100% perfekt så...

Endelig ser jeg som alle andre frem til, at vi begynder at kunne modtage HD signaler, da 1080i, skulle være lidt af en oplevelse

Asger

Til top Vis Projectorfreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Projectorfreak

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Man må vel bare acceptere, at folk har forskellige prioriteringer. For nogle mennesker er ulemperne ved CRT; størrelse, vægt, støj og kravet om absolut mørkelægning bare for store til, at de mange fordele kan opveje det. For andre er det omvendt. Sådan er det bare .
Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Lige en bemærkning:

Sony G70 er unden ingen omstændigheder en "mindre god" projektor - faktisk regnes den for, at være en af de aller bedste 8" EM maskiner.

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om at der er lige så mange meninger om den ene eller anden type PJ som der er mennesker, men det handler vel i bund og grund om at vi vidergiver vores erfaringer og entusiasme til de mennesker der spørger om gode råd og vejledning, men tit ender det med at der bliver fortalt stolpe op og ned om hvor dårligt alt det udstyr alle andre har er og det er sørgeligt.

Da valget kom til at jeg skulle vælge en PJ var det utroligt svært jeg havde læst mange indlæg her i forumet og på andre hjemmesider været i flere foretninger, set flere forskellige modeller, og til sidst var forvirringen total, hvad var det jeg gerne ville have, og jeg kan den dag i dag stadig være i tvivl på trods af at jeg jo har købt en PJ, den har jeg haft nu i ca. 4 md. bevares jeg er da glad for den, den har et godt skarpt billed med skarpe farver flot dybte virkning ingen tvivl om det, men kunne jeg låne alle de PJ med hjem jeg gerne ville for at se dem nærmere havde jeg måske valgt en anden.

Det jeg vil sige er bare, lad os alle her på forumet vidergive de guldkorn som vi i vores entusiasme finder frem til, så det kommer andre tilgode uden at fortælle hvor dårligt alt det andet alle andre har er.

Det bedste ved at være ung er at man ikke er erfaren nok til at vide at det man gør ikke er det bedste.

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Rigtig god information. Jeg var ikke klar over at pris/kvalitet forholdet var så godt stadigt. Man burde tro at DLP og LCD snart var mere modne teknologier. Når jeg skal have den næste PJ regner jeg med det bliver plads til et dediceret bio værelse. Her er det langt mere relevant for mig at kikke efter en CRT projektor end nu, da jeg ikke føler for at have en PJ hængende i stuen, lige meget om det er CRT eller LCD. De er grimme og fylder.

Men hvad med vedligeholdelsesomkostninger? Skal en CRT PJ efterkalibreredes, Går de tit i stykker? og er reparationer meget dyre?

Et andet punkt jeg tror taler imod CRT er købers uvidenhed. Generelt har jeg det ikke så godt med at købe brugt når det drejer sig om så sensibelt og ikke udbredt teknologi. Min nuværende PJ købte jeg af en god kammerat  og vidste derfor at den var godt behandlet… jeg er ikke sikker på jeg ville have det godt med at vil gå ud og give 20k for en PJ i den blå og især ikke når jeg ikke ved hvad jeg skal kikke efter, som hvis det var et fjernsyn, en bil eller en LCD PJ… og CRT ejere hænger jo ikke ligefrem på træerne til at kunne hjælpe med et brugt køb...

Til top Vis -JLH-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JLH-

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Mange rigtig gode indlæg. Jeg er stadig varm på en crt, en Barco 801 eller Sony G50 måske, men jeg har store problemer med at løse gåden om hvor jeg skal have den jo. Jeg kan ikke lide 50 kilo i taget hvor jeg sidder, men problemer er vel til for at løses.  Jeg må nok lege lidt med Barco´s kalkulator for at være sikker.  Moviedude har ihvertfald ret i én ting der er særdeles vigtigt, og det er at en god crt tager alt af signaler, med lcd eller dlp må man ofte kun bruge et bestemt kabel eller indstilling for at få bedste billede. Med crt´en kan man slippe at tænke på om projektoren er god nok....

Niels.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Der er nu lidt flere problemer med CRT end det der har været fremme i denne tråd. Jeg mener at have læst flere steder at CRT er meget lysfølsom hvilket gør at man skal kunne mørklægge totalt for at få "det gode billede". For mig er det en stort minus da jeg skal have den i en stue med meget lys (og ingen kælder).

Også størrelsen og placeringsvenligheden iforhold til for eksempel en projektor med "lens shift" er også med til at trække ned hos mig.

Var de mindre, med lensshift og knapt så lysfølsomme ville der for mig ikke være noget andet valg, men...

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg vil lige give mit besyv med i denne CRT vs LCD/DLP debat:

Ingen projektor-/skærmteknologi er i stand til at gengive helt sort - selv ikke i den biograf jeg arbejder er det en mulighed, men det er jo en konsekvens af at teknologierne netop fungerer vha lys. P.t. er CRT den teknologi som bedst er i stand til reproducere de mørke nuancer.

Dog kan de nye generationer af LCD og DLP hjemmebioprojektorer fremvise specs på henholdsvis 1300:1 og 3000:1 og forskellen mellem f.eks 3000:1 for en HighEnd DLP og 30000:1 som Moviedude nævner for en highEnd CRT er ikke så stor som specsene antyder - dvs. 10 gange bedre. Alt er relativt.

Som Mikkellp nævner kan CRT have et problem med for "svag" lysstyrke - dvs man skal næsten kunne mørklægge sit biografrum totalt for at kunne nyde det flotte billede. Jeg har tit set udvaskede billeder fra CRT netop fordi at showroomet (HiFiKlubben, Fredgaard m.fl.) ikke var ideelt afskærmet fra udefrakommende lyskilder.

Man skal også lige være opmærksom på at en CRT har horisontale skanningslinier hvor LCD og DLP har pixelstruktur - hvis ikke CRT'en har liniedobler eller lign. kan disse linier virke meget forstyrrende ligesom screendoor kan være forstyrrende for de opløsningsfattige digitale projektorer.

Man skal være opmærksom på rørerne, da de kan være hundedyre at udskifte - man skal ikke købe en brugt CRT uden at have prøvekørt den i nogle timer for at tjekke for udbrændthed - evt. har sælger måske en kvittering for at der er nye/nyere rør i maskinen?

Jeg er enig i at der efterhånden er mange billige lavkvalitets LCD dataprojektorer derude, som forsøges solgt som hjemmebioprojektorer. Men der er sandeligt også en del gode kvalitetsmaskiner derude pga den hidsige konkurrence mellem producenterne - specielt på LCD området kan man p.t. få stor ydelse til prisen. Det varer nok ikke lang tid så vil DLP også ligge på nogenlunde samme prisniveau og så kommer der for alvor også gang i salget og konkurrencen her, hvilket medfører endnu bedre produkter til lavere priser. 

Jeg tror ligeledes at når Plasma/LCD skærme begynder at kunne produceres til fornuftige priser, så vil langt bedre teknologier gøre deres indtog på fladskærmsmarkedet - herunder f.eks. OLED som har potentiale til at reproducere levende billeder langt bedre end nogen anden teknologi p.t. Desuden er disse skærme lavet af tyndt let plast som kan bøjes - forstil jer brugsmulighederne... Man kan sige at Plasma vil overtage CRT's rolle når det gælder dyrt indkøbte apperater som vil kunne købes brugt til en brøkdel af nyprisen.

Ang. HD tv - Europa har p.t. ingen planer om at indføre ægte 1080 HD på sendenettet - mig bevist er det kun i Japan og USA der kører med det på udvalgte kanaler. Såvidt jeg ved har Europa kun ambitioner om 720 HD og selv det har lange udsigter, da der er meget begrænset aktivitet for at gøre det til en realitet - hvis jeg tager fejl så må nogen gerne rette mig. 

Så det er vel kun iform af nye DVDformater, at ægte HD bliver interessant for de europæiske forbrugere i nærmeste fremtid - man kan så spørge sig selv om folk i almindelighed har lyst til at udskifte deres dyrt indkøbte DVDsamlinger/afspiller med dyere HDudgaver af ditto kun få år efter de smed VHS på porten for at hellige sig til DVD?

VH

Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Jeffen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Lige et hurtigt spørgsmål,

de fleste crt projektorer ser ud som om de er vinklet opad, mit spørgsmål er så,

hvis man stiller sådan en fættr på gulvet, hvor højt "skyder den så billedet op?

Til top Vis Jeffen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeffen

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg kan se at mange tænker på lystyrken som et problem. Dette kan jeg ikke rigtig forstå, da lærredet er hvidt(eller gråt hos nogen). Ville man så sidde og se film i et lyst lokale på et hvidt lærred? Så ser tingene da først underlige ud, og helt sikkert uden noget sort. Man skal jo have det så mørkt i rummet at lærredet ikke længere er hvidt at se på, i det henseende er lumen underordnet.

Problemet er at DLP ikke er en moden teknologi, men man kan jo ikke forske i at gør det bedre, uden at tjene penge. Så de ryger på markedet med det samme, sådan er det jo med alt. Se bare plasma-tv. Køber man sådan noget udstyr, så betaler man for at være med til forsøget. IMHO.

LCD er der ingen der nogensinde har regnet for noget, så ingen kommentar der.

Nu er det LCOS alle taler om som det næste 'store' inden for projektion. Hvad så hvis man holder igen med DLP udviklingen, og bruger kræfterne på LCOS? DLP kom i '91, og er ikke blevet bedre end CRT endnu. Hvis man så starter på LCOS nu, hvor manger år går der så før det er modnet?

Biografer(35mm/70mm(sjældent brugt nutildags)) kan heller ikke lave sort. Alle de nye teknologier kigger på CRT-kvalitet som målet. Det må bare være surt at have købt en DLP/LCD for 1-2 år siden, og finde ud af at den ikke engang kan komme i nærheden af CRT. Så kan man sidde og være glad for sine 800x600 eller 1024x768, og sine pixelerings-fejl. Disse enheder er heller ikke lavet til at holde i mange år. Det svarer lidt til at hellere ville have en helt ny Skoda med 2 års garanti, end en Ferrari der er 10 år gammel.

Mange folk har brug for at gå ind i en butik, og føle sig som noget specielt. Jeg ser stadigvæk mange indlæg fra folk der rent faktisk lytter til hvad sælgeren siger. Ak ja, jeg kan huske min egen tid i butik, man kunne fyre hvad som helst af. Det kan godt være at mange føler sig som noget specielt, og man står og taler med sælgeren, men de skal STADIGVÆK sælge, og de skal OGSÅ af med deres dårligere ustyr, og de går OGSÅ, som alle andre, ud bagi og giver high-five når de har solgt sidste års DLP der kun kan køre 800x600 til en stakkel, der troede at de var helt vilde med ham. Sælge, de skal SÆLGE. De lever ikke af at hyggesnakke omkring hvilken sub der er den bedste.

Det sjove er også at mange har denne her indfaldsvinkel: "Det jeg har, er det bedste, alt andet er overkill" , "Denne her er noget specielt, det er århundredets handel jeg har lavet". Jeg har selv en Marquee 8500Ultra TAN-modificeret, men jeg ved godt at det kan blive bedre. Sådan er der forskel på mennesker. Opfat ikke dette som at jeg er efter nogen, men sådan er der mange der har det.

Det er bare sjovt at det næsten er umuligt at sælge CRT'er i DK, jeg må faktisk sælge de fleste til udlandet. Jeg har lige solgt en Marquee8500Ultra TAN til en i Milano, selvom det havde været meget lettere at sælge en herhjemme. Men folk går glædeligt ind og køber et plasma-TV til 40k. Utroligt.

Tak for jeres tid, pointen må vel være: Hvorfor købe DLP'er NU, fordi de måske en dag bliver bedre? Vent dog til de ER bedre, medmindre dem i har derhjemme på magisk vis bliver opgraderet. Sætningen: "Jeg køber sådan en, fordi jeg tror at det går den vej" burde ikke eksistere. Så kan man leve 15år med dårligt billede, for at så sidde i sidste ende, og sige: "Der kan du se hvad jeg sagde. De blev bedre, og jeg var med fra starten". Så kan man så føle sig loyal eller sådan noget.

Tak,

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

outofsync skrev:

Tak for jeres tid, pointen må vel være: Hvorfor købe DLP'er NU, fordi de måske en dag bliver bedre? Vent dog til de ER bedre, medmindre dem i har derhjemme på magisk vis bliver opgraderet. Sætningen: "Jeg køber sådan en, fordi jeg tror at det går den vej" burde ikke eksistere. Så kan man leve 15år med dårligt billede, for at så sidde i sidste ende, og sige: "Der kan du se hvad jeg sagde. De blev bedre, og jeg var med fra starten". Så kan man så føle sig loyal eller sådan noget.

Tak,

Nicholas

LOL  totalt godt skrevet

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

En crt projekter kræver ligesom at man begynder og sætte sig ind i justering af konvergens lys og kontrast, dette er vigtigt for at få optimalt billede.

Jeg købte min crt for ca fire måneder siden, helt på bar bund, og jeg må sige at jeg har brugt rigtig mange aftener på at justere specielt konvergens og geometri, men nu har jeg lært det på den hårde måde, og jeg har ikke fortrudt at jeg købte sådan en fætter.

Jeg vil når pengene er til det have en nyere og større crt'er, der kan klare bedre opløsning, samt med større rør, det er helt sikkert.

Så er man filmnarkoman, så er det bare og springe ud i det køb en crt'er, det er ligesom en god gammel pladespiller, den blir bedre og bedre ju mere man nusser om den.

En anden ting er at mange af dem der er til salg, har ligesom tabt den pris de skulle, og man skulle nok kunne få noget nær det samme for dem efter en kort periode, så man kan jo prøve med en der er billig, se om det er noget for en , så kan man opgradere herfra med en større crt'er.

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Til outofsync (Nicolas) -> Du mener altså ikke det kan være et problem at bruge en CRT i en stue med 3 store ruder samt en glasskydedør? Min umiddelbare vurdering ville være at man skal have lystætte anordninger til alle ruder hvilket ikke ville klæde en stue... Du kan måske give gode råd vedrørende dette?

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

x
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Mikkel, det der sker når der er lys i rummet er at lærret bliver lyst mere op, og derfor mister dynamik. CRT'er har højere dynamik end de andre formater, men lavere lysstyrke. Så hvis man bruger en LCD/DLP i et lyst rum så bliver dens dynamik lavere end den er i forvejen. Det samme gælder CRT, men den har meget, meget højere kontrast-forhold. Går man det mindste op i billede-kvalitet så skal der være mørkt i rummet. Men det behøver ikke være kulsort, overhovedet. Et TV har sort skærm, så det virker til alt. Lærredet er hvidt. Der er derfor der er mørkt i biografer, og der ikke er nogle biografer der bruger stue-belysning.

Jeg tror ikke at du får store problemer med at have lidt lys i rummet. Jeg har tit selv ladet være med at dække vinduerne til. Det er så irriterende at skulle vente til en lys scene, når man gerne vil hælde vodka op og tænde en cigaret.

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej med jer,

Lækkert med de mange posts herinde ;)

Flere af jer skriver som om CRT projektors er mere støjende end LCD/DLP'er. Dette er dog ikke tilfældet. Ligesom med LCD/DLP'er er der et forskelligt støjniveau på forskellige modeller, men generelt larmer CRT'ere IKKE mere end LCD/DLP'ere.

Webmonkey:
Curt Palme har flere gange omtalt at Sony G70'eren var en stor skuffelse for ham. Andre deler samme holdling. Jeg har ikke selv set den så det kan jeg ikke kommenter.

-JLH-:
Jeg vil ikke sige der er store vedligeholdelsesomkostninger med CRT'er. Rørene holder i ca. 10000 timer. Med hensyn til efterkalibrering holder nyere modeller konvergensen meget længe så vedligeholdelse er minimal.

På reparationssiden kan man næsten sige at CRT'er er billigere at vedligeholde end LCD/DLP'er. Hvis noget ryger i din CRT'er kan du næsten altid skaffe meget billige brugte reservedele. De fleste CRT'er er modulopbygget så delene er nemme at udskifte.
Hvis derimod dit LCD display ryger med døde pixels eller mainboardet i din DLP'er dør, kan du smide hele projektoren i skraldespanden.

Agent Cooper:
Du skriver:

"Ang. HD tv - Europa har p.t. ingen planer om at indføre ægte 1080 HD på sendenettet - mig bevist er det kun i Japan og USA der kører med det på udvalgte kanaler. Såvidt jeg ved har Europa kun ambitioner om 720 HD og selv det har lange udsigter, da der er meget begrænset aktivitet for at gøre det til en realitet - hvis jeg tager fejl så må nogen gerne rette mig.
Så det er vel kun iform af nye DVDformater, at ægte HD bliver interessant for de europæiske forbrugere i nærmeste fremtid - man kan så spørge sig selv om folk i almindelighed har lyst til at udskifte deres dyrt indkøbte DVDsamlinger/afspiller med dyere HDudgaver af ditto kun få år efter de smed VHS på porten for at hellige sig til DVD?"

Det er direkte forkert! Jeg sidder lige nu og ser 1080p (converteret fra 1080i) på min CRT projector på Euro1080 kanalen. HDTV er ikke længere fremtid med NUTID! www.euro1080.tv
Alle kampe til EM i forbold og OL bliver vist i 1080i i Europa!

Jeffen:
Der er forskelligt fra model til model, men en tommelfingerregel er at bunden af projektoren kommer til at flugte med bunden af billedet. Men der er intet i vejen for at "tilte" projektoren hvis du vil have højere eller lavere billede.

outofsync:
"Det svarer lidt til at hellere ville have en helt ny Skoda med 2 års garanti, end en Ferrari der er 10 år gammel."
So true!

dfms:
Det kan din HTPC klare for dig hvis det skulle være.

Til top Vis moviedude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moviedude

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes