Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ny projector? Derfor brugt CRT (LANG!) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hvis filmkikning skal være seriøst, så skal der mørkelægges helt. Uanset hvad for en projektions teknologi man har.

Ligesom hvis man nu vil nyde musik, så laver man ikke andre ting, som f.eks. læser, vasker op eller lign....

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Til outofsyc. Tror du der med alle der ikke køber en CRT ikke har forventninger til en god film oplevelse med der til hørende godt billed, tror du alle der taler med en sælger tror de er noget særligt ( og hvad særligt skulle der i øvrigt være ved at smide 10/20k på bordet og så gå ud af foretningen ) , tror du dem der har købt en LCD/DLP fortryder de ikke købte en CRT. Hvis det er det du tror, så er jeg rimelig sikker på at verden forholder sig noget anderledes, det kan godt være at billed kvaliteten er bedre på en CRT jeg tror bare ikke alle er enige med dig, men det vigtigste er vel at hvert enkelt er glad for det de har købt, om det så er 800*600 eller 1024x768 eller noget helt andet er jo fuldstændig ligegyldig, verden er jo ikke kun sort og hvid.

Og ja jeg vil hellere have en ny Skoda hvert andet år i 10 år og så kun have brugt det halve af hvad en Ferrari koster og så bruge resten af pengene på noget godt grej, vel vidende at det jeg køber i dag bliver bedre i fremtiden. Og i den tid der går indtil fremtiden kommer, har jeg fået mere viden nye ider, og hvad jeg så køber til den tid må tiden jo vise.

Men lad nu være med at tro at trærene vokser ind i himlen.

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:

Ligesom hvis man nu vil nyde musik, så laver man ikke andre ting, som f.eks. læser, vasker op eller lign....

Præcis, helt enig.

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:

Hmm jeg nyder da fint musikken mens jeg sidder her og skriver hende Lisa Ekdal er da sød i stemmen ;o)

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

moviedude skrev:

Agent Cooper:
Du skriver:

"Ang. HD tv - Europa har p.t. ingen planer om at indføre ægte 1080 HD på sendenettet - mig bevist er det kun i Japan og USA der kører med det på udvalgte kanaler. Såvidt jeg ved har Europa kun ambitioner om 720 HD og selv det har lange udsigter, da der er meget begrænset aktivitet for at gøre det til en realitet - hvis jeg tager fejl så må nogen gerne rette mig.
Så det er vel kun iform af nye DVDformater, at ægte HD bliver interessant for de europæiske forbrugere i nærmeste fremtid - man kan så spørge sig selv om folk i almindelighed har lyst til at udskifte deres dyrt indkøbte DVDsamlinger/afspiller med dyere HDudgaver af ditto kun få år efter de smed VHS på porten for at hellige sig til DVD?"

Det er direkte forkert! Jeg sidder lige nu og ser 1080p (converteret fra 1080i) på min CRT projector på Euro1080 kanalen. HDTV er ikke længere fremtid med NUTID! www.euro1080.tv
Alle kampe til EM i forbold og OL bliver vist i 1080i i Europa!

Fair nok - som du skriver fandtes der en ægte HD satallitkanal i Europa pr. 2004, så der tog jeg fejl. Jeg mener dog stadig at min pointe holder vand: Der er p.t. intet udviklingsarbejde igang på tværs af de store europæiske nationale TVstationer (som i DK er DR, TV2, TV3) om at opgradere sendenettet til 1080HD. Til sammenligning mener jeg at USA fra politisk side, har sat en dato på for hvornår det landsdækkende sendenet overgår til HD. Derfor er der ikke p.t. rigtigt nogen grund for de europæiske forbrugere, til specifikt at købe grej som kan vise 1080HD, da udbuddet er meget lille og ikke ser ud til at udbrede sig på nationalt plan. Et eksempel som understøtter denne teori, er jo netop min egen uvidenhed vedr. Euro1080, selv om jeg da følger nogenlunde med på udviklingen i tv/satellit-branchen.

Efter beskrivelsen at dømme, lyder Euro1080 som en kanal der er blevet tilført massive midler/investeringer til opstartsfasen og som derefter ønsker at kapre så mange kunder som muligt ved at købe sig ind på f.eks. EM og OL (som nok ikke er billigt). Spørgsmålet er så hvor mange kunder der bliver når disse begivenheder slutter - vi har set fænomenet før herhjemme, med diverse sportskanaler som simpelthen døde en langsom død pga manglende interesse fra forbrugerne efter en heftig opstart....

P.S. Dejligt at mærke hvordan du brænder for din tanker vedr. Hjemmebio, selvom vi er uenige på nogle punkter.

VH

Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 06:02 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

Der er p.t. intet udviklingsarbejde igang på tværs af de store europæiske nationale TVstationer (som i DK er DR, TV2, TV3) om at opgradere sendenettet til 1080HD.

Der er så heller ikke helt korrekt.

European Telecommunications Standards Institute (ETSI) som har udviklet DVB standarterne som alle lande i Europa benytter. Vi benytter det også selv herhjemme (f.eks. TDC kabelnet).

DVB formatet er netop HD kompatibelt (Euro1080 sender DVB-S), så alt tv transmission vil kunne bringes ud til husstande uden kabelomlægning, kæmpe investeringer og lign.

Agent Cooper skrev:

Efter beskrivelsen at dømme, lyder Euro1080 som en kanal der er blevet tilført massive midler/investeringer til opstartsfasen og som derefter ønsker at kapre så mange kunder som muligt ved at købe sig ind på f.eks. EM og OL (som nok ikke er billigt). Spørgsmålet er så hvor mange kunder der bliver når disse begivenheder slutter - vi har set fænomenet før herhjemme, med diverse sportskanaler som simpelthen døde en langsom død pga manglende interesse fra forbrugerne efter en heftig opstart....

Som du siger er Euro1080 en stor satsning. Ja, men hvis Euro1080 dør, kommer andre (som allerede er på vej) også til at sende HD igennem DVB og derfor ingen fare for at kunne smide sit hardware ud.

HD broadcasts i Europa er kommet for at blive.. ingen tvivl om det.

Agent Cooper skrev:

P.S. Dejligt at mærke hvordan du brænder for din tanker vedr. Hjemmebio, selvom vi er uenige på nogle punkter.

Der kan jeg så kun være enig med dig, og sige "lige over" 

Men det var ikke meningen at tråden skulle highjacket til HD diskussion.

Til top Vis moviedude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moviedude

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Til Moviedude og de andre fortalere for CRT

Jeg har set lyset! I har inspireret mig så meget, at jeg lige har solgt min LCD-projektor! Så nu skal den stå på CRT i fremtiden. Jeg vil forsvare min tidligere disponering med at der ikke er nogen butikker der sælger CRT, og det er svært at få demonstreret nogen steder. Jeg har ikke set en CRT de sidste 5 år. Men jeg er sikker på at det er det helt rigtige til mig nu. Det kommer blot til at kræve lang tid at finde den rette.

Jeg har en million-millard spørgsmål, men opretter lige en tråd med dem når tiden er inde.

På forhånd tak!

PS. Den gamle projektor var en Yamaha LPX 500, som jeg gav 39.000 kr for for et år siden. Jeg fik 17.000 for den nu. Arrrgghhh..

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Svend, du er velkommen til at kontakte mig. Hvis du er interesseret, så tror jeg at jeg har noget du vil synes er spændende.

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jeg har set lyset!

Alle tiders Svend, det kommer du ikke til at fortryde!

Så skal du bare igang med at stille dine million-millard spørgsmål

Til top Vis moviedude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moviedude

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Til Moviedude og de andre fortalere for CRT

Jeg har set lyset! I har inspireret mig så meget, at jeg lige har solgt min LCD-projektor! Så nu skal den stå på CRT i fremtiden. Jeg vil forsvare min tidligere disponering med at der ikke er nogen butikker der sælger CRT, og det er svært at få demonstreret nogen steder. Jeg har ikke set en CRT de sidste 5 år. Men jeg er sikker på at det er det helt rigtige til mig nu. Det kommer blot til at kræve lang tid at finde den rette.

Jeg har en million-millard spørgsmål, men opretter lige en tråd med dem når tiden er inde.

På forhånd tak!

PS. Den gamle projektor var en Yamaha LPX 500, som jeg gav 39.000 kr for for et år siden. Jeg fik 17.000 for den nu. Arrrgghhh..

Welcome to the Dark Side!

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad forskellen er på CRT og LCD/DLP lidt mere konkret. I denne tråd er der blevet sagt ting som "dynamik i lysforholdene", "dybde i farvene" og "dybde i billedet". Men er den fx. skarpere?

Kan I CRT-fortalere komme med nogle konkrete eksempler?

Jeg har aldrig set en CRT-projektor, hvilke jeg selvfølgelig godt kunne tænke mig, og jeg ejer selv en DLP. Så jeg håber I kan forklare mig ovenstående?

Da LCD/DLP er digitale kan man med DVI med fordel holde billedet i det digitale domæn. Er der ikke en fordel ved det i forhold til CRT?

Til top Vis Jules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jules

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

De områder hvor CRT (8" og 9" rørs) stadig regnes for at have forspringet, er specielt sortniveau og generel gengivelse af mørke-/farve-nuancer - dvs kontrastforhold.

De områder hvor LCD/DLP står stærkest pt. er lysstyrke og skarphed (når vi taler WXGA/XGA).

Udfra de betragtninger kan det være korrekt at sige at CRT har mere "farvedybde" - jeg har selv set både DLP'ere og CRT'ere som virkeligt havde en WOW-effekt mht farverne og det generelle sortniveau, men de maskiner kostede også 6 cifre.

De ypperste CRT'ere har på papiret mindst ligeså høj opløsning som XGA (1024*768) - ofte højere, men jeg synes at LCD og specielt DLP virker skarpere end CRT. Det skyldes muligvis analog vs digital effekten.

Ang. DVI...tjaaa...jeg tror ikke det bør være et parameter, når man skal tage en beslutning for enten DLP/LCD med DVI eller CRT uden DVI. Du kan sagtens hive fremragende billedkvalitet ud af alle teknologierne med gode componentkabler og jeg tror ikke at forbedringen fra component til DVI med en digital pj, er nok til at man bør vælge denne fremfor CRT.

Istedet bør det måske være et parameter hvis man har besluttet sig for DLP/LCD - så vælger man vej pj og dvdafspiller som understøtter DVI

ps: hvilken DLP'er har du?

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hej Jules.

Nu nævner du at 'holde billedet i digital form' over DVI, men digital kommer i mange former, og DVI er stadigvæk lidt udskældt på mange områder. Digitalt er ikke bare godt, fordi det er digitalt. En MP3-sang på 92khz er også digital, men ikke synderlig god. Max. trækket for DVI er 4.5 meter, RGB(analog) kan trækkes meget, meget længere, SELVOM et digitalt signal er mere robust end et analogt.

Det vigtigste er selvfølgelig at kilden er digital, så alt sker inden for de fire vægge hvor man bor.

Yderligere er CRT'er fleksible, hvilket er rigtig god ting. De har ingen 'fixed resolution', de viser hvad du putter i dem. De buffer ikke, signaler kører lige igennem, og til lærredet. Jeg har brugt meget tid på mange forskellige opløsninger. De fleste bruger primært DVD som kilde, så lad os tage PAL som udgangspunkt. En PAL DVD er på 720x576, hvis man skal scale dette er det smartest at det 'går op' nogenlunde. Det vil sige at man måske gerne vil køre med 1440x864, 720x2=1440, 576x1,5= 864, 1440x864, så man ikke rammer for skæve tal. Dette gør scalingen bedre, med færre fejl. Problemet er at der ikke findes nogle DLP'er og lign. med den opløsning. Jeg bruger selv højere opløsninger(også 'ikke standard'), da jeg bruger meget HD.

Jeg synes helt klart at du bør se på en CRT. Det er IKKE gammelt, udgået udstyr, de er stadigvæk i stor produktion. Grunden til at de fleste ikke opdager dem, er at de ikke ser dem i butikkerne 'længere', men man har ALDRIG set elite-CRT'er i butikker. De er rent lavet til det professionelle marked.

Og nej, de skal ikke konvergeres hver anden dag  

Nicholas

Edit: Der var Coop lige lidt hurtigere end mig. Cooper, hvilke CRT'er har du set?

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

outofsync skrev:
Cooper, hvilke CRT'er har du set?

Det er mindst 1 år siden jeg så en sidste gang, så jeg kan ikke modelbetegnelserne, men here goes:

Barco - dem jeg utvivlsomt har set flest af (7" og 8") og det er også dem jeg har det bedste indtryk af.

Runco - et par stykker

Derudover Videkron, Sony m.fl. som jeg ikke lige kan huske.

Min bedste oplevelse var til en messe for 3-4 år siden i Århus (afholdt af Fredgaard) en top-CRT'er (det var vistnok Barco 8") i et totalt mørkelagt demolokale med Meridian-grej på lydsiden. Det er under disse fuldt kontrollerede forhold at en CRT'er kommer til sin ret billedmæssigt.

Derudover har jeg haft en del blandede oplevelser - det er specielt hvad angår skarpheden og lysstyrken. Der skal ikke meget udefrakommende lys til, før billedet bliver udvasket. Det var maskiner som på prissedlen startede på 70-80.000 kr og opad (mest HiFiKlubben og Fredgaard)

Alene det faktum at CRT kræver næsten total mørkelægning er nok til at jeg må se bort fra den, da vi pt ikke har mulighed for at blokke alt lys ude fra vores stue. Det er noget man som CRT-potentiel-køber skal gøre sig overvejelser omkring - specielt med disse lyse sommernætter.

vh Thomas

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

Alene det faktum at CRT kræver næsten total mørkelægning er nok til at jeg må se bort fra den, da vi pt ikke har mulighed for at blokke alt lys ude fra vores stue. Det er noget man som CRT-potentiel-køber skal gøre sig overvejelser omkring - specielt med disse lyse sommernætter.

vh Thomas

Men så længe lærredet ikke er sort, så skal der være mørkt i rummet alligevel. Er dit lærred ikke hvidt?

Nicholas

Bent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

outofsync skrev:

Nu nævner du at 'holde billedet i digital form' over DVI, men digital kommer i mange former, og DVI er stadigvæk lidt udskældt på mange områder. Digitalt er ikke bare godt, fordi det er digitalt. En MP3-sang på 92khz er også digital, men ikke synderlig god. Max. trækket for DVI er 4.5 meter, RGB(analog) kan trækkes meget, meget længere, SELVOM et digitalt signal er mere robust end et analogt.

Man kan faktisk godt køre med DVI-kabler i op til 10 meter, det kræver bare at man bruger et kabel i en rigtig god kvalitet. Hvis DVI-kablet er for langt og der går data tabt, resulterer det i "pixelfnidder", noget man ikke kan undgå at få øje på. Det er selvfølgelig rigtigt nok at du stadig har et brugbart signal, med f. eks. et 20m langt analog kabel. Tabet i det analoge kabel resulterer bare ikke i deciderede billedfejl, men farverne virker mere matte/udvaskede og billedet kan virke mere uskarpt og mindre kontrastrigt. Det er altså nemmere at få øje på fejlene på et DVI-kabel, netop fordi det er digitalt, men billedet bliver altså også forringet på lange analog-kabler, forringelsen er måske blot mindre tydelig for det utrænede øje.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2004 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

outofsync skrev:
Agent Cooper skrev:

vh Thomas

Men så længe lærredet ikke er sort, så skal der være mørkt i rummet alligevel. Er dit lærred ikke hvidt?

Ikke længere - bruger et nyindkøbt gråt/beige mørklægningsgardin og efter at have brugt et par timer med at justere og optimere billedindstillingerne, giver det et forrygende godt billede - specielt når man tænker på prisen - ca. 300 kr. Ingen tvivl om at man kan få endnu flottere billeder med et "rigtigt" greyscreen lærred, men jeg venter med den dyre lærredinvestering - om nogle år har vi mere plads (=større lærred) og måske en anden projektor, så der er ingen pointe i, at købe et dyrt lærred for mig pt.

For at vende tilbage til dit spørgsmål er det min oplevelse, at LCD og DLP generelt klarer sig bedre end CRT i rum, hvor man ikke kan kontrollere udefrakommende lys. Det hjælper nok også på det, at min HS10 yder 1200 lumens - dvs realistisk er den nok max på det halve, når man tager specs "pålidlighed" i betragtning samt det at jeg har monteret et CC40R filter foran linsen.

vh Thomas

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes