Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 20:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Skal have mere bund (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 19 September 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hvis din højttaleropstilling er den samme som på en tidligere tråd du har lavet (15-20cm fra bagvæg - ligner det), så ville jeg forsøge mig med lidt omrokering, inden du smider en masse penge i havet. Jeg kan læse på Mission's hjemmeside omkring dine højttalere, at de anbefaler 15-20cm fra bagvæggen, og det tror jeg desværre er lidt af en underdrivelse.

Mit råd til højttaleropstillingen er: Start ud med at flytte højttalerne 50cm ud fra bagvæggen og dan en ligebenet trekant, hvor afstand mellem højttalerne måles fra midten af fx. basenhederne, og afstanden til dit "sweetspot" måles ligeledes fra basenheden. Alt afhængig højttaleren kan du prøve dig frem med toe-in.

Mvh Thor

 



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 286
Sendt: 21 September 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for alle jeres gode inputs

Det er lykkedes mig, at få en bedre bund ved at rykke dem 50cm ud fra muren. Jeg har dog stadig bas-huller, så mit lytterum
er nok desværre ikke så godt egnet. Måske man skulle prøve, med noget dæmpningsmateriale i loftet, eller et stort tyk tæppe
på gulvet.

Alligevel vil jeg sælge dem, og bygge nogle højttalere selv. Det har virkelig fanget min interesse, efter at have læst en masse
selvbygger tråde.
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 21 September 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

hm_dk skrev:
Hej

Jeg er enormt glad for mit nuværende setup, lige bortset fra at der mangler lidt bund.

Min stue er omkring 30m2, med stor åbning til køkken. Gulvet er trægulv lagt på beton, væggene er pudset og loftet er træ.
.


Nu ved jeg godt det her ikke hjælper noget men dit rum sluger altså bassen-- især træloftet . Så det er meget forståeligt du
mangler bund.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 286
Sendt: 21 September 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Nu ved jeg godt det her ikke hjælper noget men dit rum sluger altså bassen-- især træloftet . Så det er meget forståeligt du
mangler bund.


Ja næste gang, jeg skal renovere eller bygge noget, så bliver der valgt materialer ud fra akustik, og ikke udseende...

Min kammerat, har fået monteret nogle dæmpningsplader på hans træloft - ved ikke helt hvad de hedder, men noget man
bruger på skoler osv. Det er ihvertfald noget der virker, men også meget dyrt...
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 21 September 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

De der dæmpe plader i loftet, som også bruges på skoler osv, de er der jo får at dæmpe tale området, så det er nemmere at høre hvad, der bliver sagt, da det talte ellers ville flyde ud i et så levende rum. De plader vil da ikke hjælpe dig og dit problem.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 286
Sendt: 22 September 2011 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
De der dæmpe plader i loftet, som også bruges på skoler osv, de er der jo får at dæmpe tale området, så det er nemmere at høre hvad, der bliver sagt, da det talte ellers ville flyde ud i et så levende rum. De plader vil da ikke hjælpe dig og dit problem.

Ja okay så er det nok en dum idé

Hvad skal man så gøre, hvis man skal forbedre akustikken?

 

Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 22 September 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Du kan opsætte en ½ meter bred plade fra gulv til loft i hjørnerne. Det dæmper stående bølger her, samt irriterende flutter ekko. (øvre mellemtone/diskant). Jeg har hørt Snell C5 som jeg forslår dig tidligere i tråden i store åbne stuer. Og det klarer de ret godt. De burde være noget for dig, men som du selv er inde på, så vil du bygge selv. Snell C5, er tunet til almindelige stuer. Så stuen og højttaleren er en del af hinanden.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 286
Sendt: 23 September 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

De er da vidst meget svære at få fat i (Snell C5) - har søgt brugtmarkeder uden resultat.

Men anyway, så har jeg besluttet mig for at bygge nogle højttalere efter Transmission Line præncippet, med en 10" bas. TL er
jo kendt for at have en meget precis og god bas, så håber det er løsningen på mit problem.

Glæder mig vildt meget til at komme i gang
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk
 
Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 23 September 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Kan kun gi ret i at effektforstærker er vejen frem, havde et par Jamo X870'er med 10" bas, de spillede ikke op til mine forventninger, så fik jeg en Yamaha MX2, så fik jeg rigtig go bund, men når jeg spillede højt skreg diskanterne, så købte jeg en Nad 218. Fik mere bund og diskanten holdt op med at skrige.

Jeg har stadig min NAD 218 men har skiftet Jamo'erne ud med et par CM9'er, min Denon 2311 var til rep pga. at HDMI modulet var gået i stykker, der lånte jeg en Denon 1312 uden preout så kørte uden NAD'en, og der var kæmpe forskel.

Til top Vis Andersmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersmi
 
Asteen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 23 September 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Generelt vil jeg sige at brugte Dali og Audiovector højttalere har enheder af rimelig kvalitet. Der er bare det problem at delefiltrene er bestykket med elendige kondensatorer (Bennic). Disse "knaldperler" yder ikke en gang de aller billigste enheder retfærdighed.
Dali lider desuden af diskanthæv, så der skal skrues lidt ned (i størrelses ordenen 1,5-2db) før det lyder naturligt.
Audiovector har jeg ikke erfaring med andet end at delefiltrene er totalt skrot! Jeg fatter ikke at man vil være det bekendt.

Kære mr hullevad... Jeg vil gi' dig ret i meget, men dit had til Bennic kondensatorer er vist ikke helt berettiget- Til din info vedhæfter jeg lige et snap-shot af et delefilter til et sæt højttalere der koster 70.000$...Hvor der er anvendt MANGE Bennic kondensatorer. (de gule kondensatorer)



__________________
Mit Udstyr - Elsk det mens du har det, også selvom det ikke er uden fejl.
Til top Vis Asteen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asteen
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 23 September 2011 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

hm_dk skrev:
De er da vidst meget svære at få fat i (Snell C5) - har søgt brugtmarkeder uden resultat.

Men anyway, så har jeg besluttet mig for at bygge nogle højttalere efter Transmission Line præncippet, med en 10" bas. TL er
jo kendt for at have en meget precis og god bas, så håber det er løsningen på mit problem.

Glæder mig vildt meget til at komme i gang
Snell C5 kommer med jævne mellemrum til salg, der er dog ikke nogen lige nu. Transmissions linie højttalere æder effekt som en elefant æder hø og de går dybt i bassen, men de er lidt sløve i optrækket. Der er nogen tidsforsinkelse fra basenheden aktiverer (grimt ord) linien til bassen høres. Det gør den lidt tung i det. Jeg har dog hørt TDL Reference flere gange og det er en god højttaler, bestemt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 286
Sendt: 24 September 2011 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Andersmi skrev:

Kan kun gi ret i at effektforstærker er vejen frem, havde et par Jamo X870'er med 10" bas, de spillede
ikke op til mine forventninger, så fik jeg en Yamaha MX2, så fik jeg rigtig go bund, men når jeg spillede højt skreg
diskanterne, så købte jeg en Nad 218. Fik mere bund og diskanten holdt op med at skrige.


Jeg har stadig min NAD 218 men har skiftet Jamo'erne ud med et par CM9'er, min Denon 2311 var til rep pga. at HDMI
modulet var gået i stykker, der lånte jeg en Denon 1312 uden preout så kørte uden NAD'en, og der var kæmpe forskel.




Jeg tvivler på, at jeg mangler effekt...

Output power class AB
2x110W 8 ohm RMS
2x180W 4 ohm RMS
2x300W 2 ohm RMS
Output power class A
2x50W 8 ohm RMS Technical data
High current capacity - 62 Amperes
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk
 
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 286
Sendt: 24 September 2011 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Snell C5 kommer med jævne mellemrum til salg, der er dog ikke nogen lige
nu. Transmissions linie højttalere æder effekt som en elefant æder hø og de går dybt i bassen, men de er lidt sløve i
optrækket. Der er nogen tidsforsinkelse fra basenheden aktiverer (grimt ord) linien til bassen høres. Det gør den lidt tung i det.
Jeg har dog hørt TDL Reference flere gange og det er en god højttaler, bestemt.
[/QUOTE]

Dem jeg kigger på, har en følsomhed på 91dB, og skulle kunne drives af en meget lille forstærker - efter hvad sælger
oplyser.

Men jeg er bestemt også åben overfor brugtkøb - det er jo lidt nemmere, end selv at bikse med det

Jeg ser i et anden forum, og du også anbefaler JBL L100 sammen med Snell C5. Jeg har faktisk haft et sæt L100 i de unge
dage, uden at være specielt imponeret af det - bas'en var lidt uprecis og buldrende, som jeg husker det. L80 var der i mod en
rigtig god højttaler i mine øjne....

Audiovector C2 var jeg, som sagt også rigtig glad for, men det lader ikke til, at der er mange Audiovector tilhængere herinde   
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk
 
ludom
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 24 September 2011 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

hm_dk skrev:
Andersmi skrev:

Kan kun gi ret i at effektforstærker er vejen frem, havde et par Jamo X870'er med 10" bas, de spillede
ikke op til mine forventninger, så fik jeg en Yamaha MX2, så fik jeg rigtig go bund, men når jeg spillede højt skreg
diskanterne, så købte jeg en Nad 218. Fik mere bund og diskanten holdt op med at skrige.


Jeg har stadig min NAD 218 men har skiftet Jamo'erne ud med et par CM9'er, min Denon 2311 var til rep pga. at HDMI
modulet var gået i stykker, der lånte jeg en Denon 1312 uden preout så kørte uden NAD'en, og der var kæmpe forskel.




Jeg tvivler på, at jeg mangler effekt...

Output power class AB
2x110W 8 ohm RMS
2x180W 4 ohm RMS
2x300W 2 ohm RMS
Output power class A
2x50W 8 ohm RMS Technical data
High current capacity - 62 Amperes

 

Hihi, rart at der er én der giver mig ret..

Og alle de flotte tal kan man sgu ikke bruge til ret meget.. - bare min erfaring. Har lige solgt et effekttrin til en kammerat der på papiret yder mindre end den integrerede forstærker han har. Guess what - mere kontrol, bedre perspektiv, mere krop, dybere bas, mere åben lyd.. osv.. 

/Morten



__________________
Linn Unidisk SC dynamik, Linn Akurate 4200 dynamik, Audiovector S3 Avantgarde
Til top Vis ludom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ludom
 
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 286
Sendt: 24 September 2011 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

ludom skrev:

Hihi, rart at der er én der giver mig ret..


Og alle de flotte tal kan man sgu ikke bruge til ret meget.. - bare min erfaring. Har lige solgt et effekttrin til en kammerat
der på papiret yder mindre end den integrerede forstærker han har. Guess what - mere kontrol, bedre perspektiv, mere krop,
dybere bas, mere åben lyd.. osv.. 


/Morten



Ja det er korrekt, at tal på papiret tit er noget andet end virkeligheden.

Dog er XTZ'en netop kendt for at kunne levere varen, pga dens brutale strømforsyning (62A på tappen).

Jeg har også spillet med en Primare I20, og er ikke i tvivl om, hvilken der ville vinde, hvis de skulle ligge arm. Primare I20 er
dog stadig en super forstærker IMO.
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 24 September 2011 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

hm_dk skrev:

allanowich skrev:
De der dæmpe plader i loftet, som også bruges på skoler osv, de er der jo får at dæmpe tale området, så det er nemmere at høre hvad, der bliver sagt, da det talte ellers ville flyde ud i et så levende rum. De plader vil da ikke hjælpe dig og dit problem.

Ja okay så er det nok en dum idé

Hvad skal man så gøre, hvis man skal forbedre akustikken?

 



du burde lave et eller flere superchunks i hjoerne i dit rum,
se her hvordan det skal goeres, se specielt lasso's indlaeg, han ved hvad han har med at goere, hvis dit engelske er godtnok, saa findes der rigtigt meget hjaelp her lidt langt, men print det ud og laes lidt efter lidt, der er mange guldkorn


__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 24 September 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Jeg må være en Audiovector "fan"... har haft M2 og nu Mi3 Sig. SE... med 16 m2 har jeg aldrig manglet bas, men nærmest
det modsatte haft al for meget bas. Som du selv har opdaget skal højtalere ud fra væggen... mine Mi3 er 70 cm fra væggen.
Men en effekt forstærker kan give mere kontrollere og dybere bas... har selv opleveret hvordan 2 x 200w gav det hos mig...
den havde så bare ikke den gode Holfi lyd i mellemtone / diskant.
Jeg har selv kik på DTQWT fra Troels G. men det er nok en for stor højtalere til min stue ... se
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 24 September 2011 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Det kan lønne seg å sjekke signalkilden. Svak bass fra dac blir ikke sterk med større høyttalere.
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal
 
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 286
Sendt: 24 September 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

kvaal skrev:
Det kan lønne seg å sjekke signalkilden. Svak bass fra dac blir ikke sterk med større høyttalere.


Der er jeg helt enig...

Problemet er dog også tilstede på analog cd lyd
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk
 
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 286
Sendt: 24 September 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

rotelman skrev:
Jeg må være en Audiovector "fan"... har haft M2 og nu Mi3 Sig. SE... med 16 m2 har jeg aldrig manglet
bas, men nærmest
det modsatte haft al for meget bas. Som du selv har opdaget skal højtalere ud fra væggen... mine Mi3 er 70 cm fra væggen.
Men en effekt forstærker kan give mere kontrollere og dybere bas... har selv opleveret hvordan 2 x 200w gav det hos mig...
den havde så bare ikke den gode Holfi lyd i mellemtone / diskant.
Jeg har selv kik på DTQWT fra Troels G. men det er nok en for stor højtalere til min stue ... se
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm


Mi3 Sig - sikke en lækker højttaler. Er det bare en forklædt M3 Signature, eller hvad er forskellen i forhold til M3 Signature?

Jeg kigger også selv lidt på DTQWT - kunne være fedt hvis man kunne få en demo
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes