| Forfatter |
|
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Mercury:
Jamen, jeg er bestemt ikke afvisende overfor eksperimentet !....  __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carsten S Chr skrev:
@Mercury:
Jamen, jeg er bestemt ikke afvisende overfor eksperimentet !....  |
|
|
Hvis du har en PC baseret computer med lydkort kunne du jo være "pioneren" og så kunne vi jo måske se et regulært skred,
en udvikling i vores tilgang til tweaks.
Det er ærgeligt at dette ikke kan lade sig gøre i det analoge domæne, eller rettere at det vil være meget svært/kostbart at
realisere i det analoge domæne.
Nå, men jeg håber da nogen vil prøve at udføre eksperimentet :O)
|
| Til top |
|
| |
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Mercury:
Jeg tvivler på, at jeg indenfor overskuelig fremtid, selv får gjort eksperimentet -har pænt mange "jern" i ilden lige P.T.
Et kæmpestort problem med denne teknik (Diffmaker) er, at man jo ikke ved om registrerede forskel er positiv eller negativ - lydmæssigt !..... Altså kan metode ikke benyttes til at kvalitetsbestemme effekten af forskellige tweaks !..... __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
| Til top |
|
| |
chris09 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lidt svært ved at tro på dette program. Hvis det nu kunne teste det, det siger det kan, ville nettet så ikke flyde over med dokumentation for at
eksempelvis kabler, drev, afkobling osv virkelig var så gode som producenten siger.
Eller misforstårjeg det hele her?
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris09 skrev:
| Har lidt svært ved at tro på dette program. Hvis det nu kunne teste det, det siger det kan, ville nettet så ikke flyde over med dokumentation for at
eksempelvis kabler, drev, afkobling osv virkelig var så gode som producenten siger. |
|
|
Som Carsten siger kan man påvise om der er en forskel, men ikke om den
er positiv eller negativ. Det sjove er om der overhovedet er en forskel.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
chris09 skrev:
Har lidt svært ved at tro på dette program. Hvis det nu kunne teste det, det siger det kan, ville nettet så
ikke flyde over med dokumentation for at
eksempelvis kabler, drev, afkobling osv virkelig var så gode som producenten siger. |
|
|
Som Carsten siger kan man
påvise om der er en forskel, men ikke om den
er positiv eller negativ. Det sjove er om der overhovedet er en forskel. |
|
|
Lige precis en vigtig ting man skal huske, man måler en forske og ikke en kvalitet.
Undskyld mig men er der ikke snart en med en PC som gider involvere sig på et mere konkret plan end at betvivle ideen???
Hvis man ikke gider forholde sig praktisk til dette så undskyld mig men hold jeres kommentarer væk!
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2012 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan da ikke passe jeg skal købe en PC alene for dette?
Kom nu alle jer der har succes med tweaks eller for den sags skyld det modsatte, lad os teste.
Det koster gratis!
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 13 December 2012 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bygget en linær forsyning til min Hiface 2. Jeg kan da godt prøve at lege lidt med det. Jeg skal dog lige finde ud af hvad man egentlig kan teste og hvordan i detaljer - læser lidt på det her senere i dag. Jeg har både eksternt og et typisk internt lydkort at lege med, så her er der måske også håb for et eller andet resultat
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 13 December 2012 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
chris09 skrev:
| Har lidt svært ved at tro på dette program. Hvis det nu kunne teste det, det siger det kan, ville nettet så ikke flyde over med dokumentation for at eksempelvis kabler, drev, afkobling osv virkelig var så gode som producenten siger. |
|
|
Som Carsten siger kan man påvise om der er en forskel, men ikke om den er positiv eller negativ. Det sjove er om der overhovedet er en forskel.
|
|
|
Jeg mener, at programmet kun arbejder i det digitale domæne, så mekaniske ændringer (fødder og andet der skulle ændre/mindske vibrationer) ikke kan checkes for ændringer i diffmaker. Men er der ikke denne mulighed: påvirkninger fra kabler kan vel måles kan måles digitalt på denne måde:
Et højttalerkabel sættes til, og ved højttalerklemmerne udtages et selvfølgelig analogt signal, der digitaliseres i en AD-konverter og puttes i diffmaker. Kablet skiftes, og en ny måling laves og puttes i diffmaker, som så viser forskellen? Den ubekendte er AD-konverteren, men hvis den arbejder 100% ens med begge højttalerkabler, udlignes dens indflydelse vel?
Jeg kender ikke diffmaker, men det lyder da interessant.
Så kan man diskuttere om ændringen ved et eller andet er godt eller skidt. KvK/Hurtig og andre går jo efter, at en ændring ved et apparat skal tilstræbes at være 0 (nul) medens andre indirekte vil bruge en ændring til at kompensere for noget. To religioner, som man vel kan få bedre indsigt i med diffmaker? __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 13 December 2012 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo Mercury
er det kun for at du kan spare en PC ? __________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 13 December 2012 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm. har lige leget lidt med programmet. Det er umiddelbart ok, med små forklaringer til de enkelte funktioner. Men det gider ikke lige virker med mine lydkort, selvom den fint finder dem og ikke kommer med nogen brok. Lader til at windows ikke giver lov til at Diffmaker bruger forskellige lydkort på en gang. Så jeg prøver lige at se om det ikke skulle være muligt at nøjes med et.
|
| Til top |
|
| |
morse3 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 November 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 13 December 2012 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2012 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Anda8000 skrev:
chris09 skrev:
Har lidt svært ved at tro på dette program. Hvis det nu kunne
teste det, det siger det kan, ville nettet så ikke flyde over med dokumentation for at eksempelvis kabler, drev, afkobling
osv virkelig var så gode som producenten siger. |
|
|
Som Carsten siger kan man påvise om der er en forskel, men ikke
om den er positiv eller negativ. Det sjove er om der overhovedet er en forskel. |
|
|
Jeg mener, at programmet kun arbejder i det digitale domæne, så mekaniske ændringer (fødder og andet der skulle
ændre/mindske vibrationer) ikke kan checkes for ændringer i diffmaker. Men er der ikke denne mulighed: påvirkninger fra
kabler kan vel måles kan måles digitalt på denne måde:
Et højttalerkabel sættes til, og ved højttalerklemmerne udtages et selvfølgelig analogt signal, der digitaliseres i en AD-
konverter og puttes i diffmaker. Kablet skiftes, og en ny måling laves og puttes i diffmaker, som så viser forskellen? Den
ubekendte er AD-konverteren, men hvis den arbejder 100% ens med begge højttalerkabler, udlignes dens indflydelse vel?
Jeg kender ikke diffmaker, men det lyder da interessant.
Så kan man diskuttere om ændringen ved et eller andet er godt eller skidt. KvK/Hurtig og andre går jo efter, at en
ændring ved et apparat skal tilstræbes at være 0 (nul) medens andre indirekte vil bruge en ændring til at kompensere for
noget. To religioner, som man vel kan få bedre indsigt i med diffmaker? |
|
|
... men hvordan kan du egentlig være sikker på at en afkobling af dit drev eller maskine ikke adstedkommer en ændring i
bitstreamen og derved sagtens kan testes.
den analoge vej som du beskriver den er brugt af Nordost og et engelsk firma og jeg er helt enig, det burde kunne vise
forskelle, jeg ved bare ikke om det er dyrt udstyr.
Den gode gamle metode som blev brugt i "the Carver Challange" var jo faktisk forgængeren for denne metode til at opdage
forskelle i lyd. Han brugte så brugte så bare en metode med to effektforstærkere som i modfase spiller ind i den samme
højtaler. Hvis signalerne er identiske pånær fasen vil der være stilhed i højtaleren, er det ikke stilhed indikerer det at den
ene forstærker er anderledes. Denne effektforstærker kunne jo så varieres med netledning, signalledning, afkobling ect ect.
Men hvordan han klarede dette uden at brænde sig højtaler af ved jeg ikke.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
morse3 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 November 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 13 December 2012 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Den gode gamle metode som blev brugt i "the Carver Challange" var jo faktisk forgængeren for denne metode til at opdage
forskelle i lyd. Han brugte så brugte så bare en metode med to effektforstærkere som i modfase spiller ind i den samme
højtaler. Hvis signalerne er identiske pånær fasen vil der være stilhed i højtaleren, er det ikke stilhed indikerer det at den
ene forstærker er anderledes. Denne effektforstærker kunne jo så varieres med netledning, signalledning, afkobling ect ect.
Men hvordan han klarede dette uden at brænde sig højtaler af ved jeg ikke.
mvh. Asger |
|
|
Jeg har forstået det på følgende måde: Han lavede to ens belastninger til de to forstærkere med modstande kondensatorer osv som tilnærmet var en ækvivalent til en standart højtaler (en dummy belastning), i mellem disse to belastningers plus sætte han så et følsomt voltmeter og en LS 3/5A højtaler (Åhh... de minder). Han kunne så både måle og hører om der skulle være en forskel på de to forstærkere. Med samme fase og indgangssignal.
Programmet Diff Marker er jo nogenlunde det samme som Carver's opstilling i en noget mere moderne version, og vil kunne bruges på samme måde som han gjorde det, hvis man er lige så dygtig som ham til at justerer de rigtige steder. Og dermed får samme overførings-funktion for de to apparater.
Han justerede også fase/delay parameteren til at være ens for de to forstærkere så han kunne benytte den ovenstående metode.
Ellers er det rigtig har forstærkerne ikke samme delay så vil der komme udslag på voltmeteret og lyd i højtaleren.
|
| Til top |
|
| |
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 13 December 2012 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke tænkt mig selv at prøve. Men ved alle former for målinger er der en hvis usikkerhed. Så derfor skal referencen være i orden.
Derfor tænker jeg at man skal lave 2 målinger uden at ændre nogle tweeks, og så trække dem fra hinanden. Hermed skulle man gerne få en ide om
denne måde at måle på er noget vær, for hvis den er 100% skulle forskellen jo være en lydfil der er tyst som graven. Bliver den ikke det, så er den
referencen for hvor meget der er egen støj i målingen (vil jeg mene, andre der har teoribogen bedre i orden er velkommen med kommentar til denne
påstand) bare en tanke __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 13 December 2012 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
floe skrev:
Mercury skrev:
sigma6 skrev:
Jeg er måske ikke den tørreste kiks i pakken. Men
hvad mener han
med det lydklip
han afspiller?
|
|
|
...... men der er nu ikke noget bedre end en fugtblød Mariekiks :O)
Det de spiller er resultatet, lyden, af den matematik det gratis program laver.
1: Der afspillesfra din utweakede digitale kilde og det digitale signal sendes til programmet som gemmer disse bit's.
2: Der afspilles nu fra din digitale kilde men nu i tweaket tilstand, signalet sendes digitalt til programmet som gemmer
disse bit's.
3: Programmet konverterer de to bitstrømme til analogt signal og trækker dem fra hinanden. Det signal der bliver tilbage
er forskellen på lyden med og uden tweak. Derfor kan man nu teste hvor stor forskel der målbart er på eksempelvis
afkoblingsfødder under et drev, diverse ledninger og i filmens eksempel deres powerconditioner som jo er et netstøjfilter.
|
|
|
Øøøøøh den skal jeg lige have igen.
Hvis ovenstående skal tages for gode varer, så "tester" programmet udelukkende hvad et tweak evt. gør ved digitaldelen i
dit apparat. Eller kan det på magisk vis gætte hvad tweaket medfører i den analoge kreds? |
|
|
Det er lige præcist næsten rigtigt.....
Den tester forskellen på den digitale bitstream fra den samme digitale enhed med eller uden tweak. Derfor kan man kun
som jeg læser det teste tweaks som har effekt "Up-Stream" til den digitale kæde, det kunne være sig bedre strøm til
enheden, bedre afkobling til enheden, ressonansdæmpning af enheden. Og så ligger det jo lige for at hvis man kan påvise et
så tydeligt differenssignal som programmet genererer at implementere eller ihvertfald eksperimentere med diverse tweaks.
Håber det hjalp lidt, ellers er det ganske gratis at følge mit dertil beregnede link til programmet.
God læsning.
mvh. Asger |
|
|
Så giver det mere mening
Godt nok er man overladt til sine egne lyttelapper, hvad for den analoge del angår (og det er trods alt også disse der er de
vigtigste), men det er da et smart påfund, at man nu har en form for videnskabelig forklaring på eventuelle forskelle i det
digitale domæne __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2012 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
BCBC skrev:
Jeg har ikke tænkt mig selv at prøve. Men ved alle former for målinger er der en hvis usikkerhed. Så derfor
skal referencen være i orden.
Derfor tænker jeg at man skal lave 2 målinger uden at ændre nogle tweeks, og så trække dem fra hinanden. Hermed skulle
man gerne få en ide om
denne måde at måle på er noget vær, for hvis den er 100% skulle forskellen jo være en lydfil der er tyst som graven. Bliver
den ikke det, så er den
referencen for hvor meget der er egen støj i målingen (vil jeg mene, andre der har teoribogen bedre i orden er velkommen
med kommentar til denne
påstand) bare en tanke  |
|
|
100% enig :O)
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 15 December 2012 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har her til aften leget lidt med det, og det virker meget interasant.
Jeg tanekte pa om det foelgende ikke ville virke for at se hvad der sker paa analog siden:
jeg optager lyden fra min forstaerker via mit tascam US144 og saa sammenligner dem i programmet, ydermere saa kan jeg ogsaa goere det via den digitale indgang paa mit tascam, paa den maade skulle der vel ikke vaere nogle problemer at teste forskellige cd afspillere op mod hinanden? __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2012 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
Jeg har her til aften leget lidt med det, og det virker meget interasant.
Jeg tanekte pa om det foelgende ikke ville virke for at se hvad der sker paa analog siden:
jeg optager lyden fra min forstaerker via mit tascam US144 og saa sammenligner dem i programmet, ydermere saa kan
jeg ogsaa goere det via den digitale indgang paa mit tascam, paa den maade skulle der vel ikke vaere nogle problemer at
teste forskellige cd afspillere op mod hinanden? |
|
|
Problemet med analog er at det jo så kommer fra enten bånd eller plade og der kan man altså ikke være helt fri for selv
meget lidt wow og flutter, dette vil i sig selv gøre en forskel på de to "optagelser". Men man kunne jo tage signalet fra
forforstærkeren og digitalisere som du siger, så kunne man jo tweake løs fra digitalkilde, drev, converter, netkabler,
afkoblinger, signalkabler etc.
|
| Til top |
|
| |
SlotCarsten Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 15 December 2012 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil godt byde på en forklaring!
Når man digitalisere sampler man input på f.eks. 44KHz, men der er ingen absolut synkronisering af start tidspunktet. Hvis man laver 2 samplinger af det samme signal i træk, er sandsynligheden for at starte på samme tid nær nul.
Et program der arbejder i det digitale domæne kan kun aligne signalerne ned til nærmeste sample. Der vil derfor være en eller anden tidsfejl på mellem 0 og 1/44.000 sek. Differencen på et originalt og et tidsforskudt signal vil formodentligt ligne original signalet temligt godt, på nær i amplituden. Tilføjer man nu forstærkning, kommer man temligt godt i nærheden af original signalet.
Derfor er der forholdsvis meget lyd i differens signalet. Jeg tror egentligt ikke det skyldes at signalerne originalt er forskellige. Målemetoden er fejlagtig.
Det ville være interesant at høre diff på 2 samplinger uden tweak. Jeg vil forvente at man vil opleve den samme forskel.
MVH, Carsten Grønnemann.
|
| Til top |
|
| |