Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Verdens bedste Surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 September 2013 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
JBLPro skrev:
Jonas bojer skrev:
JBLPro skrev:
Jonas bojer skrev:

Øhhhhh jeg er da egentlig ligeglad med hvilke akustiske problemer der gør sig gældende i rum jeg har ikke disse
problemer ;O) min tese er at har du dårlige højtalere og dårlige forstærkere får du problemer med rummet i langt
større grad end hvis du har kvalitetsgrej, gælder specielt i små rum.

Hilsen Jonas Bojer

Huh? Akustiske problemer i rum er ren fysik som valg af grej ikke ændrer på? Højttalervalg ændrer selvfølgelig, da
spredningen har noget at sige, men resten giver absolut ingen mening. Beklager, men din tese er noget nær så
langt
fra sandheden som du kan komme.

Beklager jeg ikke har de nævnte problemer og aldrig haft det men mine rum har også været under 20kvm altid ;O)

Så det er bare en processor jeg mangler ikke en equliazer

Hilsen Jonas Bojer

Læser du seriøst hvad der bliver skrevet?! Hvad har det med sagen at gøre at dit rum er under 20kvm?

Små rum små problemer ;O) store rum store udfordringer ;O)

Hilsen Jonas Bojer

sig du det til akustikkeren der designede mit rum
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 25 September 2013 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
dipolist skrev:
Jonas bojer skrev:
dipolist skrev:
Aha

Ingen rumproblemer med Linn ?

Jamen enten spiller det i et rum på størrelse med et helt almindeligt fodboldstadium eller oz siger de ikke et kvæk under 300
hz

Men diverse folk med Dali Grand Diva ejer heller ikke skyggen af rumproblemer, men de siger så heller ikke meget i det
dybe

Så Linn er nok lige en tand bedre en Dali Diva

Jeg har ikke rumproblemer sorry ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Det mente jeg heller ikke jeg havde, indtil der blev lavet en måling og jeg fik korrigeret elektronisk under 400 hz

Men god jagt til dig   

Helt anden diskussion jeg behøver ikke målinger jeg har 2 udmærket lytte lapper. Rum kooriktion laver om på signalet og
ødelægger musikken jeg har PT ikke hørt en eneste form for RUM EQ der kunne gøre musikken bedre, vorherre bevarrs de
kunne fjerne lidt bas problemer men musikken døde ;O) så hellere lidt bas problemer end livløs musik ;O)

Hilsen Jonas Bojer

og du har hørt det hele?
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 September 2013 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jonas - Man har jo næsten lyst til at spørge hvilken verden du lever i, men det er jo lidt frækt måske for frækt

Men hvad er dit mål med "opgraderingen"? Er det bedre lydkvalitet, som de fleste vel gerne vil have? eller er det "bare" at kunne prale med en nyere / dyrere "dims"? Akustik / rum er s.. en meget væsentlig ting i et hvert system og før man har oplevet hvor godt det er at få styr på rummet har man ikke opnået optimal lydkvalitet også selvom man investere i den dyreste processor. Jeg tillader mig at tvivle på at du har det perfekte rum uden de mindeste problemer for det har alle rum s.. hvis der ikke er er gjort noget ved det enten ved dæmpning/diffusering og/eller ad elektronisk vej.

Kunne godt unde dig et lyt til min kammerats "hygge" bio på 20kvm.... Der er der prioriteret noget anderledes end der hvor du er på vej hen vil jeg mene. Man bliver totalt opslugt og det er "bare" med en Rotel dims

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 September 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Jonas - Man har jo næsten lyst til at spørge hvilken verden du lever i, men det er jo lidt frækt måske for frækt

Men hvad er dit mål med "opgraderingen"? Er det bedre lydkvalitet, som de fleste vel gerne vil have? eller er det "bare" at kunne prale med en nyere / dyrere "dims"? Akustik / rum er s.. en meget væsentlig ting i et hvert system og før man har oplevet hvor godt det er at få styr på rummet har man ikke opnået optimal lydkvalitet også selvom man investere i den dyreste processor. Jeg tillader mig at tvivle på at du har det perfekte rum uden de mindeste problemer for det har alle rum s.. hvis der ikke er er gjort noget ved det enten ved dæmpning/diffusering og/eller ad elektronisk vej.Kunne godt onde dig et lyt til min kammerats "hygge" bio på 20kvm.... Der er der prioriteret noget anderledes end der hvor du er på vej hen vil jeg mene. Man bliver totalt opslugt og det er "bare" med en Rotel dims Mvh. Robert GS

Bedre lydkvalitet hader at min OPPO mister noget ved musikken i Film ;O)

Mit rum er ikke perfekt men musikken spiller dæleme p***e godt ;O) det er 1. priotet i mit rum mængden af bas er ikke en værdi faktor for mig.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 25 September 2013 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Ingen hemmelighed jeg er meget til den engelske lyd findes der ikke en engelsk producent af en surround processor der skal lyttes på ?

Hilsen Jonas Bojer

Hvis du er til den typiske engelske lyd kommer vi vist ikke forbi Meridian's G68. Deres surround processorer kommer i flere forskellige versioner. Blandt andet balanceret og til aktive højttalere.

Parret med en Meridian HD621, der modtager PCM over HDMI og behandler signalet og sender det videre til surround processoren.

Deres G98DH DVD afspiller er desuden rigtig lækker og gør det godt i både Stereo og DVD kan dog ikke håndtere Blu-Ray, måske lidt overflødig, nu hvor du har et stereo set up.

Du kan evt. kigge i min tråd omkring mit surround. Jeg eger selv alle disse produkter. Jeg kører dog med aktive højttalere.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 September 2013 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
mængden af bas er ikke en værdi faktor for mig.

Hilsen Jonas Bojer

Det burde det være da det helst skulle hænge sammen med resten.

Men for lidt bas laver som regel mindre ballade og går højttalerne ikke så dybt er balladen endnu mindre.

Til top Vis dipolist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dipolist

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 25 September 2013 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

dipolist skrev:
Jonas bojer skrev:

Hilsen Jonas Bojer

Men for lidt bas laver som regel mindre ballade og går højttalerne ikke så dybt er balladen endnu mindre.

Jeg tilspørger dig hvor meget bas er der mixet på pladen?

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 September 2013 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
dipolist skrev:
Jonas bojer skrev:

Hilsen Jonas Bojer

Hilsen Jonas Bojer

Det kommer nok an på pladen vil jeg tro.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 25 September 2013 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Det ser da ud til at Linn kommer med rumkorrektion i deres nye system:

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=24351

Det er formentlig til folk der har store rum og ikke-Linn udstyr?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 26 September 2013 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Det ser da ud til at Linn kommer med rumkorrektion i deres nye system: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=24351Det er formentlig til folk der har store rum og ikke-Linn udstyr?

Tror jeg næppe Linn plejer ikke at lave om i signalet det er en aktiv højtaler de viser der som kostumeres til rummet det har de altid gjort med tunedem ;O)

Men det laver jo ikke om i at jeg pt ikke har hørt nogle rum EQ der kan gøre noget godt for musikken

Hilsen Jonas Bojer

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 26 September 2013 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

dipolist skrev:
Jonas bojer skrev:
dipolist skrev:
Jonas bojer skrev:

Hilsen Jonas Bojer

Hilsen Jonas Bojer

Men så længe du ikke ved det aner du jo intet om hvor meget bas der er på pladen og så ved du jo ikke om det er for meget eller for lidt ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 26 September 2013 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Tror jeg næppe Linn plejer ikke at lave om i signalet det er en aktiv højtaler de viser der som kostumeres til rummet det har de altid gjort med tunedem ;O)

Ja ja, lidt rystet blev du da, men dog ikke helt knock-out'et. Lidt fornægtelse af virkeligheden tog lige den værste smerte

Men den er nu god nok!

Se videoen, 2 min. inde:

http://www.linn.co.uk/systems/technology/exakt/what-it-can-d o

Contact (1997):

"
Come on! It's like you're saying that science killed God. What if science simply revealed that He never existed in the first place? "

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 September 2013 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

En mc12HD kan kun tage PCM - og så dekodningen skal foregå i afspilleren.

I vinters lavede en kammerat og jeg intens A/B test på en Anthem 50V og en mc12HD-EQ - på 2 forskellige setups - M&K s250+ss200 og noget ældre JBL synthesis fra en af de mindre serier med 2 stk 6½" + horn i front og center over ca 1 uges tid.

Og Lexicon lød bedst på de fleste punkter - mere musikalsk, levende, men til gengæld havde Anthem'en flere detajler med - mere velopløst.

Det skal så siges at det var med bitstream til Anthem'en og PCM (via en Oppo 93) til Lexicon.

På et tidspunkt kom vi til at fodre Anthem'en med PCM og lød bare så trist, fladt og livsforladt - og det er ikke en joke eller overdrivelse.

Der blev vi kede af det - for med den lydkvalitet Lexicon'en kunne hive ud af et PCM-spor, så ville den med evnen til at dekode bitstream, stadig være "verdens bedste" surroundprocessor.

At vide at Lexicon'en kunne hive så meget mere ud af et PCM-spor, det var rystende - eller rettere at Anthem'en var så dårlig til det.

I dag bruger JBL synthesis SSP3 fra Bryston som processor - en maskine der med sin pris på "sølle" 70.000 ikke er voldsom dyr, - der er en tysk hifianmeldelse på Youtube hvor de siger at stereo-delen i den svarer til en ren 2-kanalsforforstærker til ca 10.000€ - så kan man jo sige at man får surrounddelen med gratis...

http://www.youtube.com/watch?v=V7BBG2vlQs8

Til gengæld har den ingen EQ og det er knapt så sjovt for os der er klar over vores rum ikke er optimale

mvh
Troels

Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 26 September 2013 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

troelsfilm skrev:
En mc12HD kan kun tage PCM - og så dekodningen skal foregå i afspilleren.

I vinters lavede en kammerat og jeg intens A/B test på en Anthem 50V og en mc12HD-EQ - på 2 forskellige setups - M&K s250+ss200 og noget ældre JBL synthesis fra en af de mindre serier med 2 stk 6½" + horn i front og center over ca 1 uges tid.

Og Lexicon lød bedst på de fleste punkter - mere musikalsk, levende, men til gengæld havde Anthem'en flere detajler med - mere velopløst.

Det skal så siges at det var med bitstream til Anthem'en og PCM (via en Oppo 93) til Lexicon.

På et tidspunkt kom vi til at fodre Anthem'en med PCM og lød bare så trist, fladt og livsforladt - og det er ikke en joke eller overdrivelse.

Der blev vi kede af det - for med den lydkvalitet Lexicon'en kunne hive ud af et PCM-spor, så ville den med evnen til at dekode bitstream, stadig være "verdens bedste" surroundprocessor.

At vide at Lexicon'en kunne hive så meget mere ud af et PCM-spor, det var rystende - eller rettere at Anthem'en var så dårlig til det.

I dag bruger JBL synthesis SSP3 fra Bryston som processor - en maskine der med sin pris på "sølle" 70.000 ikke er voldsom dyr, - der er en tysk hifianmeldelse på Youtube hvor de siger at stereo-delen i den svarer til en ren 2-kanalsforforstærker til ca 10.000€ - så kan man jo sige at man får surrounddelen med gratis...

http://www.youtube.com/watch?v=V7BBG2vlQs8

Til gengæld har den ingen EQ og det er knapt så sjovt for os der er klar over vores rum ikke er optimale

mvh
Troels

PCM og bitsteam kan du ikke lige forklare forskelle for mig som suround dummy for er PCM f.eks. ikke med samme opløsning som CD ?

JBL synthesis SSP3 kunne denne så bitstreames?

Hilsen Jonas Bojer

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 September 2013 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
dipolist skrev:
Jonas bojer skrev:
dipolist skrev:
Jonas bojer skrev:
mængden af bas
er ikke en værdi faktor for mig.

Hilsen Jonas Bojer

Hilsen Jonas Bojer

Men så længe du ikke ved det aner du jo intet om hvor meget bas der er på pladen og så ved du jo ikke om det er for meget
eller for lidt ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Nu er der jo ingen grund til at være smartere eller dummere end godt er.

Men du viser da vejen ret godt.

Ingen rumproblemer som den eneste her på foraet.
store rum store udfordringer, små rum små problemer.

Den forskel der er på pladerne er der vel på de fleste anlæg der kan gengive det.
Hører du ikke forskellen MÅ du jo sidde på lyttelapperne som du ellers siger du ikke gør (for dine lytterlapper er bedre end
måleinstrumenter), eller også kan dit dyre Linn slet ikke det, det udgiver sig for at kunne.

Jeg tvivler stærkt på at du i det hele taget ved hvad det drejer sig om, men tror du ejer guldet fordi der står Linn på.

Vågn op og kom ind i den rigtige hifiverden hvor der til tider bliver gjort lidt mere ved tingene, end at købe dyrt og kendt for
så at tro at alle problemer er pist væk.

Vis os en måling af dit rum og lad være at tro at dine ører kan det som en måling kan

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 September 2013 kl. 06:44 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas

Hvis du ikke endnu ved hvad PCM og Bitstream er endnu, så er jeg off herfra - for det hjælper ikke noget at du bruger mellem
50k-120.000 kr på noget som du ikke kan indstille.

Er du overhovedet sikker på du har indstillet din Oppo korrekt??

Held og lykke med søgningen.

mvh

Ulrik
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 September 2013 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Bitstream eller PCM

Der findes to muligheder for at overføre lyden via HDMI, imellem en afspiller og en modtager, bitstream og PCM.

Ved bitstream hentes lyden råt fra skiven, og transporteres via HDMI til surround forstærkeren, der så sørger for
dekodningen. Bitstream er kun muligt med HDMI version 1.3 eller højere, og kræver også at både afspiller og forstærker
kan håndtere det. Der findes mange afspillere som kan sende bitstream 5.1 HD-lyd, mens kun de nyeste afspillere fra
Samsung og Panasonic (juni 2008) håndterer 7.1 HD-lyd via bitstream. Der er derimod mange surround forstærkere på
markedet der kan dekode 7.1 HD-lyd via HDMI.

Ved PCM dekodes lyden i afspilleren, og videre sendes som flerkanals lyd over HDMI til surround forstærkeren. Denne
metode kan alle HDMI standarder håndtere. For at udnytte det kræves en afspiller som kan dekode HD-lyd til PCM, og en
surround forstærker der kan modtage PCM lyd via HDMI. I skrivende stund er det kun PS3 og den seneste blu-ray afspiller
fra Panasonic (BD50) der håndterer intern dekodning af alle HD lydformaterne til 7.1 PCM.

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 26 September 2013 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

PCM og bitsteam kan du ikke lige forklare forskelle for mig som suround
dummy for er PCM f.eks. ikke med samme opløsning som CD ?

JBL synthesis SSP3 kunne denne så bitstreames?

Hilsen Jonas Bojer

Har du oovervejet at læse bare lidt op på emnet selv så du har det basale
grundlag for at indgå i en snak om surround processorer?
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 26 September 2013 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

dipolist skrev:
Jonas
bojer skrev:
dipolist skrev:

Jonas bojer skrev:
mængden af
bas er ikke en værdi faktor for mig.

Hilsen Jonas Bojer

Det burde det være da det helst
skulle hænge sammen med resten.

Men for lidt bas laver som regel
mindre ballade og går højttalerne
ikke så dybt er balladen endnu
mindre.

Jeg tilspørger dig hvor meget bas er
der mixet på pladen?

Hilsen Jonas Bojer

Det kommer nok an på pladen vil jeg
tro.

Men så længe du ikke ved det aner
du jo intet om hvor meget bas der er
på pladen og så ved du jo ikke om
det er for meget eller for lidt ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Hvordan ved du hvordan musikken
skal lyde i de film hvor du mener at
oppoen 'mister' noget?

Jeg fatter simpelthen ikke pointen
med dine spørgsmål.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 26 September 2013 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Jonas bojer skrev:

dipolist skrev:
Jonas
bojer skrev:
dipolist skrev:

Jonas bojer skrev:
mængden af
bas er ikke en værdi faktor for mig.

Hilsen Jonas Bojer

Det burde det være da det helst
skulle hænge sammen med resten.

Men for lidt bas laver som regel
mindre ballade og går højttalerne
ikke så dybt er balladen endnu
mindre.

Jeg tilspørger dig hvor meget bas er
der mixet på pladen?

Hilsen Jonas Bojer

Det kommer nok an på pladen vil jeg
tro.

Men så længe du ikke ved det aner
du jo intet om hvor meget bas der er
på pladen og så ved du jo ikke om
det er for meget eller for lidt ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Hvordan ved du hvordan musikken
skal lyde i de film hvor du mener at
oppoen 'mister' noget?

Jeg fatter simpelthen ikke pointen
med dine spørgsmål.

Hvordan og hvor meget der beskæftiger jeg mig slet ikke med det er musikeren og filmskaberen der bestemmer dette ;O)

Har du prøvet ar gå til de åbne examner på musik konsavatoriet? det er let at høre forskel på en god musiker og en dårligere musiker samme med Oppoen den lyder f.eks. på musik stykker meget mere livløs end hvad der kan komme ud af anlægget når jeg benytter min CD afspiller. Jeg kræver nok også alt for meget af surround man kan måske ikke forvente så meget men det kommer jeg til at undersøge i den nærmeste fremtid.

Hilsen Jonas Bojer

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes