Hej.
Som HOLBERG (Tillykke med dine Vienna'er!) rigtig skriver, har jeg TMC over hele linien.
Jeg faldt over disse en kedsom søndag eftermiddag på
Audioreview, og studsede voldsomt over HVOR mange, der havde skiftet deres MIT, Transparant, Kimber, Ohlenbach o.s.v. ud med disse.
TMC er et lille entusiast-firma 'Down Under', som har udviklet disse kabler, bl.a. udfra teorien om, at kobberafskærmning er det bedste i.fht. indstråling af enhver art, hvilket gør deres kabler meget stive og ikke særlig let bøjelige - dette er vigtigt når man overvejer at købe!! Vi snakker STIVE!! (Læs mere om deres filosofi på
deres site
Deres markedsføring-filosofi tiltalte mig også idet de faktisk satte nogle kabler på E-bay, som folk så kunne 'slås' om. Derefter bad de køberne om at omtale kablerne på div. hi-fi sites rundt omkring. Voldsomt besparende og for mig meget tiltalende: 'Vi vil ikke bruge 'dine' penge på markedsføring, derfor hjælp os med udbrede 'the word'!
Jeg vandt et sæt 'White Label' signalkabler på 1 meter for $76 på E-bay, hvilket i dagens kurs svarer til ca. kr. 470 - oveni kom så forsendelsen, hvilket ikke var særlig dyrt (Kan ikke huske den eksakte pris). Kablet virker meget solidt og veludført - og så ser det godt ud!
Problemet var - og er stadig - et jeg ikke rigtig har haft mulighed for virkelig at afprøve disse kabler op imod kabler til mange flere penge. Jeg havde selv et sæt AudioQuest Ruby på det tidspunkt (Kr. 700,-), og de fik tæsk på alle de hi-fi termer man kan tænke sig. Jeg har også haft dem med til en hi-fi-hygge-aften hvor to af medarbejderne fra magasinet 'High Fidelity' var med, og de betegnede kablet som 'interessant' når man tager dets pris i betragtning.
I går aftes havde jeg signalkablerne på et set-up bestående af en Cambridge CD 500SE, en modificeret Audio Note Solo og på et sæt Højttalere hvor kabinetterne er bygget af en polsk guitarbygger, og enhederne var Audio Note AN-E Silver. Delefiltrene var også hjemmebyggede. I forhold til mit eget set-up, som ikke har stået mig i mere end omkr. 18.000,- må jeg sige, at det i mine ører lød som om at Cambridgen slet ikke kunne følge med, og at mine kabler faktisk klædte (Fulgte med) dette set-up - som koster over det dobbelte!
Da jeg blev begejstret over 'pris/ydelse'-forholdet i signalkablerne, gik jeg skridtet videre da jeg stod og skulle skifte mine AudioQuest 6+ højttalerkabler. Jeg købte et sæt bi-wire kabler på 2,5 meter, med påmonterede WBT-0645 stik til forstærkeren for kr. 5.000,- incl. Moms og forsendelse. Her mangler jeg igen at prøve dem op imos dyrere kabler, men igen er jeg også her meget tilfreds med forskellen på disse og de gamle. Igen et kabel med gennemført finish, og i en smuk bordeaux farve!
Det er svært for mig at beskrive kablernes lyd, da jeg har haft meget få muligheder for at prøve dem op imod andre (Læs: Dyrere) kabler - og fordi jeg bl.a. købte min 'Njoe Tjoeb' CD-afspiller samtidig med højttalerkablerne. Jeg har ikke haft råd/tid/lejlighed til at teste andre kabler på mit set-up. Ord som 'stille' og 'luftigt' med en 'god dyb bund', vil jeg dog gerne stå inde for
En ting jeg dog ER istand til at beskrive, er TMCs serviceniveau. King - som vist nok ejer TMC - er en utrolig hjælpsom og behagelig mand! Da jeg skulle købe mine højttalerkabler var jeg meget i tvivl om, hvilken terminering jeg skulle bruge. I lange tålmodige mails, svarede han på alle mine 'dumme' spørgsmål (Bl.a. kunne jeg ikke bruge spader på de gamle WBT'er på min HOLFI), hvilket gjorde at jeg var helt tryg ved mit endelige valg.
Desuden havde jeg mistet nogle små farvede elastikker, som blev brugt til at indikere + og - på mine signalkabler. Ved forespørgsel om muligheden for at få nogle nye med i forsendelsen at højttalerkablerne var svaret 'selvfølgelig' - hvorefter 4 nye 'skærme' (Hedder de det - dem i metal som man skruer ind over terminalen i forstærkeren/CD'en?) med elastikker og TMC-logo blev modtaget uden yderligere beregning! For mig en sjælden gestus fra et lille firma med et garanteret lavt budget!!
Jeg er - som svagt antydet

- meget interesseret i at høre disse kabler op imod andre producenters (Ville f.eks. gerne have haft dem med til et Hifi4all-træf!!!). Så skulle nogle i Københavns-området været interesseret i at høre disse, rykker jeg gerne ud - eller tager imod gæster med kabler i hånden
PS. Jeg har også beskrevet disse kabler under 'Mit anlæg' - se min profil.