| Forfatter |
|
Jules Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
JHL Hi-Fi Klub. skrev:
|
Hej allesammen
Jeg bliver lidt forvirret af at læse ovenstående - så jeg behøver jeres hjælp
1. Nu skriver nogle af jer pludselig at DVD1910 har UNDERSCAN – jeg kan kun huske problemer med OVERSCAN – dvs at dele af billedet gik ud over kanten/blev vist skævt. Konkret har vi kun oplevet ét tilfælde af underscan – og det var på SHARPs nye LCD TV modeller der koblet via DVI viste et alt for lille billede. Løsningen på dette problem var at ændre set-up for DVI indgangen på dette TV fra ”DVI PC” til ”DVI video”. Ved førstnævnte indstilling troede TV’et nemlig at den fin 800x600 signal – men når man skiftede setup så viste TV’et pludselig korrekt 720p – og billedet fylder dermed hele skærmen ud. Kan I checke om jeres projektorer har somme set-up mulighed?
2. Hvis projektoren tror at den får et 800x600 signal – kan det jo også være forklaringen på at billedet er uskarpt – så anvendes der jo helt forkert skalering.
Med venlig hilsen
Jens Holst Larsen Product Director, Hi-Fi Klubben/AudioNord
|
|
|
Jeg har aldrig hørt at 1910 skulle have haft overscan? Derimod er der tonsvis af folk, der rapporterer om underscan. Min PJ skriver at den modtager 720p, så det er 1910'eren der er problemet.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu aldrig snakket om andet end UNDERscan, dette viser sig som en grå ramme på flere centimeter rundt om billedet. Min projektor er sat til auto, og melder om 720p over DVI, så jeg tror ikke den forventer 600x800 (det er i øvrigt en Sanyo PLV-Z2).
Jeg mener helt bestemt at underscan har været nævnt flere gange i denne tråd, og på avsforum.com har alle (jeg har ikke set det modsatte) problemet med PAL materiale.
Hvis du (Jens Holst Larsen) vil se det med egne øjne, og kan komme til nordsjælland, vil jeg meget gerne vise det frem...
Det skal dog indskydes at jeg ikke har fået min opgraderet endnu, så jeg har ikke selv set om problemet er løst. Men noget tyder på at det ikke er...
Jeg vil dog gerne give Jens kredit for at deltage i disskutionen og tage problemet seriøst . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren: Hvis du opgraderer din 1910 vil din grå ramme dog blive sort. Jeg ved ikke om man skal  eller  ?
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sort ramme er klart bedre end grå, ingen tvivl om det (den kan kalibreres ud over lærredet). Ingen ramme vil selvfølgelig være det bedste, og hvad man bør forvente!
Jeg håber virkeligt at dette problem snart bliver løst... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
blaster Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der gået Kiss i den fra Denon's side?? ( med Kiss menes at der er
udsendt et halvfærdigt produkt, som trænger til par firmware
opgraderinger)  
__________________ Mvh blaster
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fået min 1910 opgraderet til sidste firmware version, og den bliver testet i aften. Jeg har også fået min Z2`er tilbage så nu er den renset og justeret. Glæder mig til at se forskellen.
Woody
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Woody: Hvilken firmware version har du fået opgraderet til? Rygtet vil vide at der er to. 1.09 & 1.10.
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jules skrev:
| Woody: Hvilken firmware version har du fået opgraderet til? Rygtet vil vide at der er to. 1.09 & 1.10. |
|
|
Det vil vise sig, jeg har en lille datter, som skal i seng før end jeg får lov at rode med dvd og projektor. Kan du huske koden som viser versionen?
Woody
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at det er 1234 display. Men jeg er ikke sikker...
|
| Til top |
|
| |
JHL Hi-Fi Klub. Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 08 Oktober 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen
Ja – nu har jeg lige brugt lidt tid på at kigge de ”gamle” sider igennem – og det er korrekt at I har skrevet om underscan - beklager. Jeg er bange for at jeg er kommet til at blande denne diskussion sammen med en anden diskussion på et tilsvarende svensk forum som jeg har parallelt med denne.
Jeg har så været hjemme med luppen på min opstilling derhjemme – og talt med et par af de kloge hoveder i vores butik på Åboulevarden – og jeg har fundet ud af hvorfor vi ”skriver” forbi hinanden. På de DLP projektorer vi bruger til test (InFocus, Toshiba, BenQ) er konsekvensen af underscan knap synlig – men skal kigge virkelig godt efter for at se at der faktisk er en mørk ramme om billedet.
De projektorer jeg kan se refereret her på siden er primært LCD projektorer – og der er den mørke ramme givetvis tydeligere end på en DLP projektor.
Anyway – det ér underscan DENON har rettet. De skriver følgende i deres officielle service skrivelser:
”.. 4. SYMPTOM: pixel cropping of right and left of a screen is large at the time of a PAL-DVI output. (Number of pixel cropping is large.) 5. CAUSE: We upgraded microcomputer software so that cropping might be lessened to the SPEC limit of the Matsush*ta MPEG decoder.”
Men – summa summarum for DENON er lige nu at DVD1910 nu holder sig indenfor de specifikationer som findes indenfor det chipset som anvendes i DVD1910. Jeg tager nu igen kontakt til DENON for at høre om de selv er tilfredse med denne løsning.
Med venlig hilsen
Jens Holst Larsen Product Director, Hi-Fi Klubben/AudioNord __________________ Jens Holst Larsen
Product Director,
Hi-Fi Klubben/AudioNord
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en BenQ 8700+ (DLP) og den har altså temmeligt meget underscan. Hvis du kigger på avsforum kan du se at det både er DLP- og LCD-ejere der har problemet.
Gider du ikke at poste hele service-skrivelsen? Hvilken update bruger I (1.09 eller 1.10)?
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også fået opgraderet min i dag (til 1.10), og konklusionen er følgende:
- Sortniveauet er i orden

- Underscan er forbedret, men stadig synligt

- Tror den reagere lidt hurtigere, men det kan være indbildning

Kredit til Jens for at forfølge problemerne, men jeg vil da blive meget skuffet hvis Denon mener at dette skulle være acceptabelt . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |

Hi-Fi Klubben
|
| Sendt: 13 November 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har allerede sendt "part 2" til DENON - men jeg vil tro at dette træk bliver lidt mere trægt - som I kan læse mellem linierne i mit service udklip så virker det somom DENON er underlagt nogle specifikationer som er defineret af Matsush*ta MPEG dekoderen - men - jeg forfølger dette.
Jens __________________ Jens Holst Larsen
Product Director,
Hi-Fi Klubben/AudioNord
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

|
| Sendt: 13 November 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Hi-Fi Klubben
|
| Sendt: 13 November 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg ikke noget problem med - det giver bare ikke mere klarhed over upgraden - snarere tværtimod. Så - hvis I så gerne vil pines af forfærdeligt Japaner engelsk så værsgo - dette er hele teksten - selvom det ser ud som den er grebet ud af en sammenhæng.
Subject: 2. SUBJECT:Improvement of the screen display of DVD-1910 PAL-DVI output3. DETAIL: In the specification of this model, an analog signal and a digital signal are outputted on simultaneous and the same cropping level.Therefore, for to make it fault not occur at analog display, it designed in accordance with the standard of the PAL signal of an analog.For this reason, in the digital signal, it was not displayed by the full size.(In NTSC, it is satisfactory) .4. SYMPTOM: pixcel cropping of right and left of a screen is large at the time of a PAL-DVI output. (Number of pixcel cropping is large.) 5. CAUSE: We upgraded microcomputer software so that cropping might be lessened to the SPEC limit of the Matsush*ta MPEG decoder. (Matsush*ta's MPEG DECODER REGISTER setup was changed) __________________ Jens Holst Larsen
Product Director,
Hi-Fi Klubben/AudioNord
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 13 November 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder jo som om at underscan er designet med vilje, for at sørge for at den analoge del kan 'følge med'' (da begge kører samtidigt).
Mystisk design, de fleste køber vel denne model fordi de IKKE skal bruge den analoge del 
Triste nyhedder, noget kan jo tyde på at det ikke kan fixes med en firmware  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jules skrev:
| Jeg mener at det er 1234 display. Men jeg er ikke sikker... |
|
|
Min firmware version er 1.10 region 2
Woody
|
| Til top |
|
| |

Hi-Fi Klubben
|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen
Uha – jeg er bange for at dette ikke bliver en (let) løsning. Som I kan se af nedenstående forklaring fra DENONs service afdeling så må vi åbenbart leve med en ramme på 3 pixels – og i visse tilfælde (hvor projektorerne ikke fungerer optimalt) 0 i den ene side og 6 i den anden.
Hvis I mener at jeres DVD1910 efter opdatering giver mere end 3+3 pixels – så give mig detaljer om projektor model så vi kan føde denne information videre til DENON.
Dear Jens,
we are aware of such discussions. However, we also cross checked with Pioneer DV-868, Denon DVD-2910/3910 as well as PC signals. The effect depends very strongly on projector used. But on these projectors there is also cut picture with PC signals and all other signal sources. Furthermore, there is no way of improving as the following answer from Japan states:
“4. Correspondence :
We upgraded microcomputer software so that cropping might be lessened to the SPEC limit of the Matsush*ta MPEG decoder.
(Matsush*ta's MPEG DECODER REGISTER setup was changed)
[Before change] left side: 10 pixels, right side:8 pixel -> [After change] left side: 3 pixels, right side:3 pixel
Software :Version: 1.10”
The number of pixels is correct. This describes the pixel number which is cropped by DVD player. A
+3dditional cropping may occur on projector side. On our PT-AE500 we confirmed the number of pixels (due to sync problems all 6px are on the left side missing).
Up to 3-5 % of cropping can be considered as normal.
Best regards,
DENON Electronic GmbH
Så kan jeg også lige tilføje at vi nu endelig har fået knækket koden så det nu også er muligt at gøre DVD1910 regionsfri. Vores service afdeling vil sende disse CD-ROM’er til butikkerne i løbet af næste uge.
Med venlig hilsen
Jens Holst Larsen Product Director, Hi-Fi Klubben/AudioNord __________________ Jens Holst Larsen
Product Director,
Hi-Fi Klubben/AudioNord
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bed dem om at sammenligne med en Yamakawa 375. Så får de kamp til stregen. Sindsygt at en bambus-DVD udspiller Denon.
Hvad med skarpheden? Skal de ikke snart få det fixet også? Hvis de ikke ved hvad jeg mener, så spørg om de virkelig ikke kan se at fx. undertekster står uskarpt. Man skal selvfølgelig op i 100'' før man ser det.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|